Gå til innhold

Spare i fond - enkelt forklart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å sette alle kluter til for å spare. Jeg tenkte først bare å ha en sparekonto (tankene er at disse pengene skal bli en buffer) men nå ser jeg også på fond og pensjonssparing.

Kan noen forklare meg med teskje hva som er fordelene med fond? Hvis jeg sparer i fond, kan jeg da hente ut pengene når som helst hvis jeg trenger dem?

Tenkte å spare fast 2000,- i mnd og så litt ekstra innimellom. (Jada. Det blir ikke så mye men jeg har bare 20-22 000 i mnd) 

Hvilket fond bør jeg bruke? Fordeler/ulemper med fond?

Anonymkode: 7a593...9c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en rådgiver i en bank

Anonymkode: 2885e...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Dette var et stort tema. Men en ting du må være klar over er at kjøp og salg av fondsandeler tar tid.

Har du f.eks 100 000 i et fond og plutselig trenger 20 000 av de en dag, så tar det gjerne noen virkedager å få solgt fondsandelene tilsvarende 20 000 kr. Du må altså ikke være i akutt behov for dem.

Uansett. Grunntanken med fond er at de har en høyere avkastning enn bankinnskudd fordi det er forbundet med risiko å eie fond. Man får betalt for å ta risiko. For å redusere risiko bør du derfor ha et langt perpspektiv på sparingen din. Minst 5 år. Og velg fond som ikke tar høye årlige gebyrer og andre kostnader som spiser av kapitalen. Gjerne indeksfond.

Anonymkode: 8805f...9b7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Historisk sett har fondssparing gitt god avkastning, og man antar derfor at det vil gjøre det i fremtiden også. Fordelen med fond er altså den (forhåpentligvis gode) avkastningen. Ettersom markedet svinger og det kan komme børskrakk er det en risiko for at du kan tape penger, men har du lang horisont (minst 5 år, helst over 7) vil risikoen for tap være liten (ALDRI SELG FOND NÅR MARKEDET ER DÅRLIG!!). Det at du tenker å kjøpe over tid gjør at du også sprer risikoen, så det er absolutt et lurt valg. Globale indeksfond er kanskje det lureste valget om du er nybegynner.

Ettersom et fond består av mange aksjer vil det ta noen dager fra du trykker "selg" til fondet er solgt. Husk da at fondet blir solgt for markedsverdien den dagen fondene blir solgt. Dvs at dersom du bestemmer å selge på mandag, men salget ikke er gjennomført før på onsdag selges fondet for verdien det har på onsdag (dette gjelder selvfølgelig med kjøp også, men er kanskje ikke like relevant). 

Du spør om du kan ta ut penger med en gang om du skulle trenge det. Svaret er i utgangspunktet ja, men husk da at det tar et par dager før pengene står på konto og at du risikerer å selge med tap.

Dersom du vil vite mer om fondssparing kan jeg anbefale podcasten Pengesnakk som forklarer fondssparing på en enkel måte. Om jeg husker riktig gjorde Folkeopplysningen (NRK) en episode på fond, børs og slikt for noen år siden.

Endret av Kvinneguideren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke Ts men lurte litt på det samme, men det er så dyrt med fond! Finnes det en billigere sparemåte som er bedre enn «høyrentekonto»??

Anonymkode: fbe65...af8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts men lurte litt på det samme, men det er så dyrt med fond! Finnes det en billigere sparemåte som er bedre enn «høyrentekonto»??

Vel... de fleste fond trenger du ikke betale mer enn kr 300 for per kjøp. Foruten om fond, aksjer, verdipapirer osv er BSU den eneste sparemåten som gir høyere rente enn høyrentekonto etter hva jeg har fått med meg.

Skrevet

Forresten er jo det å betale ned lån også en type sparing. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Kvinneguideren skrev:

Vel... de fleste fond trenger du ikke betale mer enn kr 300 for per kjøp. Foruten om fond, aksjer, verdipapirer osv er BSU den eneste sparemåten som gir høyere rente enn høyrentekonto etter hva jeg har fått med meg.

Jeg kan kanskje sette inn 1000 kr måneden. Minus 300 i gebyr så er deh 700 kr. Og så er det forvaltningsgebyr på toppen, det er vel  2% i måneden eller deromkring, da er det nede i 686 kroner. Det bli jo nesten 4000 i året bare i gebyr. Og så er det 30 % skatt når de skal selges, så da forsvinner masse penger der og... så om det skal ha noe for seg så må man håpe på mange hundre prosent stigning, og det gjør det jo ikle, så jeh skjønner ikke hvorfor alle sier at fond er så bra!

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kanskje sette inn 1000 kr måneden. Minus 300 i gebyr så er deh 700 kr. Og så er det forvaltningsgebyr på toppen, det er vel  2% i måneden eller deromkring, da er det nede i 686 kroner. Det bli jo nesten 4000 i året bare i gebyr. Og så er det 30 % skatt når de skal selges, så da forsvinner masse penger der og... så om det skal ha noe for seg så må man håpe på mange hundre prosent stigning, og det gjør det jo ikle, så jeh skjønner ikke hvorfor alle sier at fond er så bra!

Åhhh da forstår jeg problemstillingen! Man kan jo velge å kjøpe fond som ikke er aktivt forvaltet, det gir mindre gebyrer. DNB Global Indeks tror jeg ligger på under 1% i gebyrer, mens man godt kan finne fond på over 20% i gebyrer. Det KAN altså være veldig dyrt å spare på børs, men det trenger ikke være det!

Endret av Kvinneguideren
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye feil.

De aller fleste banker har ikke kjøps- og salgskonstnader på fond. Hvis man kjøper direkte fra forvalter derimot kan det hende man må betale for kjøp og salg. Men det er neppe aktuelt i TS sitt tilfellet, som mest sannsynlig vil kjøpe gjennom sin bank eller andre som retter seg mot forbrukermarkedet, som f.eks Nordnet.

Det er forvaltningsgebyret man må se på. Dette er den årlig avgiften fondsforvalteren tar. Men det er liten sammenheng mellom dyre avgifter og stor avkastning. De mest populære indeksfondene er blant de billigste og har de siste årene også gitt høyest avkastning. En årlig avgift rundt 0,20% bør man kunne akseptere. Det er 200 kr for hver 100 000 du har investert.

Skatt betaler du bare på gevinst du har realisert. Det vil si at dersom man putter inn 100 000 kroner. Så kan man også ta ut de 100 000 kronene skattefritt. Alt man har tjent over det, vil selvsagt skattes. Men bare når man selger andelene og realiserer dem.

Anonymkode: 8805f...9b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil investere i fond er indeksfond den beste alternativen. Indeksfond er passiv i motsetning til aksjefond som er aktivt. At aksjefond er aktivt betyr at du gir pengene dine til en forvalter som da aktivt prøver å slå markedet. Derfor er gebyren også høyt, det kan variere men 2% er normalt. Som regel kan det gå bra hvis forvalter er heldig, men flere år på rad er ikke sannsynlig. Indeksfond derimot følger indeksen til markedet, du gir altså ikke pengene til en forvalter så det går automatisk. Kostnaden her derfor mindre, rundt 0.30% ( kan også være billigere) 

Anonymkode: 2ccaf...476

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klp verden indeks og Dnb verden indeks er begge gode alleound fond som koster 0,- ved kjøp / salg og har en årlig forvaltningskostnad på 0,2-0,3%. Annualisert avkastning på disse fondene er ca 8-10% historisk.

Man skatter Ca 30% av gevinst minus fradrag. Typisk har du satt inn 10 000,- og verdien har økt til 20 000 så utgjør skatt ca 3000,-.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sparer i fond, kan jeg da hente ut pengene når som helst hvis jeg trenger dem?

Enkelt forklart: nei.

Fond virker ikke på samme måte som en bankkonto der du alltid kan ta ut det samme beløpet som du satte inn. Hvis du bruker 10.000 kr til å kjøpe andeler i et fond, men verdien synker til 8.000 får du jo ikke solgt andelene dine for 10.000 kr, og du kan dermed bare hente ut 8.000 kr.

I tillegg tar det rundt en ukes tid fra du bestemmer deg for å selge andelene dine, til du har pengene inne på konto. 

Så dersom det er viktig for deg å alltid ha tilgang til et spesifikt beløp bør du heller sette disse inn på høyrentekonto. Dersom du en dag skulle ha spart opp så mye på sparekonto at du egentlig ikke trenger så mye tilgjengelig, kan du begynne å tenke på fond. Så fokusér nå på å spare opp en god bufferkonto, og sett disse sparepengene inn på en høyrentekonto. 

Anonymkode: e5100...e84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått fullstendig. Det er ingen fond med kjøpsgebyr på 300 kr. For privatpersoner er det stort sett gratis å kjøpe og selge fond. Forvaltningsgebyret er per år og det anbefales indeksfond. Disse har gjerne et årlig forvaltningsgebyr på rundt 0,2%. Skatten beregnes kun på avkastningen ikke hele beløpet. Dette er akkurat som banksparing, du betaler kun skatt av renteinntektene, ikke innskuddet.

Anonymkode: c817b...7cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Indeksfond, av gode grunner som allerede forklart. 

Et månedlig trekkbeløp, ikke store beløp på en gang. Og langsiktig perspektiv. 

Min sparing i indeksfond er for ekstremt uforutsette ting (som uføre eller arbeidsledighet over tid), men primært som pensjonssparing, noe som sikrer at jeg kan leve veldig godt som pensjonist. 

Til bil, oppussing, og så videre (ting med under 5 års perspektiv) sparer jeg på ordinær høyrentekonto. 

Anonymkode: 86407...29d

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 timer siden, Kvinneguideren skrev:

Nei nei! Fond er GRATIS å kjøpe og selge. Jeg kjøper Inntil 20 fond hver dag, da gjerne for så lite som 100-200kr pr handel

Indeksfond har i bakgrunnen et forvaltningsgebyr på gjerne 0.2-0,3% pr år - noe du ikke treng å tenke mye på da du aldri betaler dette fysisk, det trekkes bare av avkastningen automatisk. Se gjerne på gebyret og velg det laveste da det over tid har endel å si på indeksfond. 
Aktivt forvaltede fond har derimot gjerne noen prosent forvaltningsgebyr, men se på bransje hva du tror på mht fremtiden. Kan også se på historisk avkastning, men vær litt forsiktig mht å kaste deg på de fond som har gjort det best siste år, for vi lever i en syklisk verden der bransjesykluser går i bølger. Det fondet som tapte penger i fjor kan bli vinnerfondet neste år. Brede forvaltede fond skal i teorien kunne gi bedre avkastning over tid en indeksfond, men historien så langt har egentlig vært i indeksfondets favør.

Kjøpe jevnt og ha nok buffer utenom fondsmarkedet.

Meget høy risiko nå i aksjemarkedet selvfølgelig, så mange rådgivere vil nok anbefale 10års horisont, mot tidligere 5år om man skal gå hardt inn i fondsmarkedet i 2020/2021.

Endret av The_Stig
Skrevet

Ingen gebyrer på å kjøpe, men man må ofte kjøpe for minst kr 300 per gang man kjøper. Mener ikke at man må betale kr 300 for å kjøpe et fond, men at det er minste beløp en kan gå inn med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...