Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #81 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller så er det de som er nederst på rangstigen som merker innvandring mest? Som må knive om en jobb på rema med 800 andre søkere, som får kuttet i trygden pga mange flere på trygd, som må bo i sosialt hardt belastede områder og sende ungene sine på skolen der det er masse rekruttering til gjenger og der man må gjennom metalldetektor for å få lov å komme inn på skolen? Synes det blir veldig feil å snakke ned til folk slik du gjør her! Det trenger overhodet ikke være fremmedfrykt som er problemet her, og en diskusjon med argumenter for og imot innvandring må vi vel tåle? Det er ganske arrogant å ta taleretten fra folk fordi de er ufør eller har en jobb «på gulvet», og å samle alle negative innspill i kategorien fremmedfrykt (som i: du er uopplyst og ganske dum»). Det kalles egentlig hersketeknikk. Det er lett for oss som sitter i dyre hus i fine villastrøk å nedgjøre de som har mindre utdanning og lavere jobb. Men vi er vel kanskje dem som vet aller minst om innvandringens påvirkning på mannen i gata, utover det vi leser i avisen eller det vi ser i statistikker fra SSB. Tror nok en fattig ufør på Stovner, som er tvunget til å sende barnet sitt på skolen med 99 % ikke-vestlige, ser litt mer av den faktiske virkeligheten enn det vi andre gjør når poden plutselig er blitt med en gjeng og politiet står på døra pga narkotikasalg eller våpenbeslag eller slåsskamp? Husk at vi bor i et demokrati der alle har lik stemmerett. Nedgjør du en stor del av befolkningen og avskriver dem som dumme, ignorante og fremmedfiendtlige fordi de har en annen mening enn deg får du protestvalg som i USA. Just saying. Det er forresten fullt mulig å skatte ekstra om du ønsker det! Anonymkode: ebbdf...ab6 Nå vil de som er nederst i samfunnet være nederst uavhengig om man har innvandring til landet eller ikke, og uansett om vi bare hadde vært Nordmenn her så ville det vært opp til dem selv og komme seg ut av en kjip situasjon. Det blir ikke bedre å jobbe i en butikk eller vaske toaletter om det er i et land med bare Nordmenn, enn om det er i et land med også innvandrere. Dessuten stiller etniske Nordmenn sterkere enn innvandrere i nær sagt enhver bransje, klart at når en etnisk Nordmann er arbeidsledig over flere år og når selv innvandrere uten kompetanse og for nordmenn utenlandske navn klarer å få seg jobber - altså, når man er arbeidsledig i et land hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft. Ja da er det personen selv som og arbeidslysten samt evnen til å selv endre egen skjebne det står på, og ikke innvandring som er grunnen til at personen sliter.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #82 Skrevet 13. mai 2020 4 minutter siden, Made4u skrev: Nå vil de som er nederst i samfunnet være nederst uavhengig om man har innvandring til landet eller ikke, og uansett om vi bare hadde vært Nordmenn her så ville det vært opp til dem selv og komme seg ut av en kjip situasjon. Det blir ikke bedre å jobbe i en butikk eller vaske toaletter om det er i et land med bare Nordmenn, enn om det er i et land med også innvandrere. Dessuten stiller etniske Nordmenn sterkere enn innvandrere i nær sagt enhver bransje, klart at når en etnisk Nordmann er arbeidsledig over flere år og når selv innvandrere uten kompetanse og for nordmenn utenlandske navn klarer å få seg jobber - altså, når man er arbeidsledig i et land hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft. Ja da er det personen selv som og arbeidslysten samt evnen til å selv endre egen skjebne det står på, og ikke innvandring som er grunnen til at personen sliter. Når det plutselig er ti ganger så mange nederst på rangstigen er det ikke «bare» å komme seg ut. Det er det ikke uansett. Her er det snakk om nærmiljø, trygghet osv, ikke om man liker jobben sin. Og nei, nordmenn er ikke alltid foretrukket. Særlig ikke til dårlig betalte og lyssky virksomhet som for eksempel håndverkere eller rengjøringsbransjen. Det er lettere å få utlendinger til å bøye seg for kriminell jobbing siden de ikke er i det norske trygdesystemet, og nordmenn vurderer dessverre det aller meste ut fra pris. Ta vaskehjelp som et eksempel: en undersøkelse viste at halvparten av nordmenn mener at vaskehjelpen skal få under 200 kr i timen, mens reell kostnad burde vært opp mot 500 kr. Samme med håndverkere: skal du male huset ditt for 30000 eller 120000? https://www.rb.no/forbrukertips/privatokonomi/lonn/sa-mye-bor-du-betale-vaskehjelpen/s/5-43-666781 Og det er ikke nødvendigvis mangel på arbeidskraft for ufaglærte fordi vi mangler ingeniører. I Oslo er det gjerne mange hundre søkere til for eksempel butikkjobber. Da er det hellere en utenlandsk som snakker bra norsk og har mastergrad (som ryker andre steder pga navnet sitt) som går foran en nordmann som har vært arbeidsledig i årevis og som har en skriftlig fremstillingsevne på nivå med en tredjeklassing. Og det er jo som det skal være (bortsett fra diskrimineringen av utlendingen), men det er ikke så lett for nordmannen for det. Anonymkode: ebbdf...ab6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #83 Skrevet 13. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Asylsøkere og flyktninger får barn som vokser opp her og blir gagns mennesker. Ofte med høyere arbeidsmoral enn det mange nordmenn har, faktisk. Vi trenger arbeidskraft her i landet og vi kan ikke trylle frem barn! Anonymkode: 41067...96d Størsteparten av innvandrerne er somaliere. De er overrepresentert i all kriminalstatistikk og svært få er i jobb. Anonymkode: 2c806...44f 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #84 Skrevet 13. mai 2020 Kanskje corona endrer alt. Kanskje vi må utvandre? Anonymkode: 76aa6...73e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #85 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, Made4u skrev: Du kom meg i forkjøpet på den det akkurat i det jeg skreiv om det samme, sågar muslimske land Amerikaniseres. Media påvirker samtlige kulturer som aldri tidligere. «Amerikanisering er kulturens svar på Tsjernobyl», for å sitere en tidligere fransk kulturminister. Anonymkode: 3ac85...ab3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #86 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, Made4u skrev: Det du beskriver, er jo bare et glansbilde av innvandringen som ikke stemmer. Virkeligheten endrer seg jo ikke fordi du og dine likesinnede ikke vil innse den. Det er i alle fall åpenbart at norsk kultur ikke er liv laga, truet som den er fra alle kanter. Vi har (foreløpig) mye penger, men det er også alt vi har. Anonymkode: 3ac85...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #87 Skrevet 13. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Se nå her, når vi blir gamle, så er det 2-3 ganger så mange 80-åringer i Norge som det det der i dag. Hvem skal ta seg av deg da?? Vi stryker nok glatt med i en slags korona da og vel: Anonymkode: 41067...96d Men da nytter det ikke å ta inn folk som går direkte til uføretrygd og blir der. Det blir jo bare stein til byrde. Nærmere 80% av innvandrere fra MENA landene er på trygd etter 10 år i Norge. Hvordan vil det hjelpe eldreomsorgen å importere enda flere trygdede. Og de som faktisk kommer i jobb jobber i kortere periode før de trygdes. Vi snakker om en kostnad på minst 7 millioner pr.stk. Hvordan hjelper det å ta inn flere. Forklar meg det??? Anonymkode: 76839...74a 7
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #88 Skrevet 13. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver, er jo bare et glansbilde av innvandringen som ikke stemmer. Virkeligheten endrer seg jo ikke fordi du og dine likesinnede ikke vil innse den. Det er i alle fall åpenbart at norsk kultur ikke er liv laga, truet som den er fra alle kanter. Vi har (foreløpig) mye penger, men det er også alt vi har. Anonymkode: 3ac85...ab3 Kom tilbake når du har noe fornuftig å komme med, dette var ikke det.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #89 Skrevet 13. mai 2020 Tja, kanskje vi burde slutte bombe andre land og gjøre uskyldige mennesker til flyktninger? Ganske ironisk at vi blander oss inn i andre land, sender soldater og bomber, gjør at mennesker må flykte, så nekter vi ta vare på de skadelidende etterpå Anonymkode: 174ac...d5a 5
sommermor Skrevet 13. mai 2020 #90 Skrevet 13. mai 2020 10 timer siden, XaoS skrev: Spot on. Det er en snodig utvikling at tidligere sosiale frigjøringsprosjekter som likestilling, antirasisme og fagforeninger vokste fram av desperasjon hos arbeiderklasser, mens det nå er kamper som kjempes ført og fremst hos høyt utdannede med mye kulturell og økonomisk kapital. Jeg vet ikke om rasismen og fremmedfrykten vi ser hos lavt utdannede og/eller uføre er et tegn på mangel på empati og solidaritet, bitterhet på grunn av egen situasjon eller manglende evne til nyansert tenkning. Her er jeg dessverre ufør, men jeg er i aller høyeste grad mot rasisme og er for innvandring. Så den svart hvit tenkningen i forhold til fremmedfrykt og rasisme hos lavt utdannede og trygdede, stemmer ikke her iallefall.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #91 Skrevet 13. mai 2020 21 minutter siden, Made4u skrev: Kom tilbake når du har noe fornuftig å komme med, dette var ikke det. Hva er som er så ufornuftig med hva jeg har å si? Setter pris på litt mer konkret tilbakemelding. Anonymkode: 3ac85...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #92 Skrevet 13. mai 2020 11 minutter siden, sommermor skrev: Her er jeg dessverre ufør, men jeg er i aller høyeste grad mot rasisme og er for innvandring. Så den svart hvit tenkningen i forhold til fremmedfrykt og rasisme hos lavt utdannede og trygdede, stemmer ikke her iallefall. Men hvordan kan det gagne deg som ufør å støtte en samfunnsutvikling som medfører stadig større belastning på velferdsstaten? Det ender jo med at politikerne tvinges til å kutte i ytelser, deriblant til deg. Man må passe på sin egeninteresse også, ikke bare ren idealisme. Innvandringen er en misforstått form for idealisme som huler ut det viktigste vi har, fellesskapet. Anonymkode: 3ac85...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #93 Skrevet 13. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, hadde ikke vært et problem om nordmenn var 40 millioner slik som mange andre land. Men det er jo altså ikke. Men pga svartedauden som tok ut en stor del av befolkningen, er det vel grunnen til at nordmenn er så få idag sammenlignet med andre befolkninger, og kaldt klima som gjorde at å vokse mat ikke var like enkelt... jeg tror forfedrene til nordmenn levde et hardt liv her, og det er generasjonene nå de siste 40 årene som har fått gevinsten... men den tar folk bare for gitt. Anonymkode: d172a...990 Vi har bare 40% selvforsyning av mat, og er allerede for mange mennesker i Norge. Anonymkode: 3ac85...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #94 Skrevet 13. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er blitt veldig flott på oslo øst de siste 20 årene... NOT Anonymkode: 9c637...e77 Dessverre er det nok bare et forvarsel på samfunnsutviklingen som kommer. Det går nok ille med Norge etterhvert. Anonymkode: 3ac85...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #95 Skrevet 13. mai 2020 30 minutter siden, Made4u skrev: Kom tilbake når du har noe fornuftig å komme med, dette var ikke det. La meg gjette... Du syns vel det var helt topp at regjeringen hentet IS kvinnen høsten 2019? og brukte millioner på det.. En annen ting.... En rema 1000 i oslo så har jeg ikke sett en ansatt som er hvit på 1.5 år, Det er bare sjefen som er Norsk. Tror du virkelig ingen nordmenn eller noen fra øst europa vil ha jobb der?? Har sett stadig at folk som jobber der blir skiftet ut. Så ja det er blitt mye vanskeligere for endel nordmenn å få jobb pga innvandringen. Anonymkode: 9c637...e77 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #96 Skrevet 13. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da nytter det ikke å ta inn folk som går direkte til uføretrygd og blir der. Det blir jo bare stein til byrde. Nærmere 80% av innvandrere fra MENA landene er på trygd etter 10 år i Norge. Hvordan vil det hjelpe eldreomsorgen å importere enda flere trygdede. Og de som faktisk kommer i jobb jobber i kortere periode før de trygdes. Vi snakker om en kostnad på minst 7 millioner pr.stk. Hvordan hjelper det å ta inn flere. Forklar meg det??? Anonymkode: 76839...74a Førstegenerasjonsflyktninger har naturligvis mye i bagasjen og større utfordringer med å få seg jobb. Det er egentlig ganske innlysende. På åttitallet var det vietnameserne som kom og "sugde penger av statskassen".Nå har barna deres blitt voksne og har vel etter det jeg husker på stående fot bedre utdanning og lønnsnivå enn etniske nordmenn i samme alder. På nittitallet kom de fra eks-Jugoslavia. Nå er det Somalia. Nei, når du kommer til Norge som 45-åring med sekken full av krigstraumer og uten å kunne språket kommer du neppe til å bidra positivt til skatteregnskapet med det første (selv om det finnes lysende unntak). Men du har barn som kan. Det har vi strengt tatt sett de siste 50 årene. Anonymkode: 29b30...ac1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #97 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting.... En rema 1000 i oslo så har jeg ikke sett en ansatt som er hvit på 1.5 år, Det er bare sjefen som er Norsk. Tror du virkelig ingen nordmenn eller noen fra øst europa vil ha jobb der?? Har sett stadig at folk som jobber der blir skiftet ut. Så ja det er blitt mye vanskeligere for endel nordmenn å få jobb pga innvandringen. Anonymkode: 9c637...e77 Da må du se nøyere etter. Jeg handler på Rema på Tøyen (det må vel være selve skrekk-stedet for mange i denne tråden), støtt og stadig nordmenn som ekspederer meg Har en sønn som jobber på Kiwi etter skolen, etnisk norsk. Anonymkode: 29b30...ac1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #98 Skrevet 13. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må du se nøyere etter. Jeg handler på Rema på Tøyen (det må vel være selve skrekk-stedet for mange i denne tråden), støtt og stadig nordmenn som ekspederer meg Har en sønn som jobber på Kiwi etter skolen, etnisk norsk. Anonymkode: 29b30...ac1 Jeg snakker om en annen Rema jeg da. Og det må vel være lov å ikke synes Tøyen er så veldig koselig sted.. Anonymkode: 9c637...e77 2
Antiviruset Skrevet 13. mai 2020 #99 Skrevet 13. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Rull inn. Vi trenger jo arbeidskraften!! Nå mer enn noen gang før! Anonymkode: 41067...96d Javel? Med 5,9% arbeidsledighet, mange bedrifter som nå vil gå konkurs,oppsigelser i stort omfang så trenger vi arbeidskraft? Hvor tar dette fra? Veldig mye av disse jobbene er også ren sosial dumping med minstelønn og under dette også. Så nei vi trenger ikke arbeidskraften og har aldri gjort det. Fordi nordmenn nekter å ta disse jobbene så har man brukt underbetalte mennesker i stedet. For å si det slik det er ikke immigranter som tar disse jobbene, det er østeuropeere som er her for å tjene penger til seg og sin familie. Uansett denne krisen vi er i nå slår så hardt inn i økonomien i hele Europa og ja verden. Sanner sier at velferdsstaten er i fare. Ja det har den vært lenge. Den er ikke bærekraftig. Fra 2030 vil vi begynne å tømme oljefondet, og før jeg har tatt kvelden om jeg lever til antatt levealder er oljefondet borte. Få dette til å harmonere med videre innvandring, store bistandsbudsjett og en stor del av befolkningen som er immigranter som skal leve på trygd sammen med nordmenn som har utallige forskjellige trygdeordninger. Det kommer aldri til å gå! Det er oppskriften på en katastrofe for Norge økonomisk og sosialt som vil treffe oss i vår levealder. Med økt kriminalitet, sosial nød som vi ser i USA i de fattige delene av landet. Akkurat det samme vil treffe oss når oljefondet er tomt, og staten står der naken og ikke kan betale for alle de forpliktelsene som vi har tatt på oss. Så det er ikke bare immigreringen som må stanse helt opp, mange andre "velferdstilbud" som må kuttes også uansett. Nordmenn sine veldig gode dager er nok over innen kort tid, like greit for vi har begynt å bli litt for dekadente. Men det kommer ikke til å skje lett at bortskjemte nordmenn, med diverse sosialistiske retninger gir opp sin kamp for at dette skal fortsette. Det vil måtte kjøres i grøfta før det oppstår politiske partier med nok kraft til å rydde opp. Bare vent å se. 4
Antiviruset Skrevet 13. mai 2020 #100 Skrevet 13. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker om en annen Rema jeg da. Og det må vel være lov å ikke synes Tøyen er så veldig koselig sted.. Oslo by er et veldig lite koselig sted. Når bil brenning blir dagligdags, knivslagsmål like så er det noe alvorlig galt et aller annet sted. Setter ikke min fot i Oslo om jeg ikke må dit i forbindelse med jobb. Like greit for man går ikke glipp av noe som helst Mange flotte steder på Østlandet, men Oslo er ikke av det slaget.
Anbefalte innlegg