Gå til innhold

Er det vanskelig å være alenefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som det står, noen andre som har erfaring å dele?

Anonymkode: 6da63...121

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal det være noe vanskeligere enn å være alenemamma??

Jeg jobber i barnehage å de jeg har møtt på som er alenefar har en ting til felles,det har utrolig mye hjelp fra venner og familie og har barnevakt konstant. Barna blir ofte hentet av andre å da forteller jo barna ivrig hvem dette er. Barna kommer også veldig ofte å forteller at de skal være hele helgen hos venner/familie mens pappa skal xxxx.                                          

De jeg kjenner privat som er alenepappa får også mye hjelp i hverdagen med henting/levering,venner og familie som lager middag til de,de har ofte barnevakt med overnatting osv. Så de slipper lett unna å likevel er det ikke måte på hvor mye skrytt disse alenepappaene skal få,de er jo sååå flinke! De får skryt når de skifter bleie osv, noe som bare burde være selvfølge ettersom det er deres eget barn! 

Anonymkode: b7a05...347

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage å de jeg har møtt på som er alenefar har en ting til felles,det har utrolig mye hjelp fra venner og familie og har barnevakt konstant. Barna blir ofte hentet av andre å da forteller jo barna ivrig hvem dette er. Barna kommer også veldig ofte å forteller at de skal være hele helgen hos venner/familie mens pappa skal xxxx.                                          

De jeg kjenner privat som er alenepappa får også mye hjelp i hverdagen med henting/levering,venner og familie som lager middag til de,de har ofte barnevakt med overnatting osv. Så de slipper lett unna å likevel er det ikke måte på hvor mye skrytt disse alenepappaene skal få,de er jo sååå flinke! De får skryt når de skifter bleie osv, noe som bare burde være selvfølge ettersom det er deres eget barn! 

Dette er mitt inntrykk også, utfra hva jeg har sett. Så nei det er nok ikke så vanskelig å være alenefar, mye lettere enn å være alenemor 

Anonymkode: 44e9a...24d

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på det.  Usannsynlig at de fleste har et så stort nettverk at folk lager middag til dem bare fordi de er alenefar. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det skrevet at det skal være vanskeligere enn å være alenemamma?? 

Anonymkode: 2bac7...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Tviler sterkt på det.  Usannsynlig at de fleste har et så stort nettverk at folk lager middag til dem bare fordi de er alenefar. 

Du får tro hva du vil men dette har jeg selv sett med gode venner av meg.Er mange som ser på menn som litt hjelpeløse å hjelper da med middag. Så som sagt gjennom jobben i barnehagen ser jeg at alenepappaer får mye hjelp.Det er tydlig at de ikke akkurat førsteprioriterer barna sine hvertfall..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ble det skrevet at det skal være vanskeligere enn å være alenemamma?? 

Anonymkode: 2bac7...32b

Da burde han heller ha spurt om om det er vanskelig å være aleneforeldre. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får tro hva du vil men dette har jeg selv sett med gode venner av meg.Er mange som ser på menn som litt hjelpeløse å hjelper da med middag. Så som sagt gjennom jobben i barnehagen ser jeg at alenepappaer får mye hjelp.Det er tydlig at de ikke akkurat førsteprioriterer barna sine hvertfall..

Så folk kommer hjem til barnefar når han er ferdig på jobb og har hentet ungen, så lager middag til dem? 

Bullshit som faen. Sikkert et par alenefedre som har det slik, men realiteten er at de fleste ikke sitter på et sånt nettverk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Så folk kommer hjem til barnefar når han er ferdig på jobb og har hentet ungen, så lager middag til dem? 

Bullshit som faen. Sikkert et par alenefedre som har det slik, men realiteten er at de fleste ikke sitter på et sånt nettverk. 

Har da ikke sagt at det skjer hver dag men ofte! De lager i store porsjoner så han kan fryse ned.At du ikke tror meg bryr jeg meg fint lite om,slutt å kommentere det jeg skriver når du bare skal påstå at jeg er en løgner.

• Liker 4
Skrevet

Har da ikke sagt at det skjer hver dag men ofte! De lager i store porsjoner så han kan fryse ned.At du ikke tror meg bryr jeg meg fint lite om,slutt å kommentere det jeg skriver når du bare skal påstå at jeg er en løgner.

Skal slutte å kalle deg en løgner når du slutter å lyve. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det står, noen andre som har erfaring å dele?

Anonymkode: 6da63...121

Jeg kjenner to stykker som får veldig mye hjelp og har et godt nettverk å støtte seg på. Også kjenner jeg en som overlater ungene ekstremt mye til seg selv, der vi har diskutert saken med læreren opptil flere ganger og har vært på grensen til å melde saken til barnevernet. 

Anonymkode: 36253...08c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner to stykker som får veldig mye hjelp og har et godt nettverk å støtte seg på. Også kjenner jeg en som overlater ungene ekstremt mye til seg selv, der vi har diskutert saken med læreren opptil flere ganger og vi har vært på grensen til å melde saken til barnevernet. 

Skrevet

Kjenner bare to alenefedre. Begge tar veldig godt vare på barna sine og er flotte fedre. En av dem får så mye hjelp av mødre og søstre at han ikke kan kalles alenefar. Men den andre har blitt oppdratt bra. 

Om det er vanskelig kan jeg ikke svare på da jeg hverken er alenefar eller alenemor. Jeg er bare alene. 

Skrevet

Det er en jobb jeg skulle klart med letthet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er en jobb jeg skulle klart med letthet. 

Ja det er ikke så vanskelig når en bare overlater henting/levering til andre ofte,har mye avlastning fra venner/familie osv. Hadde bare  alenemødre fått halvparten av samme støtte..Men nei det er liksom en selvfølge at en alenemamma skal klare oss selv.

• Liker 4
Skrevet

Ja det er ikke så vanskelig når en bare overlater henting/levering til andre ofte,har mye avlastning fra venner/familie osv. Hadde bare  alenemødre fått halvparten av samme støtte..Men nei det er liksom en selvfølge at en alenemamma skal klare oss selv.

Å nei jeg hadde gjort alt selv. Har alltid vært alene om ting og tenker å fortsette med det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Å nei jeg hadde gjort alt selv. Har alltid vært alene om ting og tenker å fortsette med det.

Godt å høre :) Er jo ikke noe galt i å få hjelp i hverdagen eller å ha barnevakt innimellom,det jeg har reagert på er de som har barnevakt så veldig ofte og flere ganger hele helgen.Det har ikke vært pga jobb heller,bare fornøyelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er førskolelærer og kan bekrefte at alenefedre/helgefedre får mer oppmerksomhet/hjelp enn alenemødre.. Grunnen til det er at de er i mindretall i forhold til alenemødre, dessuten blir vi kvinner sjarmert eller synes synd i en mann som er alene med barn fordi vi tenker at de umulig kan klare dette like godt som kvinner. 

Har hatt fedre som veldig ofte har glemt å sende med barna niste i bhg, har glemt å stelle håret på barnet- datteren har ofte hatt de samme flettene i håret mandag morgen som hun hadde på fredag, har glemt å ta på bleie på barnet slik at h*n har tisset rett på gulvet,har glemt å ta med bytteklær, kommer ofte for sent osv. 

Hadde dette skjedd ofte hos en alenemor hadde varsellampene hos oss kvinner i personalet ringt, men når det er en singel distré alenefar blir vi litt øm i blikket og bare smiler. 

Anonymkode: bd9ba...28a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi du kjenner til en mann som får hjelp med matlaging, er dette en trend blant alenefedre?

Pappa var alene med meg etter mamma var utro og flyttet inn med ny mann. Han fikk aldri noe hjelp med hverken matlaging, vask, barnepass eller noe sånt. Hvorfor skulle han trenge det mer enn en alenemamma? Menn har da samme kapasitet til å ta vare på barna sine og hjemmet sitt som det kvinner er. 

Det var nok tøft for han, som det også er for mødre som er alene, men han stod på, og jeg manglet aldri noe :)

Anonymkode: 8ef32...37b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er førskolelærer og kan bekrefte at alenefedre/helgefedre får mer oppmerksomhet/hjelp enn alenemødre.. Grunnen til det er at de er i mindretall i forhold til alenemødre, dessuten blir vi kvinner sjarmert eller synes synd i en mann som er alene med barn fordi vi tenker at de umulig kan klare dette like godt som kvinner. 

Har hatt fedre som veldig ofte har glemt å sende med barna niste i bhg, har glemt å stelle håret på barnet- datteren har ofte hatt de samme flettene i håret mandag morgen som hun hadde på fredag, har glemt å ta på bleie på barnet slik at h*n har tisset rett på gulvet,har glemt å ta med bytteklær, kommer ofte for sent osv. 

Hadde dette skjedd ofte hos en alenemor hadde varsellampene hos oss kvinner i personalet ringt, men når det er en singel distré alenefar blir vi litt øm i blikket og bare smiler. 

Anonymkode: bd9ba...28a

Nettopp! Er samme erfaring jeg har fra jobben i barnehagen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...