Gå til innhold

Nå som økonomien går dårlig i Norge pga corona syns jeg vi burde stoppe innvandringen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er du som babler om moralsk forpliktelse? men merkelig at alle disse som babler om moralsk forpliktelse sikkert aldri løfter en finger selv. De forventer at noen andre skal gjøre det tipper jeg.

Herregud blir så frustert av dette forumet, gidder ikke være her mer. Goodbye.

Anonymkode: d172a...990

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Made4u skrev:

Selvfølgelig har jeg lest det selv, og mer til.

Men jeg leser ikke dette slik det du gjør, og sammenfatter man rapportene og om man ser på hva politiet selv sier, det har jo klart gitt uttrykk for at det er positive rapporter.

Men klart man kan dra ut negative ting som setter en helhet i helt feilaktig lys, om man tar ut det nagative og vinkler det bestemt for å skape skremsel. Ta det med at volden er blitt hardere som et eksempel, det er et faktum enhver kjenner til og som Politiet selv uttaler.

Men nå betyr jo det ikke at jeg og du trenger å frykte den volden, for den rammer ikke blindt viser statistikken, den rammer innad i kriminelle miljøer (altså dem som selv er kriminelle, gjengmedlemmer m.m.) og ikke Ola og Kari Nordmann, altså oss.

Og slik kan man manipulere og skremme slik du gjør, ved å vektlegge enkeltmomenter som drøftes. Ser man statistikken for drap og svært grov vold etc., så der den statistikken gledelig lesing og som sagt, Politiet og myndighetene selv presenterer det jo som positive trender...

Så slutte å sortmale, det er noe som lett kan gjøres med statistikk om man har agenda for det.

Tenker du ikke forstod overskriften til forskning.no for eksempel. og du kan umulig ha lest konklusjonen og hovedordene i den store rapporten om utviklingen i kriminalitet, som du finner på politiet sine egne nettsteder.

Det er alltså ikke så ille som du vil ha det til, du skremmer bare andre og du gjør det på helt unyansert og manipulerende vis. Oslo er en trygg by og Norge er et trygt land å bo i, din skremsel og hvordan du trekker ut enkelte trender og ikke en gang nevner at grov vold er et problem som i hovedsak rammer kriminelle og ikke vanlige folk...

Beklager, men sjansen er minimal for at vi skal bli ranet og banket opp med balltre på åpen gate, at en kriminell gjengmedlem kan havne i den statistikken for grovere vold er derimot sant... Men det blir fortsatt lite representativt for å beskrive Norge for vanlige Nordmenn.

Politiet og myndighetene har helt rett i at vi lever i et trygt land med lite kriminalitet, dine ord blir bare realitetsfjernt skremsel.

Men hvis du har lest den, hvorfor sier du bombastisk at kriminaliteten har gått ned eksempelvis? Videre at det var mindre trygt når vi bare var etniske nordmenn osv? Det er det jo ingen holdepunkter for?

Og det er vanlig å bruke rapportens EGET sammendrag for å oppsummere en rapport. Å antyde at jeg bare velger det negative er direkte feil.

Du sa kriminaliteten faller, noe politiet sier man ikke kan konkludere med.

Jeg sier at utilpassede minoritetsungdommer er et problem, og politiet skriver selv at det er aggressive miljøer på østkanten i Oslo.

Videre om voldskriminalitet som er problematisk.

Jeg har ikke skrevet at hele Oslo er utrygg og at Norge er utrygt. Jeg har sagt at sosiale problemer følger av innvandring. Der underbygges av rapporten du selv var snill og fant frem for oss.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Made4u skrev:

Slike tall er uansett tvilsomme. Svært mange forbrytelser blir aldri anmeldt. Hva er vitsen? Blir jo bare henlagt. Dessuten frykter mange ofre konsekvensene av å anmelde, dersom dette skulle bli kjent for gjerningsmannen. I virkeligheten måler denne statistikken også folks villighet til å anmelde.

Uten innvandring ville uansett kriminaliteten vært mye lavere, og politiet hadde hatt ressurser til å etterforske flere saker.

Det viktigste tiltaket er uansett å sette gjengangere bak lås og slå, uansett opphav. Disse står for en svært stor andel av kriminaliteten som foregår. Men med det norske «rettssystemet» er jo det håpløst.

Anonymkode: 3ac85...ab3

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apropos bistand, Norge gir bistand til nesten alle ikke-vestlige land i verden. Og dette er ingen overdrivelse. Ikke akkurat særlig målrettet, og det å smøre så utrolig tynt på en enorm brødskive bidrar nok til den manglende effekten.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

Jeg liker veldig godt tanken bak bistand, det er bare det at det ikke fungerer. Positiv endring må komme nedenfra, det handler om lokalt selvstyre, lokale initiativ og folks egen evne til å arbeide for sine mål. Pengedryss fra Norge kan ikke fremtvinge noe av dette. I über-korrupte land er eliter eksperter i å få henda nedi alle pengekrukker som passerer forbi.

Nå er ikke hver krone gitt i bistand brukt like godt, så kritikk og det å lære av dette er berettiget, men nå har også mye av det som er gitt i bistand også gått til meget gode og veldig nyttige og nødvendige formål.

At ikke hver krone er brukt like bra er ingen godt argument for at ikke Norge skal bidra til en bedre verden, husk på at det er småpenger vi gir i det hele og store bildet. Man får utrettet så uendelig mye mer for hver krone i de landene det gjelder sammenlignet med hva vi får igjen for hver krone her i Norge, at innsatsen er verdt det selv om ikke alle kronene går til et godt formål.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Hva foreslår de de andre som ikke tenker slik skal gjøre?

Synes det er så trist at forfedrene her kjempe så hardt for å få et uavhengig land, i flere hundre år. også skal disse globalist idiotene bare gi det bort på et par år.

De glemmer også at rikdom ikke kan være evig, hva skal skje når alt kollapser en gang? OG det vil skje.

Takk for din støtte.

Jeg er også enig med deg, det er trist å se at det våre forfedre bygget opp gjennom beinhardt slit bare skal ødsles bort på et håpløst og utopisk prosjekt om «det multikulturelle samfunnet». Like barn leker best, og mennesker er uforbederlig tribalistiske.

I virkeligheten betyr multikulturalisme bare multitribalisme, et fragmentert samfunn uten noe annet lim enn tafatte 17. mai-taler og floskler om «verdier».

Skjønner ikke folk at Norge kan viskes ut av historieboka? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor virker han mannen så nervøs og usikker når han prater om at Oslo er en trygg by?

Han er vel ikke helt trygg på hva han sier 😉

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
6 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Men hvis du har lest den, hvorfor sier du bombastisk at kriminaliteten har gått ned eksempelvis? Videre at det var mindre trygt når vi bare var etniske nordmenn osv? Det er det jo ingen holdepunkter for?

Og det er vanlig å bruke rapportens EGET sammendrag for å oppsummere en rapport. Å antyde at jeg bare velger det negative er direkte feil.

Du sa kriminaliteten faller, noe politiet sier man ikke kan konkludere med.

Jeg sier at utilpassede minoritetsungdommer er et problem, og politiet skriver selv at det er aggressive miljøer på østkanten i Oslo.

Videre om voldskriminalitet som er problematisk.

Jeg har ikke skrevet at hele Oslo er utrygg og at Norge er utrygt. Jeg har sagt at sosiale problemer følger av innvandring. Der underbygges av rapporten du selv var snill og fant frem for oss.

Det var slik Politiet selv presenterte det i alle fall, og media gjengav det, altså som positivt. Jeg er selv samfunnsengasjert og så på TV da den store rapporten ble presentert, det var debatt og kritiske spørsmål ble stilt.

Du tar det helt ut av sin sammenheng, jeg foreslår at du leser deg opp og ikke bare henter utdrag som passer deg og bekrefter din egen irrasjonelle frykt som ikke har rot i virkeligheten. Du danner deg et helt annet bilde enn hva Politiet og myndighetene vil gi, dersom du skal kriminalisere Norge til det hinsides.

Det blir et uriktig bilde og en helt gal fremstilling du da tegner opp, og så adresserer du innvandrere hele skylden fordi det passer inn og bekrefter ditt fryktbilde. Nei, vi hadde ikke vært et fredelig Paradis om vi bare var Nordmenn her heller,

Å diskutere din vrangforestilling blir bare absurd for meg som baserer meg på mer virkelighetsbaserte fakta, så jeg sier stopp nå for egen del for den diskusjonen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Made4u skrev:

Nå er ikke hver krone gitt i bistand brukt like godt, så kritikk og det å lære av dette er berettiget, men nå har også mye av det som er gitt i bistand også gått til meget gode og veldig nyttige og nødvendige formål.

At ikke hver krone er brukt like bra er ingen godt argument for at ikke Norge skal bidra til en bedre verden, husk på at det er småpenger vi gir i det hele og store bildet. Man får utrettet så uendelig mye mer for hver krone i de landene det gjelder sammenlignet med hva vi får igjen for hver krone her i Norge, at innsatsen er verdt det selv om ikke alle kronene går til et godt formål.

Bistanden må målrettes bedre, bli mer transparent, og resultater må dokumenteres bedre. Ikke minst må man lære av både feil og suksesser.

Igjen synes jeg du har et rosenrødt bilde av tingenes tilstand. Tenker du aldri over at ingen leder eller byråkrat ønsker å gi et negativt bilde utad? Det vil jo svekke givergleden, og fremtidige muligheter for drift. Bistand korrumperes lett, og er blitt big business. Verden er råtten, og norsk godhjertethet blir ofte bare en dråpe i havet.

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor virker han mannen så nervøs og usikker når han prater om at Oslo er en trygg by?

Det er du som tolker han som det, selv ser jeg han som en som med faglig trygghet kan si det han gjør.

Høre på hva han sier du, heller enn å ilegge han følelser han nok ikke har. Mulig han er ukomfortabel med å være foran kamera i riksdekkende TV, hans ord får ikke mindre faglig tyngde for det...

Hva vil du forsøke å insinuere med den overnaturlige rollen du har tatt hvor du tror du er i stand til å tolke andres følelser? At han trolig er så redd for kriminelle innvandrere at han ikke våger å si annet enn han gjør på TV?

Gud hjelpe meg, dette blir som vanlig en diskusjon på et helt absurd lavnivå hvor argumenter blir så idiotiske at jeg ikke finner ord.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Made4u skrev:

Det er du som tolker han som det, selv ser jeg han som en som med faglig trygghet kan si det han gjør.

Høre på hva han sier du, heller enn å ilegge han følelser han nok ikke har. Mulig han er ukomfortabel med å være foran kamera i riksdekkende TV, hans ord får ikke mindre faglig tyngde for det...

Hva vil du forsøke å insinuere med den overnaturlige rollen du har tatt hvor du tror du er i stand til å tolke andres følelser? At han trolig er så redd for kriminelle innvandrere at han ikke våger å si annet enn han gjør på TV?

Gud hjelpe meg, dette blir som vanlig en diskusjon på et helt absurd lavnivå hvor argumenter blir så idiotiske at jeg ikke finner ord.

Klart at mange embetsfolk og myndighetspersoner er redd for å si noe som kan oppfattes politisk ukorrekt. Det kan få konsekvenser, men å bli oppsøkt av kriminelle innvandrere med balltre er heldigvis neppe en av dem 😉

Uansett, la oss ikke drive tankelesing, men komme tilbake til trådens tema.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Norge har tatt i mot utallige innvandrere i mange år. Tenk hvor mye penger vi har brukt på dette! Ikke bare det... Vi har sendt penger i bistand til korrupte land verden over. Innvandring stopp burde man ha fremover. . Nå syns jeg pengene burde gå til Norges befolkning! 

Anonymkode: 9c637...e77

Savner logikk. Synes at basis ferdigheter til samfunnsdebatt mangler. or dermed går dette kun en vei: ned.  "Garbage in, garbage out."

Anonymkode: 6650c...f62

Gjest Made4u
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bistanden må målrettes bedre, bli mer transparent, og resultater må dokumenteres bedre. Ikke minst må man lære av både feil og suksesser.

Igjen synes jeg du har et rosenrødt bilde av tingenes tilstand. Tenker du aldri over at ingen leder eller byråkrat ønsker å gi et negativt bilde utad? Det vil jo svekke givergleden, og fremtidige muligheter for drift. Bistand korrumperes lett, og er blitt big business. Verden er råtten, og norsk godhjertethet blir ofte bare en dråpe i havet.

Veldig enig i det første avsnittet der, å ha god kvalitetssikring på pengene man bruker er en selvfølge, og det betyr også å evne å lære av feil begått samt gjøre ting annerledes og bedre.

--

Ikke alt er rosenrødt i verden og heller ikke her i Norge, naiv er jeg ikke så selvfølgelig gjøres det feil alle steder. Men igjen, jeg har troen på at mennesker kan lære av feil og pendle seg inn på en bedre retning, altså at mye utvikler seg mot det bedre.

Så da, heller enn å stoppe bistanden så får vi se utfordringen i hvordan å gi den bedre. Jeg tror det går mot en bedre og bedre kvalitetssikring der, at alt mye er lært og at vi har mer å lære.

Enig i at verden er brutal og urettferdig, men nettopp derfor blir også det å gi bistand for å forsøke å skape en bedre verden også så viktig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Savner logikk. Synes at basis ferdigheter til samfunnsdebatt mangler. or dermed går dette kun en vei: ned.  "Garbage in, garbage out."

Logikken er åpenbar for meg, men kanskje ikke for deg?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg møtt mange innvandrerfiendllige, både med og uten jobb, argumentet at innvandrere tar jobbene våre og bidrar til lavere lønner for oss er et argument som stadig går igjen, og da spesielt blant de som selv ikke jobber og de som tjener lite.

Men altså, vil noen ha jobb så skriker jo arbeidsmarkedet etter arbeidskraft (jeg vet vi er i corona-tider med mange ledige og permiterte, men det er ekstraordinært og ikke normalsituasjonen), Realitetene er at for bedriftene har det vært vanskelig å få tak i nok folk de siste årene, å få seg jobb har altså ikke vært vanskelig for dem som ønsker og gjør noe for å få det....

Like fult kan slike ord falle fra noen som er arbeidsledig og lever på penger fra NAV sin munn, uten at de en gang gjør en god innsats for å få seg jobb, noen er rett og slett bare tilfreds og har nærmest bestemt seg for at de ikke vil få jobb om de prøver, eller at mulighetene de har ikke er gode nok. Men da er det jo dem selv og ikke innvandrere som er det største hinderet for at de får jobb, klart ingen bedrifter kommer og banker på døren deres og at de må legge ned en innsats selv for å bedre egen situasjon.

Systemet slik det er i dag er altså en sovepute for mange, de vil høste penger på NAV og er tilfreds med at de kan gjøre det. Og trygdesystemet muliggjør det, for i dagens samfunn er en lett depresjon nær sagt nok til å bli uføretrygdet. Som at det skal hjelpe noen som sliter psykisk å stå uten jobb, heller enn å ha noe meningsfullt å gå til? Det har jeg ingen tro på.

Anonymkode: 04549...343

Kan du skrive ned her da i hvilken bransje og h or de evt mangler folk som du sier? Eller er det noe du bare påstår? Pga innvandringen så er det vanskeligere å få jobb, det er en av flere grunner. De får til og med mere hjelp hos Nav og ellers i systemet enn oss egne. Og nei det stemmer ikke at det er late folk og folk som ikke gidder å jobbe som bare sitter å klager. Jeg vet om flere som har fast jobb og tjener bra som er irriterte på disse utlendingene. Og ser hvordan systemet behandler sine egne som har jobbet og vært skikkelige folk, som ble uheldige og havnet aap osv. Og nei vvis du tror Nav er en hvilepute, så forstår du veldig lite. Og jo man kan faktisk bare få avslag enda man søker masse jobber, det samme gjelder når det kommer til partner, venner etc. Bare fordi man ikke har ting i orden, betyr det ikke at man er lat osv, at man ikke prøver. Faktisk så skjønner jeg hvorfor folk blir bitre og lei, når man prøver og prøver og bare får drit tilbake hver jævla dag, mens andre som ikke har fortjent det får alt de peker på. Også denne farlige mentaliteten vi har her i Norge som er syndebukken for all depresjon og fskap. Men allikevel legger folk skylda andre steder. Mentaliteten som går på at det forventes at man skal gå ut i verden og lykkes på alle måter og være på en bestemt måte ellers er man fæl, lat, bitter og folk enser at man sliter, da oppfører de aller fleste seg skikkelig jævlig mot deg. Det har jeg fått erfart den siste tiden. 

Anonymkode: f826a...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Made4u skrev:

Veldig enig i det første avsnittet der, å ha god kvalitetssikring på pengene man bruker er en selvfølge, og det betyr også å evne å lære av feil begått samt gjøre ting annerledes og bedre.

--

Ikke alt er rosenrødt i verden og heller ikke her i Norge, naiv er jeg ikke så selvfølgelig gjøres det feil alle steder. Men igjen, jeg har troen på at mennesker kan lære av feil og pendle seg inn på en bedre retning, altså at mye utvikler seg mot det bedre.

Så da, heller enn å stoppe bistanden så får vi se utfordringen i hvordan å gi den bedre. Jeg tror det går mot en bedre og bedre kvalitetssikring der, at alt mye er lært og at vi har mer å lære.

Enig i at verden er brutal og urettferdig, men nettopp derfor blir også det å gi bistand for å forsøke å skape en bedre verden også så viktig.

Når det gjelder bistand er vi langt på vei enig.

Det er et faglig krevende område, på mange måter, og må selvfølgelig justeres kontinuerlig. Og jeg er enig i at vi har en moralsk plikt til å hjelpe.

Det poenget jeg ønsket å få frem, er at bistand er er politikkområde som i enda mindre grad enn annen politikk er vanskelig å kontrollere, da virksomheten pågår så langt unna. Om byggingen av en motorvei i Norge skjærer seg på grunn av byråkratisk surr, er det jo vanskelig å dekke over.

Gjest Made4u
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der sa du noe, det er jo ofte de samme som leser manipulerende skremselspropaganda som selv blir fanatiske svartmalere, frekventerer man nettsteder som document.no (hvor Anders Behring Breivik ble radikalisert) så klart man spyr ut den samme feilaktige propagandaen som man selv har lest, å være kildekritisk og å tenke over argumentene man leser og se det i et videre perspektiv er helt essensiellt, for slik avsløres også hva som er god og riktig informasjon og hva som bare egner seg for å skape frykt og hat.

Gjest Made4u
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logikken er åpenbar for meg, men kanskje ikke for deg?

At noe blir logisk for din del er greit nok, men å ta det for gitt at det er virkelighetsnært kan du jo ikke, fremmedfrykt baserer seg i veldig stor grad på virkelighetsfjerne fremstillinger. Og derfor er det også så kritisert, dess mer ekstrem den blir jo fjernere og mer inhumant er tankegodset.

Det er et faktum, så får du kverulere på det så mye du måtte ønske uten at din logiske sans blir bedre av den grunn.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

Der sa du noe, det er jo ofte de samme som leser manipulerende skremselspropaganda som selv blir fanatiske svartmalere, frekventerer man nettsteder som document.no (hvor Anders Behring Breivik ble radikalisert) så klart man spyr ut den samme feilaktige propagandaen som man selv har lest, å være kildekritisk og å tenke over argumentene man leser og se det i et videre perspektiv er helt essensiellt, for slik avsløres også hva som er god og riktig informasjon og hva som bare egner seg for å skape frykt og hat.

Problemet er at du ser virkeligheten like ensidig som de kildene du nevner. Jeg har faktisk lest noen artikler på Document.no, og synes de er saklige. Men de har gjerne en annen politisk vinkling enn de fleste mediehus i Norge, og det gjelder også helt andre ting enn innvandring.

Jeg abonnerer på Aftenposten og leser den hver dag. Mener du seriøst at dette er en objektiv avis uten slagside? Eller hva med andre medier og kilder? All journalistikk er vinklet og ladd med visse verdier, det gjelder universelt.

De mørke sidene av innvandring er forøvrig belagt med så mye statistikk at jeg ikke ser poenget med å plage hverken deg eller meg med å remse dem opp.

For deg er god og riktig informasjon det som støtter opp om et politisk korrekt narrativ om innvandring som en berikelse av Norge. Alt annet er fryktpropaganda, fake news og farlig lesestoff kun egnet for Behring Breivik.

Jeg synes det er trist at samfunnsdebatten i Norge ligger på dette nivået.

• Liker 3
  • Opprett ny...