AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Tar du ofte med jobben hjem (du må jobbe hjemme på den egentlige fritiden din? I så fall: hvorfor? Og enda viktigere: har arbeidsgiver lov til å be deg ta med jobben hjem? Det er vel slik at hvis du jobber i et team i et reklamebyrå, og dere gjør hver deres del i en produktutvikling (kampanjer, design, osv). Skal man jobbe på kvelden uten lønn? Ville tro at grunnen til at du har en jobb er for å gjøre den jobben der du er 07-15 hver dag, deretter hjem og leve livet, for så å fortsette 07 dagen etter. Hvis effektivitet er alt, så vil man jo aldri få fri, hvis man skal jobbe 16 timer dagen, og sove 8? Anonymkode: 86a3d...9f8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Jeg gjorde aldri det tidligere, men da bedriften innførte hjemmekontor pga. corona så ble jeg tilgjengelig 24/7 og jobbet langt mer enn hva jeg ellers ville ha gjort. Jobbet litt på feriedager i påsken og jobbet fra morgenen til langt på natt flere dager. Logget ikke timer til avspasering for dette, tenker at det var verdt det for å ha mer frihet i hverdagen og slippe reisetid til jobb. Nå må jeg tilbake på kontoret 100%, og plutselig er det igjen helt uaktuelt å jobbe noe ekstra gratis. Det har jeg faktisk verken tid, energi eller lyst til når jeg må bruke tid på å reise fram og tilbake til jobb samt sitte i 7,5 time i strekk å jobbe. Anonymkode: 46915...96e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Ja, omtrent hver dag. Er lege. Poliklinikkdagene kommer uten forberedelsestid. Det betyr at forberedelser må enten gjøres mellom alt annet som skjer på jobb, innimellom de andre arbeidsoppgavene, eller på fritid. Samme med kompetanseheving/faglig oppdatering, eller arbeid med å løse komplekse utredningssaker vi har til en hver tid. Administrasjonstid er noe som det er alt for lite av. Ledelsen ser ikke at arbeidet strekker seg både før og etter pasienten faktisk har vært der. Om jobben har lov? Tja, det er jo noe som gjøres "frivillig". Anonymkode: d27bd...43c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Ja, hele tiden. Kvelder, helger, helligdager og ferier. Jeg liker det jeg gjør og ser ikke poenget med å jobbe minst mulig. Jobber i akademia. Anonymkode: 093ef...6f6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Aldri. Når jeg er ferdig på jobb på ettermiddagen så har jeg fri helt til neste morgen. Jeg har en jobb som jeg ikke kan ta med meg hjem, har ikke utstyret/maskinene jeg bruker på jobb hjemme. Tenker ikke stort på jobb på fritiden heller. Anonymkode: a4458...530
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Jobb og fritid flyter inn i hverandre. Liker jobben min godt, trenger på ingen måte skiller. Er det en rolig dag på jobb kan jeg avrunde dagen i 12 tiden. Eller ta en løpetur midt på dagen. Aldri noe i veien for å stikke innom frisøren kl 14. Og er det hektisk, mye som skjer, så fortsetter jeg utover kvelden, med mail og telefoner hjemmefra. Er jeg på ferie har jeg et øye på mailen, og tar telefonen, null stress. Primært fordi jeg liker fleksibiliteten og friheten, det å bestemme min egen hverdag. Hadde det ikke vært slik ville jeg selvfølgelig byttet jobb. Anonymkode: 53c5b...00e 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 Ja, har ikke sjans til å ta unna ting i arbeidstiden, da er det for mye ad hoc som skjer. Var gjennom en omorganisering hvor en stilling forsvant og det ble enighet om at jeg overtok ansvaret for den personen som slutta, dvs at jeg egentlig har to 100% stillinger. I utgangspunktet burde dette gå greit, men nå i oppstartfasen med masse nytt som skal på plass, så er det mye å gjøre. Er også en sånn person som heller tar litt ekstra selv enn å lempe det over på andre. Og spesielt hvis det blir diskusjon når andre skal gjøre det. Det gidder jeg bare ikke. Skriver overtid for det jeg jobber hjemmefra da. Så nå kan de angre på at de fjernet mine 10 ekstra feriedager som var kompensasjon for merabeid. Tror jeg har tatt ut like mye hittil i år i overtid som de 10 dagene utgjør på et år. I tillegg har jeg masse overtid denne mnd også. Anonymkode: 1ef9a...9eb 1
Zienna Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 Ja, jeg har alltid jobbet ekstra hjemme og på fritid. Er aldri blitt det pålagt, men jeg har vært nødt for å holde tidsfrister og for å holde meg oppdatert. Har hatt lederjobber med fast årslønn, ikke overtidsbetalt. Da ligger det i kortene at man gjør det man må for å gjøre en god jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 Nei, av den enkle grunn at jobben ikke kan gjøres hjemmefra. Anonymkode: e6a7f...989
Foxen Skrevet 13. mai 2020 #11 Skrevet 13. mai 2020 Nei, aldri. Noen er så utidige at de søker opp privatnummeret mitt og ringer meg der - hvorpå de får beskjed om å ringe i telefontiden på jobbtelefonen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #12 Skrevet 13. mai 2020 Ja, stort sett alltid. Men prøver å ta annenhver helg fri (dvs sjekker bare Mail). Men jeg liker det, jobben er en stor del av livet mitt:) har muligheten til å stoppe og jobbe, men tror ikke jeg ville trivdes med det. Anonymkode: bab30...df2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #13 Skrevet 13. mai 2020 Jobber i barnehage, og det er ikke alltid en får gjort ting som en skal ha klart. Da tar jeg utstyr med hjem og gjør det hjemme. I går kveld satt jeg og lagde 17 mai blomster. Så bruker vi innetiden til å lage 17 mai ting med barna. Ikke alltid nettet er med, så da må en ta å gjøre ting ferdig hjemme. I dag skulle ped 2 legge ting inn på data. Vi var to voksne og to våkne barn. Men når en ikke kommer på nett så går det ikke. Jeg satt med barna og vi laget bilder. Da er det 8 stykker igjen å lage i morgen. Anonymkode: d11d5...4fe
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #14 Skrevet 13. mai 2020 Har en jobb som medfører å utvikle og bedre livet til utviklingshemmede. Så ja. jeg ånder min jobb, Anonymkode: b4f0e...dc4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Skrevet 13. mai 2020 Jeg synes det er helt på trynet at myndighetene har innført regler for når vi får lov til å jobbe, og ikke. Null tro på at vi som individer er i stand til å gjøre egne vurderinger. Hvis jeg, som er offentlig ansatt, ønsker å hente barna mine tidlig og heller ta igjen resten av arbeidet mellom kl 21-23 får jeg ikke lov til det. Myndighetene har bestemt at alle skal følge samme rytme, selv om både jeg og min arbeidsgiver ikke ser poenget. Anonymkode: e2bdc...baf 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Skrevet 13. mai 2020 Aldri, slår av computer senest halv fem, også når jeg har hjemmekontor. Jobb er kun for å tjene penger, fritid er viktigere. Anonymkode: 72680...b0b 4
-Missi- Skrevet 13. mai 2020 #18 Skrevet 13. mai 2020 Ja desverre, jobb spiser opp fritiden. Man blir sett på som "vanskelig" om man ikke bidrar med både fritid og private midler i jobb for å dekke over mangelen som egentlig er der i både tid og ressurser. Nå i korona tiden har vi og måtte gitt ut vårt private nr til foreldre så føler jeg jobber hele tiden. I dag diskuterte jeg plantid med en assistent han mente vi ikke trengte det vi ledere nå i korona...Men det gjør vi! Desverre i mitt yrke jobber vi alt for mye mer enn vi får betalt for og mange blir til slutt utbrent. Jeg har vært det før selv og nå prøver jeg være litt mer regelrytter og skille jobb og privatliv men er ikke enkelt med press fra alle kanter om å bidra for mer enn man får betalt for, virker som man optimalt sett ikke skulle hatt noe liv utenom jobb! Pedagogisk leder i privat bhg
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penga eller livet? Anonymkode: d8a8a...c41 Ja-takk, begge deler. Virkelig elsker jobben min. Hadde gjort akkurat det sammen for null i lønn. Anonymkode: 53c5b...00e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #20 Skrevet 17. mai 2020 Haha, ta med butikken hjem ja, syns jeg ser det. Selvfølgelig tar jeg ikke med jobben hjem. Anonymkode: 28ca8...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå