Gå til innhold

Trenger oppskrift til potetsalat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått i oppdrag å servere potetsalat på årets 17.mai frokost, og ønsker å imponere!

Har dere en god oppskrift? Gjerne en dere har fått mye skryt av!

Anonymkode: 133a6...986

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poteter, og litt vårløk og paprika. 
Blander majones og rømme, tilsetter en dæsj sylteagurkmix, evt hakker noen og hiver oppi sammen med litt lake. Kanskje en liten stripe sennep også, om jeg har. 
Folk spiser ofte mer potetsalat enn grillmat om jeg har med meg sånn :) 

Anonymkode: cc785...a6b

Skrevet

Min mening er at hemmeligheten med virkelig god potetsalat er hjemmelaget majones, det gjør rett og slett hele forskjellen og kan ikke sammenlignes med den smakløse kjøpemajonesen. I tillegg til majones har jeg i rømme, poteter, hardkokte egg, rødløk, mais, gressløk, salt og pepper. Veldig godt!  :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig mht hjemmelaget majones, men ellers er min variant ganske annerledes.

Potetene er også viktige, jeg bruker amandines med skall, dampet på i passe store biter til de akkurat er møre. Dressingen består av ca. 2 deler hjemmelaget majones og 1 del lettrømme, og smakes til med dijonsennep (viktig), friskpresset sitron, gjerne også noen dråper sherryeddik, en knivsodd sukker, salt, pepper, finhakket cornichon (fransk sylteagurk) og kapers, litt finhakket sjalottløk eller vårløk, og så masse frisk gressløk og fransk estragon.

Ha dressingen over potetene mens de ennå er lunkne, da trekker de til seg dressingen og tar smak. Og pass på å ikke bruke for mye poteter i forhold til dressing, for å unngå at salaten blir klissete og "tørr".

Anonymkode: b7a10...304

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig mht hjemmelaget majones, men ellers er min variant ganske annerledes.

Potetene er også viktige, jeg bruker amandines med skall, dampet på i passe store biter til de akkurat er møre. Dressingen består av ca. 2 deler hjemmelaget majones og 1 del lettrømme, og smakes til med dijonsennep (viktig), friskpresset sitron, gjerne også noen dråper sherryeddik, en knivsodd sukker, salt, pepper, finhakket cornichon (fransk sylteagurk) og kapers, litt finhakket sjalottløk eller vårløk, og så masse frisk gressløk og fransk estragon.

Ha dressingen over potetene mens de ennå er lunkne, da trekker de til seg dressingen og tar smak. Og pass på å ikke bruke for mye poteter i forhold til dressing, for å unngå at salaten blir klissete og "tørr".

Den så utrolig god ut!  Den kommer jeg garantert til å lage.

Jeg er ikke Ts altså...

Skrevet

Jeg er ikke så glad i potetsalata med rømme, men jeg liker enten en variant med kremfløte og majones, noe ala denne. Ellers syns jeg det er veldig godt med fransk potetsalat med vinaigrette i stedet for fløte/rømme/majonesdressing.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!! Men må visst ha ting inn med teskje. Hvordan lager man majones selv? Og kutter dere opp amadinepotetene FØR de kokes eller etter koking når de er avkjølt? 

Hilsen TS som ikke er så god til å lage mat uten oppskrift 😂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!! Men må visst ha ting inn med teskje. Hvordan lager man majones selv? Og kutter dere opp amadinepotetene FØR de kokes eller etter koking når de er avkjølt? 

Hilsen TS som ikke er så god til å lage mat uten oppskrift 😂

Majonesoppskrift: https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/hjemmelaget-majones/ Jeg foretrekker å bruke håndmikser.

Og jeg skjærer opp potetene før jeg legger dem på rist og damper under lokk (med litt vann under risten).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...