Gå til innhold

Ikke ETT nytt tilfelle i Norge i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jeg følger kontinuerlig med på denne siden, og ikke ett eneste nytt tilfelle er registrert i Norge i dag. Med forbehold om at de er sent ute med info.

La oss håpe at det fortsetter på denne måten!

Anonymkode: b04e8...091

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig realistisk ettersom vi nå åpner mer og mer av samfunnet,itellegg til at de tester flere folk enn noen gang nå.

Anonymkode: fd738...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Husk at noen vil være asymptomatisk, de kommer jo ikke til å teste seg, særlig barn.

Anonymkode: 34a90...64a

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jeg følger kontinuerlig med på denne siden, og ikke ett eneste nytt tilfelle er registrert i Norge i dag. Med forbehold om at de er sent ute med info.

La oss håpe at det fortsetter på denne måten!

Snuen går vel over av seg selv. Ganske innlysende at de rabiate tiltakene var totalt meningsløse i og med at samfunnet har åpnet, folk menger seg og smittetallene går ned.

Men hey, normalen skal ikke tilbake igjen. Velkommen til den nye normalen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere med symptomer som ligner korona som ikke har villet teste seg fordi de ikke vil være en del av statistikken. Det er litt skambelagt i dag, sånn "åja, hvordan har du klart å bli smittet, da, du har ikke følgt anbefalingene?".

Mulig at de også tror at å melde seg som smittede vil ødelegge for åpningen av samfunnet.

Anonymkode: a9a08...b01

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere med symptomer som ligner korona som ikke har villet teste seg fordi de ikke vil være en del av statistikken. Det er litt skambelagt i dag, sånn "åja, hvordan har du klart å bli smittet, da, du har ikke følgt anbefalingene?".

Mulig at de også tror at å melde seg som smittede vil ødelegge for åpningen av samfunnet.

Anonymkode: a9a08...b01

I tillegg er det jo dritvanskelig å bli testet. Jeg kjenner flere med symptomer som kort og greit ikke får teste seg. En venninne er ganske dårlig, men langt fra "sykehusdårlig". Det er nok store mørketall der ute dessverre....

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Sirah skrev:

I tillegg er det jo dritvanskelig å bli testet. Jeg kjenner flere med symptomer som kort og greit ikke får teste seg. En venninne er ganske dårlig, men langt fra "sykehusdårlig". Det er nok store mørketall der ute dessverre....

De tester faktisk ikke særlig mer enn det er gjort tidligere. Den påståtte økningen av testkapasiteten ser vi lite gjenspeilet i antall tester som blir tatt - så enten så er det færre som ønsker/har behov for å teste seg, eller så er det fremdeles mange som nektes test.

Her i kommunen må man visst snakke med en lege før man får teste seg. Jeg tror man også må ha feber og hoste. Så sår hals holder ikke. Jeg får ekstremt sjeldent feber når jeg blir syk, så jeg er redd jeg ikke hadde blitt fanget opp av de nye testkriteriene om jeg hadde blitt syk.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble testet etter å ha nesten tryglet. De mente de hadde sprengt kapasitet, men når jeg kom til feberklinikken så var det tomt. De hadde rigget seg opp for å ta imot  4 stk samtidig til testing i 4 forskjellige rom, men alt personalet satt der bare og tvinnet tommeltotter! Jeg var der inne i 30 minutt og det kom ingen andre hverken før eller etter meg.

Anonymkode: 14859...ce2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er 1-2 dagers etterslep på registrerte tester - så svaret på antall positive svar får man ikke før om 1-2 dager.

Her er dagsrapporten til FHI: https://www.fhi.no/contentassets/ca5914bd0aa14e15a17f8a7d48fa306a/2020.05.12-dagsrapport-norge-covid-19.pdf

Det grønne i grafen her er etterrapportering, noe som viser at det rapporteres egentlig flere dager etterpå:

1398032339_Skjermbilde2020-05-12kl_21_14_33.png.c195887fd47b7486a22634ab0e482a95.png

På denne siden har man litt andre tabeller også, der man ser hvor mange som er testet, andelen positive osv: 

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Antall positive i midten, til venstre antall tester gjennomført og andel av positive tester helt til høyre. Som sagt, det er minst 1-2 dagers etterslep, så i beste fall så kan man stole på resultatet fra 9.mai. Men, du ser også at det er registrert 2000 mindre prøver enn 8.mai, og selv om de positive prøvene blir rapportert inn først, kan man rekne med at det vil etterapporteres flere positive prøver også den 9. Ved første øyekast ser det jo ut som det er stadig færre positive, men vi må nok vente noen dager før vi har sikre svar om de siste dagers utvikling:

1079419573_Skjermbilde2020-05-12kl_21_19_23.png.5e77bec53e63c83fcfc3d6906c48553d.png

Endret av missmcbeal
AnonymBruker
Skrevet

Dette er fjerde uka barnehagene har åpent. Ingen tegn til at de er en smittebombe iallefall.

Det er også to uker siden skolen startet for 1. - 4. trinn, og man burde jo ha sett en økning der hvis barn var en smittekilde.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

30 nye smittede idag, så langt. Man må snakke med fastlegen først, før man evt får teste seg. Tror også feber er et minstekrav.

Anonymkode: cfa3a...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er det ikke vanskelig å få testet ihvertfall. Ring corona-nummeret til Oslo Kommune, forklar dine symtomer og de setter deg opp på testing samme dag eller dagen etter. Jeg hadde litt hoste, ringte å spurte, fikk test samme dag og svar dagen etter. Veldig effektivt! 

Anonymkode: 4e6ad...58e

AnonymBruker
Skrevet

Bergen har også åpnet for lavterskel testing

Anonymkode: 0c72d...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo er det ikke vanskelig å få testet ihvertfall. Ring corona-nummeret til Oslo Kommune, forklar dine symtomer og de setter deg opp på testing samme dag eller dagen etter. Jeg hadde litt hoste, ringte å spurte, fikk test samme dag og svar dagen etter. Veldig effektivt! 

Anonymkode: 4e6ad...58e

Det kommer ann på hvem du treffer. Jeg hadde motsatt erfaring.

Anonymkode: 14859...ce2

Skrevet
1 time siden, missmcbeal skrev:

De tester faktisk ikke særlig mer enn det er gjort tidligere. Den påståtte økningen av testkapasiteten ser vi lite gjenspeilet i antall tester som blir tatt - så enten så er det færre som ønsker/har behov for å teste seg, eller så er det fremdeles mange som nektes test.

Her i kommunen må man visst snakke med en lege før man får teste seg. Jeg tror man også må ha feber og hoste. Så sår hals holder ikke. Jeg får ekstremt sjeldent feber når jeg blir syk, så jeg er redd jeg ikke hadde blitt fanget opp av de nye testkriteriene om jeg hadde blitt syk.

Nei hun ene venninnen min har alle symptomer på en skikkelig influensa. Inkludert feber og masse hoste. Føler seg elendig og blir andpusten av å strekke seg etter fjernkontrollen sånn for å sette det på spissen. Hun får likevel ikke teste seg. De andre jeg kjenner har mye mildere symptomer, men nok til at en test nok hadde vært på sin plass. Vet at de har snakket med lege/legevakt og ikke fått test. Hun ene fikk nesten tryglet seg til en (hun er i risikogruppa), men siden feberen hadde gått ned når hun ankom test stedet så fikk hun ikke likevel...

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Sirah skrev:

Nei hun ene venninnen min har alle symptomer på en skikkelig influensa. Inkludert feber og masse hoste. Føler seg elendig og blir andpusten av å strekke seg etter fjernkontrollen sånn for å sette det på spissen. Hun får likevel ikke teste seg. De andre jeg kjenner har mye mildere symptomer, men nok til at en test nok hadde vært på sin plass. Vet at de har snakket med lege/legevakt og ikke fått test. Hun ene fikk nesten tryglet seg til en (hun er i risikogruppa), men siden feberen hadde gått ned når hun ankom test stedet så fikk hun ikke likevel...

Trist å høre at det faktisk er sånn. Din venninne burde absolutt få teste seg!! Mange sitter faktisk og tror at vi tester flere fordi regjeringen har sagt vi skal gjøre det, men det virker ikke som det gjøres i praksis. Vet at en del kommuner sliter med å kunne utvide kapasiteten pga. ressurser, for lite lokale. Har holder de akkurat på å flytte til en idrettshall for å kunne øke kapasiteten. Og de flyttet allerede testingen til et eget bygg helt i starten - en slags luftveisklinikk for å avlaste legevakten. 

Feber som kriterium er jo helt latterlig. At din venninne ikke fikk teste seg fordi feberen gikk ned når hun dukket opp er jo bare latterlig. Tok de altså feberen på henne ved ankomst? 

Skrevet
2 minutter siden, missmcbeal skrev:

Trist å høre at det faktisk er sånn. Din venninne burde absolutt få teste seg!! Mange sitter faktisk og tror at vi tester flere fordi regjeringen har sagt vi skal gjøre det, men det virker ikke som det gjøres i praksis. Vet at en del kommuner sliter med å kunne utvide kapasiteten pga. ressurser, for lite lokale. Har holder de akkurat på å flytte til en idrettshall for å kunne øke kapasiteten. Og de flyttet allerede testingen til et eget bygg helt i starten - en slags luftveisklinikk for å avlaste legevakten. 

Feber som kriterium er jo helt latterlig. At din venninne ikke fikk teste seg fordi feberen gikk ned når hun dukket opp er jo bare latterlig. Tok de altså feberen på henne ved ankomst? 

Jeg har bare fått gjenfortalt historien i korte trekk på SMS så rekkefølgen på hva som skjedde skal jeg ikke skryte på meg å vite. Men hun skrev at testen ble avlyst - fordi feberen var mye lavere når hun kom ned....

• Liker 1
Gjest Boron
Skrevet

Nå har vi hørt i mange uker (4-5?) at Norge skal starte å teste 100.000 pr. uke. Testkapasiteten skal makses over hele landet, og alle med symptomer skal få teste seg. For øvrig også andre som ønsker det, såfremt det er kapasitet utover syke med symptomer og dette 100.000-tallet.

Vi har sålangt gjennom hele coronastyret testet bare 205.000. Altså 10 uker fra 1. smittede, noe som gir 20.500 pr. uke. I denne statistikken er det nok flere som har testet seg flere ganger. Man hører enda at pasienter med symptomer ikke får teste seg, der dem blir avvist og sendt hjem. Vi har kommuner med antall smittede enda på 0 syke, men iht. testtallene deres kun har testet 0,5 - 1% av befolkningen i kommunen. 

Foreløpig er denne annonseringen av at Norge tester og tester, og skal teste alle, intet annet enn en slags manipulativ "betryggelsesstrategi". Og det er svært urovekkende!

Sett i gang og test folket! 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Boron skrev:

Nå har vi hørt i mange uker (4-5?) at Norge skal starte å teste 100.000 pr. uke. Testkapasiteten skal makses over hele landet, og alle med symptomer skal få teste seg. For øvrig også andre som ønsker det, såfremt det er kapasitet utover syke med symptomer og dette 100.000-tallet.

Vi har sålangt gjennom hele coronastyret testet bare 205.000. Altså 10 uker fra 1. smittede, noe som gir 20.500 pr. uke. I denne statistikken er det nok flere som har testet seg flere ganger. Man hører enda at pasienter med symptomer ikke får teste seg, der dem blir avvist og sendt hjem. Vi har kommuner med antall smittede enda på 0 syke, men iht. testtallene deres kun har testet 0,5 - 1% av befolkningen i kommunen. 

Foreløpig er denne annonseringen av at Norge tester og tester, og skal teste alle, intet annet enn en slags manipulativ "betryggelsesstrategi". Og det er svært urovekkende!

Sett i gang og test folket! 

De sa vel fra midten av mai. Får kanskje gi dem 1 uke til da.

Anonymkode: 00302...a8e

• Opprett ny...