AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Min far har en bil som skal være godkjent innen 18 mai. Problemet er at han hadde avtale med noen som skulle fikse bilen hans før den ble sjekket. Han har fått ta i nye deler billigere, men nå får han ikke tak i mannen som skulle fikse bilen. Min far mener at nå går fristen ut fordi ingen verksted vil fikse en bil hvis de ikke får skaffe delene til bilen selv. Kan et verksted nekte å fikse en bil hvis eier har delene som trengs? Anonymkode: 06c40...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 ja, verksteder står fritt til å velge hvilke jobber de vil ta. De tjener penger på delesalg og om de ikke har mangel på andre jobber lønner det seg ikke for verkstedet å ta jobber der kunden skaffer deler på egenhånd. Et annet poeng er at verkstedet ikke har kontroll på delene som blir bestilt, kunden kan ha med seg feil deler, eller det kan være deler som medfører merarbeid for verkstedet og kanskje krangling med kunden når oppgjøret kommer, det er en risiko ikke alle verksteder ønsker å ta. Anonymkode: fa414...4c0 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Så klart kan de det. Er heller ikke alle verksted som vil stå ansvarlig for hva som kan skje om de bruker de billige delene dere kjøper som de ikke har erfaring med, om noe skulle skje kan de jo lett få skylda. Anonymkode: d68ef...a82 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far har en bil som skal være godkjent innen 18 mai. Problemet er at han hadde avtale med noen som skulle fikse bilen hans før den ble sjekket. Han har fått ta i nye deler billigere, men nå får han ikke tak i mannen som skulle fikse bilen. Min far mener at nå går fristen ut fordi ingen verksted vil fikse en bil hvis de ikke får skaffe delene til bilen selv. Kan et verksted nekte å fikse en bil hvis eier har delene som trengs? Anonymkode: 06c40...a9f Selvfølgelig kan de det. Og mange verksteder gjør det også. De operer med egne deler. Men det dere kan gjøre er jo å ta en telefon og forhøre dere om noen likevel er villige til å utføre jobben med de delene dere har. Anonymkode: 525b3...f2b
Sokkar Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Jeg kjøpte bremseklosser på egenhånd. Når jeg ringte verkstedet opplyste jeg om dette. De spurte litt morskt hvor jeg hadde kjøpt de. Når de forsto at det var riktig type, kjøpt på en bildelforetning og ikke biltema så var det ikke noe problem. 😊👍 Jeg måtte likevel betale vanlig verkstedpris. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 Ja. Har en bilmekaniker-fetter som nekter av prinsipp. Han gjorde det tidligere, men gikk lei av å finne ut at delen(e) kunden hadde med seg ikke kunne brukes likevel. Spesielt når kunden kom med en del som var kjøpt feil bevisst fordi den var billigere og en bekjent uten peiling mente det gikk fint. Broren hans, også bilmekaniker, gjør det kun hvis han kan kontrollere delen(e) på forhånd. Anonymkode: 89efd...145
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 TS her. Vi har kvittering på delene. Jeg måtte spørre hvor delene kommer fra. Han sier at delene er kjøpt av et verksted en plass. Jeg lurer på hvorfor han ikke kan kontakte dette verkstedet og høre med dem. Grunnen til at jeg tar initiativ her er fordi foreldrene mine stresser over å ikke få bilen godkjent i tide. Personen som skulle fikse bilen har peiling på biler og kan få tak i gode deler, men han er en kontakt av onkelen min. Min onkel er da mellom mann, og han prøver å få tak i personen så han kan gjøre jobben han skulle, men jeg tenker at det er bedre å prøve å finne et verksted som kan ordne. Anonymkode: 06c40...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vi har kvittering på delene. Jeg måtte spørre hvor delene kommer fra. Han sier at delene er kjøpt av et verksted en plass. Jeg lurer på hvorfor han ikke kan kontakte dette verkstedet og høre med dem. Grunnen til at jeg tar initiativ her er fordi foreldrene mine stresser over å ikke få bilen godkjent i tide. Personen som skulle fikse bilen har peiling på biler og kan få tak i gode deler, men han er en kontakt av onkelen min. Min onkel er da mellom mann, og han prøver å få tak i personen så han kan gjøre jobben han skulle, men jeg tenker at det er bedre å prøve å finne et verksted som kan ordne. Anonymkode: 06c40...a9f Bare å kontakte de ulike verkstedene dere har i nærheten det. Ikke så mye annet å gjøre, forklar situasjonen. Anonymkode: 402b2...028 2
Sliten&kjørt52 Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 (endret) Som flere sier; de kan nekte. Men bare spørre om det..? Merkeverksteder nekter (-nesten helt) sikkert..! a. Endret 12. mai 2020 av Sliten&kjørt52
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare å kontakte de ulike verkstedene dere har i nærheten det. Ikke så mye annet å gjøre, forklar situasjonen. Anonymkode: 402b2...028 Ja, jeg tror det. Jeg begynner å tro at han som de har avtale med er litt sånn "mañana, mañana" type person. Vi har ikke tid til slikt tull. Jeg tror ikke vi får utsette med den forklaringen heller. Anonymkode: 06c40...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, Sliten&kjørt52 skrev: Som flere sier; de kan nekte. Men bare spørre om det..? Merkeverksteder nekter sikkert..! a. Ja, de bruker ikke merkeverksted. Anonymkode: 06c40...a9f
edwardnigma Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vi har kvittering på delene. Jeg måtte spørre hvor delene kommer fra. Han sier at delene er kjøpt av et verksted en plass. Jeg lurer på hvorfor han ikke kan kontakte dette verkstedet og høre med dem. Grunnen til at jeg tar initiativ her er fordi foreldrene mine stresser over å ikke få bilen godkjent i tide. Personen som skulle fikse bilen har peiling på biler og kan få tak i gode deler, men han er en kontakt av onkelen min. Min onkel er da mellom mann, og han prøver å få tak i personen så han kan gjøre jobben han skulle, men jeg tenker at det er bedre å prøve å finne et verksted som kan ordne. Anonymkode: 06c40...a9f Mye styr for å spare noen kroner på en service... 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Skrevet 13. mai 2020 Returner delene og sett hele jobben til et verksted, eller bruk verkstedet der delene ble kjøpt. Anonymkode: 02e98...080 4
Apis Skrevet 13. mai 2020 #16 Skrevet 13. mai 2020 Umiddelbart tenker Jeg at det enkleste er å ta kontakt med verkstedet der delene er kjøpt i førsteomgang? Vis ikke det går og andre verksteder ikke vil bruke delene så selg de på Finn.no 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #17 Skrevet 14. mai 2020 Der jeg jobber er det ikke noe problem, men du må signere på at vi monterer medbrakte deler, uten ansvar for selve delen eller evt følgefeil, og at du er ansvarlig for delene, at er passer/er riktig til din bil og at du selv har garantiansvaret for disse. Anonymkode: 2cd3a...c96
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #18 Skrevet 15. mai 2020 De kan nekte men også gjøre jobben, men evt garanti på arbeid kan man ikke regne med om en har kjøpt deler på biltema. Blir litt som at rørlegger monterer et bl batteri kjøpt på ikea Anonymkode: 4fb54...a68
Maskinfører Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 Sløser ikke bort penger på verksted hadde ikke blinklys på bilen verkstedet ville ha den nette sum av 8 000,- for å ordne blinklyset prisen var for skifte av sikringsboks jeg sa at man kanskje kunne anskaffe en brukt sikringsboks ? nei måtte ha ny foretok obduksjon hjemme (fant en defekt ledning til blinklyset kostet meg 10 kroner i deler) 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Hos mitt verksted er det garanti på det arbeidet som utføres, men en sånn garanti er det naturligvis ikke mulig å stå for hvis det brukes billig ræl fra Skruvat o.l. Anonymkode: 862fa...d17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå