Gå til innhold

Alternativ til buljong?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere

Jeg liker å lage en del supper fra bunnen av og da bruker jeg hønsebuljong for å tilsette smak. Typiske supper jeg lager er grønnsaksbaserte og jeg tar gjerne det jeg har i kjøleskapet der og da. Dette er et "go to"-måltid for min del og derfor kunne jeg tenkt meg å brukt litt mindre buljong. Det er for mye salt i de, rett og slett. Jeg har sett litt i butikkene, og der er det noen fonder som ikke helt falt i smak hos meg. Jeg husker ikke merket, men jeg kjøpte min på Coop. Ellers ser jeg ikke så mye annet jeg kan bruke.. 

Hva bruker dere? Om dere ikke bruker buljong eller fond, hva slags krydder/urter setter best smak på supper? 

På forhånd takk for tips :)

Anonymkode: 31016...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker kraft selv og fryser ned i porsjoner (Koker mye om gangen). Mye bedre/mer smak en buljong og du velger selv om du vil tilsette salt i det hele tatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Leo skrev:

Jeg koker kraft selv og fryser ned i porsjoner (Koker mye om gangen). Mye bedre/mer smak en buljong og du velger selv om du vil tilsette salt i det hele tatt. 

Takk for tipset. Kan du forklare meg hvordan du gjør det? Hva koker du på? Og tilsetter du noe smak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. Kan du forklare meg hvordan du gjør det? Hva koker du på? Og tilsetter du noe smak? 

Det finnes massevis av oppskrifter hvis du googler, men jeg gjør det ganske enkelt: 

1 kg. kjøtt. Helst med mye bein. "Alt" kan brukes, men typisk bruker jeg elg/storfe eller høns. Kjøttet legger jeg i en stor gryte (Jeg koker gjerne på 3 kg. kjøtt eller 3 høner samtidig) og tilsetter ca. 3 liter vann pr. kg. kjøtt. Mengende er ikke så nøye, men ca. Deretter grovdeler jeg løk, gulrøtter, purre og evt. pastinakk, sellerirot og/eller persillerot og har i hel pepper. Evt. også ørlite grann estragon hvis jeg koker høns. Så lar jeg det hele koke i 3 timer eller mer. Høns trenger ikke fullt så lang koketid mens storfe etc. gjerne kan koke en god del lenger. 

Når kraften er ferdig kokt tar jeg ut grønnsakene og kjøttet og siler den. Evt. lar jeg den også koke inn (Bare stå på platen og dampe) hvis jeg finner ut at jeg vil ha den mer konsentrert. Siden jeg ikke er så glad i fett lar jeg den så stå kjølig til dagen etter slik at jeg kan ta av fettlaget på toppen (Det sitter en god del smak i fettet så det blir en smakssak) før jeg fryser den. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Leo skrev:

Det finnes massevis av oppskrifter hvis du googler, men jeg gjør det ganske enkelt: 

1 kg. kjøtt. Helst med mye bein. "Alt" kan brukes, men typisk bruker jeg elg/storfe eller høns. Kjøttet legger jeg i en stor gryte (Jeg koker gjerne på 3 kg. kjøtt eller 3 høner samtidig) og tilsetter ca. 3 liter vann pr. kg. kjøtt. Mengende er ikke så nøye, men ca. Deretter grovdeler jeg løk, gulrøtter, purre og evt. pastinakk, sellerirot og/eller persillerot og har i hel pepper. Evt. også ørlite grann estragon hvis jeg koker høns. Så lar jeg det hele koke i 3 timer eller mer. Høns trenger ikke fullt så lang koketid mens storfe etc. gjerne kan koke en god del lenger. 

Når kraften er ferdig kokt tar jeg ut grønnsakene og kjøttet og siler den. Evt. lar jeg den også koke inn (Bare stå på platen og dampe) hvis jeg finner ut at jeg vil ha den mer konsentrert. Siden jeg ikke er så glad i fett lar jeg den så stå kjølig til dagen etter slik at jeg kan ta av fettlaget på toppen (Det sitter en god del smak i fettet så det blir en smakssak) før jeg fryser den. 

Hva gjør du med kjøttet?

Anonymkode: 52f18...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med kjøttet?

Kjøttet kan plukkes rent og brukes i gryteretter etc. 

Anonymkode: d4d5f...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Koker kraft av okseben/hale eller kyllingføtter/skråg

Anonymkode: 297ba...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager ofte helstekt kylling og koker kraft på skroget etterpå. Legger i fryseren om det ikke passer med en gang. 

Om du vil lage ren grønnsakskraft så er det klassiske løk, selleri og gulrot; purre, sellerirot og pastinakk er også godt, samme med sopp. Om du bruner grønnsakene i litt olivenolje først og kanskje tilsetter en skje tomatpuré gir det mye ekstra smak. Og skorpe fra en parmesanost er nydelig i kraft. (Legger alltid i en pose i fryseren.)

Og så bruker jeg alltid laurbærblad og hele pepperkorn.

Anonymkode: 9721b...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med kjøttet?

Det kommer litt an på hva det er. Verpehøner som har kokt i tre timer er det for det første veldig lite kjøtt på og for det andre er det tørt som fy så det lille som er blir hundemat. Er det snakk om høyrygg av for eksempel okse renser jeg kjøttet for bein etc. bruker det bl.a. i chili con carne. Av og til bruker jeg elg- eller lammebein som nærmest er slakteavfall, og som det er veldig lite kjøtt på i utgangspunktet, og de går i restavfallet etter at de er kokt. 

Forresten bruker jeg også alltid laurbærblad så sant jeg har. Glemte det rett og slett innledningsvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør om kraften hos slakteren, det får du for en billig penge. Brun disse i stekeovnen først. Kok deretter kraft med bena, div grønnsaker men i allefall løk, gulrøtter og sellerirot. Dette er fin måte å bruke slappe grønnsaker på. Sopp gir veldig god smak. Kok inn kraften, og frys ned i isbit form. Bare å Google fremgangsmåte. Det blir kjempegod kraft og gir nydelig smak.

Anonymkode: 59939...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jacobs har fått gode krafter i pappbokser. Finnes også i større variant, med kork. Tror kun den store er grønnsakskraft. Den er grei å bruke om du lager suppe til 1-2porsjoner. Mye bedre enn buljong. 

Anonymkode: d2c6f...f6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode tips. Jeg har notert meg alle og går i gang med å lage grønnsaksbuljong de nærmeste dagene. Jeg fikk også lyst til å kjøpe en hel kylling og koke på den :)

Tusen takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tips. Jeg har notert meg alle og går i gang med å lage grønnsaksbuljong de nærmeste dagene. Jeg fikk også lyst til å kjøpe en hel kylling og koke på den :)

Tusen takk!

TS

Tror du bare skal koke på beina om du skal lage buljong, men du finner oppskrifter på youtube blant annet. 

Anonymkode: 9b499...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.5.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Hei dere

Jeg liker å lage en del supper fra bunnen av og da bruker jeg hønsebuljong for å tilsette smak. Typiske supper jeg lager er grønnsaksbaserte og jeg tar gjerne det jeg har i kjøleskapet der og da. Dette er et "go to"-måltid for min del og derfor kunne jeg tenkt meg å brukt litt mindre buljong. Det er for mye salt i de, rett og slett. Jeg har sett litt i butikkene, og der er det noen fonder som ikke helt falt i smak hos meg. Jeg husker ikke merket, men jeg kjøpte min på Coop. Ellers ser jeg ikke så mye annet jeg kan bruke.. 

Hva bruker dere? Om dere ikke bruker buljong eller fond, hva slags krydder/urter setter best smak på supper? 

På forhånd takk for tips :)

Siden du selv nevner fond vil jeg anbefale deg å prøve disse (er de første fond variantene som jeg faktisk har likt )https://www.unileverfoodsolutions.no/inspirasjon/professional-smak/gode-ravarer-gode-smaker.html

Anonymkode: aa409...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...