AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Til sin oldemor... ikke på grunn av corona, og «plassmangel», men fordi min far mener at oldefar vil syns det er for slitsomt å ha de der. Han skriver at «det blir for mye å ha de der for oldefar» De er 11 og 9 år. De kan i sosiale settingen være litt viltre som gutter gjerne er, men ikke i en begravelse. Idag har vi vært å tatt farvel (syning), og begge ungene var med. De ga klem, og de var rolige, så fikk jeg denne tekstmeldingen i etterkant. Begge har vært lei seg da de var knyttet til oldemor. Vi besøkte de så ofte vi kunne og oldemor ble alltid kjempe glad når barna var med. 😢 jeg har vært litt i sjokk i etterkant og vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Han ene gutten har snakket om at han ville tegne en tegning å legge ved. Er dette kanskje normalt? Se bort i fra corona, for det er ikke en grunn. Anonymkode: ffc57...7c8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Ikke normalt i mine øyne. Jeg hadde bare tatt dem med Anonymkode: 90510...e5f 40
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Er begravelsen i en kirke er det fritt fram. Ingen kan nektes inn. Synes det er forkastelig av din far å nekte dem. Bare ta dem med deg i begravelsen Anonymkode: 0c43f...5f0 21
Ullvott Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Ikke normalt av din far. Så store barn forstår jo hvordan man opptrer i en begravelse, og da er det naturlig at de er med i begravelse til en nær slektning. 13
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Gud så trist 😢 vet du hva jeg hadde gjort? Jeg hadde tatt med barna til begravelsen, spurt pappaen din pent om sønnen din kan legge en tegning på kisten, også går dere - alle sammen. Du og. Om det blir for spesielt, kan sønnen din legge en tegning på graven? Jeg hadde ikke villet dra i den begravelsen selv om barnet mitt ikke var velkommen. Trist er det, for man vil jo gjerne ta farvel. Men det kan dere på andre måter også. Kondolerer ❤️ Anonymkode: 6b384...0fc 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Høres ut så han legger skylden over på oldefar når det egentlig er han som har noe i mot å ha dem der. Til spørsmålet ditt: Nei det er ikke normalt. Anonymkode: dcca0...6ba 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 Når barna er såpass gamle syns jeg det er greit at de er der. Anonymkode: 3acac...51f 8
Sirah Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 Såpass store barn syntes jeg det er merkelig at ikke er velkommne. De er gamle nok til å skjønne alvoret i situasjonen. Har du spurt din oldefar om dette faktisk stemmer? 16
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 Dette bestemmer ikke din far, ta med ungene du. De har også rett på å si farvel.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 Jeg synes det er rart. Men jeg hadde respektert en sørgende sønn og ektefelle. Og ikke laget noen videre diskusjoner ut over det i en sårbar periode. Anonymkode: 1f231...292 13
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 Om du har et noenlunde tett forhold til oldefar (din besteforelder), snakk med han å spør. Anonymkode: a29ad...265 17
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 Hvordan forholder din far seg til dine barn? Blir han fort sliten av de? Mulig det er han som synes dette blir travelt og ikke din bestefar. hva sier din mor? alle bestemmer selv om de vil gå i begravelse eller ei. Ingen kan nekte de til det. Anonymkode: 1999d...00c 4
Fireflies Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Når min mormor døde så var min morfar veldig bekymret for hvorvidt jeg kunne se henne etter dødsfall (jeg var 12), og om jeg kunne være med i begravelse. Det handlet om bekymring og frykt for at mitt syn på mormor skjulle endres. Han ville ikke at minnet minn skulle gjøres noe med. Etter dialog med mamma, og samtale med meg så ble jeg med. Hør med Oldefar. Hør hva han tenker. Sorg er stort og vanskelig. Det viktigste er at man snakker om det. 7
SoWhat? Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 Det er nok mulig oldefar har ymtet noe frampå til din far om "bråkete unger".... Men vet du hva? Når de oppfører seg i kirken, så ta de med! Det kan ingen nekte dere, og klart de vil ta farvel med en oldemor som var glad i dem ❤️ bare gå sammen dere. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Hadde tatt med barna! Anonymkode: c8bf9...e48
tussi84 Skrevet 13. mai 2020 #16 Skrevet 13. mai 2020 De er jo 9 og 11 år, og forstår jo da hvordan man skal oppføre seg i en begravelse. Min første begravelse var selv som 11 åring, men det var yngre barn der og (helt ned til 6 års alder), og alle satt stille under begravelsen. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Skrevet 13. mai 2020 9 og 11 er mer enn gammelt nok til å være med i begravelse, og det vil være vondt for de i ettertid om de ikke fikk tatt farvel i kirken. Anonymkode: daf38...b49 7
juliane Skrevet 13. mai 2020 #18 Skrevet 13. mai 2020 14 timer siden, SoWhat? skrev: Det er nok mulig oldefar har ymtet noe frampå til din far om "bråkete unger".... Men vet du hva? Når de oppfører seg i kirken, så ta de med! Det kan ingen nekte dere, og klart de vil ta farvel med en oldemor som var glad i dem ❤️ bare gå sammen dere. Jeg er helt enig i at det ikke burde være noe problem å ta med så store barn, og ville nok tatt en runde til med min far (evt bestefar) for å finne ut av hvorfor de ikke vil ha dem med. Men hvis de faktisk har en gjennomtenkt begrunnelse (enig eller ikke) for dette kan man faktisk ikke drasse med seg ungene likevel og potensielt gjøre en allerede tung dag verre for den avdødes to nærmeste. 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #19 Skrevet 13. mai 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Om du har et noenlunde tett forhold til oldefar (din besteforelder), snakk med han å spør. Anonymkode: a29ad...265 Dette Jeg har selv opplevd å "høre på foreldre" når det jeg egentlig burde gjort var å ta egne valg eller ta opp ting med de det faktisk gjaldt, har opplevd å gå glipp av mye på grunn av det, og det har skapt mye smerte og tap. Og det verste av alt er at etter at noen går bort (f.eks om din bestefar også dør) så finnes det ikke lenger noen vei til sannheten. Mener oldefar virkelig dette eller er det din far/bestefar sin egen mening? Det finner du kun ut av om du selv spør. Anonymkode: 9e856...93e 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #20 Skrevet 13. mai 2020 Du skriver at de i sosiale settinger kan «være noe viltre». Kanskje i andres øyne er over snitt viltre, som i rett og slett ganske uoppdragne, og det er derfor de ikke er ønsket der? Hvis ikke er ikke dette normalt nei. Men de fleste som har uoppdrage barn som er plagsomme for andre, har foreldre som mener barna er helt normale. Anonymkode: 709c6...68a 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå