AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #201 Skrevet 13. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jei vet ikke men de ser annerledes ut enn mei så det er sjempeskummelt da. hjelp mamma Anonymkode: af4c2...cf8 Å si at det handler om utseendet er så simplistisk som det går an. Har ikke noe problemer med noen basert på hudfarge. Det finnes også adopterte som er norske vet du. Problemene er kulturer som er motstridende. Hva med islam som sier at alle kvinner som ikke går med hijab fortjener ikke respekt etc? Du ser ikke at det kan være et problem for et land som Norge? Anonymkode: d172a...990 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #202 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, Made4u skrev: At noe blir logisk for din del er greit nok, men å ta det for gitt at det er virkelighetsnært kan du jo ikke, fremmedfrykt baserer seg i veldig stor grad på virkelighetsfjerne fremstillinger. Og derfor er det også så kritisert, dess mer ekstrem den blir jo fjernere og mer inhumant er tankegodset. Det er et faktum, så får du kverulere på det så mye du måtte ønske uten at din logiske sans blir bedre av den grunn. Er det ulogisk at innvandring og bistand er store utgifter for den norske staten? Dette er kun faktapåstander. Så er det legitimt å mene at dette er riktig bruk av pengene, men det er også legitimt å mene det motsatte. Å kalle fakta for fremmedfrykt er usaklig. Anonymkode: 3ac85...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #203 Skrevet 13. mai 2020 I enhver politisk debatt og samfunnsmessig prioritering må ulike interesser balanseres opp mot hverandre. Helt normalt dette, og ulike mennesker vektlegger ulike ting. Men for innvandringsliberale er det å legge vekt på det norske folkets interesser per definisjon «ikke legitimt» og «rasistisk». Derfor vektlegger de nordmenns interesser nær null i alle slike debatter. Vi må bare finne oss i litt gjengopprør, litt voldtekt, en hel masse NAV-snylting, islamske hatpredikanter, og generell ødeleggelse av norsk kultur. Vi betyr ikke noe, vi som klager er bare «hår i suppa» i «utopien» deres. Anonymkode: 3ac85...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #204 Skrevet 13. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Polakker er bokstavelig den nest største innvandrere gruppen i Norge.. Så når du snakker om innvandrer i Norge er det først og fremt polakker og svensker. Anonymkode: 0d305...f9c Tenk at det skal være så vanskelig å forstå hva som menes. Anonymkode: 296ff...eea
Grandidosa83 Skrevet 13. mai 2020 #205 Skrevet 13. mai 2020 43 minutter siden, Made4u skrev: Det var slik Politiet selv presenterte det i alle fall, og media gjengav det, altså som positivt. Jeg er selv samfunnsengasjert og så på TV da den store rapporten ble presentert, det var debatt og kritiske spørsmål ble stilt. Du tar det helt ut av sin sammenheng, jeg foreslår at du leser deg opp og ikke bare henter utdrag som passer deg og bekrefter din egen irrasjonelle frykt som ikke har rot i virkeligheten. Du danner deg et helt annet bilde enn hva Politiet og myndighetene vil gi, dersom du skal kriminalisere Norge til det hinsides. Det blir et uriktig bilde og en helt gal fremstilling du da tegner opp, og så adresserer du innvandrere hele skylden fordi det passer inn og bekrefter ditt fryktbilde. Nei, vi hadde ikke vært et fredelig Paradis om vi bare var Nordmenn her heller, Å diskutere din vrangforestilling blir bare absurd for meg som baserer meg på mer virkelighetsbaserte fakta, så jeg sier stopp nå for egen del for den diskusjonen. Du skrev over at du hadde lest rapporten og mye annet. Hvorfor viser du da til en nyhetsinnslag som kilde til det plutselig? Det lukter at du er langt mindre belest enn du har gitt inntrykk av i innlegg etter innlegg.. Men men, uansett er det kildene som er det viktige her, og fakta er jo at politiet fastslår det som er sitert ovenfor. Så om man er positiv eller negativ; fakta er fakta - og det var jo du stor tilhenger av for noen poster siden. Jeg tar ikke noe ut av sammenheng. Jeg har kommet med hovedmomenter i mine innlegg: - At dagens asyl-, flyktninge- og innvandringspolitikk er vanvittig kostbar. Dette fordi jeg anser dette for å være hovedpunktet i rasjonell kritikk av nevnte politikk. - At samme politikk medfører sosiale utfordringer. Dette fordi du skrev noe svada om at antall innvandrere ikke hadde noe å si for hvor høyt man kunne hoppe(?). Det er det solide holdepunkter for. Det er faktabasert og har blant annet støtte i rapporten du selv viste til fra Politiet. Synsing og positivitet kan vi legge igjen et annet sted. I fortsettelsen er det DU som driver stråmannsargumentasjon og tilligger meg meninger jeg ikke har skrevet (vis meg det i så fall enkelt ved å sitere det fra tidligere innlegg). Jeg tar fra posten ovenfor: - At jeg legger "hele skylden på innvandrere". Skylden for hva? Og hvor har jeg gitt dem "hele" skylden for noe i så fall? - At jeg tar det ut av sin sammenheng? Å vise til sammendraget fra politiets rapport om kriminalitet (som du selv viste til) for å fremheve FAKTA om flere av momentene som diskuteres? Du er vel enig i at et feilaktig utsagn om at kriminaliteten er synkende ikke kan bli stående hvis Politiet selv sier dette ikke er tilfelle? Det vil jo være idiotisk av meg å ikke vise til åpenbare faktafeil du kommer med gitt jeg vil argumentere for motsatt syn som du har. - At jeg har en irrasjonell frykt? Hvor snakker jeg om frykt? Og gitt den er irrasjonell, skal den stride mot fornuften? Jeg regner med at du som vektlegger fakta ikke mener at de samme fakta strider mot fornuften når det ikke stemmer med dine oppfatninger. - At vi ville vært et paradis uten innvandrere. Det har jeg ikke skrevet noen steder. Fascinerende nok, etter å ha konstruert et hav av meninger jeg ikke har skrevet selv.. så sier du at jeg har vrangforestillinger? Skjerpings. Oppsummert;: Diskuter sak og ikke kom med stråmannsargumentasjon.. Det er bare et tegn på at du taper debatten. 3
Gjest bienvilleparish Skrevet 13. mai 2020 #206 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skulle dem det? Anonymkode: d172a...990 Fordi det er det de alltid gjør. Alt skal legges til rette for og påkostes innvandrere på det norske folks bekostning. Elendig psykisk helsevesen, økte skatter, tannlege burde det kun vært egenandel på slik som andre helsetjenester for å nevne noe.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #207 Skrevet 13. mai 2020 4 timer siden, Made4u skrev: Det er der du tar så feil. Norske barn vil ikke synge klarere og treffe notene bedre, løpe raskere og hoppe høyere, smile mer og gråte mindre, generelt være mer lykkelig og ha det så mye bedre, om de hadde gått i en skole med bare etniske nordmenn sammenlignet med en skole med også innvandrere. Og nei, voksne mennesker ville ikke hatt det mye bedre uten innvandring heller, enn hva de har det med innvandring. Om du tror menneskers lykke beror på hvor mange eller få innvandrere det bor et sted, så er du grundig på feilspor, for slik er det jo selvfølgelig ikke. Hvor stor økonomisk suksess noen har, eller hvor langt de kommer i livet for den saks skyld, beror mest av alt på hva man gjør ut av det selv. Dersom det for noen er slik at innvandring er en begrensende faktor for deres livskvalitet, da burde de alvorlig talt gå i seg selv og endre det fokuset, da det er helt feil fokus og stemmer jo ikke. Så nei, livet ditt hadde ikke vært så mye bedre om vi ikke tok imot innvandrere, det er bare du som forestiller deg det men det er ikke det søken etter et godt liv handler om. Du tar altså feil! Dersom mine barn ikke måtte gå i klasse med mange barn som krever ekstra ressurser så hadde de hatt det bedre på skolen jo. De barna som ikke kan språket og trenger tilpasset læring og ekstra ressurser tar verdifulle ressurser fra de andre barna. Det vil alltid være noen som av ulike grunner trenger ekstra ressurser, også norske barn, men hadde vi da ikke hatt de barna som ikke kan snakke språket i tillegg hadde vi frigjort masse ressurser. Både økonomiske og menneskelige. Disse barna kommer gjerne fra hjem der mor og far snakker lite eller ingen norsk og hjelpen hjemme blir deretter. De henger mer og mer etter på skolen og faller gjerne utenfor. Da kommer vi over på trygghet. De som ikke klarer skolen, bor trangt og ikke ser noen fremtid de ser gjerne "snabba cash" i ulovlige aktiviteter som hasj-salg og ran av jevnaldrene. Det er så enkelt at dersom det er mange som trenger ekstra ressurser så blir det mindre igjen på de andre. Det går igjen utover livskvaliteten. Nå som vi har hatt hjemmeskole i nesten to måneder har dette blitt veldig tydelig. Noen barn blir ferdig med dagens gjøremål før lunsj og andre barn sitter h-e-l-e dagen med samme arbeidsmengden. De barna som er ferdig før lunsj er de som får og krever færrest ressurser i en vanlig skolehverdag. De som sitter hele dagen, ikke får hjelp osv. er de som krever flere ressurser i en vanlig skolehverdag. Jo flere du har av sistnevnte gruppe jo dårligere gjør totalgruppa det. De flinkeste elevene lider alltid, men ikke på samme måte som elevene som sliter. Det er sjelden de flinke elevene får oppgaver og arbeidsmengde tilsvarende deres evner og potensiale. Søken etter et godt liv handler helt korrekt ikke om landet jeg bor i tar inn innvandrere eller ikke. Likevel er Norge det eneste landet i verden jeg som nordmann har som hjemland. Det er det eneste landet i verden som har norske verdier, normer, regler og levesett. Norge er det eneste landet i verden jeg som nordmann med rette kan kalle hjem. Jo flere innvandrere det blir i Norge dess mindre blir det igjen av det landet jeg kjenner og kaller mitt eget. Dersom nordmenn, og europeere generelt, blir i mindretall i egne land har vi faktisk ingen steder å dra. Vi har ingen steder vi lenger kan kalle vårt. Norge hadde ikke vært det flotte landet vi kjenner hvis det ikke hadde vært for at det er nordmenn som bor her og har bygget landet. (Og det samme kan sies om andre flotte land. Det er altså ikke snakk om noen norsk overlegenhet her, bare retten til selvråderett og suverenitet.) Anonymkode: 10aee...9f9 4
Antiviruset Skrevet 13. mai 2020 #208 Skrevet 13. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alltid like festlig at de som synes Oslo er et helt forferdelig skummelt sted Jeg sa ikke at det var skummelt Jeg sa det var lite koselig! 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #209 Skrevet 13. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Logikken er åpenbar for meg, men kanskje ikke for deg? Anonymkode: 3ac85...ab3 Når noen samler innvandring og diktatur og bistand og påstår at alle er samme sak er vi på et så lavt nivå at jeg ville forventet at en 16 åring i skole klarer bedre. Men her samles voksne for å «debattere» på idiotiske premisser? Anonymkode: 6650c...f62
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #210 Skrevet 13. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at du ser virkeligheten like ensidig som de kildene du nevner. Jeg har faktisk lest noen artikler på Document.no, og synes de er saklige. Men de har gjerne en annen politisk vinkling enn de fleste mediehus i Norge, og det gjelder også helt andre ting enn innvandring. Jeg abonnerer på Aftenposten og leser den hver dag. Mener du seriøst at dette er en objektiv avis uten slagside? Eller hva med andre medier og kilder? All journalistikk er vinklet og ladd med visse verdier, det gjelder universelt. De mørke sidene av innvandring er forøvrig belagt med så mye statistikk at jeg ikke ser poenget med å plage hverken deg eller meg med å remse dem opp. For deg er god og riktig informasjon det som støtter opp om et politisk korrekt narrativ om innvandring som en berikelse av Norge. Alt annet er fryktpropaganda, fake news og farlig lesestoff kun egnet for Behring Breivik. Jeg synes det er trist at samfunnsdebatten i Norge ligger på dette nivået. Anonymkode: 3ac85...ab3 Om meg selv ville jeg ikke sagt at jeg ser saken like ensidig som de kildene jeg nevnte, at du ser meg for deg som det tenker jeg er ene og alene fordi du ikke kjenner meg, hadde du gjort det så ville du lært meg å kjenne som en som har en politisk forankring men som er pendler i enkeltsaker. Sagt med andre ord så ser jeg altså mer eller mindre noe fornuftig og ufornuftig i alle partier, tar meg selv i å være like mye imot mye av det Rødt sier som jeg er imot mye av det FRP sier, de to partiene er nok de som jeg oftest er imot, altså er jeg vesentlig mer moderat og mot sentrum enn det du trolig har inntrykk av. At du har det inntrykket er kanskje fordi jeg forsvarer innvandring her, mer fordi jeg føler det som kommer blir uriktig og unyansert heller enn fordi det er et emne som opptar meg mye, for det er det altså ikke da mitt fokus generelt er på andre saker i politikken. Noen som ligger sentrumsnært menings-messig kan heller ikke være så polarisert, det er fortrinnsvis mennesker som er mer eller mindre nærmere en ekstrem ytterfløy. Og ja, der finner man Document.no bl.a., er en grunn til at de mest ekstremt fremmedfiendtlige frekventerer slike sider og gjerne bruker dem som kilder. Slagsiden på det nettstedet er overhengende og det bidrar til å gi mennesker som leser der et helt absurd virkelighetsbilde som ikke er representativt for virkeligheten vi lever i. Hva gjelder Aftenposten så er det slik jeg anser det den beste avisen vi har her i landet, sier absolutt ikke at man ikke skal være kritisk til hva man leser der, selvfølgelig skal man det. Men altså, de er blant de beste mediene man finner her i landet, både dem og NRK finner jeg som de mest troverdige og skal man si at Norske medier har en slagside så styrer de de mediene flere i riktig retning og inn på et fornuftig tankesett, heller enn å manipulere mennesker ut i en absurd virkelighetsoppfatning slik document.no gjør. Det var din tolkning av meg at jeg får bekreftet et politisk korrekt narrativ via mediene jeg leser i, som også inkluderer Document.no og ja jeg har besøkt Fjordman sin blogg og leser generelt mye, ikke uten grunn jeg er samfunnsengasjert. Klart også jeg er skeptisk til innvandrere, og da fra noen områder mer enn andre. Det var dine ord at jeg ser innvandring som helhet som en berikelse, men slik er det da absolutt ikke selv om jeg tar innvandrere i forsvar her. Klart noen innvandrere er en kostnad mer enn andre, og klart jeg var lettet da vi endelig ble kvitt Krekar også jeg, sett fra mitt ståsted har han vært uønsket her lenge... Men det er nå min personlige mening. Huske på at en debatt gjerne blir litt polarisert, at jeg møter polariserte meninger med desto bastante meninger. Men slik situasjonen kan være mer nyansert enn man kan få inntrykk av, slik er det også med mennesker. Og det må du åpne øynene opp for hva gjelder hvem jeg er og hva jeg personlig mener, minner om det igjen at dette er et debattforum, mange og inklusive meg selv er også ganske så anonyme her og da blir jo gjerne debatten mellom to parter litt heftigere enn hva den strengt tatt hadde trengt å bli.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #211 Skrevet 13. mai 2020 2 timer siden, Made4u skrev: Når jeg ser mot Sverige så ser jeg et land det er meget bra å bo i, trolig der jeg ville bodd selv også dersom jeg ikke bodde i Norge. Svensker generelt har det meget bra og er nær sagt like tilfreds som oss Nordmenn. Det er en myte og en missoppfatning at det er så ille i Sverige, for det er det jo ikke. De har noen problemer vi ikke har ja, for vi har på mange måter vært flinkere enn dem på de områdene, mens på andre områder har Svenskene vært flinkere enn oss og vi burde se dit og lære. Levestandarden og hvordan det oppleves å leve i Sverige vs Norge er ikke veldig forskjellig, Svensker er nær like stolt av eget land som det vi nordmenn er. Litt synd at myter og misoppfatning av hvordan forholdene er der skal ødelegge mye av oppfattelsen mange har av Sverige, spesielt mennesker som frekventerer omstridte nettsteder som bygger opp om fremmedhat er flink til å manipulere til at det er mye verre i Sverige enn hva det reelt er. Nei, Sverige er IKKE et land på randen av borgerkrig eller noe slikt, noe det heller ikke er tradisjoner for hverken der eller her slik det kan være det i noen andre land. Hvor ofte er du i Sverige egentlig? Jeg er veldig ofte i Sverige. Gjerne 10-12 ganger i løpet av året, og da ikke medregnet Svinesund/Strømstad. Noen ganger reiser jeg alene, andre ganger i stor eller liten gruppe. Alle fjorårets reiser, med unntak av en, har minst en i reisefølget (oftest flere) opplevd å få stjålet hjulene på bilen, innbrudd i bilen, bli truet med pistol, se store gjenger med innvandrerungdom veive med kniver og macheter osv. Jeg føler meg ikke lenger trygg i Sverige og går aldri ute alene på kvelden. Helst ikke på dagtid heller, men det føles i det minste litt tryggere. Når jeg skal dit er jeg alltid påpasselig med at stedet jeg skal til har mulighet for å parkere bilen i garasjeanlegg med nøkkelkort eller tilsvarende. Anonymkode: 10aee...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #212 Skrevet 13. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte er du i Sverige egentlig? Jeg er veldig ofte i Sverige. Gjerne 10-12 ganger i løpet av året, og da ikke medregnet Svinesund/Strømstad. Noen ganger reiser jeg alene, andre ganger i stor eller liten gruppe. Alle fjorårets reiser, med unntak av en, har minst en i reisefølget (oftest flere) opplevd å få stjålet hjulene på bilen, innbrudd i bilen, bli truet med pistol, se store gjenger med innvandrerungdom veive med kniver og macheter osv. Jeg føler meg ikke lenger trygg i Sverige og går aldri ute alene på kvelden. Helst ikke på dagtid heller, men det føles i det minste litt tryggere. Når jeg skal dit er jeg alltid påpasselig med at stedet jeg skal til har mulighet for å parkere bilen i garasjeanlegg med nøkkelkort eller tilsvarende. Anonymkode: 10aee...9f9 Helt enig. Sverigestan har blitt ødelagt de siste årene. Anonymkode: 9c637...e77 4
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #213 Skrevet 13. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom mine barn ikke måtte gå i klasse med mange barn som krever ekstra ressurser så hadde de hatt det bedre på skolen jo. De barna som ikke kan språket og trenger tilpasset læring og ekstra ressurser tar verdifulle ressurser fra de andre barna. Det vil alltid være noen som av ulike grunner trenger ekstra ressurser, også norske barn, men hadde vi da ikke hatt de barna som ikke kan snakke språket i tillegg hadde vi frigjort masse ressurser. Både økonomiske og menneskelige. Disse barna kommer gjerne fra hjem der mor og far snakker lite eller ingen norsk og hjelpen hjemme blir deretter. De henger mer og mer etter på skolen og faller gjerne utenfor. Da kommer vi over på trygghet. De som ikke klarer skolen, bor trangt og ikke ser noen fremtid de ser gjerne "snabba cash" i ulovlige aktiviteter som hasj-salg og ran av jevnaldrene. Det er så enkelt at dersom det er mange som trenger ekstra ressurser så blir det mindre igjen på de andre. Det går igjen utover livskvaliteten. Nå som vi har hatt hjemmeskole i nesten to måneder har dette blitt veldig tydelig. Noen barn blir ferdig med dagens gjøremål før lunsj og andre barn sitter h-e-l-e dagen med samme arbeidsmengden. De barna som er ferdig før lunsj er de som får og krever færrest ressurser i en vanlig skolehverdag. De som sitter hele dagen, ikke får hjelp osv. er de som krever flere ressurser i en vanlig skolehverdag. Jo flere du har av sistnevnte gruppe jo dårligere gjør totalgruppa det. De flinkeste elevene lider alltid, men ikke på samme måte som elevene som sliter. Det er sjelden de flinke elevene får oppgaver og arbeidsmengde tilsvarende deres evner og potensiale. Søken etter et godt liv handler helt korrekt ikke om landet jeg bor i tar inn innvandrere eller ikke. Likevel er Norge det eneste landet i verden jeg som nordmann har som hjemland. Det er det eneste landet i verden som har norske verdier, normer, regler og levesett. Norge er det eneste landet i verden jeg som nordmann med rette kan kalle hjem. Jo flere innvandrere det blir i Norge dess mindre blir det igjen av det landet jeg kjenner og kaller mitt eget. Dersom nordmenn, og europeere generelt, blir i mindretall i egne land har vi faktisk ingen steder å dra. Vi har ingen steder vi lenger kan kalle vårt. Norge hadde ikke vært det flotte landet vi kjenner hvis det ikke hadde vært for at det er nordmenn som bor her og har bygget landet. (Og det samme kan sies om andre flotte land. Det er altså ikke snakk om noen norsk overlegenhet her, bare retten til selvråderett og suverenitet.) Anonymkode: 10aee...9f9 Å diskutere vårt skolesystem er et helt annet tema, det blir det som er aktuell emneknagg for dette, her diskuterer vi innvandring. Hva gjelder elever som trenger ekstra ressurser så finner man dem fra alle nasjonaliteter, også Norske. Jeg er selv ett av disse "barna" som trolig har bremset andres utvikling om man skal ta utgangspunkt i ditt resonnement, for jeg kunne hverken lese eller skrive da jeg skulle starte i fjerde klasse, av lærerne var jeg feilaktig omtalt som en som kanskje aldri ville lære det heller, så feil kunne de ta. Årsaken er at jeg har diagnosen "sosialt døv", det ble jeg ikke klar over at jeg var før i voksen alder og da falt mange brikker på plass om hvorfor jeg slet så forferdelig på skolen på både barneskolenivå og ungdomskolen. En sosialt døv person har nedsatt hørsel, det er altså en som hører for dårlig i noen situasjoner og derfor er døv for de situasjonene, men som hører godt nok til at man kan kommunisere i andre situasjoner. Jeg hørte faktisk ikke lærerinnen vi hadde, og derfor lærte heller ikke jeg lesing og skriving som de andre på mitt skoletrinn. På slutten av 70-tallet og 80-tallet da jeg gikk på skolen så var de ikke så flink til å fange opp sosialt døve, for vi ble jo oppfattet som hørende da det jo var fult mulig å kommunisere med oss, det er skrevet bok om hvordan vi hadde det på skolen og jeg er jo forståelig nok ikke den eneste som opplevde det samme den gang. Skoleverket har lært av sine feil og har blitt flinkere, og jeg tok jo igjen og seilte også forbi mange av mine medelever. Ironisk nok er det jeg som ofte får tilbakemelding fra kolleger, bekjente, tidligere lærere og venner at jeg nok skulle vært forfatter eller journalist... Og ja, jeg har alltid likt å skrive så hadde kanskje trives med det også, men nøyer meg for det meste med å skrive her. Føler ikke selv at jeg har vært noen begrensning for andres utvikling, snarere heller tenker jeg at jeg og dem rundt meg har utviklet oss ganske likt og i takt. Barn er mer tilpasning-dyktig enn mange tenker at de er, jeg tror de enkelt kan få ut sitt fulle og hele potensiale selv om det butter litt imot i perioder. Jeg vil tenke at det å ha noen som sliter litt i klassen vil gi en grei mestringsfølelse for dem som er mer lettlært, når det er språket som er begrensningen så ser jeg i alle fall ikke det store problemet for det er et midlertidig problem for dem det gjelder heller enn for de andre elevene, gir ikke det mening da synes du? Språk lærer barn lett. Innvandringsjenter er de som gjør det aller best i skolevesenet av samtlige, norske jenter og gutter inkludert. Innvandringsjenter fra noen kulturer gjør det oppsiktsvekkende bra på skolen og er så overrepresentert på de mest prestisjetunge studiene at det ville vært rart at det var mulig om språkproblem var så omfattende som det du skal ha det til, noen av de har nok trolig hatt det i starten. --- I Norge har vi en likhet-skole om jeg skal kalle det noe slik, samtlige blir plassert i de samme klasserommene. Akkurat det har sine fordeler og ulemper, ta de aller smarteste barna for eksempel, for mange av dem blir skolegangen lite utfordrende og dørgende kjedelig fordi pensum er på et nivå langt lavere enn at de får tilstrekkelig utfordring. Og motsatt er det for dem som har færrest ressurser, for dem er brøker og ligninger hva kinesisk er for min del, altså uforståelig. Disse temaene har det vært masse debatt om i lange tider, og jeg har fulgt også den. Er selv en av de som har tatt til ordet for et skolevesen som er mer individuelt tilrettelagt enn hva tilfellet er i dag, klar alle skal få oppleve mestring på sine nivå og få ut sitt fulle potensial. Det handler om å dyrke talentene og tilrettelegge for de som trenger tettere oppfølging, det skjer i for liten grad i dag og der er jeg forsåvidt enig i det du påpeker. Men igjen, det handler ikke om innvandringspolitikk, snarere undervisningspolitikk.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #214 Skrevet 13. mai 2020 34 minutter siden, Made4u skrev: Om meg selv ville jeg ikke sagt at jeg ser saken like ensidig som de kildene jeg nevnte, at du ser meg for deg som det tenker jeg er ene og alene fordi du ikke kjenner meg, hadde du gjort det så ville du lært meg å kjenne som en som har en politisk forankring men som er pendler i enkeltsaker. Sagt med andre ord så ser jeg altså mer eller mindre noe fornuftig og ufornuftig i alle partier, tar meg selv i å være like mye imot mye av det Rødt sier som jeg er imot mye av det FRP sier, de to partiene er nok de som jeg oftest er imot, altså er jeg vesentlig mer moderat og mot sentrum enn det du trolig har inntrykk av. At du har det inntrykket er kanskje fordi jeg forsvarer innvandring her, mer fordi jeg føler det som kommer blir uriktig og unyansert heller enn fordi det er et emne som opptar meg mye, for det er det altså ikke da mitt fokus generelt er på andre saker i politikken. Noen som ligger sentrumsnært menings-messig kan heller ikke være så polarisert, det er fortrinnsvis mennesker som er mer eller mindre nærmere en ekstrem ytterfløy. Og ja, der finner man Document.no bl.a., er en grunn til at de mest ekstremt fremmedfiendtlige frekventerer slike sider og gjerne bruker dem som kilder. Slagsiden på det nettstedet er overhengende og det bidrar til å gi mennesker som leser der et helt absurd virkelighetsbilde som ikke er representativt for virkeligheten vi lever i. Hva gjelder Aftenposten så er det slik jeg anser det den beste avisen vi har her i landet, sier absolutt ikke at man ikke skal være kritisk til hva man leser der, selvfølgelig skal man det. Men altså, de er blant de beste mediene man finner her i landet, både dem og NRK finner jeg som de mest troverdige og skal man si at Norske medier har en slagside så styrer de de mediene flere i riktig retning og inn på et fornuftig tankesett, heller enn å manipulere mennesker ut i en absurd virkelighetsoppfatning slik document.no gjør. Det var din tolkning av meg at jeg får bekreftet et politisk korrekt narrativ via mediene jeg leser i, som også inkluderer Document.no og ja jeg har besøkt Fjordman sin blogg og leser generelt mye, ikke uten grunn jeg er samfunnsengasjert. Klart også jeg er skeptisk til innvandrere, og da fra noen områder mer enn andre. Det var dine ord at jeg ser innvandring som helhet som en berikelse, men slik er det da absolutt ikke selv om jeg tar innvandrere i forsvar her. Klart noen innvandrere er en kostnad mer enn andre, og klart jeg var lettet da vi endelig ble kvitt Krekar også jeg, sett fra mitt ståsted har han vært uønsket her lenge... Men det er nå min personlige mening. Huske på at en debatt gjerne blir litt polarisert, at jeg møter polariserte meninger med desto bastante meninger. Men slik situasjonen kan være mer nyansert enn man kan få inntrykk av, slik er det også med mennesker. Og det må du åpne øynene opp for hva gjelder hvem jeg er og hva jeg personlig mener, minner om det igjen at dette er et debattforum, mange og inklusive meg selv er også ganske så anonyme her og da blir jo gjerne debatten mellom to parter litt heftigere enn hva den strengt tatt hadde trengt å bli. Jeg forstår du ligger i sentrum politisk, og misliker utspillene fra ytterfløyene. Selv kan jeg sette pris på utspill fra begge fløyer av politikken. Nettopp fordi de ligger langt fra makten, tør de ofte si hva andre ikke gjør. Moxnes i Rødt har for eksempel gode og kraftfulle utspill i arbeidslivspolitikken og i spørsmålet om privat drift av velferdstjenester som jeg har stor sans for. Han tar opp de virkelige problemene som er i arbeidslivet, som for eksempel den ødeleggende virkningen av bemanningsbyråene på arbeideres rettigheter. De andre partiene i sentrum søker konsensus og krangler stort sett bare om fillesaker. De har ikke motet til å ta tak i virkelige problemer og vanlige folks hverdag. Du beskriver Aftenposten og NRK som gode nyhetskilder. Det er jeg enig i, men at de har slagside i endel saker er åpenbart. Særlig gjelder det innvandring og islam, og hvordan de aldri går lei av fremstille kritikk av dette som utslag av fremmedfrykt og uvitenhet. Anonymkode: 3ac85...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #215 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, Made4u skrev: Men igjen, det handler ikke om innvandringspolitikk, snarere undervisningspolitikk. Det var ikke skolepolitikk jeg skulle frem til heller, men fordeling av ressurser. At du var sen med å lese hindret jo ikke de andre elevene i å lære, du fratok dem heller ingen sårt tiltrengte ressurser fordi du ikke fikk ressursene du hadde krav på. Det jeg vil frem til er at når det er flere som vil ha mer av de samme ressursene er det alltid noen som vil stå uten. Hadde vi ikke trengt å legge masse ressurser på barn som ikke er norske, som da i utgangspunktet ikke skulle vært her og ikke er Norges ansvar, så hadde vi hatt mer ressurser å bruke på de norske barna. De norske barna trenger også ressurser. Samme med kriminelle innvandrere. Ja, vi hadde kriminalitet i Norge før innvandringen startet og vi hadde hatt kriminalitet her dersom vi ikke hadde hatt innvandring også. Likevel hadde vi blitt kvitt en masse kriminalitet dersom vi aldri hadde tatt inn en eneste kriminell innvandrer. Poenget er at vi importerer en hel masse problemer og er nødt til å bruke masse ressurser på å rette opp i alle disse problemene. Alle problemer forårsaket av innvandrere koster ressurser for å fikse opp i. Disse ressursene kunne blitt brukt på å styrke allerede eksisterende befolkning i stedet for å brukes på mennesker som egentlig ikke er vårt problem, om man skal se helt kynisk på det. Anonymkode: 10aee...9f9 1
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #216 Skrevet 13. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle fjorårets reiser, med unntak av en, har minst en i reisefølget (oftest flere) opplevd å få stjålet hjulene på bilen, innbrudd i bilen, bli truet med pistol, se store gjenger med innvandrerungdom veive med kniver og macheter osv. Anonymkode: 10aee...9f9 Nå skal ikke jeg hevde at dette er vås og fanteri, for det er jo faktisk mulig at det er sannhet i alt dette, enn hvor surrealistisk det høres ut at du har opplevd så mye av dette når du reiser til Sverige såpass ofte som ca 10 ganger i året. "Wow, bare WOW!!" Jaja, du får trøste deg med at de i det minste ikke satte fyr på bilen. Jeg kan skrive på generelt grunnla (men ikke om deg for jeg leser jo din historie her og kan ikke mene all verden om den annet enn å registrere meg hva du skriver), om andre mennesker kan jeg derimot si at mange mennesker spar ganske godt på i sine fortellinger, og når de gjør det så har noen av de ingen betenkeligheter med å dra så på at noen av de mister litt bakkekontakten med hva som er realistisk og ikke. --- Erfaringen du deler her representerer uansett ikke forholdene i Sverige. vært mye i Sverige også jeg og har hverken blitt skutt etter, blitt truet med pistol eller kniver eller slagvåpen for den saks skyld. Ingen av de jeg kjenner heller for den saks skyld, og jeg jobber med tre Svensker og en på jobben bor faktisk i Sverige og pendler hit... Men altså, heller ikke mine erfaringer og dem jeg kjenner sine blir av særlig verdi her, annet enn til å forbauses over hvor vidt forskjellige historier vi har. Si meg, du kjører ikke rundt i en bil med Norsk flagg og som har påskriften "Fuck Sverige!" på hver side? .--- Vi har alle våre erfaringer på godt og vondt, men personlige opplevelser har lite å si for den store helhet. De gjør bare noe med oss som individer. Kan skjønne at du er skeptisk til Sverige, og min klare anbefaling er å ikke reise dit igjen når det pleier å bli helt Texas rundt deg når du er der.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #217 Skrevet 13. mai 2020 8 minutter siden, Made4u skrev: Nå skal ikke jeg hevde at dette er vås og fanteri, for det er jo faktisk mulig at det er sannhet i alt dette, enn hvor surrealistisk det høres ut at du har opplevd så mye av dette når du reiser til Sverige såpass ofte som ca 10 ganger i året. "Wow, bare WOW!!" Jaja, du får trøste deg med at de i det minste ikke satte fyr på bilen. Jeg kan skrive på generelt grunnla (men ikke om deg for jeg leser jo din historie her og kan ikke mene all verden om den annet enn å registrere meg hva du skriver), om andre mennesker kan jeg derimot si at mange mennesker spar ganske godt på i sine fortellinger, og når de gjør det så har noen av de ingen betenkeligheter med å dra så på at noen av de mister litt bakkekontakten med hva som er realistisk og ikke. --- Erfaringen du deler her representerer uansett ikke forholdene i Sverige. vært mye i Sverige også jeg og har hverken blitt skutt etter, blitt truet med pistol eller kniver eller slagvåpen for den saks skyld. Ingen av de jeg kjenner heller for den saks skyld, og jeg jobber med tre Svensker og en på jobben bor faktisk i Sverige og pendler hit... Men altså, heller ikke mine erfaringer og dem jeg kjenner sine blir av særlig verdi her, annet enn til å forbauses over hvor vidt forskjellige historier vi har. Si meg, du kjører ikke rundt i en bil med Norsk flagg og som har påskriften "Fuck Sverige!" på hver side? .--- Vi har alle våre erfaringer på godt og vondt, men personlige opplevelser har lite å si for den store helhet. De gjør bare noe med oss som individer. Kan skjønne at du er skeptisk til Sverige, og min klare anbefaling er å ikke reise dit igjen når det pleier å bli helt Texas rundt deg når du er der. Nær 200 bomber i Sverige i år: – Har ikke sett liknende i et industrialisert land Kriminelle gjenger sprer frykt og usikkerhet etter å ha detonert nesten 200 sprengladninger i Sverige i år. Den svenske farmoren Mona Schultz skrev til statsministeren da hennes familie ble rammet : https://www.nrk.no/urix/naer-200-bomber-i-sverige-i-ar_-_-har-ikke-sett-liknende-i-et-industrialisert-land-1.14774336 Fortsatt flott i Sverige??? Anonymkode: 9c637...e77 3
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #218 Skrevet 13. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke skolepolitikk jeg skulle frem til heller, men fordeling av ressurser. At du var sen med å lese hindret jo ikke de andre elevene i å lære, du fratok dem heller ingen sårt tiltrengte ressurser fordi du ikke fikk ressursene du hadde krav på. Det jeg vil frem til er at når det er flere som vil ha mer av de samme ressursene er det alltid noen som vil stå uten. Hadde vi ikke trengt å legge masse ressurser på barn som ikke er norske, som da i utgangspunktet ikke skulle vært her og ikke er Norges ansvar, så hadde vi hatt mer ressurser å bruke på de norske barna. De norske barna trenger også ressurser. Samme med kriminelle innvandrere. Ja, vi hadde kriminalitet i Norge før innvandringen startet og vi hadde hatt kriminalitet her dersom vi ikke hadde hatt innvandring også. Likevel hadde vi blitt kvitt en masse kriminalitet dersom vi aldri hadde tatt inn en eneste kriminell innvandrer. Poenget er at vi importerer en hel masse problemer og er nødt til å bruke masse ressurser på å rette opp i alle disse problemene. Alle problemer forårsaket av innvandrere koster ressurser for å fikse opp i. Disse ressursene kunne blitt brukt på å styrke allerede eksisterende befolkning i stedet for å brukes på mennesker som egentlig ikke er vårt problem, om man skal se helt kynisk på det. Anonymkode: 10aee...9f9 Synes du argumenterer bra her og at du definitivt har noen poenger, men Norge er i en helt unik situasjon i verdenssammenheng, vi har ressursene til å kunne bidra for flere enn bare oss etniske Nordmenn. Uten at det trenger å gå noe spesielt ut over barna våre, vi kan legge masse ressurser i dem uten at det nødvendigvis betyr at vi får så mye mer igjen for det. Selv tenker jeg at dagens barn og unge er en fin generasjon, klart det er flere utviklinger jeg har mislikt at skjedd men samtidig ser jeg mye som har gått i riktig retning også siden min egen generasjon stod klar etter å ha kommet oss gjennom skoleløpet. Jeg er ikke bekymret for morgendagens unge, jeg tror de blir selvstendige individer med sunne og gode holdninger, --- Det finnes land med private skolevesen, hvor foreldrene legger langt mer ressurser i ungene sine enn hva vi gjør her, virkelig rikmannskoler. Man kan ikke ta for gitt at det nødvendigvis produserer så mange flere selvstendige individer, noen steder snarere tvert imot. Så det ligger ingen automatikk i noe her, med å skubbe inn mye mer penger i skolesystemet så vil fortsatt noen falle utenfor og ikke alle vil utvikle se samme sunne og greie verdiene. Skal man lære noe om skole så tenker jeg at det rette blir å se mot Finland, der har de vært flinkere enn oss også.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #219 Skrevet 13. mai 2020 2 hours ago, Made4u said: hva som er god og riktig informasjon og hva som bare egner seg for å skape frykt og hat. Og hva når god og riktig informasjon er det som med rette skaper frykt? Hva når det ikke er feilinformasjon som skaper frykt, men vi snakker om berettiget redsel basert på fakta? Da må man endre fakta, ta bort det som er farlig. Ikke fortelle at fakta er feil, eller si at noe farlig ikke er farlig. Anonymkode: f9d12...ff9
Gjest Made4u Skrevet 13. mai 2020 #220 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nær 200 bomber i Sverige i år: – Har ikke sett liknende i et industrialisert land Kriminelle gjenger sprer frykt og usikkerhet etter å ha detonert nesten 200 sprengladninger i Sverige i år. Den svenske farmoren Mona Schultz skrev til statsministeren da hennes familie ble rammet : https://www.nrk.no/urix/naer-200-bomber-i-sverige-i-ar_-_-har-ikke-sett-liknende-i-et-industrialisert-land-1.14774336 Fortsatt flott i Sverige??? Anonymkode: 9c637...e77 Levd et spennende liv jeg, vært tenåring og selvfølgelig opptatt av fyrverkeri og annet som smeller. Jeg husker når man kunne kjøpe 200 raketter for 199 kroner tilbake i 1985-1986, gud hjelpe meg hvor mye faenskap vi fant på. Da vi ble litt større kom Flashing Thunder. de husker jeg fascinerte oss selv etter at vi hadde fått stemmerett. Fader hvor de smalt! Selvfølgelig måtte vi teste ikke bare en men så mange som mulig, alt fra postkasser til å stappe det hele inn i en sykkelramme m.m. ble prøvd, vi fant på så mye faenskap at det sågar ble Politietterforskning. men vi ble aldri tatt. Jo da, det smeller nok litt i Sverige også og unge personer står nok bak det hele. Men altså, med 200 bomber så vil resultatet bli veldig mange døde dersom bombene er mer alvorlig enn rampeguttfakter. Jeg tenker at begge deler går inn i den statistikken der... Men leser du statistikk om bombedøde i Sverige så er ikke problemet så alvorlig som en slik overskrift skulle tilsi, jeg tenker at den er litt forvridd tabloid... --- Fått med meg masse om uroligheter i Sverige også jeg, i Malmø og Stockholm bl.a., man blir jo nysgjerrig på hva som skjer i nabolandet naturlig nok. Men når det er sagt, tabloide overskrifter er ofte mer dramatiske enn virkeligheten reelt er. Selv mener jeg Politiet må etterforske og ta de som lager farlige bomber de har planer om å bruke til terrorvirksomhet, rampefaktene fra unge gutter derimot ser jeg ikke nødvendigvis som så ille, normalen er å ha noen slike fakter før man legger de fra seg heller en å ikke ha det.
Anbefalte innlegg