Gå til innhold

Beredskapshjem krav, hvordan klarer man innfri dette i feks Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo stort behov for foster og beredskapshjem. Jeg vet det er krav til inntekt og bolig. 

Hvordan klarer man innfri dette i storbyene? Behovet er vel like stort , og det er jo dumt om barna er i mangel på beredskapshjem pga kravene er vanskelig å innfri?? Vanlige barn lever jo i leilighet i storbyene, og deler rom. Og lønn får man jo uansett fra barnevernet mens man har barn i beredskapshjem?

Vi er en familie på fire , har rekkehus med tre soverom, vi har altså ingen ledige rom. Jeg er vikar og han omskoleres pga en skade. Vi har grei inntekt, men ikke fast jobb akkuratt nå. Jeg kunne tenkt meg å vært beredskapshjem, men antar at kravene ikke er innfridd hos oss? 

Jeg har relevant utdanning på høyskolenivå.

Anonymkode: 7bb57...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bufdir har vel sikkert informasjon om kriterier? Men jeg vil tro de foretrekker beredskapshjem hvor det ikke bor barn fra før. Man skal klare å følge opp i akutte kriser. Og skulle dere vært beredsskapshjem med deres egne barn så vil jeg tro man bør ha et ekstra rom. 
Vet om et par som var beredsskapshjem (maaange år siden). De pleide å ha et rom klart til enhver tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Luckiness skrev:

Bufdir har vel sikkert informasjon om kriterier? Men jeg vil tro de foretrekker beredskapshjem hvor det ikke bor barn fra før. Man skal klare å følge opp i akutte kriser. Og skulle dere vært beredsskapshjem med deres egne barn så vil jeg tro man bør ha et ekstra rom. 
Vet om et par som var beredsskapshjem (maaange år siden). De pleide å ha et rom klart til enhver tid. 

Mange barn kan føle trygghet ved å leve med andre trygge barn. Det er også kikket frem at barn snakker lettere med gjevnalderene om vanskelige ting, under lek også, enn med voksne de ikke kjenner godt nok enda. For traumatiserte barn kan det ta lang tid å stole på voksne, så det at barnet ser at andre barn i familien er trygge , er en ressurs.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hadde du tenkt å plassere barnet som plutselig kommer da? Dere er jo totalt ukjente for det, så klart det må få eget rom. Og dere har vel ofte ikke mange timene på dere til å ommøblere når dere får beskjeden. 

Det er mange som har ekstra soverom ledig, også i Oslo. Men kanskje ikke så mange som har tre barn. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
35 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvor hadde du tenkt å plassere barnet som plutselig kommer da? Dere er jo totalt ukjente for det, så klart det må få eget rom. Og dere har vel ofte ikke mange timene på dere til å ommøblere når dere får beskjeden. 

Det er mange som har ekstra soverom ledig, også i Oslo. Men kanskje ikke så mange som har tre barn. 

Enig! 

Anonymkode: 013b8...c44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stort behov for foster og beredskapshjem. Jeg vet det er krav til inntekt og bolig. 

Hvordan klarer man innfri dette i storbyene? Behovet er vel like stort , og det er jo dumt om barna er i mangel på beredskapshjem pga kravene er vanskelig å innfri?? Vanlige barn lever jo i leilighet i storbyene, og deler rom. Og lønn får man jo uansett fra barnevernet mens man har barn i beredskapshjem?

Vi er en familie på fire , har rekkehus med tre soverom, vi har altså ingen ledige rom. Jeg er vikar og han omskoleres pga en skade. Vi har grei inntekt, men ikke fast jobb akkuratt nå. Jeg kunne tenkt meg å vært beredskapshjem, men antar at kravene ikke er innfridd hos oss? 

Ett av kriteriene til Stendi er at man skal ha plass til barnet, de definerer det som ekstra soverom, samt stabil økonomi. Ut i fra hovedinnlegget virker det som du mangler det sistnevnte i tillegg til ekstra soverom. Vikaroppdrag og en på omskolering regnes ikke som stabil økonomi, når dere i tillegg har flere barn å forsørge. 

Flott at du engasjerer deg og vil være beredskapshjem, dette kan være aktuelt når du har bedre økonomi og innfrir kravene om plass. 

Ett av grunnene til at man krever at fosterhjem og beredskapshjem har stabil økonomi er nettopp at dette ikke skal være en inntektskilde, for ressurssvake lavtlønnede mennesker. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt OT, men jeg vokste opp i Oslo, og vi hadde 2 ekstra soverom, ganske vanlig å ha ekstra rom i Oslo også. Mine foreldre bor nå i et hus med 3 ekstra soverom og det er ikke uvanlig i nabolaget deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellen min arbeider med dette. Minste minimum er eget rom til barnet/a, helst et ekstra i tilfelle søskenplassering samt nødberedskap.

Som beredskapshjem må man kunne ta i mot søskenplasseringer, samt at man kan bli pålagt en såkalt nødberedskapsplassering. Da har man barnet fram til neste virkedag, feks fra mandag til tirsdag eller fredag til mandag. Har man ikke et rom stående, må man finne en eller annen seng, det være seg sofa, luftmadrass etc

Ordnet økonomi er også viktig.

Slik situasjonen deres er nå ville dere ikke komme i betraktning som beredskaps/fosterhjem der ektefellen min arbeider.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reglene hjå bufetat( statlig beredskapshjem) er at minste barnet i fam. Må vere over 11 år.Du må ha eit ekstra soverom. God økonomi har eg ikj høyrt at man må ha. Man får vel god økonomi når man er beredskapshjem. Utdanning har du.Da må dine unger dele rom når dere har plassering og når du har friperiode kan dere bruke alle rommene sjølv. Eventuelt innrede en kjellerstue/ loftstue til eit soverom. Om beredskapsbarnet og eine av dine barn går godt saman / lik i alder kan eine ditt dele med beredskapsbarn. Men den dagen plassering skjer skal barnet ha eit rom til seg.Får du dobbel plassering kan dei sove på same rom.

Anonymkode: 5a987...87e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å sette deg inn i situasjonen til barn som kommer i beredskapshjem. Dette er barn som iutgangspunktet har hatt det vanskelig hjemme. Likevel er det familien som er deres bilde på hvordan familier bør fungere. Familien er også det de kjenner til, og selv om ting ikke er bra, er det noe trygt i det som er kjent. Så blir de revet vekk fra alt de kjenner, og blassert i et beredskapshjem. Et hjem der de ikke kjenner noen fra før. Selv om det på sikt vil væe til barnets beste, er det å komme i beredskapshjem kjempeskummelt! Det er klart disse barna har behov for å ha et eget soverom! De trenger et eget sted, med mulighet for å trekke seg tilbake. Selv om fostersøsken kan være en berikelse, å beredskapsbarnet ha mulighet til å "slippe unna", å ta pause fra relasjonen. 

Jeg ser ikke noe problem med atsøsken deler rom ellers, men når det er snak om barn som skal i beredskapshjem må man huske på at de har med seg masse bagasje, og at de nye søsknene faktisk er helt fremmede.

Anonymkode: 6a34f...8e8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett av kriteriene til Stendi er at man skal ha plass til barnet, de definerer det som ekstra soverom, samt stabil økonomi. Ut i fra hovedinnlegget virker det som du mangler det sistnevnte i tillegg til ekstra soverom. Vikaroppdrag og en på omskolering regnes ikke som stabil økonomi, når dere i tillegg har flere barn å forsørge. 

Flott at du engasjerer deg og vil være beredskapshjem, dette kan være aktuelt når du har bedre økonomi og innfrir kravene om plass. 

Ett av grunnene til at man krever at fosterhjem og beredskapshjem har stabil økonomi er nettopp at dette ikke skal være en inntektskilde, for ressurssvake lavtlønnede mennesker. 

Bevare meg vel. Jeg er student , derfor vikar i tillegg innen det jeg studerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å sette deg inn i situasjonen til barn som kommer i beredskapshjem. Dette er barn som iutgangspunktet har hatt det vanskelig hjemme. Likevel er det familien som er deres bilde på hvordan familier bør fungere. Familien er også det de kjenner til, og selv om ting ikke er bra, er det noe trygt i det som er kjent. Så blir de revet vekk fra alt de kjenner, og blassert i et beredskapshjem. Et hjem der de ikke kjenner noen fra før. Selv om det på sikt vil væe til barnets beste, er det å komme i beredskapshjem kjempeskummelt! Det er klart disse barna har behov for å ha et eget soverom! De trenger et eget sted, med mulighet for å trekke seg tilbake. Selv om fostersøsken kan være en berikelse, å beredskapsbarnet ha mulighet til å "slippe unna", å ta pause fra relasjonen. 

Jeg ser ikke noe problem med atsøsken deler rom ellers, men når det er snak om barn som skal i beredskapshjem må man huske på at de har med seg masse bagasje, og at de nye søsknene faktisk er helt fremmede.

Anonymkode: 6a34f...8e8

Jeg studerer innenfor en sosial utdanning, jeg vet dette.

Jeg tenkte våre to barn kunne dele mens vi hadde boende barn her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer innenfor en sosial utdanning, jeg vet dette.

Jeg tenkte våre to barn kunne dele mens vi hadde boende barn her.

Kanskje det kan være en løsning. Du har ingenting å tape på å ta en telefon og høre, i hvert fall.

Men forbered deg på at det kanskje ikke vil gå. En slik "jobb" som beredskapshjem er, vil i utgangspunktet være en belastning for barna som allerede bor i hjemmet. Dette vet barnevernet og fosterhjemstjenesten, og hvis det er sånn at søsken som tidligere har hatt vært sitt rom må flytte sammen for å gi plass til akuttplasseringer, kan de være skeptiske av hensyn til dette. Som regel vil det også være krav om at barna som bor hjemme er så og så mye eldre enn barna dere kan være aktuelle for. Vi er ikke utredet for beredskapshjem, men for adopsjon, og opplevde at fosterhjemstjenesten var veldig opptatt av å ivareta de biologiske barnas behov. I beredskapssituasjonen, som jo er langt mer krevende for familien, vil de antagelig være enda mer opptatt av at barna som allerede bor i familien skal tåle belastningen det er å ha stadig nye barn flyttende inn og ut og legge beslag på foreldrenes tid og oppmerksomhet. Dette er viktig både for barna selv, og for at dere skal kunne ha nok å tilby de ekstremt sårbare barna som kommer.

Når det er sagt, gikk de ikke med centimetermål rundt i vårt hus i alle fall, og det var få krav som var helt ufravikelige. Det er en totalsituasjon som vurderes. Hvis dere er særdeles trygge og stødige voksne, har motiverte (og store) barn, og nok faglig ballast eller realkunnskap til å mene at dere kan gjøre denne jobben bra, ville jeg ringt og forhørt meg videre.

Anonymkode: a68d9...2c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nettopp fordi jeg er vikar nå jeg tenker jeg kan gjøre det , fordi jeg da ikke trenger ta fri fra en stilling, men jobber uforpliktende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men hvor gamle er barna dine da? Det er jo avgjørende her.

Anonymkode: b1196...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor gamle er barna dine da? Det er jo avgjørende her.

Anonymkode: b1196...7de

3 og 7. Det er ikke det avgjørende - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bevare meg vel. Jeg er student , derfor vikar i tillegg innen det jeg studerer. 

Fremdeles ikke stabil økonomi. Du jobber litt som vikar ved siden av studier, mens mannen omskoleres og inntekten hans er en stønad fra NAV. På din vikarlønn + studielån og mannens stønad skal 2 barn forsørges. Kaller du dette stabil økonomi? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønn skal aldri være motivasjon.

Vi er fosterhjem og inntektene for det settes i eget fond slik at fosterbarna får tilskudd til sin første leilighet.

Anonymkode: 7db11...678

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...