Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna blir snart ni år, og jeg tenker hun skal få telefon til bursdag. Til nå har hun explora klokketelefon.

kjenner jeg gruer meg litt, både selve utgiften (Selve telefonen, regning og alt av apoer og styr det vil bli mast om) og alt det andre man kan bekymre seg for ( stygge meldinger, uthenging, generelt begrenset nettvett osv...

vil gjerne ha deres erfaringer! Anbefalte telefoner, abonnement, hvor mye kontroll har dere?

på forhånd takk😬

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min jente på 9 år har iPhone 6 med U11 fra Telenor. 

Jeg sjekker tlf hennes hver dag. Opplever jeg noe dritt blir hun fratatt tlf (om det er hun som står for det), eller så kontakter jeg foreldrene til de som sier noe stygt. Men, enn så lenge har jeg ikke opplevd noe tull, og hun har hatt tlf en god stund.

Anonymkode: 7be46...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 9-åring har iphone 5s, funker helt fint til hans bruk. Men ville nok valgt litt nyere om jeg skulle kjøpt nå da. ;) Han har arvet den.

Utgifter har vi ikke på den, han har ice junior som er gratis, og apper som koster penger sier vi bare nei til. Han har kjøpt noe småtterier et par ganger, men da har han brukt av ukepengene. (Får 50 kr i uka.)

Det er kun familie og de nærmeste vennene hans som har nummeret hans, så stygge meldinger har det ikke blitt noe av. Sosiale media får han selvsagt ikke bruke.

Anonymkode: ba33d...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler abonnement for barn, som U11. Anbefaler også å sette seg inn i hvordan butikken for apper fungerer i forhold til å kunne fylle på penger, og sjekke saldo der. På den måten kan barnet lære seg å bruke penger "på den måten", og det kan ikke få noen konsekvenser (blir som et kontantkort) økonomisk.

Jeg så ingen vits i å kjøpe iphone til barnet, da det blir mye penger ut av vinduet for et statussymbol. Barna lærer ekstremt raskt, og android og hvordan det fungerer ble lært i løpet av minutter. Da kan de ev. få en mye raskere og sprekere telefon til prisen man ville betalt for en eldre iPhone. Her ble det en ny sony xperia med god og fin skjerm, som kostet rundt 1300 kroner på tilbud (ny).

Så langt blir ikke telefonen brukt så mye som telefon - det er i all hovedsak surfing på nett og enkelte apper og spill som blir brukt, så behovet for kontrollen har ikke vært der, enda i hvert fall :) Men barnet vet godt at telefonen blir sjekket, og vi har gått igjennom regler for hvordan man skal oppføre seg ovenfor andre, også i meldinger mm.

Anonymkode: d7c9e...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ble ni nylig, og fikk Samsung A10 (ca 1800 kr) med Ice junior (gratis abbonement som kun kan ringe tre nr, men motta alle anrop og sende sms til alle). 

Abbonementet kan utvides ved behov, til å kunne ringe alle, da koster det 50 kr/mnd.

Anonymkode: d34d3...3d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig får ikke min sosiale medier. Punktum. Mas gir konfiskert tlf/brett. Aldersgrensa i appbutikken gjelder (hun kan spørre, men igjen mas = konfiskering), og det legges ikke inn kort i butikken. Hun får innimellom google play gavekort, da er det den summen hun har å forholde seg til - og hun har heller ikke passordet som kreves for å gjennomføre kjøp. Hun får ikke 'nei' til å bruke de pengene, men jeg forventer at hun hører mine argumenter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går datter på 8 år fikk abonnement fra Onecall med 0GB i påsken. Hun har en arvet tlf merke PRIMO(se bilder under)som det kun kam ringes med og sende sms(men uten mms og emojifunksjon). Tlf skal kun brukes til å få tak i oss/vi få tak i henne.  Vi har iPad hjemme til  nettbruk. Fungerer bra hos oss. Jeg har hennes abonnement på min regning så da har jeg kontroll. 

15893174308811827783085763209483.jpg

Anonymkode: f8d75...a5b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min ble ni nylig, og fikk Samsung A10 (ca 1800 kr) med Ice junior (gratis abbonement som kun kan ringe tre nr, men motta alle anrop og sende sms til alle). 

Abbonementet kan utvides ved behov, til å kunne ringe alle, da koster det 50 kr/mnd.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig får ikke min sosiale medier. Punktum. Mas gir konfiskert tlf/brett. Aldersgrensa i appbutikken gjelder (hun kan spørre, men igjen mas = konfiskering), og det legges ikke inn kort i butikken. Hun får innimellom google play gavekort, da er det den summen hun har å forholde seg til - og hun har heller ikke passordet som kreves for å gjennomføre kjøp. Hun får ikke 'nei' til å bruke de pengene, men jeg forventer at hun hører mine argumenter. 

Samme her, bare bytt ut hun med han 😉 

Ellers er A10 treg telefon, men funker for hans bruk. Er kun jeg som merker at den er treg om jeg låner telefonen. 

Anonymkode: 1e10f...3e8

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, bare bytt ut hun med han 😉 

Ellers er A10 treg telefon, men funker for hans bruk. Er kun jeg som merker at den er treg om jeg låner telefonen. 

Anonymkode: 1e10f...3e8

Ja, altså, hun kan ringe, sende sms og spille Pokémon på den, så da er den bra nok 😁

Skrevet

Vår snart 9-åring har hatt en arvet LG Nexus 5 siden hun begynte på skolen, fordi vi ikke har hjemmetelefon. Bare nå nylig ble det aktuelt å gjøre noe annet enn å ringe eller sende sms med den. Hun har fått laste ned Roblox som hun egentlig glemmer å spille på, ellers ingenting. Synes Google har et utrolig fint foreldre/barn-opplegg, der jeg får full kontroll og må godkjenne alle apper hun måtte finne på å laste ned. Sosiale medier er uaktuelt i flere år ennå. Hun har forøvrig også en urgammel arvet ipod touch som hun bruker til spotify, men jeg antar hun sikkert kommer til å ville ha det på telefonen den dagen hun skjønner at det går.

Har frem til nå nylig kun hatt kontaktkort som abonnement, men hun fikk ice junior med fri tale og sms, samt noen GB inkludert (koster 50 kr pr. mnd) for noen måneder siden, slik at vi er sikre på at hun aldri går tom for ringeminutter dersom det skulle være noe.

Enn så lenge synes jeg det har vært forfriskende lite mobilbruk generelt i klassen hennes.

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter på snart 9 år har en Nokia 3310. Maser ofte om når hun får smarttelefon, men det blir ikke med det første.

Anonymkode: bf6eb...783

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...