Gå til innhold

Foreldre som henter akkurat ved stengetid i barnehagen nå om dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og opplever oftere og oftere nå om dagen at foreldre kommer og henter 1-2 minutter før stengetid. Det skjer også ganske ofte at de kommer noen minutter etter stengetid. Vi stenger 15.30.

Vi har gitt utallige beskjeder om når vi stenger, og at barna må være hentet og ute av barnehagen innen denne tiden, men det virker som en del foreldre ikke bryr seg. (Det er gjerne foreldre vi vet er permitterte/ sykemeldte/ har hjemmekontor osv.)

Dette skjer jo ikke til vanlig når vi har vanlige åpningstider. Er det sånn nå at foreldre "gjør opprør", mot de kortere åpningstidene vi har?

Det er jo ikke oss ansattes feil at det er som det er, og vi jobber jo hele arbeidsdager. Vi må jobbe overtid når barna ikke blir hentet når de skal, tenker man på det hvis man velger å hente etter barnehagen egentlig er stengt?

Andre som opplever det samme?

Anonymkode: cd500...3ee

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste foreldre må jobbe vanlig tid, og hvis dere ikke har vanlig åpningstid, sier det jo seg selv; foreldre må være på jobn så lenge som mulig og klarer ikke hente før..... De må faktisk "skulke" jobben. 

Jeg har arbeidstid til kl 1600.... Hadde aldri hatt mulighet til å hente 1530.. 

Anonymkode: 3d17c...885

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi de aller færreste har arbeidsplasser som legger til rette for at foreldre med barn i barnehage skal få ha kortere arbeidsdager, selv om barna har fått det. Jeg kommer selv løpende 15:25 med hjertet dundrende i halsen. Slik åpningstidene er i bhg nå for tiden så rekker jeg ikke mer enn 7 timer lange arbeidsdager. Dere gjør for øvrig en fantastisk jobb i bhg, dere vasker hender og har kohorter og er superflinke. Mektig imponert over dere. 

Anonymkode: 924b5...d54

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

De har kanskje ikke noen mulighet til å hente tidligere. 

Anonymkode: 94301...e1c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi er heldige med åpningstidene til barnehagen vår, men jeg har akkurat samme arbeidstid selv. 8-16. Jeg kommer en halvtime senere på jobb, og må dra en halvtime tidligere for å rekke henting og levering. Jobber selv med barn (ikke barnehage) og kan ikke dra før noen har tatt over for meg. Hvis jeg drar 15.30 rekker jeg å være ute av porten til barnehagen kl. 15.55. Noen ganger blir klokka fort 5 og 10 over halv før jeg får dratt, og da blir hentetiden knapp. Har dog aldri hentet etter 16 ennå.

Selv om det sikkert ikke skjer før sommeren, gleder jeg meg til vanlige åpningstider igjen. 

Anonymkode: 58490...b98

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått tydelig beskjed om at vi må hente 10 min før stengetid. Det er fordi da skal de ansatte vaske leker og diverse. Med redusert åpningstid har de ansatte også bare arbeidstid når det er åpent. De får ikke overtidsbetaling for å vaske leker. Og smittevern må følges for å få holde åpent. 

Anonymkode: eb85b...58f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Du må altså jobbe et par minutter over 15.30 innimellom? Og da skriver du overtid? Stakkars..

Anonymkode: 71c74...663

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage, og opplever oftere og oftere nå om dagen at foreldre kommer og henter 1-2 minutter før stengetid. Det skjer også ganske ofte at de kommer noen minutter etter stengetid. Vi stenger 15.30.

Vi har gitt utallige beskjeder om når vi stenger, og at barna må være hentet og ute av barnehagen innen denne tiden, men det virker som en del foreldre ikke bryr seg. (Det er gjerne foreldre vi vet er permitterte/ sykemeldte/ har hjemmekontor osv.)

Dette skjer jo ikke til vanlig når vi har vanlige åpningstider. Er det sånn nå at foreldre "gjør opprør", mot de kortere åpningstidene vi har?

Det er jo ikke oss ansattes feil at det er som det er, og vi jobber jo hele arbeidsdager. Vi må jobbe overtid når barna ikke blir hentet når de skal, tenker man på det hvis man velger å hente etter barnehagen egentlig er stengt?

Andre som opplever det samme?

Vet du hva, dette er ikke din feil. Men du må ha forståelse for at når barnehagen reduserer arbeidstiden sin til feks 15.30 eller 16.00, så må de fleste foreldre redusere sin arbeidstid også. Det er ikke alle arbeidsgivere som tillater det, noen pga de jobber i butikk, sykehus etc som innebærer at arbeidsgiver må legge tilrette og det ene og det andre. Heldigvis er sjefen min grei, og jeg får gå før, men jeg må da ta igjen arbeidet på kvelden, OG jeg må dra akkurat slik at jeg rekker å hente.. Det suger:/ jeg tok den jobben pga arbeidstiden og det matcha med bhg, men nå er situasjonen slik. Skulle ønske jeg slapp, men SÅNN ER DET. DE FLESTE har det vanskelig mtp tiltakene nå, og det er kjipt at du må være noen minutter lenger, men vi alle går under dette. 

Anonymkode: 08272...c9a

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må altså jobbe et par minutter over 15.30 innimellom? Og da skriver du overtid? Stakkars..

Anonymkode: 71c74...663

Det er ikke noe som heter  "å skrive overtid" i de fleste barnehager. Så denne overtiden går nok direkte av fritiden til de ansatte.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vanligvis stenger jo barnehagen en time (eller mer) senere! Jeg har hjemmekontor, men det betyr altså at jeg jobbet hjemme! Den eneste forskjellen er at jeg ikke er fysisk på jobb. 

Når det er sagt så henter jeg ALLTID i tide, men kommer stort sett ca ti min før stengetid. Da er barna påkledd og klare, så hentingen er svært effektiv! 
Jeg håper jo ikke de ansatte tror jeg henter så tett opp mot stengetid fordi jeg gjør opprør. Jeg håper heller ikke at de tror jeg sitter hjemme og ikke gjør noenting selv om jeg kommer i en mer «avslappet» klesstil nå enn tidligere.  

Anonymkode: dba4e...68a

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Butikk- og sykehus ansatte kan be om å få levere tidligere/hente senere, slik de hadde mulighet til å bruke barnehagen da det var stengt. På den listen er nå også barnehage og skole. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått tydelig beskjed om at vi må hente 10 min før stengetid. Det er fordi da skal de ansatte vaske leker og diverse. Med redusert åpningstid har de ansatte også bare arbeidstid når det er åpent. De får ikke overtidsbetaling for å vaske leker. Og smittevern må følges for å få holde åpent. 

Hos oss vasker de 15:30-16. Så jeg henter rett før bhg "stenger" med god samvittighet. Slik ståa er nå jobber jeg 9-14:45, mot vanlig tid 7:30-15:15. Jeg er allerede en megabelastning for mine kolleger. 

Anonymkode: f9010...0dc

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikk- og sykehus ansatte kan be om å få levere tidligere/hente senere, slik de hadde mulighet til å bruke barnehagen da det var stengt. På den listen er nå også barnehage og skole. 

Ikke i Bergen kommune tydeligvis, med mindre begge er i samfunnskritisk arbeid.

Anonymkode: f9010...0dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...