Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal delta på rehabilitering ang. overvekt om noen uker, og legen har sykemeldt meg fra den datoen (altså fra noen uker fram i tid). Jeg tror ikke arbeidsgiver har fått denne sykemeldingen enda, jeg har iallefall ikke fått noe fra Nav enda.

Vet dere om den ligger lagret og «sendes ut» når datoen kommer?

Og så lurer jeg på om hva som står på sykemeldinga.. jeg ønsker ikke å fortelle på jobb om dette, (da vi er en liten arbeidsplass og alle plutselig vet alt, og synes ikke noen har noe med det), så vil egentlig bare si at jeg ble sykemeldt pga blodtrykket (som forsåvidt er sant) når datoen er der, men hvis det plutselig står rehabiliteringsopphold  på sykemeldingen, så er det dumt jeg ikke har gitt beskjed i god tid.. 

Noen som vet?😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose oppgis ikke til arbeidsgiver. 

Du har ingen plikt til å fortelle hvorfor du er sykmeldt og arbeidsgiver har heller ikke rett til å spørre.

Sykmelding sendes når du faktisk sykmeldes.

Anonymkode: 4f989...c0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Før, da det var sykemeldinger i papirformat, så var feltet der diagnose/årsak står skravert ut i kopien som går til arbeidsgiver. Arb. giver får ikke denne informasjonen, så det trenger du ikke tenke på.

Sykemelding frem i tid har jeg dog aldri vært borti, men vil jo tro du får den som vanlig på nav.no i det du faktisk blir sykemeldt.

Anonymkode: e0d51...d17

Skrevet

Ok, takk for svar. 😊 da avventer jeg til jeg blir sykemeldt (den faktiske datoen). Hvis jeg kommer nå og sier «jeg skal bli sykemeldt om tre uker», så må jeg nesten forklare hvorfor. 🙄

grunnen til sykemelding fram i tid er at jeg hadde legetime forrige uke, og datoen er allerede bestemt og innvilget, så da slapp jeg å ha enda en legetime før dette for å få sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Diagnose står ikke på sykemeldingen, men det gjør datoen den er utstedt. Så sjefen din finner uansett ut av at du har visst om i tre uker at du ikke kommer på jobb, men har latt være å si fra. Vær ærelig og gi beskjed om at du blir sykemeldt fra dato til dato av grunner du ikke ønsker å oppgi, så har sjefen mulighet for å skaffe vikar i den aktuelle perioden. 

Anonymkode: 09466...ded

• Liker 1
Skrevet

Du plikter ikke å si noe, og arbeidsgiver har neppe fått beskjed enda. Men jeg forstår at du her blir borte en stund (mer enn et par dager, liksom), og da synes jeg du skal si det til arbeidsgiver nå. Ikke diagnose eller detaljer, men at du blir borte med sykmelding fra dato x til dato y. Rett og slett fordi det er realt og lojalt slik at arbeidsgiver kan planlegge rundt ditt fravær. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Eirin78 skrev:

Hei.

Jeg skal delta på rehabilitering ang. overvekt om noen uker, og legen har sykemeldt meg fra den datoen (altså fra noen uker fram i tid). Jeg tror ikke arbeidsgiver har fått denne sykemeldingen enda, jeg har iallefall ikke fått noe fra Nav enda.

Vet dere om den ligger lagret og «sendes ut» når datoen kommer?

Og så lurer jeg på om hva som står på sykemeldinga.. jeg ønsker ikke å fortelle på jobb om dette, (da vi er en liten arbeidsplass og alle plutselig vet alt, og synes ikke noen har noe med det), så vil egentlig bare si at jeg ble sykemeldt pga blodtrykket (som forsåvidt er sant) når datoen er der, men hvis det plutselig står rehabiliteringsopphold  på sykemeldingen, så er det dumt jeg ikke har gitt beskjed i god tid.. 

Noen som vet?😊

Jeg er enig med de andre her om at du bør gi beskjed til leder om at du blir borte og i hvilken periode, slik at sjefen kan planlegge. Du sier bare at det er av helsemessige årsaker og at det kommer sykemelding. Jeg har gitt slik beskjed til leder om f.eks planlagt operasjon tidligere. Det er mange årsaker til at man trenger denne type sykemelding, så ikke tenk på det.

Vi har en kollega som har vært borte av samme årsak som deg, og alle har vært veldig positive når vi har sett forandringen i etterkant. Vi fikk tilbake en ny kollega! Hun var svært fornøyd med opplegget og inspirerte også flere av oss andre.

Lykke til!

Anonymkode: 1c70e...bc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...