Gå til innhold

Nå som økonomien går dårlig i Norge pga corona syns jeg vi burde stoppe innvandringen.

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare et spørsmål om tid, se på Frankrike og Sverige. Frankrike spesielt har opplevd mye innvandreropprør. De har jo ikke noe oljefond å ta avde for å dekke disse menneskenes urimelige ønsker og krav.

Innvandringstilhengere tar det alltid for gitt at vanlige skattebetalende slitere skal være fornøyde med å finansiere fremmede folks virkelighetsfjerne drømmer.

Anonymkode: 3ac85...ab3

Når jeg ser mot Sverige så ser jeg et land det er meget bra å bo i, trolig der jeg ville bodd selv også dersom jeg ikke bodde i Norge. Svensker generelt har det meget bra og er nær sagt like tilfreds som oss Nordmenn.

Det er en myte og en missoppfatning at det er så ille i Sverige, for det er det jo ikke. De har noen problemer vi ikke har ja, for vi har på mange måter vært flinkere enn dem på de områdene, mens på andre områder har Svenskene vært flinkere enn oss og vi burde se dit og lære.

Levestandarden og hvordan det oppleves å leve i Sverige vs Norge er ikke veldig forskjellig, Svensker er nær like stolt av eget land som det vi nordmenn er. Litt synd at myter og misoppfatning av hvordan forholdene er der skal ødelegge mye av oppfattelsen mange har av Sverige, spesielt mennesker som frekventerer omstridte nettsteder som bygger opp om fremmedhat er flink til å manipulere til at det er mye verre i Sverige enn hva det reelt er.

Nei, Sverige er IKKE et land på randen av borgerkrig eller noe slikt, noe det heller ikke er tradisjoner for hverken der eller her slik det kan være det i noen andre land.

---

Hva gjelder Frankrike så har vi beveget oss litt lenger bort fra Norden, både kulturen og tradisjonene der er litt annerledes enn her. Men for all del, Frankrike er også et industrialisert land som har en sivilisert politikk. Heller ikke så ille der selv om det der tradisjon tro har vært sterkere opptøyer. Dog er ikke de nødvendigvis et resultat av at innvandring er det store problemet der, det er mer fordi arbeideres rettigheter ikke står like sterk der som her at de opptøyene ble stelt i stand. Så det blir på en måte en manipulering av virkeligheten  og de bakenforliggende årsaker om du setter det i forbindelse med innvandring alene, da er det mye du utelater og ikke forstår.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Rant skrev:

Er det noen som rakker ned på folk så er det vel snarere tvert i mot du, som har slike holdninger og menneskesyn. 

Lurer på hvem som rakker ned på folk her?? Made4u skrev at han var STOLT over at Norge hentet en IS terrorist høsten 2019. 
Jeg sa at de millionene det kostet burde heller gått til ofrene av IS!! feks Jesidi folket!! lurer på hvem som har dårlig menneskesyn her. En som vil hente Terrorister eller gi penger til ofrene av IS !! 

Anonymkode: 9c637...e77

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvem som rakker ned på folk her?? Made4u skrev at han var STOLT over at Norge hentet en IS terrorist høsten 2019. 
Jeg sa at de millionene det kostet burde heller gått til ofrene av IS!! feks Jesidi folket!! lurer på hvem som har dårlig menneskesyn her. En som vil hente Terrorister eller gi penger til ofrene av IS !! 

Mennesker som ikke ønsker å hjelpe andre i nød har dårlig menneskesyn. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Norge innførte innvandringsstopp i 1975 ;) 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, oxycodone skrev:

Enig, hadde vært fantastisk, men nå kommer nok Norge til å ta mot flere enn noensinne samt pøse ut med penger for å redde resten av verden 

Og hvorfor skulle dem det?

Anonymkode: d172a...990

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rant skrev:

En terrorist i nød?? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og snakker man med dem, tar det svært sjelden lang tid før rasismen kommer frem - selv om de ikke alltid er klar over det selv! 
Det er veldig vanskelig å holde rasisme atskilt fra det å være utpreget negativ til innvandring. 

Anonymkode: 7402b...ee6

Å flytte mennesker fra u-land til i-land med en helt annen kultur og samfunnssystem, er en oppskrift på arbeidsledighet, rotløshet, kulturkrasj, psykiske problemer, ghettoisering, kriminalitet og problemer i skolen.

Dette har med enkel sosiologi og psykologi å gjøre, ikke rase. Hadde du brukt en tidsmaskin til å flytte 1600-1700-talls-nordmenn til dagens Oslo ville du sett akkurat det samme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rant skrev:

Det finnes langt mer effektive måter å hjelpe folk enn å ta dem til Norge.

Åpne fiender av Norge og alt vi står for, bør aldri slippes inn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Norge er faktisk ikke det «fantastiske landet» du snakker om.

Selvfølgelig har vi oljepenger i bøtter og spann - og bruker dem generøst på alle mulige og umulige problemer, saker og områder. Hele innvandringsmaskineriet med asylmottak, stønader og alle slags hjelp og tiltak er selvfølgelig en del av dette.

Hvor lenge tror du dette varer? Norge lever langt over evne, både staten og hver enkelt av oss. En stor nedtur er uunngåelig. Coronakrisen har bare fremskyndet det. Verden kan ikke fortsette å bruke olje som i dag, da det medfører katastrofale klimaendringer. Oljeindustrien vi lever så fett på vil ta slutt om noen tiår. Da vil levestandarden synke kraftig, og de sosiale problemene øke massivt. Konfliktene i samfunnet vil øke, langs alle konfliktlinjer.

Norge er i dag et land som knapt nok har noen identitet, det må vel i såfall være de harry plast-trollene du ser utenfor turistbutikkene rundt om, samt et vagt minne om vikingtiden som fremstår like fjernt som fantasiene i Ringenes Herre. Kulturen vår er amerikanisert, vulgarisert og globalisert til døde, innvandringen kommer bare som enda et element i dette. Selv om jeg aldri har vært kristen, er det trist å se vår opprinnelige religion forsvinne til fordel for en blanding av kynisk likegyldighet og selvbevisst islam. Litteratur er det vel knapt noen som leser, det antiintellektuelle dominerer overalt. Verdiene som fremmes i alle kanaler er ureflektert globalisme og relativisme, å faktisk stå for noe er så «elitistisk» som det går an.

Jeg synes synd på de som må vokse opp i dette limboet av et samfunn.

Helt enig. Hva foreslår de de andre som ikke tenker slik skal gjøre?

Synes det er så trist at forfedrene her kjempe så hardt for å få et uavhengig land, i flere hundre år. også skal disse globalist idiotene bare gi det bort på et par år.

De glemmer også at rikdom ikke kan være evig, hva skal skje når alt kollapser en gang? OG det vil skje.

• Liker 2
Gjest Made4u
Skrevet
23 minutter siden, oxycodone skrev:

Så du mener det ikke er reelt? Ja, da har du bodd under en stein. Eller er du sv/ap'er? De har nemlig en tendens til å være ekstremt naive. Norge kan ikke redde verden 

Stemmer hverken SV eller AP, jeg både bor og er oppvokst i distrikt, god distriktspolitikk er derfor min fanesak nummer en og da er Senterpartiet det partiet som står meg nærmest. Forøvrig et parti som har en fornuftig og forsvarlig politikk synes jeg, så jeg er mer enig enn uenig i politikken de fører.

Klarer ikke å ta til meg å ha bodd under en stein fra Noen som ikke evner å se realitetene rasjonelt, vi får enes i at vi ser dette forskjellig og selv mener jeg det er du som har en forvrengt virkelighetsoppfatning og feilaktig hevder at politikken Norge føler er så mye verre enn hva den er... Jeg synes Norge fører en fornuftig og god politikk, og det er ingen grunner til å ta i bruk de sterke og fordømmende uttrykkene du gjør og å sortmale forholdene her i landet.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rull inn. Vi trenger jo arbeidskraften!! Nå mer enn noen gang før!

Anonymkode: 41067...96d

Innvandringen er jo et tapsprosjekt.

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, Made4u skrev:

Nå er Norges økonomi og hvordan vi har det i Norge noe du selvfølgelig kan finne mye statistikk om, vellferden og levestandarden vår er statistisk vell dokumentert og Norge er også kåret til verdens beste land å bo i nettopp basert på statistikker som bekrefter den levestandarden vi har og vellferden vi opplever.

Jeg trenger absolutt ikke å hente frem statistikker for å bekrefte mine påstander og å få frem mine poenger, det er heller dere som sortmaler situasjonen og som skal ha det til at det er mer ille enn hva det er som har et forklaringsproblem og lite å fare med. Det er dere som baserer dere på synsing etter eget forgodtbefinnende og følelsesbasert tåkeprat (altså fremmedfrykt), at Norge er et rikt land, at det er et trygt land, og at vi har det godt her, samt har lite kriminalitet - det er et faktum.

Selv har jeg lest Politiet og myndighetenes egne statistikker og rapporter om kriminalitetsbildet i Norge og utviklingen som har vært og er, søk det opp og les du også og du vil se at det er svært hyggelig lesing og man ser positive trender. Norge er blitt et bedre samfunn enn hva det var, bildet du tegner av at det er så mye verre medfører ikke riktighet og de som jobber med kriminalitet sier det jo også tyderlig i rapportene selv at vi opplever en positiv utvikling og at Norge er et trygt land å leve i.

Noen bilbranner og innvandrer-ranere endrer ikke det faktum, det var verre tidligere og da bodde vi nær sagt utelukkende bare Nordmenn her. Altså har vi klart å få en positiv trend sågar med innvandring... Men altså, selvfølgelig har også kriminalitetsbildet sine utfordringer, og de utfordringene må man selvfølgelig gripe fatt i. Men de kommer også frem i hva man kan lese i statistikkene og rapportene man kan lese.

Å høre på din sortmaling og manipulasjon akter jeg ikke, det blir bare fryktbasert skremselspropaganda som er styrt av dine egne følelser (altså din fremmedfrykt) heller enn å være fakta.

Her kan du se fakta og fra en kilde vesentlig bedre enn de feilaktige følelsene du bærer på, altså frykten din.

https://forskning.no/kriminalitet-politi/kriminaliteten-fortsetter-a-falle/1355089

og fra Politiet selv som kilde:

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/kriminalitetsutvikling/trendrapport-oslo-2018---2021.pdf

Søk også opp den omfattende rapporten som viser statistikk for kriminalitet i enda bredere perspektiv, som tar for seg kriminaliteten tidligere sammenlignet med nå, selv har jeg lest denne og fikk mang en overraskelse.

Det du kommer med er altså feil, hvorfor skal noen lytte til ditt skremselsbilde og ikke Politiets og myndighetenes egen faktabaserte kunnskap? Det blir ikke mer kriminalitet og mer utrygt enn hva det reelt er, fordi du føler det slik fordi du har lest om en bilbrann eller at noen er ranet... Skjønner at slikt kan gå inn på deg ja, men det blir naivt av deg å tro at innvandringsstopp er løsningen på kriminalitet og at det skal gjøre Norge til et Paradis.

---

På samme måte som at jeg ikke vil settes i bås for hva Anders Behring Breivik gjorde, så tviler jeg på at innvandrere som gruppe vil finne det greit at du setter dem i bås for hva en enkeltstående idiot (eller flere enkeltindivider for den saks skyld) begår, om det er ran eller bilbrann får gå for det samme...

Er enkeltindivider som skal dømmes for handlinger, ikke grupper som helhet. Men skjønner jo at du som ser en innvandrer som gjerningsperson i nær sagt alt som hender, at du ikke evner å se det nyansert og bredt nok til at du klarer å ta inn over deg at enkeltpersoners handlinger ikke trenger å gå ut over hele grupper.

Du sortmaler rett og slett for mye og hauser opp til noe som ikke er behov å hauses opp til. Tenker at du kan starte med å lese deg opp andre steder enn der hvor fremmedfrykt spres mest unyansert, noen nettsteder er absolutt ikke greit å besøke om man ikke tenker kritisk og ikke er villig eller evner å se at de er manipulerende og at det som står der åpenlyst er feil når det står i motsetning til hva Politiet og myndighetene selv sier, de kan ikke basere seg på følelser som femmedfrykt og skepsis til innvandrere, men må ta utgangspunkt i statistikk som du selv snakker om og etterlyser.

Jeg kan sende deg flere linker jeg, fra gode kilder. Du har derimot lite og intet å vise meg, annet enn fremmedfiendlige konspirasjonsteorier fra kilder man burde være kritisk til og helst holde seg unna.

Har du lest kildene du selv referer til? Jeg siterer under fra sammendraget fra politiets rapport nedenfor. Du fremstår å lese noe helt annet ut av politiets rapport enn det de selv oppsummerer det til. Er ikke det litt rart?

«Falsk nedgangen i kriminalitet?
Den politianmeldte kriminaliteten i Oslo politidistrikt har sunket dramatisk siden slutten av 1990- tallet. De siste fem årene er nedgangen på over 30 prosent. Liknende trend finnes i mange land. Nedgangen gjelder primært vinningslovbrudd, og er trolig knyttet til digitalisering av økonomiske verdier, betalingsmåter og sikringstiltak. Nedgangen gjelder primært for tradisjonelle, “analoge” deler av kriminaliteten. De digitale anmeldes i mindre grad. Tolket som uttrykk for faktisk kriminalitet, viser anmeldelsesstatistikken en positiv utvikling, men dette er trolig en misvisende fortolkning. Den faktiske samlede utviklingen er ukjent. Dette er i seg selv en alvorlig utfordring for styring av politiet framover.

Mer vold, aggresjon og ekstremisme
En bekymringsfull utvikling gjelder vekst i anmeldte voldslovbrudd, herunder fysisk vold og ulike typer av trusler, tvang og personangrep. Trenden er internasjonal. Vold framstår i ny form på sosiale medier, som ulike typer personangrep og "karakterdrap", som ikke nødvendigvis er rettstridig ennå. Trusselen for angrep fungerer sosialt kontrollerende, og begrenser personlig frihet og ytringsfrihet. Digital sosial kontroll fungerer også internt i kriminelle ungdomsnettverk, kombinert med voldsromantisert ideologi formidlet på sosiale medier. Økningen i vold er trolig forbundet med flere faktorer, blant annet spredning av aggressive budskap og hets på sosiale medier, samt strukturelle faktorer som sosial ulikhet, marginalisering og avmaktsfølelsen knyttet til teknologisk omstrukturering. Økt aktivitet i høyreekstreme miljøer er bekymringsfullt. Det er fare for digital påvirkning og pop-up former for vold, også hatkriminalitet og ekstremistisk vold.

Mer ungdomskriminalitet og flyktige kriminelle nettverk

Det er framvekst av flere flyktige nettverk blant ungdom på østkanten som begår ulike typer kriminalitet, både ran, vold og narkotikahandel. Selv om kriminaliteten blant barn og unge har sunket
3

over flere år, og majoriteten av unge i Oslo politidistrikt er lovlydige og engasjerte samfunnsdeltaker, er det “amper stemning” i flere miljøer. Trolig er faktorene som påvirker situasjonen i stor grad de samme som ved framvekst av liknende nettverk tidligere. Dog gir digital kommunikasjon og spredning av provokasjoner innad og mellom miljøer, grunnlag for flere konflikter med rask eskalering, og for skifter i lojalitetsbånd. Faren for pop-up kriminalitet er betydelig, og kriminaliteten som begås er i mange tilfeller grov. Utviklingen regnes som faresignal for fremtidig kriminalitet og sosial marginalisering.«

Og når man diskuterer på asyl og innvandringspolitikk skjer det på makronivå. Akkurat slik man leser all annen statistikk. Statistikk kaller ingen hverken Hitler, Stalin eller Behring-Breivik.

Å påstå at jeg svartmaler virkeligheten ved å si det som det er, virker å være rimelig selvmotsigende. Statistikk og makrotallene blir ikke bedre om du slår hjul og heier heller. Det eneste som hjelper er tiltak, og enn så lenge tilsier mer liberal asyl-, flyktninge- og innvandringspolitikk mer kostnader og sosiale problemer enn motsatt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Leser du hva jeg skriver? Det er en forutsetning at bistandspolitikken skjerpes, altså økt kontroll over organisasjoner og strengere betingelser for mottakerlandene. Slik det er i dag går mye penger rett ut av vinduet, hvilket er et punkt jeg ikke mostrider. 

Men vi kan ikke slutte å hjelpe. Jeg mener, og mange med meg, at vi har en moralsk forpliktelse til å yte hjelp. 

You go do it. Reis og ta inn alle i ditt hjem.  Kan du ta imot millioner flyktninger i hjemme ditt tror du? Du har en moralsk forplitkelse til dette. Du har vel noen gjesterom noen kan bo i? Hvis ikke, hvorfor? Du har en moralsk forpliktelse å gi bort rommene som ingen bruker!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Made4u skrev:

Når jeg ser mot Sverige så ser jeg et land det er meget bra å bo i, trolig der jeg ville bodd selv også dersom jeg ikke bodde i Norge. Svensker generelt har det meget bra og er nær sagt like tilfreds som oss Nordmenn.

Det er en myte og en missoppfatning at det er så ille i Sverige, for det er det jo ikke. De har noen problemer vi ikke har ja, for vi har på mange måter vært flinkere enn dem på de områdene, mens på andre områder har Svenskene vært flinkere enn oss og vi burde se dit og lære.

Levestandarden og hvordan det oppleves å leve i Sverige vs Norge er ikke veldig forskjellig, Svensker er nær like stolt av eget land som det vi nordmenn er. Litt synd at myter og misoppfatning av hvordan forholdene er der skal ødelegge mye av oppfattelsen mange har av Sverige, spesielt mennesker som frekventerer omstridte nettsteder som bygger opp om fremmedhat er flink til å manipulere til at det er mye verre i Sverige enn hva det reelt er.

Nei, Sverige er IKKE et land på randen av borgerkrig eller noe slikt, noe det heller ikke er tradisjoner for hverken der eller her slik det kan være det i noen andre land.

---

Hva gjelder Frankrike så har vi beveget oss litt lenger bort fra Norden, både kulturen og tradisjonene der er litt annerledes enn her. Men for all del, Frankrike er også et industrialisert land som har en sivilisert politikk. Heller ikke så ille der selv om det der tradisjon tro har vært sterkere opptøyer. Dog er ikke de nødvendigvis et resultat av at innvandring er det store problemet der, det er mer fordi arbeideres rettigheter ikke står like sterk der som her at de opptøyene ble stelt i stand. Så det blir på en måte en manipulering av virkeligheten  og de bakenforliggende årsaker om du setter det i forbindelse med innvandring alene, da er det mye du utelater og ikke forstår.

Igjen så bare pynter du på virkeligheten. Hvem ønsker å leve i det samfunnet Frankrike er på vei til å bli?

Selvfølgelig kan du være en vinbonde som bor på slektens gamle gård, leve i en provinsidyll og glemme den harde sosiale realiteten i byene. Men arbeiderklasse-franskmenn kan ikke det, de må bare godta det «multikulturelle» (les: preget av monokulturell islam) miljøet de nå har havnet i.

Dere innvandringsliberale har ikke så mye empati dere heller.

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og snakker man med dem, tar det svært sjelden lang tid før rasismen kommer frem - selv om de ikke alltid er klar over det selv! 
Det er veldig vanskelig å holde rasisme atskilt fra det å være utpreget negativ til innvandring. 

Anonymkode: 7402b...ee6

Hvorfor er det vanskelig? Jeg har ingen problemer med å både være venner med minoriteter og påpeke åpenbare utfordringer asyl- og innvandringspolitikken medfører.

Å angripe debattanter på personnivå gjennom antydninger om underliggende rasisme er som bare et personangrep fordi man er på vei til å tape debatten. Du kan lese deg opp her https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så bare pynter du på virkeligheten. Hvem ønsker å leve i det samfunnet Frankrike er på vei til å bli?

Selvfølgelig kan du være en vinbonde som bor på slektens gamle gård, leve i en provinsidyll og glemme den harde sosiale realiteten i byene. Men arbeiderklasse-franskmenn kan ikke det, de må bare godta det «multikulturelle» (les: preget av monokulturell islam) miljøet de nå har havnet i.

Dere innvandringsliberale har ikke så mye empati dere heller.

Nope, dem har heller ikke noe empati når norske kvinner blir kalt horer og voldtatt fordi dem ikke har på seg hijab.

Da er dem som er problemet, fordi dem ikke ''har tilpasset seg''.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ryster-finland---sju-menn-pagrepet-for-voldtekt-av-jente/70535654

Skam dere!!

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Leser du hva jeg skriver? Det er en forutsetning at bistandspolitikken skjerpes, altså økt kontroll over organisasjoner og strengere betingelser for mottakerlandene. Slik det er i dag går mye penger rett ut av vinduet, hvilket er et punkt jeg ikke mostrider. 

Men vi kan ikke slutte å hjelpe. Jeg mener, og mange med meg, at vi har en moralsk forpliktelse til å yte hjelp. 

Da får du mene det. Jeg mener å øke bistandsmidlene fra nesten 3% av nasjonalbudsjettet er galskap uten like gitt den forferdelige resultathistorikken her.

Forøvrig beklager om jeg gikk glipp av noe av det du skrev. Er bare blitt fryktelig oppgitt av denne tanken som mange, nødvendigvis ikke du, har om at man gjør noe godt i verden om man brenner 40 milliarder på ingenting så lenge de er merket med «bistand».

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Grandidosa83 skrev:

Da får du mene det. Jeg mener å øke bistandsmidlene fra nesten 3% av nasjonalbudsjettet er galskap uten like gitt den forferdelige resultathistorikken her.

Forøvrig beklager om jeg gikk glipp av noe av det du skrev. Er bare blitt fryktelig oppgitt av denne tanken som mange, nødvendigvis ikke du, har om at man gjør noe godt i verden om man brenner 40 milliarder på ingenting så lenge de er merket med «bistand».

Norsk kvinne her som er glad det finnes fornuftige norske menn som deg.

Takk.

• Liker 2
Gjest Made4u
Skrevet
1 minutt siden, Grandidosa83 skrev:

Har du lest kildene du selv referer til? Jeg siterer under fra sammendraget fra politiets rapport nedenfor. Du fremstår å lese noe helt annet ut av politiets rapport enn det de selv oppsummerer det til. Er ikke det litt rart?

«Falsk nedgangen i kriminalitet?
Den politianmeldte kriminaliteten i Oslo politidistrikt har sunket dramatisk siden slutten av 1990- tallet. De siste fem årene er nedgangen på over 30 prosent. Liknende trend finnes i mange land. Nedgangen gjelder primært vinningslovbrudd, og er trolig knyttet til digitalisering av økonomiske verdier, betalingsmåter og sikringstiltak. Nedgangen gjelder primært for tradisjonelle, “analoge” deler av kriminaliteten. De digitale anmeldes i mindre grad. Tolket som uttrykk for faktisk kriminalitet, viser anmeldelsesstatistikken en positiv utvikling, men dette er trolig en misvisende fortolkning. Den faktiske samlede utviklingen er ukjent. Dette er i seg selv en alvorlig utfordring for styring av politiet framover.

Mer vold, aggresjon og ekstremisme
En bekymringsfull utvikling gjelder vekst i anmeldte voldslovbrudd, herunder fysisk vold og ulike typer av trusler, tvang og personangrep. Trenden er internasjonal. Vold framstår i ny form på sosiale medier, som ulike typer personangrep og "karakterdrap", som ikke nødvendigvis er rettstridig ennå. Trusselen for angrep fungerer sosialt kontrollerende, og begrenser personlig frihet og ytringsfrihet. Digital sosial kontroll fungerer også internt i kriminelle ungdomsnettverk, kombinert med voldsromantisert ideologi formidlet på sosiale medier. Økningen i vold er trolig forbundet med flere faktorer, blant annet spredning av aggressive budskap og hets på sosiale medier, samt strukturelle faktorer som sosial ulikhet, marginalisering og avmaktsfølelsen knyttet til teknologisk omstrukturering. Økt aktivitet i høyreekstreme miljøer er bekymringsfullt. Det er fare for digital påvirkning og pop-up former for vold, også hatkriminalitet og ekstremistisk vold.

Mer ungdomskriminalitet og flyktige kriminelle nettverk

Det er framvekst av flere flyktige nettverk blant ungdom på østkanten som begår ulike typer kriminalitet, både ran, vold og narkotikahandel. Selv om kriminaliteten blant barn og unge har sunket
3

over flere år, og majoriteten av unge i Oslo politidistrikt er lovlydige og engasjerte samfunnsdeltaker, er det “amper stemning” i flere miljøer. Trolig er faktorene som påvirker situasjonen i stor grad de samme som ved framvekst av liknende nettverk tidligere. Dog gir digital kommunikasjon og spredning av provokasjoner innad og mellom miljøer, grunnlag for flere konflikter med rask eskalering, og for skifter i lojalitetsbånd. Faren for pop-up kriminalitet er betydelig, og kriminaliteten som begås er i mange tilfeller grov. Utviklingen regnes som faresignal for fremtidig kriminalitet og sosial marginalisering.«

Og når man diskuterer på asyl og innvandringspolitikk skjer det på makronivå. Akkurat slik man leser all annen statistikk. Statistikk kaller ingen hverken Hitler, Stalin eller Behring-Breivik.

Å påstå at jeg svartmaler virkeligheten ved å si det som det er, virker å være rimelig selvmotsigende. Statistikk og makrotallene blir ikke bedre om du slår hjul og heier heller. Det eneste som hjelper er tiltak, og enn så lenge tilsier mer liberal asyl-, flyktninge- og innvandringspolitikk mer kostnader og sosiale problemer enn motsatt.

Selvfølgelig har jeg lest det selv, og mer til.

Men jeg leser ikke dette slik det du gjør, og sammenfatter man rapportene og om man ser på hva politiet selv sier, det har jo klart gitt uttrykk for at det er positive rapporter.

Men klart man kan dra ut negative ting som setter en helhet i helt feilaktig lys, om man tar ut det nagative og vinkler det bestemt for å skape skremsel. Ta det med at volden er blitt hardere som et eksempel, det er et faktum enhver kjenner til og som Politiet selv uttaler.

Men nå betyr jo det ikke at jeg og du trenger å frykte den volden, for den rammer ikke blindt viser statistikken, den rammer innad i kriminelle miljøer (altså dem som selv er kriminelle, gjengmedlemmer m.m.) og ikke Ola og Kari Nordmann, altså oss.

Og slik kan man manipulere og skremme slik du gjør, ved å vektlegge enkeltmomenter som drøftes. Ser man statistikken for drap og svært grov vold etc., så der den statistikken gledelig lesing og som sagt, Politiet og myndighetene selv presenterer det jo som positive trender...

Så slutte å sortmale, det er noe som lett kan gjøres med statistikk om man har agenda for det.

Tenker du ikke forstod overskriften til forskning.no for eksempel. og du kan umulig ha lest konklusjonen og hovedordene i den store rapporten om utviklingen i kriminalitet, som du finner på politiet sine egne nettsteder.

Det er alltså ikke så ille som du vil ha det til, du skremmer bare andre og du gjør det på helt unyansert og manipulerende vis. Oslo er en trygg by og Norge er et trygt land å bo i, din skremsel og hvordan du trekker ut enkelte trender og ikke en gang nevner at grov vold er et problem som i hovedsak rammer kriminelle og ikke vanlige folk...

Beklager, men sjansen er minimal for at vi skal bli ranet og banket opp med balltre på åpen gate, at en kriminell gjengmedlem kan havne i den statistikken for grovere vold er derimot sant... Men det blir fortsatt lite representativt for å beskrive Norge for vanlige Nordmenn.

Politiet og myndighetene har helt rett i at vi lever i et trygt land med lite kriminalitet, dine ord blir bare realitetsfjernt skremsel.

AnonymBruker
Skrevet

Apropos bistand, Norge gir bistand til nesten alle ikke-vestlige land i verden. Og dette er ingen overdrivelse. Ikke akkurat særlig målrettet, og det å smøre så utrolig tynt på en enorm brødskive bidrar nok til den manglende effekten.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

Jeg liker veldig godt tanken bak bistand, det er bare det at det ikke fungerer. Positiv endring må komme nedenfra, det handler om lokalt selvstyre, lokale initiativ og folks egen evne til å arbeide for sine mål. Pengedryss fra Norge kan ikke fremtvinge noe av dette. I über-korrupte land er eliter eksperter i å få henda nedi alle pengekrukker som passerer forbi.

• Liker 4
  • Opprett ny...