Gå til innhold

Hvilken øyenfarge har barnet/barna - og hva med foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken øyenfarge har barnet/barna dine og hvilken øyenfarge har foreldrene?

Jeg har blå øyne og mannen min har grønne øyne.

Sønnen vår har store blå glugger, men de kan jo forandre seg enda.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Mamma har grønn/grå, pappa har lyse blå, jeg har blå.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Eldste og minste har mine blå øyne, og mellomste har farens brune.

Gjest Emera
Skrevet

Datteren min har samme grønnblå øyefarge som jeg, faren hennes har knallblå øyne.

Gjest Madeline
Skrevet

Her har alle, både foreldre og barn, blå øyne.

Gjest Gjest
Skrevet

Min mor har grønne, pappa har blågrå, jeg har blå, den mellomste har blågrå og den yngste har brune

Gjest LoisLane
Skrevet
Her har alle' date=' både foreldre og barn, blå øyne.[/quote']

Samme her.

Gjest Violetta
Skrevet

Datteren min har grønt, blått og grått i øynene sine, i passet står det at de er multifarget. Mine er grønne, farens er grå.

Skrevet
Datteren min har grønt, blått og grått i øynene sine, i passet står det at de er multifarget.

Høres spennende ut - skulle gjerne sett dem! :-)

Her har jeg og datteren de samme blå øynene, og pappan har veldig grønne. Håper nestemann arver hans jeg. :)

Skrevet

Mommo hadde brune, mamma har blå, jeg har grønne og sønnen min har blå :-D

Gjest VilleMille
Skrevet

Pappa`n har grønne, jeg og sønnen vår har blå.

Skrevet

Mamma grønn/brune, pappa mørkeblå/brune.

Eldste jenta lys /brune, Gutten mørk brune og lille pille knall blå :)

Skrevet

Far her brune, jeg har blå og vi har to gutter. Den første fikk mine blå den minste har pappas brune ser det ut til.

Skrevet

Mamman: brune

Pappan: blå

Eldste lillegutt: blå - som pappan

Yngste lillegutt: brune- som mamman

...vi fikk hver vår... :wink::hoppe:

Skrevet

Her har hele familien blå øyne.

Men lillejenta sine er mørkere blå en broren sine.

Skrevet

her i huset har alle blå

men så til til gen lære. brun er dominernde farve, så hvis begge forældre bære det gen bliver børnen med brune øjen hvis mor har blå/blå far blå/blå da bliver alle børn med blå hvis mr har blå/grøn far blå/blå da kan det blive både blå eller grøn osv osv det samme gælder blodtyper derfor kan man let finde ud af om faren er faren til ungen. Og til en morsom historie så har det hændt at to hvide har fået et mulat barn ( har sket i usa ) for da har man under slave tiden fået barn med en slave og så ligger der et lille gen og gemmer sig og pludselig blusser det fram, kan skabe problemer. :-)

Gjest borghild
Skrevet

Jeg har blå, far har brune og barna brune.

Skrevet

Jeg har grønn,pappan har grå/blå og minsten har knall blå

Skrevet
her i huset har alle blå

men så til til gen lære. brun er dominernde farve, så hvis begge forældre bære det gen bliver børnen med brune øjen hvis mor har blå/blå far blå/blå da bliver alle børn med blå hvis mr har blå/grøn far blå/blå da kan det blive både blå eller grøn osv osv det samme gælder blodtyper derfor kan man let finde ud af om faren er faren til ungen. Og til en morsom historie så har det hændt at to hvide har fået et mulat barn ( har sket i usa ) for da har man under slave tiden fået barn med en slave og så ligger der et lille gen og gemmer sig og pludselig blusser det fram, kan skabe problemer. :-)

Det er den aller enkleste læren, og den er ikke helt sann. Frem til i dag har en trodd at kun et genpar styrer øyefargen hos avkommet. Nå viser det seg at det er mer enn et genpar som styrer dette. Så foreldre med blå øyne kan faktisk i enkelte tilfeller få barn med brune.

Selv om begge foreldre har brune øyne kan de, og det selv om bare et genpar hadde styrt fargen, få avkom med blå øyne. I følge den "gamle" læren kunne barn få blå øyne hvis begge foreldrene som hadde brune øyne, bvar bærer av genet for blå. Foreldrene var da heterozygot dominante. Krysses to kjønnceller med denne kombinasjonen vil en statistisk få blåøyde barn i 1 av 4 tilfeller. Et av fire barn vil bli homozygot dominant for brune øyne, dvs. at de kun kan gi videre gener for brune øyne, og to vil være bærere av blå øyne men ha brune selv, siden genet for brune øyne dominerer over genet or blått.

Tidligere trodde en at om en hadde gult i øynene så var gult det samme som at en hadde genet for blåe øyne, grønt var det samme som å ha genet for brunt. Men dette forklarte ikke alle variasjonene, som grått, blandede farger, og fargetoner. Derfor har en i senere tid kommet frem, og de har visst fått det bekreftet, at øyenfargen faktisk styres av flere genpar.

På skolen (vgs.) lærer en fremdeles den enkle modellen, men det opplyses om at det i realiteten ikke er tilfellet. Tar en biologi videre på vgs. vil en lære og gjøre oppgaver hvor flere gener styrer en egenskap.

Så over til det egentlige spørsmålet. Nå har ikke jeg barn, men tar mamma og pappen min i forhold til meg.

Min mor har blå øyne.

Min far hadde brun

Jeg har grønn flekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...