AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Vi har to små barn på straks ett år og litt over 2, er bare 14mnd mellom dem. Rundt oss har vi en haug med venner og naboer som også har barn, men ikke fult så tette og små samtidig som oss. I det siste har det vært et vanvittig mas om utendørsaktiviteter, camping, telting, lange turer osv. Ikke fra alle selvsagt, men fra en del av dem. Gjengangeren er at de ofte snakker om folk som velger å være mer innendørs med barna sine som "dårligere" foreldre. Vi var veldig turmennesker før, men har ikke ork eller overskudd til å drasse med småbarn i skog og mark i dårlig vær. Vi har ikke sovet på to år, og har mer enn nok med å organisere dagene på hjemmebane. Med det sagt, så føler jeg meg ikke truffet av dette. Bare observerer en ekkel holdning om at friluftsforeldre liksom er bedre enn andre foreldre. Og litt stygge bemerkninger om bekjente som velger annerledes for seg og sine barn. Jeg tipper de snakker slikt med oss fordi de forventer at vi snart er tilbake til gamle vaner, og blir en del av DNT-folket igjen. Men jeg må si at jeg trives veldig godt innendørs også. Barna våre er rolige og harmoniske, enn så lenge. Og vi koser oss med puslespill, tegning, bøker og liknende aktiviteter. Vi er jo daglig ute i nærområdet, så de får luftet seg, og så har vi stort uteområde rundt huset. Ser ikke behovet for noe mer enn det på en stund. Er det blitt en norsk statusgreie dette her? Jeg ser at det gjerne er de mest ressurssterke som holder på, så det er gjerne dem som har overskudd til det også 🤷🏻♀️. Anonymkode: cb3b1...718 1
Humle Brumle Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Ahhh blir så lei av den dømmende tonen til enkelte foreldre. Har ikke barn selv men ser at foreldre er verstingene når det kommer til dømming av andre. Jeg tenker, hvis det ikke er omsorgssvikt trenger man ikke si noe. Det er ikke måte på hva folk skal dømmes for: hvis man samsover er det galt fordi man kan kvele barnet, hvis man ikke gjør det så får ikke ungen nok trygghet, hvis man ikke ammer er man egoistisk, hvis man ammer for lenge er ungen bortskjemt, hvis man er for mye inne er man lat, osv. Greit at man passer på hverandre, men gjør det på en grei måte da! Jeg trodde foreldre var i samme båt jeg? Heldigvis så er jo ikke alle foreldre ekle med hverandre, men tenk om før dere kommenterer andre foreldre. «Er det virkelig nødvendig det jeg skal til å kommentere akkurat nå?» 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Det er nok litt sånn ja. I hvert fall i enkelte miljøer. Vi har en 3 åring og har akkurat nå begynt å finne glede med å ta han ut på ordentlig tur, men nå får vi en baby hvert øyeblikk og vi kommer ikke til å gidde å ta med henne ut på ordentlige turer på lenge. Alt til sin tid! Vi liker å være ute i naturen, men vi piner oss ikke igjennom bleieskift med lekkasje i snøstorm og Hageland bare for å kunne legge ut på insta at vi er «den type familie» Anonymkode: 45f66...6fb 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Jeg har barn mellom 8 og 2 og har nok blitt et av disse turmenneskene du nevner (bortsett fra at jeg ikke snakker ned de som ikke drar på tur- jeg snakker kun opp det å dra på tur). For min del har det ikke noe med status eller noe sånt å gjøre, bare det faktum at jeg etter 8 sammenhengende år med bleieskift og barnevogn og bæring rett og slett ble drittlei av den bobla du nå koser deg i. Anonymkode: 345ca...a1d 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Hater telt og hater camping. Men vi er da masse ute på tur for det om. Hver helg er vi ute hele dagen i frisk luft. Hvem faen er de til å mene at det er bedre å tråkke rundt i skogen og pisse bak en busk? Koser meg fint med friluft i byen og en kaffe og sivilisert dobesøk på et skikkelig toalett 😅
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Er innlegget ditt skrevet ut ifra følelsen av å bli dømt? Defleste i min omgangskrets er friluftsmenneske, nettopp fordi det er en interesse jeg og familien min har. Men har også noen i venneflokken som liker helst å være inne.. Og de kan være helt rå på kjøkkenet f.eks, noe jeg ikke er eller andre ting. Men tja... Selv er jeg blitt et DNT klassisk friluftsmenneske i voksen alder, og skulle så gjerne ønske at jeg ble oppvokst med dette å være i naturen, utforske, gå lange turer, være på dnt hytter, oppleve den fysiske og psykiske mestringen osv. Nå var jeg selv på Skåla tårnet i fjor, f.eks Norges lengste motbakke og når jeg så barnefamiliene som gikk i ulent terreng, oppover og innover for så å komme frem, klart målet, juble over det.. For så og innordne seg helt knirkeløst med 50 andre ukjente på en hytte så er det jo klart at jeg synes jo kanskje dette, altså at en 7 åring f.eks går Norges lengste oppoverbakke og får kjent på regn og vind, nederlag, og oppturer og ekstrem mestring er bedre enn de barna som sitter inne meste parten av tiden. Selvsagt synes jeg det. Uten at jeg nødvendigvis dømmer de som liker imneaktivitet bedre, nettopp fordi de kan være flinke på mange ring meg og mine ille er så gode på. Men igjen, noen er rå på kjøkkenet, noen kan IT avdelingen, noen barn og familier er rå i naturen. Det burde ikke være noen konkurranse sådan. Det er mange av både barnefamiliene og de uten barn som ikke liker friluftslivet. Og det er jo absolutt helt greit.. Og noen elsker det. Gjør som du føler for, og som du føler er best for barna dine. Men natur/feiluftsliv gir meg overskudd og energi. Det er ikke slik at dette kommer til meg i kurver og spann i sofaen hjemme derfor må vi ut. Heller omvendt; vi får dette når vi går tur så nett der er jeg veldig uenig med deg at de resursterle som har overskudd til det er de som er friluftsmennesker.. Anonymkode: 22de1...627 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 Friluftsliv og trening er ekstremt hipp for tiden. Håper dett går over snart. Man er jo ikke "noe" om man ikke kan dokumentere antall fjell besteget i sommer, SK20 og barn i svært uergonomiske bæremeiser, for å ikke snakke om Norrøna-jakkene og buksene og Fjellræven-sekken. Anonymkode: f9472...5ce 4
Imperfectionibus Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 Elsker telt og camping men du finner meg ikke på en DNT hytte, det er for meg pes.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 Pga korona har alle gått bananas og det skal være ute på tur.. Litt tilgjort. Anonymkode: afd61...111 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Friluftsliv og trening er ekstremt hipp for tiden. Håper dett går over snart. Man er jo ikke "noe" om man ikke kan dokumentere antall fjell besteget i sommer, SK20 og barn i svært uergonomiske bæremeiser, for å ikke snakke om Norrøna-jakkene og buksene og Fjellræven-sekken. Anonymkode: f9472...5ce Tja nå har jo "nordmenn blitt født med ski på beina" de siste minst 70 årene. Det har blitt heftig dokumentert også, så om du har missoppfattet noe og tror at det først nå er blitt hippt å være ute og være friluftsmenneske har du nok godt glipp av nordmennes historie ofre noe kunnskapsløs. Anonymkode: 22de1...627 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 Drit i forventninger og tur"press" fra omgangskretsen. Vi er selv en turglad familie, men hadde en lang pause da barna var små. Hadde ingen dårlig samvittighet som helst. All energi gikk på å få hverdagen til å gå opp med to tette. Det tok seg opp da minsten ble 5 og selv hadde mye glede av å turene. Før det - mest pes og lite utbytte. Lekeplassen holdt i massevis. Anonymkode: 98106...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #12 Skrevet 13. mai 2020 Ja, det er status. Nei, dere trenger ikke å hive dere på. Anonymkode: 12e44...628 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #13 Skrevet 13. mai 2020 Det er trendy ja, og status. Men forsåvidt en av de sunneste trendene jeg har sett på en stund. Bare gjør det som passer for dere og ikke bry dere om hva andre måtte mene. Anonymkode: 65e81...af7 3
Gjest DislayName Skrevet 13. mai 2020 #14 Skrevet 13. mai 2020 Folk vil vise at man har overskudd, om det dreier seg om at man tar godt vare på utseende, leser tunge kvalitetsbøker, dyptpløyende artikler, trener, baker surdeigsbrød, har et fancy hjem eller hva det nå er. Man velger på hvilket område man viser overskuddet sitt. Friluft og trening er ikke noe for meg, men har andre ting som betyr mer for meg. Ser ikke opp til folk som er aktive friluftsfolk, heller. Hver sin smak, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Skrevet 13. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er status. Nei, dere trenger ikke å hive dere på. Anonymkode: 12e44...628 Jepp. Det går litt sport i å vise fram alle toppturene sine på sosiale medier, og jeg ser at særlig de mer ressurssterke bruker mye tid i naturen. Vi er ikke sånn. Mannen min er ikke norsk og mangler "ut på tur, aldri sur"-impulsen, og jeg fikk evig nok av turfanatisme og skigåing i oppveksten. Dessuten har vi mange barn, og det er alltid noen som skal noe på ettermiddager og i helger. Vi har stått langt mer på sidelinja i håndballhaller og på fotballbaner enn vi har vært i skog og mark. Flere av barna spiller musikk og vi har brukt mye tid på det også. Så det er ikke det at vi ikke er engasjert, men tur og friluft har aldri vært vår greie. Rusler heller en tur i byen hvis vi har tid. Men innerst inne hører jeg jo stemmen til min bestefar, som mente at en søndag var helt bortkastet hvis du ikke brukte den til å gå tur Jeg har kjent på skammen over at barna ikke får "skikkelig turopplæring" hjemmefra og er den eneste som ikke kan skryte av å bestige topper eller sove utendørs i feriene. Men det får bare være. Noen er sånn og noen er slik! Anonymkode: 7adf6...065 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #16 Skrevet 13. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Det går litt sport i å vise fram alle toppturene sine på sosiale medier, og jeg ser at særlig de mer ressurssterke bruker mye tid i naturen. Vi er ikke sånn. Mannen min er ikke norsk og mangler "ut på tur, aldri sur"-impulsen, og jeg fikk evig nok av turfanatisme og skigåing i oppveksten. Dessuten har vi mange barn, og det er alltid noen som skal noe på ettermiddager og i helger. Vi har stått langt mer på sidelinja i håndballhaller og på fotballbaner enn vi har vært i skog og mark. Flere av barna spiller musikk og vi har brukt mye tid på det også. Så det er ikke det at vi ikke er engasjert, men tur og friluft har aldri vært vår greie. Rusler heller en tur i byen hvis vi har tid. Men innerst inne hører jeg jo stemmen til min bestefar, som mente at en søndag var helt bortkastet hvis du ikke brukte den til å gå tur Jeg har kjent på skammen over at barna ikke får "skikkelig turopplæring" hjemmefra og er den eneste som ikke kan skryte av å bestige topper eller sove utendørs i feriene. Men det får bare være. Noen er sånn og noen er slik! Anonymkode: 7adf6...065 Her satte du ord på det jeg selv har gått og tenkt på mange ganger. "Turfanatisme" var et treffende ord i denne forbindelse. Jeg vokste opp på 70 og 80 tallet, og ble selv et "offer" for denne kulturen. Det var et jævla mas om å komme seg ut på tur hele tiden, særlig i feriene. De ble gjerne tilbrakt til fjells med ski på beina om vinteren, og til fots på sommeren. Selvsagt i selskap av hundre millioner mygg! Som jeg hatet å gå på ski, og hatet mygg! Det var et forbasket mas om å komme seg opp tidlig for å pakke sekken og dra av gårde, for så å traske milevis innover fjellet. Det er liksom opplest og vedtatt at man som nordmann skal elske friluftsliv og skigåing. Det ingen skjønte, var at jeg aldri fikk dette turgenet som alle de andre i familien hadde i rikt monn. Jeg likte best å være ute i nærområdet eller finne på ting inne. Det som forbauser meg, er at det fremdeles er sånn status med friluftsliv. Det har jo ikke forandret seg siden den gang. Hvorfor det er slik status med å traske rundt i naturen i all slags vær, eller sitte å glo på en trekkfull hytte uten innlagt vann og strøm, er meg en gåte. Utlendinger ser jo på dette fenomenet med stor undring, noe jeg forstår godt. Nå synes jeg det er på tide at folk begynner å respektere at vi alle er forskjellige, og at ikke alle nordmenn er født med ski på beina. En del nordmenn blir aldri naturmennesker, og det synes jeg må respekteres. Anonymkode: dfdf1...16f 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Skrevet 13. mai 2020 Turfanatisme er helt i tråd med at nordmenn, som (tidligere) protestanter, er opptatt av hardt arbeid og slit som veien til "frelse". Er ikke noe utpreget turmenneske selv, men ser at det kan være karakterbyggende å holde på med. Men det er forsåvidt mange måter å bygge karakter og holde seg i form. Men ikke rart at turfanatisme er kulturarv i Norge. Anonymkode: c30f7...25d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #18 Skrevet 13. mai 2020 Å være gjennomført friluftsmenneske er en øvre middelklasseaktivitet, ja. Ski, skog- og fjellturer. Helt klart. Anonymkode: 38d20...77e 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #19 Skrevet 13. mai 2020 Det å elske toppturer og snø gir høy status ja 😂 Selv driter jeg i om jeg er lavstatus Anonymkode: 195b5...0fc 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #20 Skrevet 13. mai 2020 Ja, det er nok litt status. Hverken jeg eller mannen er friluftsmennesker, så vi tar aldri med barna på tur. Altså, vi går mye i nærområdet der vi bor og er mye ute og leker, men vi kjører aldri noe sted for å gå tur, tar på tur-tøy, osv. Tenker at det å gå tur er mer en voksenaktivitet, egentlig? Jeg husker selv jeg syns det var kjedelig å gå tur som barn. Anonymkode: be9ac...897 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå