Gå til innhold

Hvor lenge overlever corona på klær og tekstiler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bestilt klær fra nett, og lurer på hvor lang tid det tar før det anses å være helt trygt å pakke de ut og prøve de på? :) 

Anonymkode: f60b4...aaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen smittefare.

Anonymkode: d13fe...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ingen fasitsvar. Forskere kommer opp med alt fra noen timer til flere uker. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen kjente tilfeller på at noen har blitt smittet av ting de har fått i posten, så den reelle faren er minimal.

Anonymkode: 115e9...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spoiler
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ingen fasitsvar. Forskere kommer opp med alt fra noen timer til flere uker. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen kjente tilfeller på at noen har blitt smittet av ting de har fått i posten, så den reelle faren er minimal.

Anonymkode: 115e9...aee

Det er sant at fasiten er usikker, men det er tryggest å ta høyde for at viruset kan leve i mange uker. Om en ikke vil destruere alle klær etter en dags bruk, bør derfor alle plagg testes daglig.

Anonymkode: 66f8d...009

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg bestilte på lørdag, og skal hente pakken i dag - vil det si at det enda ikke er trygt å prøve det på?:/ 

AnonymBruker
Skrevet

Legen min sa at viruset dør etter 4 dager, så jeg har gått ut ifra det. 

Anonymkode: 21ba1...f8a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg bestilte på lørdag, og skal hente pakken i dag - vil det si at det enda ikke er trygt å prøve det på?:/ 

Jeg ville ha ventet noen dager til, men de sier at viruset lever 3 dager på plast, så hvis du får det i plastpose så kan du jo vente 3-4 dager. 

Anonymkode: 21ba1...f8a

Skrevet

Viruset ødelegges om det tørker ut. 

Om klærne kan henge "til tørk" et par-tre dager bør det være ganske trygt. 

AnonymBruker
Skrevet

På sykehusene så har de kriseplan om at åndedrettsern kan gjennbrukes etter 5 dager i en plastpose, så da må de mene at viruset er relativt uaktivt etter 5 dager.

Anonymkode: daaf3...eee

AnonymBruker
Skrevet

Dersom tøyet er nytt og produsert i Norge, bør leverandøren vite når det er trygt å bruke. I motsatt fall blir det neppe trygt på mange uker, kanskje på flere år.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet

Denne artikkelen https://forskning.no/sykdommer/sa-lenge-overlever-koronaviruset-i-lufta-pa-plast-metall-og-papp/1654346

sier at viruset lever lengst på plast og rustfritt stål, i opptil tre dager. Tekstiler er ikke nevnt, men vil altså tro at de overnevnte er verstingene.

Gå allikevel ikke i fellen og tro at pakken er virus-fri etter tre dager, da den blir håndtert senest i det du mottar den fra den som jobber på posten. Det tryggeste er jo å hente pakka, ikke ta på noe annet, legge vekk pakka for noen dager, vaske seg grundig og så åpne pakka noen dager senere. 

Anonymkode: ac72f...afd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen https://forskning.no/sykdommer/sa-lenge-overlever-koronaviruset-i-lufta-pa-plast-metall-og-papp/1654346

sier at viruset lever lengst på plast og rustfritt stål, i opptil tre dager. Tekstiler er ikke nevnt, men vil altså tro at de overnevnte er verstingene.

Gå allikevel ikke i fellen og tro at pakken er virus-fri etter tre dager, da den blir håndtert senest i det du mottar den fra den som jobber på posten. Det tryggeste er jo å hente pakka, ikke ta på noe annet, legge vekk pakka for noen dager, vaske seg grundig og så åpne pakka noen dager senere. 

Anonymkode: ac72f...afd

Eller bare vaske utsiden av pakka med sterk såpe (for mindre pakker). Fungerer bra det. 

Anonymkode: e0941...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså pakken pakker jeg opp med forsiktighet, men det jeg lurer på er vel mer når jeg kan anse det som er inni den som trygt 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en bukse eller lignende så hadde jeg bare prøvd den og dusjet etterpå (eller i hvertfall vasket hendene godt). Hadde muligens vært mer skeptisk til å prøvd en genser eller noe som kan komme i kontakt med øyne eller munn.

Anonymkode: e53a8...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager.... 

Anonymkode: 86d88...dc2

• Liker 12
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller bare vaske utsiden av pakka med sterk såpe (for mindre pakker). Fungerer bra det. 

Anonymkode: e0941...97b

Tuller du? Hvorfor ikke bare åpne pakka/emballasjen, vaske hender, og så ta ut innholdet? 

Hvis alle disse hysteri-scenariene her inne på KG hadde vært er realitet, hadde flertallet av oss hatt korona for lengst. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste klær ligger jo i plast inni pakka. Jeg har brukt hansker og revet opp plasten så innholdet faller på gulvet. Så vrenger jeg hanskene og kaster de med plast og papp. Klærne som da ligger på gulvet har jo ikke vært i nærheten av mennesker siden de ble laget for sikkert mange måneder siden, så jeg prøver det på med en gang.

Anonymkode: 35453...53d

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde være sånn nogenlunde trygt:

- Hent pakka med ansiktsmaske, engangshansker og pølseklype i postkassa. 

- Legg den rett i fryseboksen. (Pass på å ha defrostet og vasket frysa grundig god tid i forveien)

- Kast pølseklypa ansiktsmsken og engangshanskene.

- La pakken ligge i frysa til julaften. Du kan nå være ganske så trygg på at den ikke inneholder smitte.

Lykke til!

Anonymkode: 34f6f...643

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde være sånn nogenlunde trygt:

- Hent pakka med ansiktsmaske, engangshansker og pølseklype i postkassa. 

- Legg den rett i fryseboksen. (Pass på å ha defrostet og vasket frysa grundig god tid i forveien)

- Kast pølseklypa ansiktsmsken og engangshanskene.

- La pakken ligge i frysa til julaften. Du kan nå være ganske så trygg på at den ikke inneholder smitte.

Lykke til!

Anonymkode: 34f6f...643

Hva om viruset går i "dvale" i fryseren, har du tenkt på det? Å fryse noe er den beste måten å bevare det i best mulig stand. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hva om viruset går i "dvale" i fryseren, har du tenkt på det? Å fryse noe er den beste måten å bevare det i best mulig stand. 

Du kan vel aldri være sikker på at alle viruspartikler er borte. Det sikreste er derfor aldri å  motta noe per post og aldri oppsøke butikker. Hvis du i tillegg unngår all kontakt med andre med mindre det skjer elektronisk (ex telefon, Skype), burde du være rimelig godt beskyttet.

• Opprett ny...