AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Del Skrevet 12. mai 2020 Min datter på 8 år har stadig urinveisinfeksjon, minst 2-3 ganger i året. Når vi oppsøker lege får vi antibiotika, men lurer på om det finnes andre sikre behandlingsmetoder? Har tidligere brukt å se det ann litt og ventet litt med å oppsøke lege. Av og til gir det seg, andre ganger ikke. Sist slo det plutselig opp i nyrene. Og hun ble brått veldig dårlig, så tørr ikke vente lengre. Men det å ha henne på antibiotika flere ganger i året føles ikke greit. Så derfor spørsmålet om det finnes andre sikre behandlingsmetoder. Finnes det noen forebyggende tiltak? Anonymkode: 9e5cd...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Del Skrevet 12. mai 2020 Jeg vet ikke om det kun gjelder gutter, men min sønn ble sjekket for doble urinrør. Det kunne visst være en årsak til hyppig uvi. Om det samme gjelder jenter vet jeg ikke, men du kan jo høre med legen? Uansett er det sikkert fint å snakke med legen om hva dette kan skylles og hvordan det kan unngås fremover. Anonymkode: 6bb10...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 12. mai 2020 #3 Del Skrevet 12. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det kun gjelder gutter, men min sønn ble sjekket for doble urinrør. Det kunne visst være en årsak til hyppig uvi. Om det samme gjelder jenter vet jeg ikke, men du kan jo høre med legen? Uansett er det sikkert fint å snakke med legen om hva dette kan skylles og hvordan det kan unngås fremover. Anonymkode: 6bb10...7e8 Mye mer sjeldent at gutter får uvi, så de ser vel mer etter underliggende årsaker da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Del Skrevet 12. mai 2020 Dyrkes urinen hver gang? Er hun forstoppet, har hun gode dovaner? Anonymkode: 06dd2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Del Skrevet 12. mai 2020 Har dere vært på utredning på barneklinikk? Ultralyd av nyrer og urinveier? MUCG? Kanskje på tide med skikkelig utredning? Anonymkode: 5c576...3b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Del Skrevet 12. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyrkes urinen hver gang? Er hun forstoppet, har hun gode dovaner? Anonymkode: 06dd2...2b8 Ja, tror den er blitt dyrket hver gang. Var en del plaget med forstoppelse som mindre. Men har ikke vært spesielt plaget siste året/2 siste årene. Generelt gode dovaner. ts Anonymkode: 9e5cd...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Del Skrevet 12. mai 2020 Antageligvis får hun i seg for lite væske mtp at hun også har vært forstoppet tidligere. Anonymkode: 17f8e...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Del Skrevet 12. mai 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere vært på utredning på barneklinikk? Ultralyd av nyrer og urinveier? MUCG? Kanskje på tide med skikkelig utredning? Anonymkode: 5c576...3b3 Har så langt aldri vært snakk om noe utredning. Skal høre med legen i morgen. ts Anonymkode: 9e5cd...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Del Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Antageligvis får hun i seg for lite væske mtp at hun også har vært forstoppet tidligere. Anonymkode: 17f8e...ce0 nja, synes hun drikker greit. Veldig glad i vann, så det går ned en del glass i løpet av dagen. Er typisk at det kommer på våren og høsten, i periodene når det blir varmere eller kaldere i været, og det ikke er veldig varmt. Eller kalde perioder på sommeren. Gjerne i de periodene det er lett å bomme på bekledning, og kanskje litt lett å fryse litt ute. ts Anonymkode: 9e5cd...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Del Skrevet 12. mai 2020 Finnes forebyggende behandling, men jeg vet ikke om dette brukes på barn. Tranebær har også effekt, kan eks innføre tranebærkonsentrat (hvis den er godkjent for barn). Ellers er dette med do vaner veldig viktig, tørke riktig vei o.l. Synes du skal bestille en time hos fastlegen å diskutere problematikken. Anonymkode: e9ace...941 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #11 Del Skrevet 13. mai 2020 Er hun flink til å tørke seg bakover sånn at ikke avføring kommer frem til urinrøret? Anonymkode: e2a41...ec3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #12 Del Skrevet 13. mai 2020 Mi var hos osteopat og har kun hatt 1 uvi på 3 år etter det. Var noe med muskler som var stramme og første til feil vinkel på blære og nyre Anonymkode: 8e1d8...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #13 Del Skrevet 13. mai 2020 God hygiene er viktig! Kanskje hun kan dusje kroppen hver kveld/morgen? Husk å tørke seg riktig retning. Viktig å se om hun tar seg tid til å gå på do eller ikke, har hun det veldig travelt så er det ikke sikkert hun får tømt blæra ordentlig. Viktig med rikelig med væske, appelsinjuice liker hun sikkert? Anonymkode: a3a5d...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #14 Del Skrevet 13. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det kun gjelder gutter, men min sønn ble sjekket for doble urinrør. Det kunne visst være en årsak til hyppig uvi. Om det samme gjelder jenter vet jeg ikke, men du kan jo høre med legen? Uansett er det sikkert fint å snakke med legen om hva dette kan skylles og hvordan det kan unngås fremover. Anonymkode: 6bb10...7e8 Jeg var slik i barndommen pga overgrep. Bare sier det. Ingen fikk vite om det før jeg var 23 år. Anonymkode: 7c0dc...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Del Skrevet 13. mai 2020 Det gjelder å ikke krisemaksimerer, men jeg var også mye plaget med uvi som barn, jeg ble også seksuelt misbrukt som barn. Dette ble jo plukket opp etterhvert men er først i voksen alder jeg har forstått sammenhengen mellom de så tingene. Jeg sier ikke at det er tilfellet, men at det kan være en av årsakene til at barn har hyppig urinveisinfeksjoner. Krev bedre utredning hos legen, hør med muligheten for å begynne med hiprex forebyggende slik at hun slipper å gå så ofte på antibiotika. Vet ikke om barn kan ta hiprex kan krev hvertfall at ting blir undersøkt nøye. Det er jo så vondt 😩 Anonymkode: 5ca53...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #16 Del Skrevet 13. mai 2020 Her var problemet sammenvokst skjedeåpning. Vanligvis løser det seg selv, men dersom det ligger hud/arrvev over urinåpningen kan det være årsaken. Jeg du om hun tisser med kraftig stråle eller om det drypper? Anonymkode: 4ae04...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Del Skrevet 13. mai 2020 * dere burde ha vært på utredning for lenge siden * mer drikke, gjerne endel juice * tisse ofte * rå grønnsaker og annet fiber for å hindre forstoppelse * alltid vask/dusj med rein klut forfra og bakover * pass på det samme med tørking med dopapir * pass på at hun aldri blir kald * Ha dette med mulig overgrep i bakhodet Anonymkode: ce348...490 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #18 Del Skrevet 13. mai 2020 Jeg hadde uvi sikkert annenhver måned, om ikke mer, når jeg var liten. Var til utredning men de fant ingenting, ble satt på antibiotika hver gang, til slutt tok mamma meg med til en homeopat, der fikk jeg noen gule piller og beskjed om å holde meg unna koffein (som cola f.eks) i seks måneder. Etter det har jeg aldri hatt det igjen! Anonymkode: 47074...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #19 Del Skrevet 13. mai 2020 Vær så snill å ikke kast bort tid og penger på homeopati. Det har ingen vitenskapelig belegg og er kun overtro forkledd som medisin. Hvis du er usikker så les litt på egenhånd om hva homeopati egentlig er og hva som er "virkemetoden". Jeg hadde også mye UVI som liten. Har ikke vært utsatt for overgrep. Ble sjekket med kontrastveske og rønken husker jeg, og en annen test der de stakk en ballong opp i urinrøret. De fant ingenting unormalt og jeg vokste det av meg. Hadde en ny periode med mye UVI i tidlig 20-årene igjen men etter det ble det borte. De rådene jeg har er: - ikke la henne plages unødig. Gi antibiotika med en gang, det går sannsynligvis ikke over av seg selv siden dere har prøvd det uten hell. - mye drikke - god, men ikke overdreven hygiene. For mye kan være like ille som for lite. - be om utredning så dere finner ut om hun kna ha noen blokkeringer eller innsnevring som påvirker - hold ut, det er godt mulig hun vokser det av seg av seg selv. Anonymkode: 96c97...883 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #20 Del Skrevet 13. mai 2020 Takk for mange gode råd. Dette med overgrep, har jeg liten tro på at det er grunnen. Spesielt siden UVI sammenfaller med overgang fra vinter til sommer, og gjerne er de periodene hun går tynnere kledd. Så jeg tror det kommer av at hun kanskje kler av seg litt, og blir kjølig. Fryser gjør hun svært sjeldent. Hun har aldri hatt vondt når hun tisser. Men får vondt nederst i magen. Av og til feber. Har vært hos legen i dag, men ga ikke utslag på prøve. De skulle dyrke den til i morgen. Tok en hjemmetest i går kveld og den ga tydelig utslag på nitritt og lecocytter. ts Anonymkode: 9e5cd...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå