Gå til innhold

Ønske om bunad. Dere med bunad se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg har lenge ønsket meg bunad og har tenk til å starte «prosessen» veldig snart. 

Men jeg har noen spørsmål til dere som allerede har bunad 

(jeg har ingen i familien som kan sy) 

1. Hvem sydde din? Bedrift/privat 

2. Betalte du alt på engang? Eller delte du opp

3. Hvilken bunad valgte du og hvorfor?

4. Hva kosta din? 

5. Hvor lang tid tok det før den var ferdig? 

Jeg står mellom 2 stk 

Aust Agder bunad (Åmli) fra mammas bosted 

https://www.google.com.au/search?q=aust+agder+bunad&client=safari&hl=nb-au&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiGuIWF4a7pAhVjlYsKHcbgD_MQ_AUoAXoECBQQAQ&biw=414&bih=715

Eller Sunnfjordbunad fra pappas bosted 

https://www.google.com.au/search?q=sunnfjord+bunad+dame&tbm=isch&ved=2ahUKEwi-k4Op4a7pAhXOyCoKHRHpCRcQ2-cCegQIABAC&oq=sunnfjor&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQARgDMgIIADIECAAQQzICCAAyBAgAEEMyBQgAEIMBOgIIKToECAAQAzoHCAAQgwEQQ1C5V1ixXmCGbmgAcAB4AIABeIgB_gWSAQM2LjKYAQCgAQGwAQk&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=1tC6Xr7QLc6RqwGR0qe4AQ&bih=715&biw=414&client=safari&prmd=ismvn&hl=nb-au

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk bunad i konfirmasjonsgave, og den var sydd privat av en bekjent av min mor. Usikker hvor lenge det nok, men målene ble tatt omtrent et halvår før den var ferdig. Pris husker jeg ikke helt, men regner med det landet mellom 25-30 tusen for bunad med sølv og sko.

Har blå trønderbunad med gloria, det var et helt naturlig valg da jeg er trønder. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min brukt på finn, betalte alt på en gang. Jeg valgte en bunad fra et sted som halve slekta mi kommer fra. Min kostet et sted mellom 15000-20000, husker ikke nøyaktig siden det er en del år siden jeg kjøpte den. 

Anonymkode: 07f0d...46c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte min da jeg fikk min første skikkelige jobb. Bestilte den hos Husfliden, fordi jeg ville være sikker på at det ble gjort skikkelig. Jeg betalte i deler, husker ikke hvor mye per gang, men for meg hastet ikke bestillingen - det var ikke sånn tre uker før 17. mai-opplegg. Jeg gikk for den bunaden som hører til regionen jeg kommer fra. 

Anonymkode: cb405...cfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg har åmlibunad som er relativt ny. (Et par år gammel). Bunaden min ble sydd privat siden det er billigere enn å bestille hos husfliden. Betalingen ble på en måte delt opp, ettersom jeg først handlet stoff (10% rabatt et par ganger hver sommer), så  handlet jeg sølv om høsten, før jeg senere betalte for syingen. Sko og strømper kom noen måneder senere. Kommer i fra et sted der Åmlibunad er det man kan velge hvis man ikke har annet slektskap andre steder så da ble det åmlibunad. Totalt havnet vel summen på 30 - 40 000, betalte 12 000 for sying og brodering, ca 10 000 for stoff og mener at jeg betalte 12 000 for sølv, men er ikke helt sikker. Kjøpte stoff om sommeren, ble levert til sydamen i oktober og bunaden var ferdig i januar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på mye av det samme ettersom jeg også skal kjøpe bunad i voksen alder. Er fra Østfold så står mellom to bunader. Mulig jeg kjøper brukt. Så på linkene du la til, og fy søren så fin sunnfjordbunaden er! Må være Norges fineste bunad! Tror jeg skal late som at jeg har slekt derfra! 

Anonymkode: dc821...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte min brukt. 15000. Betalte da for selve bunaden. Kjøpte bunadssølv og skjorte i ettertid, og måtte også få sydd den inn litt. Så det ble vel ca 25000 totalt.

Bunaden er fra det stedet vi bor og hvor min mann har hele sin familie. Jeg har bodd her i 20 + år.

Anonymkode: 66e29...b30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor broderte den, en lokal gammeldags sydame monterte den, mine bestemødre betalte den. 

Anonymkode: 6f67b...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk min første til konfirmasjon, en venninne av min bestemor som sydde den da. Fikk så ny når jeg ble 40, da sydde en venninne av min mamma , fikk ny romeriksbuned med sølv, belte og alt tilbehør.

Begge mine døtre på 16 og 18 fikk bunad når de ble konfirmerft, fullt ut med belte og alt tilbehør. Det er tradisjon i vår familie. Kom på ca 45 000 tusen pr. 

Anonymkode: 2a905...84e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet min og vet derfor ikke hvor mye den kostet. Den er gammel. Personlig foretrekker jeg bunader som er minst mulig konstruerte og aller helst har vært brukt i ubrutt tradisjon.

Hvis jeg var deg 😀, ville jeg derfor ha gått for Åmlibunaden. Den består ihvertfall av rekonstruerte plagg, mens sunnfjordbunaden bare er bygget på stoffmaterialer fra Sunnfjord og et veldig (ut)datert syn på gammel draktskikk. Den er med andre ord hovedsakelig en konstruert bunad. 

Anonymkode: 70d6b...58d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ønsket meg utelukkende bunadssølv eller gavekort på gullsmed til jul/bursdag i et par år. Fikk også bunadssko i julegave. Så en del av tilbehøret sparte jeg opp på den måten. Selve bunadsstakken fikk jeg sydd og montert hos en lokal bunadsstove, og en dame sydde skjorte med broderier privat. Totalen lå vel på rundt 30.000, som er bra pris for en ny bunad.

Man sparer mye på å unngå kjeder som Husfliden og heller få bunaden sydd hos slike bunadsstover og private entusiaster. Ulempen er jo at man må prøve bunaden noen ganger underveis, som kan være stress om man ikke er bosatt i det aktuelle området. Men som regel har man jo valgt en bunad fra et område man har tilknytning til, så det vil ikke være unaturlig å reise dit. Og om man bor i en stor by er det heller ikke utenkelig at det finnes noen private i nærheten som syr Åmlibunad eller Sunnfjordbunad - eventuelt deler av den. Ville forhørt meg på facebook-sider og lignende.

Anonymkode: 80e5d...29c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk min i julegave av samboer. Koster ca 50000 ned sko og sølv. Bestilt på Nordaker og betalt i ett. 

Anonymkode: 9245b...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en brukt hedmarksbunad på finn for 20'000 kroner. Bunaden ble solgt på grunn av lite bruk (brukt 4 ganger) og ble for liten for eieren. Bunaden ble sydd av eiers bestemor. Vi betalte med vipps der på stedet etter at jeg fikk prøvd bunaden hjemme.

Jeg fikk med stakk/skjørt, håndbrodert skjorte med et nydelig utseende, vest, veske og en veldig unik sølje. Min egen bestemor hadde en del små søljer som hun ga til meg fordi bunaden hennes ble aldri brukt lenger. Det eneste jeg trengte å kjøpe var et par komfortable bunadssko, så var bunaden klar til bruk på 17. mai. :)

Anonymkode: 53562...a1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte ny på Husfliden

Nei, betalte 1/3 ved bestilling tror jeg, og resten da den var ferdig.

Sunnmøre (Ørskog). Min far er derfra. Kunne valgt Oslo også (mor), men tror ikke jeg hadde kledd den.

Tror jeg betalte rundt 55 000 for kun bunaden (uten cape). Med søljer, sko, hårbånd, belte osv. ble det rundt 70k.

Bestilte mars 2018, ble ferdig november 2019. Lengre enn de lovte.

Av de to du står mellom syns jeg grønn sunnfjord var finest :)

Anonymkode: e80bc...5ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk min første til konfirmasjon, en venninne av min bestemor som sydde den da. Fikk så ny når jeg ble 40, da sydde en venninne av min mamma , fikk ny romeriksbuned med sølv, belte og alt tilbehør.

Begge mine døtre på 16 og 18 fikk bunad når de ble konfirmerft, fullt ut med belte og alt tilbehør. Det er tradisjon i vår familie. Kom på ca 45 000 tusen pr. 

Anonymkode: 2a905...84e

Bunad til 45 mill? :hoho: 45.000 tusen blir 45.000.000, altså 45 mill.

sorry, måtte bare, syns det var litt morsomt. 

Anonymkode: 5b4bf...cb4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har bunad som min mor har sydd, og en tante har brodert. Sølvet var konfirmasjonsgave fra besteforeldre på begge sider.

Min mor gikk på såkalt «bunadskurs» ca 1 år før jeg skulle konfirmeres, der de lærte å ta mål, klippe og sy. Jeg måtte være med et par ganger for prøving.

Tilsvarende ny bunad med alt sølv ligger på rundt 40.000 kr.

Jeg fikk dessverre ikke velge bunad selv, tanta som broderte bestemte for meg. Hadde valgt en helt annen i dag.

Anonymkode: 2a9f6...045

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Diamant20 skrev:

Jeg har åmlibunad som er relativt ny. (Et par år gammel). Bunaden min ble sydd privat siden det er billigere enn å bestille hos husfliden. Betalingen ble på en måte delt opp, ettersom jeg først handlet stoff (10% rabatt et par ganger hver sommer), så  handlet jeg sølv om høsten, før jeg senere betalte for syingen. Sko og strømper kom noen måneder senere. Kommer i fra et sted der Åmlibunad er det man kan velge hvis man ikke har annet slektskap andre steder så da ble det åmlibunad. Totalt havnet vel summen på 30 - 40 000, betalte 12 000 for sying og brodering, ca 10 000 for stoff og mener at jeg betalte 12 000 for sølv, men er ikke helt sikker. Kjøpte stoff om sommeren, ble levert til sydamen i oktober og bunaden var ferdig i januar. 

Er det lov å spørr hvem som sydde bunaden din? 

AnonymBruker
Skrevet

Åmlibunaden er en av de fineste jeg vet om, så ikke noen tvil om hvilken jeg hadde gått for 😊 Den kan du også tilpasse mtp farge og mønster.

Jeg fikk min til konfirmasjonen. Stoff ble kjøpt hos Husfliden, så var det en privat dame som broderte den og satte den sammen. 

Ikke fall for fristelsen og gå for typ Norsk bunad. Så ei dame la ut en nesten helt ny bunad lik min på Facebook i går, og det var virkelig dårlig håndverk. 

Anonymkode: bb04a...5fc

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Guest90 skrev:

Er det lov å spørr hvem som sydde bunaden din? 

Send meg en pm☺️

Skrevet

Bunaden min er sydd på en lokal husflid, som ikke ligger under kjeden Norsk flid. De har egen systue og stort sett alt arbeid gjøres der, noe broderi gjøres av delleverandører på bygda. Så den er 100% norskprodusert, og det var viktig for meg. Jeg betalte et depositum da jeg tok mål og bestilte, deretter betalte jeg samme sum da jeg var inne for prøving midtveis. Resten betalte jeg da jeg hentet den. Det tok litt tid å få den, ikke fordi produksjonen var langsom, men fordi jeg bor i en annen del av landet og måtte planlegge både måltaking, prøving og henting etter når jeg var i området.

Jeg valgte bunad fra min mors hjemkommune. jeg ønsket meg en rekonstruert bunad, og da sto det mellom den jeg valgte, en 1700-tallsbunad fra mitt hjemfylke eller en bunad fra her jeg bor nå. Jeg var litt frem og tilbake før jeg valgte den jeg mente kledde meg best, også føler jeg meg veldig nært knyttet til stedet. Full pakke med alle dyre løsninger, som jeg valgte fordi jeg likte dem best, kostet den rundt 70 000. Men jeg fikk en del sølv i gave og foreldrene mine bidro til bunadfondet både til jul og bursdag, så jeg betalte ikke 70 000 alene.

Jeg har en bunad til som jeg fikk til konfirmasjonen. Den er det min mormor som har sydd, og det er en arvebunad fra 60-70-tallet, så jeg vet ingenting om kostnad eller hvor lang tid det tok å sy den.

Jeg synes begge bunadene du kan velge i er fine. Vil anbefale deg å undersøke rundt den rekonstruerte sunnfjordbunaden, den er veldig fin og du har utrolig mange valgmuligheter. Vet at i alle fall Zignatursting i Sørumsand syr den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...