Gå til innhold

Hjelp! Benkeplate og induksjonstopp ødelagt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei alle sammen. 

I går skulle jeg og en venninne lage kjøttkaker da uhellet skjedde. Venninnen min skulle smelte smør i en sånn veldig liten panne. Etter hun hadde smeltet smøret (med max effekt) så satte hun pannen på benkeplaten. Jeg tok den bort etter typ fem sekunder, men det var for sent. Nå har det komt ''svimerke'' i benkeplaten OG på induksjonstoppen. Benkeplaten er ikke av ekte sort granitt, men det virker ikke som den er av billigste sort. Vi leier boligen dette har skjedt i. Vi kommer til å si fra til huseier, men har lyst å prøve å ''pynte'' litt på det først. Noen som har erfaring eller tips??

Anonymkode: 04438...bc0

Endret av Edie
fjernet bilder. Edie, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Satt du pannen på induksjonstoppen etter at du tok den bort fra benkeplaten? Er det da det ble merke på induksjonstoppen?

Anonymkode: fc1ea...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Induksjonstoppen kan bli bedre om du jevnlig bruker en polish/glassplate rens for komfyrtopper. Du må nok bruke den over en periode, men den fjerner svimerker etter hvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du skal få bort det på platetoppen hvis du bruker rens beregnet til platetopper. Du får kjøpt det i dagligvarebutikk. Men benkeplata er nok ødelagt. 

Anonymkode: a7d58...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Dette må jo venninnen din ordne opp i. Hvem setter en glovarm gryte rett på benken? Platen går det fint med. Bare bruk polish for platetopper, så går det bort. Benkeplaten må nok erstattes. Hva sa venninnen din til dette? Hadde jeg gjort noe så idiotisk hadde jeg umiddelbart tilbudt meg å erstatte 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, altflyter said:

I alle dager. Dette må jo venninnen din ordne opp i. Hvem setter en glovarm gryte rett på benken? Platen går det fint med. Bare bruk polish for platetopper, så går det bort. Benkeplaten må nok erstattes. Hva sa venninnen din til dette? Hadde jeg gjort noe så idiotisk hadde jeg umiddelbart tilbudt meg å erstatte 

Om det hadde vært ekte stein hadde det vel ikke vært farlig? 

Anonymkode: f367d...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Polert stein? Jo det hadde faktisk vært et problem - og uansett så må man jo spørre før man gjør ting fordi man antar at noe sånt. Er hun 5 år eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette var ikke ekte stein. De aller færreste har råd til benkeplate som tåler at man setter glovarme ting rett på dem. Det er da særdeles vanlig å bruke gryteunderlag. Man spør først. Man setter ikke bare en gryte rett på benken. Tror jeg kjenner en person som har benkeplate som tåler varme og selv hun bruker gryteunderlag  likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk først å gni merket på benkeplata med en bomullsfille med litt olje på. Komfyren prøver dere først med natron og en dråpe vann, og la det få virke en stund før gnukkings.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og tips! Jeg kommer definitivt til å jobbe på den induksjonstoppen. Ser verre ut med benkeplaten. Spesielt trasig siden den er fire meter lang, altså ikke delt opp. 

Hun er litt vimsete, så det var en ærlig tabbe... selvom det var lite gjennomtenkt. Hun ble jo veldig lei seg og flau, hun har også tilbudt å ersatte hele benkeplaten om det er det huseier vil. Kjip situasjon uansett. Er jo ikke akkurat som å kjøpe ny tv, i og med den er fire meter så er det vask pluss induksjonstopp på den, så det er jo litt arbeid og kostnader ved bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, halap skrev:

Induksjonstoppen kan bli bedre om du jevnlig bruker en polish/glassplate rens for komfyrtopper. Du må nok bruke den over en periode, men den fjerner svimerker etter hvert. 

Noen tips til hvilket merke? Er litt redd for å kjøpe noe som ødelegger mer.

Anonymkode: 4d588...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips til hvilket merke? Er litt redd for å kjøpe noe som ødelegger mer.

Anonymkode: 4d588...6e6

Cerafix 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke sette varme kjeler på benkeplate av stein heller, da kan den faktisk sprekke, og det kan bli merker da slike benkeplater ofte er behandlet på overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, altflyter skrev:

De som har en benkeplate hjemme som tåler det? Og ikke tenkte i øyeblikket? Handlet bare på vane? 

Samme når det gjelder induksjonstoppen. Hvis man ikke er vant til det så går det vanvittig fort! Jeg ble helt sjokkert første gang jeg brukte min. 

Men jeg er enig i at hun bør tilby seg å erstatte den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille gryta er jo svartsvidd i bunnen... 

Men det er ikke uvanlig at det blir merker og fargevariasjon i en induksjonstopp over tid. Glassplata utsettes for store varmepåkjenninger når den brukes, så det er normalt. Dersom den kjennes nuppete ut kan du kjøpe en skrape for å skrape av fastbrent dritt. De har et sylskarp knivblad ytterst, og skader ikke glassplata.

Når det gjelder benkeplata er vel laminaten smeltet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, newman01 skrev:

Den lille gryta er jo svartsvidd i bunnen... 

Men det er ikke uvanlig at det blir merker og fargevariasjon i en induksjonstopp over tid. Glassplata utsettes for store varmepåkjenninger når den brukes, så det er normalt. Dersom den kjennes nuppete ut kan du kjøpe en skrape for å skrape av fastbrent dritt. De har et sylskarp knivblad ytterst, og skader ikke glassplata.

Når det gjelder benkeplata er vel laminaten smeltet. 

Du skal aldri bruke metall på induksjon. Plastskrape ellers risikerer ts å gjøre mer skade enn godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenkte på var hva de skulle med smeltet smør til kjøttkaker??   Venninnen din må erstatte benkeplaten hvis den ikke kan fikses.  Blir nok en 3-4 tusen kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette rensemiddelet fra Electrolux til platetoppen min, og det tar alt! Etter fire års bruk har jeg enda ikke hatt en flekk eller et merke på platetoppen som ikke går bort ved bruk av dette.

Man spruter på en liten dært (på str med en tjuekroning) og så skrubber og gnir man godt med en fuktig klut, vasker vekk produktrester med en våt klut og polerer til slutt med en tørr microfiberklut. Blir så blankt og fint som ny!

Dessverre tror jeg ikke det er noe du kan gjøre med svimerket på benken. Materialet er ødelagt og skadet.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.5.2020 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Jo. Stenen er impregnert, ellers ville den trukket til seg alt av fargestoffer. Og impregneringen tåler ikke varme. 

Og selv om stenen tåler varme fullt ut skal det unngås, da temperaturforskjeller kan føre til at det sprekker. 

Anonymkode: 01242...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, altflyter said:

Du skal aldri bruke metall på induksjon. Plastskrape ellers risikerer ts å gjøre mer skade enn godt. 

Slutt å tulle. Det er ikke noe mer magisk med induksjonstopp enn de gamle keramiske koketoppene. Det er glassplate øverst. Og da kan man bruke en klassisk glass-skrape. Man må bare være litt forsiktig, og sørge for at det ikke er hakk i knivbladet

https://www.power.no/hjem-og-fritid/stoevsuger-og-rengjoering/tilbehoer-til-stoevsuger-og-rengjoering/aeg-platetopp-rensesett/p-556446/?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjwte71BRBCEiwAU_V9h1bL1aKC7Hvnq73ZXV2t1CpJMYSI30VYtZDZ8gfAz8N_Cc5kq8-8PhoC8zcQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...