AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Jeg merker jeg ser svært negativt på fremtiden hva gjelder varme og omsorg. Skaper vi en kald og hysterisk generasjon med disse avstandsreglene? Kommer denne tiden til å innprente i hodene våres at nærkontakt er farlig for all fremtid? At klemmer er forbeholdt familie? For min egen del har jeg allerede merket forandring hos noen elever. Jeg er ikke lærer, men jobber på skole. Eleven som alltid hoppet opp på ryggen min i et overraskelsesmoment, og som ga meg en kraftig klem hver eneste gang vi passerte hverandre i gangene, er nå mer kald og avvisende. Hun så nesten litt redd ut i blikket. Dette var også et barn som ble oppriktig redd den dagen beskjeden kom om at skolene skulle stenges. Syns det er oppriktig trist hvis varmen og omsorgsevnen forsvinner hos barna. At frykten media har opphauset til, har skapt uopprettelige skader hos barna. Det handler ikke bare om at jeg savner den sporadiske klemmen, og den uforutsette hoppingen på ryggen. Men jo, jeg savner det, fordi man får en sterkere følelse av å bety noe for elevene når de gjør slik. Man blir glad, og det skiller ut lykkestoffer i hjernen. Jeg er redd for at dette dessverre ikke blir midlertidig, men at denne frykten vil sitte i i lang tid fremover. Anonymkode: 4509c...69d 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Slapp av. Dette går snart over. Anonymkode: 54d7e...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Uenig. Klemmekulturen er av nyere dato. For 30 år siden var det helt uvanlig å klemme på folk man ikke var i familie med. De led ikke av det da. Elevene får dekket behovet for kontakt gjennom familie, nære venner og eventuelt kjæreste Anonymkode: 4044d...048 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slapp av. Dette går snart over. Anonymkode: 54d7e...ee6 Viruset kanskje. Ikke så sikker på at dette med å holde avstand er noe som forsvinner fra folks mentalitet. Frykter at skremselspropagandaen regjeringen og medier har servert i 2 måneder har gjort noe med tankegangen til mange. Anonymkode: 4509c...69d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Viruset kanskje. Ikke så sikker på at dette med å holde avstand er noe som forsvinner fra folks mentalitet. Frykter at skremselspropagandaen regjeringen og medier har servert i 2 måneder har gjort noe med tankegangen til mange. Anonymkode: 4509c...69d Hvorfor er argumentet alltid "skremselspropaganda?" Vanvittig lei det uttrykket. Tror du viruset er medieskapt? Du får heller skylde på myndighetene dersom du må ha noen å skylde på. De lager reglene. Anonymkode: 4044d...048 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Jeg hater den der klemmingen fra randoms. Alltid gjort det. Når jeg var barn så var det ingenting som føltes så invaderende som når voksne skulle drive å klemme på meg. Endelig, sier bare jeg. Anonymkode: 48fbf...68c 19
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 0 klem er helt fint. Liker ikke klemming på fremmede. Er bedre for oss beskjedne dette. Må bare være klemmeforbudt i 2 år for meg. Anonymkode: ffe99...a3c 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er argumentet alltid "skremselspropaganda?" Vanvittig lei det uttrykket. Tror du viruset er medieskapt? Du får heller skylde på myndighetene dersom du må ha noen å skylde på. De lager reglene. Anonymkode: 4044d...048 Jeg snakker om en overfokusering i media i forhold til alvorlighetsgraden av viruset. Jeg snakker om personer i det offentlige rom som helt uten grunnlag hevder 150.000 kan dø av corona. Det hadde ikke skjedd om så alle Norges innbyggere hadde fått viruset. 150.000 tilsvarer en dødelighet på 3 % hvis alle i Norge ble smittet, noe som er langt, langt høyere enn det som er anslått. Vi snakker om 0,5 prosent-ish. Anonymkode: 4509c...69d 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater den der klemmingen fra randoms. Alltid gjort det. Når jeg var barn så var det ingenting som føltes så invaderende som når voksne skulle drive å klemme på meg. Endelig, sier bare jeg. Anonymkode: 48fbf...68c 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 0 klem er helt fint. Liker ikke klemming på fremmede. Er bedre for oss beskjedne dette. Må bare være klemmeforbudt i 2 år for meg. Anonymkode: ffe99...a3c Dere om det. Jeg ville aldri tatt initiativet til å klemme barn, men syns det er veldig koslig når de hopper i armene på meg. Når jeg blir møtt med åpne armer i skolegården. Klemmer med random voksne er jeg ikke glad i, men det er noe helt annet med barn. Anonymkode: 4509c...69d 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 Alt går over og er glemt innen året er omme. Anonymkode: 6390c...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere om det. Jeg ville aldri tatt initiativet til å klemme barn, men syns det er veldig koslig når de hopper i armene på meg. Når jeg blir møtt med åpne armer i skolegården. Klemmer med random voksne er jeg ikke glad i, men det er noe helt annet med barn. Anonymkode: 4509c...69d Ja vel. Men da blir litt avstand til folk den nye normalen som den tidligere har vært. Barn har plastiske hjerner, og er ekstremt tilpasningsdyktige. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye om dette. Som sagt var jeg et av disse barna som ikke likte denne påtvungne fysiske kontakten. Og jeg vet at det er mange som meg. Det er en lettelse for disse å slippe at normen er blitt utvisking av intimsonene hos lærere. Anonymkode: 48fbf...68c 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt går over og er glemt innen året er omme. Anonymkode: 6390c...ab6 😂 U wish. Anonymkode: ffe99...a3c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Vel, hvis man har litt baller og sans for frihet så går det an å praktisere sivil ulydighet. Vi er tross alt ikke noen mindreverdige undersotter selv om toppolitikerne liker å behandle oss slik. Det beste vi kan gjøre med urimelige vedtak er å ikke følge dem, en masse. Folk bør få hodet ut av baken hvis de ikke ser at det er fascistisk å nekte voksne mennesker å gi hverandre en klem eller håndhilse. Vi kan ikke påtvinges en unormal væremåte bare fordi vi liksom skal beskytte de svakeste i samfunnet. Dessuten driter de fleste gamle i Korona. Jeg ville tenkt på samme måte selv dersom jeg var 75+. Heller kose meg med livet til den dagen jeg dauer, om det så er av korona, enn å isolere meg i frykt for et virus. Faktisk tenker jeg sånn nå også selv om jeg er godt under 40. Anonymkode: 6d9c0...381 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, hvis man har litt baller og sans for frihet så går det an å praktisere sivil ulydighet. Vi er tross alt ikke noen mindreverdige undersotter selv om toppolitikerne liker å behandle oss slik. Det beste vi kan gjøre med urimelige vedtak er å ikke følge dem, en masse. Folk bør få hodet ut av baken hvis de ikke ser at det er fascistisk å nekte voksne mennesker å gi hverandre en klem eller håndhilse. Vi kan ikke påtvinges en unormal væremåte bare fordi vi liksom skal beskytte de svakeste i samfunnet. Dessuten driter de fleste gamle i Korona. Jeg ville tenkt på samme måte selv dersom jeg var 75+. Heller kose meg med livet til den dagen jeg dauer, om det så er av korona, enn å isolere meg i frykt for et virus. Faktisk tenker jeg sånn nå også selv om jeg er godt under 40. Anonymkode: 6d9c0...381 Ingen nekter noen noe. Ingen påtvinges noe. Det at du velger å ville klemme og håndhilse på folk står du helt fritt til å gjøre. Du blir hverken arrestert eller bøtelagt. Heldigvis så er de aller fleste ikke mottakelige på den "antifascistiske" intimiteten din. Så lykke til å navigere i et nytt samfunn med disse holdningene. Anonymkode: 48fbf...68c 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uenig. Klemmekulturen er av nyere dato. For 30 år siden var det helt uvanlig å klemme på folk man ikke var i familie med. De led ikke av det da. Elevene får dekket behovet for kontakt gjennom familie, nære venner og eventuelt kjæreste Anonymkode: 4044d...048 Tull og tøys. Jeg var ungdom før det og vi klemte vennene våre, læreren osv. Anonymkode: f8ec4...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys. Jeg var ungdom før det og vi klemte vennene våre, læreren osv. Anonymkode: f8ec4...ae6 Klemte lærere? Når var dette? Anonymkode: 8215a...bd8 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 Dette er tydeligvis et behov du som assistent(?) har. Det er ikke barna som har behov for å klemme deg. Anonymkode: 4995a...2d1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Skjønner at det må være utfordrende, TS. Men husk at du gjør en ekstremt viktig jobb i å hindre en ny smitteeksplosjon. Disse barna du nevner har fått med seg råd om smittevern hjemmefra, og da er det viktig at du opprettholder de beskjedene som foreldrene har innført, og ikke overstyrer dette med å la de klemme og "hoppe opp på ryggen din". En konsekvent holdning hvor du forklarer dem hvorfor det er sånn nå med de begrepene som passer til aldersgruppen vil gi barna trygghet. Dersom du skulle tillate en mer intim kontakt som går på tvers av det foreldrene har sagt vil bidra til usikkerhet hos elevene. Anonymkode: e0800...58e 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #19 Skrevet 12. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen nekter noen noe. Ingen påtvinges noe. Det at du velger å ville klemme og håndhilse på folk står du helt fritt til å gjøre. Du blir hverken arrestert eller bøtelagt. Heldigvis så er de aller fleste ikke mottakelige på den "antifascistiske" intimiteten din. Så lykke til å navigere i et nytt samfunn med disse holdningene. Anonymkode: 48fbf...68c Har du ikke fått med deg at selveste Erna har vært ute og advart folk om at hun kommer til å stramme grepet igjen om vi ikke oppfører oss? Dette er en del av regjeringens taktikk for å rettferdiggjøre kommende innskrenkinger. Ganske betenkelig at de samtidig oppfordrer folk å feriere rundt i landet i sommer, og å dra ut og shoppe for å få i gang økonomien igjen. Dette vil naturligvis gjøre at smitten spres utover det ganske land. Men det er vi som kommer til å få skylden for at vi nok en gang blir nektet å gå på jobb og skole, og at kanskje enda strengere vedtak innføres. Merk mine ord. Anonymkode: 6d9c0...381 1
Love&Hate Skrevet 12. mai 2020 #20 Skrevet 12. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker jeg ser svært negativt på fremtiden hva gjelder varme og omsorg. Skaper vi en kald og hysterisk generasjon med disse avstandsreglene? Kommer denne tiden til å innprente i hodene våres at nærkontakt er farlig for all fremtid? At klemmer er forbeholdt familie? For min egen del har jeg allerede merket forandring hos noen elever. Jeg er ikke lærer, men jobber på skole. Eleven som alltid hoppet opp på ryggen min i et overraskelsesmoment, og som ga meg en kraftig klem hver eneste gang vi passerte hverandre i gangene, er nå mer kald og avvisende. Hun så nesten litt redd ut i blikket. Dette var også et barn som ble oppriktig redd den dagen beskjeden kom om at skolene skulle stenges. Syns det er oppriktig trist hvis varmen og omsorgsevnen forsvinner hos barna. At frykten media har opphauset til, har skapt uopprettelige skader hos barna. Det handler ikke bare om at jeg savner den sporadiske klemmen, og den uforutsette hoppingen på ryggen. Men jo, jeg savner det, fordi man får en sterkere følelse av å bety noe for elevene når de gjør slik. Man blir glad, og det skiller ut lykkestoffer i hjernen. Jeg er redd for at dette dessverre ikke blir midlertidig, men at denne frykten vil sitte i i lang tid fremover. Anonymkode: 4509c...69d Jaja vi er kjørt
Anbefalte innlegg