Gå til innhold

Nå som økonomien går dårlig i Norge pga corona syns jeg vi burde stoppe innvandringen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Made4u skrev:

Nå skal ikke jeg hevde at dette er vås og fanteri, for det er jo faktisk mulig at det er sannhet i alt dette, enn hvor surrealistisk det høres ut at du har opplevd så mye av dette når du reiser til Sverige såpass ofte som ca 10 ganger i året.

"Wow, bare WOW!!" Jaja, du får trøste deg med at de i det minste ikke satte fyr på bilen. :) 

Jeg kan skrive på generelt grunnla (men ikke om deg for jeg leser jo din historie her og kan ikke mene all verden om den annet enn å registrere meg hva du skriver),  om andre mennesker kan jeg derimot si at mange mennesker spar ganske godt på i sine fortellinger, og når de gjør det så har noen av de ingen betenkeligheter med å dra så på at noen av de mister litt bakkekontakten med hva som er realistisk og ikke.

---

Erfaringen du deler her representerer uansett ikke forholdene i Sverige. vært mye i Sverige også jeg og har hverken blitt skutt etter, blitt truet med pistol eller kniver eller slagvåpen for den saks skyld. Ingen av de jeg kjenner heller for den saks skyld, og jeg jobber med tre Svensker og en på jobben bor faktisk i Sverige og pendler hit... Men altså, heller ikke mine erfaringer og dem jeg kjenner sine blir av særlig verdi her, annet enn til å forbauses over hvor vidt forskjellige historier vi har.

Si meg, du kjører ikke rundt i en bil med Norsk flagg og som har påskriften "Fuck Sverige!" på hver side? :P 

.---

Vi har alle våre erfaringer på godt og vondt, men personlige opplevelser har lite å si for den store helhet. De gjør bare noe med oss som individer. Kan skjønne at du er skeptisk til Sverige, og min klare anbefaling er å ikke reise dit igjen når det pleier å bli helt Texas rundt deg når du er der.

At du ikke tror på det jeg skriver forstår jeg godt fordi det handler faktisk om Sverige. Landet med sommarstugor, midsommar og der alt er lagom. Likevel er det faktisk sant. 

Er mye i Stockholm og så fort man kommer vekk fra sentrum og Gamla Stan så er det ikke mye som minner om Sverige lenger, dessverre. Malmø er heller ikke noe særlig å reise til hvis man ønsker å beholde hjulene på bilen. Gøteborg er fint dersom du ønsker innbrudd i bilen.  
Man trenger for øvrig ikke å ha "føkk Sverige" skrevet på siden av bilen heller, det holder lenge at den har norske skilter. 

På mindre steder i Sverige er denne problematikken ikke-eksisterende. Det samme er stort sett innvandrerbefolkningen. Mon tro om det har noen sammenheng?

19 minutter siden, Made4u skrev:

Det finnes land med private skolevesen, hvor foreldrene legger langt mer ressurser i ungene sine enn hva vi gjør her, virkelig rikmannskoler. Man kan ikke ta for gitt at det nødvendigvis produserer så mange flere selvstendige individer, noen steder snarere tvert imot. Så det ligger ingen automatikk i noe her, med å skubbe inn mye mer penger i skolesystemet så vil fortsatt noen falle utenfor og ikke alle vil utvikle se samme sunne og greie verdiene.

Jeg snakker ikke om å putte mer penger inn i skolesystemet i det hele tatt. De ressursene vi har i Norge hadde vært mer enn tilstrekkelig dersom de kun hadde blitt brukt på det norske folk. Når man importerer en hel del mennesker utenfra, som ikke har bidratt med noe inn og kanskje aldri kommer til å bidra med noe inn i hele sin levetid, da går det utover de som bidrar og ikke får like mye tilbake som det de egentlig burde kunne forvente å få. Eksempelvis en forelder som har jobbet hele livet, betalt skatten sin og i alle år bidratt til samfunnet. Et par nye fremtidige skattebetalere har han også fått. Disse fremtidige skattebetalerne skal blant annet gå på skolen. Det mannen som har bidratt hele sitt voksne liv opplever når de fremtidige skattebetalerne entrer skolevesenet er at de får ikke den hjelpen de trenger. Det går unødvendig tregt fremover. Det er forstyrrende med all en-til-en oppfølgingen i klasserommet. Den overaktive gutten med en eller annen diagnose har ikke assistent på seg så mange timer som han burde ha hatt. Budsjettet er sprengt. Hvorfor? Fordi det går med masse ekstra ressurser til barn som ikke kan et kløyva ord norsk når de begynner i første klasse. 

Mannen som har bidratt hele sitt liv syns dette er urettferdig og han ytrer meningen sin om dette. Mannen blir da upopulær, kalt rasist og bortskjemt og får beskjed om å skamme seg. Mannen blir enda mer frustrert av dette fordi han er ingen rasist. Han erkjenner at han har forventninger til staten som ikke blir innfridd, men bortskjemt syns han ikke at han er. Og han er jo heller ikke bortskjemt, han får bare ikke forventningene sine innfridd. Det er ikke lenger sånn her i landet som det var da han vokste opp. At landet ikke lenger er som det var og at noen blir prioritert fremfor andre, selv om de ikke har bidratt med noe, det må han bare akseptere, fordi Europa er for alle og sånn er det bare.

Poenget - ikke bare for skolevesenet - er at jo flere som skal ha en bit av kaka, dess mindre stykke blir det på hver. Spesielt når kakene blir færre og færre fordi mange ikke bidrar til bakingen.

Anonymkode: 10aee...9f9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Hvordan kan du argumentere for dette? Hvis det hvert år var en budsjettpost 40 milliarder som het "Til fattige i Norge" som aldri gav resultater for de fattige i Norge... ville det gjort dem mer fornøyd?

Sannheten er at veldig mye bistand går til korrupsjon. Norge gir bistand til for eksempel Sudan , men Sudan styrer sitt land innenfor egne lover som norske myndigheter må respektere 

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bør stoppe innvandringen fra land som har for det meste mennesker som ikke gjør en god nok innsats for å integrere seg. Så kan vi bruke tiden og pengene våre først og fremst på de innvandrerne og det norske folket, slik at de iallefall blir godt integrert og gode eksempler til etterfølgelse.

Nå klarer vi ikke engang integrere de vi har engang. Selvsagt er det noen kulturer og land som er gode til å tilpasse seg norsk kultur og arbeidsliv, men ikke alle.

Anonymkode: 82966...d23

• Liker 1
Skrevet
På 12.5.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Norge har tatt i mot utallige innvandrere i mange år. Tenk hvor mye penger vi har brukt på dette! Ikke bare det... Vi har sendt penger i bistand til korrupte land verden over. Innvandring stopp burde man ha fremover. . Nå syns jeg pengene burde gå til Norges befolkning! Vi har mange bedrifter og folk som sliter her nå pga corona pandemien. De som syns Norge burde sende mer penger ut av landet kan jo sende sine egne penger!

Anonymkode: 9c637...e77

Ja. Man bør kutte der man kan. Innvandringen bør reduseres til absolutt minimum - kun familiemedlemmer når referansepersonen har høy nok lovlig inntekt og kan forsørge dem (kone og barn, ikke øvrig familie) og arbeidskraft som er høyt etterspurt og man skal rett inn i jobb, dvs har garantert arbeidsplass og tjener nok for oppholdet. Alle andre må vente til Norge kommer ut av den verste krisen siden WW2.

Dette har ingenting med fremmedfrykt å gjøre. Jeg ber folk slutte å misbruke ordet. Det er sunn fornuft, sunn økonomi, bærekraft og drahjelp for alle i Norge som sliter stort.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AlkoMann skrev:

Sannheten er at veldig mye bistand går til korrupsjon. Norge gir bistand til for eksempel Sudan , men Sudan styrer sitt land innenfor egne lover som norske myndigheter må respektere 

Jeg har ikke lest riksrevisjonens rapport fra perm til perm, men konklusjonen i alle år er at det nesten ikke finnes målbare resultater for alle pengene brukt her. Og når er snakk om åresvis med beløp nærmere 40 mrd (i 2020 kr), så synes jeg dette er skremmende.

Korrupsjon er nok en av mange sannsynlige delforklaringer. 

Hovedproblemstillingen burde jo uansett være om teoriene om at økonomisk bistand gir den effekten man har antatt i alle år, git resultatene er så godt som fraværende. Jeg mener jo fakta er soleklar: Dagens og fortidens bistandspolitikk er en enorm skivebom, som man av ideologiske grunner ikke vil ta et oppgjør med. 

• Liker 2
Skrevet

I forhold til korona situasjonen verden rundt, står Norge ganske stødig. Vi har velstand her selv om bedrifter går konk.. Det er langt verre i andre land. Tror du ikke de i andre land, at bedrifter der og går konkurs, eller skal Norge sitt på sin høye hest og tro de er alene i verden? Meg og dem realiteten er over nå. Nå er det ikke noe jeg, men vi. 

Ja til innvandring! 

Skrevet
På 12.5.2020 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Rull inn. Vi trenger jo arbeidskraften!! Nå mer enn noen gang før!

Anonymkode: 41067...96d

Nei, det gjør vi ikke. Vi har den høyeste arbeidsledigheten siden 1945.

På 12.5.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om folk fra Polen feks!!  De jobber og gjør en innsats!

Anonymkode: 9c637...e77

Polakkene har sluttet å komme til Norge i samme grad fordi krona er så svak og tilstandene har blitt bedre i Polen. Det er rumenere (ikke romfolk) og slikt som kommer nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge får slutte å være så egoistiske og bare tenke penger så mye at det renner dem ut av ørene.... Folk tenker bare på seg selv. 

I hodene på Norges befolkning, står det ikke noe annet enn lønn og jobb. Det er ikke rart at ensomhet er folkesykdom nærmest og psykiske lidelser er så utbredt. 

Anonymkode: 8cdfb...e82

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge får slutte å være så egoistiske og bare tenke penger så mye at det renner dem ut av ørene.... Folk tenker bare på seg selv. 

I hodene på Norges befolkning, står det ikke noe annet enn lønn og jobb. Det er ikke rart at ensomhet er folkesykdom nærmest og psykiske lidelser er så utbredt. 

Du vet at økonomi henger tett sammen med helse og livskvalitet?

Tror du du fattigste landene i verden hadde hatt like dårlig levestandard om de fikk utdelt oljefondet vårt og implementerte det i en velferdstatsmodell?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, omno_guest said:

Meg og dem realiteten er over nå. Nå er det ikke noe jeg, men vi. 

Fikk du med deg hva som skjedde Italia ba sine naboland om hjelp? 

Fikk du med deg Tyskland og Frankrike som stanset handel om smittevernutstyr, som var i transit gjennom sine land? Tydklsnd stanset varetransport, avtalt og betalte varer på vri til Svergie. 

Corona krisen har virkelig vist alle som vil se at det virkelig er snakk om dem og oss, og at dette «viet» ikke eksisterer. 

Anarki funker dårlig i praksis, og utopier står ikke særlig høyt i kurs i kriser. Det er så upraktisk at det er skadelig,

Anonymkode: f9d12...ff9

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, edwardnigma skrev:

Du vet at økonomi henger tett sammen med helse og livskvalitet?

Tror du du fattigste landene i verden hadde hatt like dårlig levestandard om de fikk utdelt oljefondet vårt og implementerte det i en velferdstatsmodell?

Den du siterer mente nok at det er gått galskap i dette med å ha mest mulig. Folk har et sinnsykt forbruk til oppussing og alt mulig de skal ha hele tiden.

Selv har jeg 365000 i året og er verdens lykkeligste.

Anonymkode: 296ff...eea

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbing er grunnlaget for samfunnet!

Anonymkode: 3ac85...ab3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den du siterer mente nok at det er gått galskap i dette med å ha mest mulig. Folk har et sinnsykt forbruk til oppussing og alt mulig de skal ha hele tiden.

Selv har jeg 365000 i året og er verdens lykkeligste.

Da bidrar du mye mindre til statskassa enn de fleste andre. Det er det som er problemet, ikke at du ikke får oppusset kjøkkenet eller dratt på sommerferie til Thailand. Perspektiv!

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bidrar du mye mindre til statskassa enn de fleste andre. Det er det som er problemet, ikke at du ikke får oppusset kjøkkenet eller dratt på sommerferie til Thailand. Perspektiv!

Nå var det heller ikke statskassa jeg siktet til men sammenhengen mellom økonomi og helse og livskvalitet.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig Norge er et egoistisk land? Det finnes knapt land i verden som har tatt imot flere innvandrere pr innbygger, og vi ligger helt i toppen når det gjelder bistand. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2020 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Nå kan du jo gi meg et eksempel på et land der masseinnvandring har funket utmerket. Jeg venter.

Anonymkode: d172a...990

On 5/12/2020 at 11:04 PM, AnonymBruker said:

USA. 

Anonymkode: e3f61...863

For mange av innvandrerne har det funket utmerket ja - men ikke for den opprinnelige befolkningen. De ble drept, de fikk sitt livsgrunnlag tatt fra seg og mest av alt ble de oversvømt og fortrengt av de enorme massene av migranter fra hele verden.

Anonymkode: af842...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mange av innvandrerne har det funket utmerket ja - men ikke for den opprinnelige befolkningen. De ble drept, de fikk sitt livsgrunnlag tatt fra seg og mest av alt ble de oversvømt og fortrengt av de enorme massene av migranter fra hele verden.

Anonymkode: af842...adb

Indianerne har også høyere forekomst av selvmord enn alle de andre folkeegruppene der.

Utrolig synd.

Anonymkode: d172a...990

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det heller ikke statskassa jeg siktet til men sammenhengen mellom økonomi og helse og livskvalitet.

Statskassa finansierer helsevesen, velferd og svært mye av det som genererer livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statskassa finansierer helsevesen, velferd og svært mye av det som genererer livskvalitet.

Det gjør mine skattepenger også.

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2020 at 10:12 PM, Made4u said:

Ironisk nok er det slik at motstanden mot innvandring blir mer massiv dess lavere ned i samfunnsklassene man kommer, mest massiv er den blant de som har falt fullstendig utenfor. Dernest følger arbeidsledige og trygdede, de er også overrepresentert blant innvandringsmotstanderne,

Dess bedre utdanning noen har, jo mindre sjanse er det for at de er innvandrermotstander. Mennesker i gode jobber og med grei økonomi er heller ikke like negativ til innvandring.

--

Ergo er det dem som selv bidrar minst og betaler minst i skatter og avgifter, som er dem som er mest sint for at Norge bruker penger på innvandring og for å bedre forholdene ute i verden. Muligens fordi de kanskje er i svakest posisjon for å se og forstå realitetene, kunnskap er der viktig... Eller er det kanskje fordi de føler seg mest presset av innvandringen, det vil være forståelig at noen i en situasjon der de har svekkede eller dårlige forutsetninger for å klare seg selvstendig, at dem er mer redd for at vellferdsstaten de er så av det hengig av skal måtte starte å prioritere annerledes.

---

Innvandring er viktig av flere grunner, at vi trenger arbeidskraften er nevnt og er et riktig og viktig argument.

Samtidig føles det jo ikke riktig at vi skal sitte her i verdens rikeste land, hvor vi har det veldig bra, og være egoistiske og bare tenke på oss selv (når vi faktisk har muligheten til å bidra til å bedre forholdene for mange mennesker). Huske på at vi i den vestlige verden i lange tider har utnyttet og undertrykket folk i land hvor de ikke har det like bra. Klærne vi bruker og artiklene vi handler billig kan være produsert av barn i land hvor arbeidet ikke er underlagt noen arbeidsmiljølov lik vår og HMS er trolig ikke et tema i de landene. Det er vi i den vestlige verden som bidrar til den utnyttelsen, vil hevde den vestlige verden i for liten grad bidrar til å løfte frem mennesker i andre land.

---

Så sitter du der og vil ikke løfte en finger for å bidra til en litt bedre verden, snarere tvert imot argumenterer du jo for mer urett og større forskjeller. Jeg betviler i grunn litt at du bidrar så mye her i landet også, da de som pleier å gjøre det ikke er så opptatt av å være innvandringsfiendtlig, da vi har skapt oss et greit liv og har det bra selv om vi har hatt innvandring. Den innvandringen som har vært har i alle fall ikke hindret meg i å ha et meget godt liv, så er ingen grunn til å se for meg at dersom innvandringen skal fortsette så vil det endre mye for meg - det vil det ikke da jeg jobber og betaler min skatt med glede.

Har det sågar såpass bra at jeg gjerne kunne skattet mer også for å bidra til et enda bedre Norge og Verden, jeg ville fortsatt hatt det veldig bra med mindre enn jeg har i dag og det ville sågar vært verdt det da vi alle får igjen for å skape en bedre verden.

Din tankegang handler mest av alt om fremmedfrykt, og det er et negativt utgangspunkt.

Vi er ikke i nærheten av verdens rikeste, i hvert fall ikke nordmenn flest. Det er en stund siden vi var nummer to på kjøpekraft, i fjor var vi på 17. plass. Dette var før kronekollapsen i år, så vi er nok ikke på topp 20 engang. Svenskene, danskene og finnene har betydelig bedre råd. Å ta imot muslimske innvandrere hjelper ingenting så lenge forholdene i landene det gjelder ikke bedres over tid. Det vil dermed kunne komme kontinuerlige strømmer i uoverskuelig fremtid. Det hjelper ingenting på situasjonen der, og levestandarden her går ned samtidig som sosiale problemer går opp. Vi må tilby oss å hjelpe på situasjonen i utlandet, både økonomisk og på andre måter, men dagens religionsimport bidrar totalt sett negativt og hjelper eksakt ingenting i den store sammenhengen.

Anonymkode: e31ac...11d

• Opprett ny...