Gå til innhold

Hvordan blir man feit??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ser jeg så ofte personer som er overvektige? Skjønner ikke hvordan klarer å spise så mye at de rett og slett blir feite. 

Anonymkode: a0100...8d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke jeg heller. Hvordan kan de tillate seg å bli så feite og usunne, eier de ikke speil hjemme?

Anonymkode: a7cb1...49e

• Liker 3
Skrevet

Er ganske lett egentlig, flere kalorier inn enn ut 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke jeg heller. Hvordan kan de tillate seg å bli så feite og usunne, eier de ikke speil hjemme?

Anonymkode: a7cb1...49e

Akkurat det jeg også tenker..

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst knyttet til gener (les forskning) kombinert med en passiv livsstil og litt for store porsjoner.

Meg selv, feks; alltid vært overvektig, men feit ble jeg ikke for jeg sluttet å røyke. En jobb med lite aktivitet og små barn hjemme som låser meg til å være hjemme og holde hjulene i gang der, med alt det innebærer.

I tillegg har jeg aldri tenkt over hva og hvor mye jeg spiser, og forsyner meg gjerne to ganger med middag selv og jeg ble mett etter første porsjon.

Har også brukt mat som belønning, typ «endelig har barna lagt seg, ta frem rødvin og ostepop, nå skal vi kose oss» 

Anonymkode: e26b3...c65

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tesss said:

Er ganske lett egentlig, flere kalorier inn enn ut 👍

Ja, men likvel.. At man spiser mer enn det kroppen "tåler". Det er forskjell på å spise og hive inn seg masse kalorier man egentlig ikke trenger, altså overspise.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Først og fremst knyttet til gener (les forskning) kombinert med en passiv livsstil og litt for store porsjoner.

Meg selv, feks; alltid vært overvektig, men feit ble jeg ikke for jeg sluttet å røyke. En jobb med lite aktivitet og små barn hjemme som låser meg til å være hjemme og holde hjulene i gang der, med alt det innebærer.

I tillegg har jeg aldri tenkt over hva og hvor mye jeg spiser, og forsyner meg gjerne to ganger med middag selv og jeg ble mett etter første porsjon.

Har også brukt mat som belønning, typ «endelig har barna lagt seg, ta frem rødvin og ostepop, nå skal vi kose oss» 

Skjønner. Men du vet jo innerst inne at ostepop og rødvin ikke er det beste for kroppen? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men likvel.. At man spiser mer enn det kroppen "tåler". Det er forskjell på å spise og hive inn seg masse kalorier man egentlig ikke trenger, altså overspise.

Det er lett for noen, og vanskelig for andre. Sånn er det bare med det aller meste her i livet. Ikke noe å gå rundt å tenke på tenker nå jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Men du vet jo innerst inne at ostepop og rødvin ikke er det beste for kroppen? 

Ja, selvsagt. Men tror jeg har snudd tankegangen litt, med at det er verdt det. Heller feit enn å telle kalorier og trene - overvekten har liksom aldri plaget meg. Har vært i fysisk fin form, aldri slammet meg over kroppen min og jeg har alt jeg behøver (mann, barn, jobb, venner)

Mye psykologi i dette. Nå er det snudd. Teller kalorier, går ned OG syns det er gøy! Gleder meg til å bli slank å passe inn i vanlige klær fra vanlige butikker 😃

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rimelig lett å bli tung, og vel særlig for flere av oss som har litt flere enn tyve-og-noe år på baken.

Hvis man for eksempel drikker en del sukkerbrus, så skal det ikke mye til utenom før man kan legge på seg noen kilo. Og noen er anlagt slik at de lett legger på seg, andre er stikk motsatt.

Selv var jeg "radmager" (60 kilo, 173 høy) frem til jeg bikket 27. Etter det har det gått oppover en del, men jeg må si at kosthold/inntaket var vesentlig verre fra den tiden enn nå.

Anonymkode: 1727a...195

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvsagt. Men tror jeg har snudd tankegangen litt, med at det er verdt det. Heller feit enn å telle kalorier og trene - overvekten har liksom aldri plaget meg. Har vært i fysisk fin form, aldri slammet meg over kroppen min og jeg har alt jeg behøver (mann, barn, jobb, venner)

Mye psykologi i dette. Nå er det snudd. Teller kalorier, går ned OG syns det er gøy! Gleder meg til å bli slank å passe inn i vanlige klær fra vanlige butikker 😃

Veldig godt å høre! Ønsker deg masse lykke til! Du klarer det om du vil ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder om akkurat dette temaet har dere tenkt å vedlikeholde her? Bidra heller positivt på forumet og ikke trekk ned en gruppe mennesker i søla. 

Anonymkode: 7ce55...a72

Skrevet

Det er vel bare å sitte på ræva dagen lang og stappe i seg gatekjøkkenmat, potetgull, sjokolade og skylle det ned med brus, så kommer nok kiloene etter tur. :P 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes denne forklarer det bra:

Anonymkode: 58032...15b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor røyker folk på seg lungekreft? Hvorfor drikker folk seg til alkoholisme? Hvorfor gambler folk seg fra hus og heim?

Det er litt de samme mekanismene som ligger bak dette, men mine eksempler begynner som regel ikke før man er voksen. Usunt forhold til mat kan begynne veldig tidlig. Pluss gener, pluss sykdommer, pluss tilgjengelighet og lovlighet av usunn mat, pluss at mat må man uansett ha......

Overvektige vet de er overvektige. De vet de spiser usunt. De vet hva de 'bør' gjøre. Det er noe helt annet å faktisk legge om hele livsstilen og begynne med sunn mat.

Hovedinnlegget her vitner om særdeles lite empati for at folk er forskjellige og kan ha andre erfaringer i livet enn hva TS har hatt. Jeg har særdeles lite forståelse for hvorfor 4 av 4 nabobarn alle ble rusavhenginge, det var aldri i min verden å prøve rusmidler. Men for nabobarna som vokste opp med foreldre som drakk dag og natt kan jeg forstå at deres verdensbilde var annerledes enn mitt.

Anonymkode: 4a58a...85c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om en overspisingslidelse, eller et forstyrret syn på hva som er nok mat. Vaner som ofte skapes i barndommen eller som ung voksen. Det er utrolig vanskelig å komme seg ut fra destruktive mønstre, enten det gjelder overspising eller annet misbruk

Anonymkode: 2c573...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også bli feit hvis man har veldig lite muskler(=tynnfeit) og derfor lav forbrenning. Så ikke alle feite spiser for mye mat.

Anonymkode: 710c7...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...