AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #61 Skrevet 14. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du blir ikke sendt hjem, du blir lagt inn på et sykehus fullt av antibiotikaresistente bakterier og helsepersonell som snakker dårlige engelsk og forventer bestikkelser (fakelaki) for å gi deg ordentlig oppfølging. Aldri i verden om jeg hadde tatt sjansen på det bare for å få litt sol i ei uke eller to. Anonymkode: a39c5...c7a Tror du virkelig dette gjelder alle sykehus utenfor Norge? Uansett blir jo de færreste så syke at de trenger sykehusbehandling. Anonymkode: a745d...0c1 5
Energidronning Skrevet 14. mai 2020 #62 Skrevet 14. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde jublet om vi fikk reise dit vi ville for tilleggsgebyr på 10 000 per person (så lenge reiseforsikringen gjaldt). Men ønsker likevel ikke å leve i et samfunn som innfører regler som fører til enda større klasseforskjeller. de rikeste kan sikkert skaffe seg reisedokumenter som diplomatisk pass fra et annet land, eller bevis at målet til reise er ikke turisme, men forretning... så tiltakene og grensene virker bare som en "lite hindring" til de rikeste uansett! jeg synes at klasseforskjeller spiller en viktig positiv rolle: gir motiverende drivkraft til verdiskaping på norsk økonomi! fint sagt? 😆
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #63 Skrevet 14. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du blir ikke sendt hjem, du blir lagt inn på et sykehus fullt av antibiotikaresistente bakterier og helsepersonell som snakker dårlige engelsk og forventer bestikkelser (fakelaki) for å gi deg ordentlig oppfølging. Aldri i verden om jeg hadde tatt sjansen på det bare for å få litt sol i ei uke eller to. Anonymkode: a39c5...c7a Du mener at alle utenlandske sykehus er sånn? At helsepersonalle og leger snakker dårlig engelsk og krever bestikkelse. Jeg har reist overalt som frivillig og sett og vært på mange sykehus og sist gang vi var i Hellas ble en av våre kollegaer skadet. Ambulansen hentet oss og vi ble kjørt til en ganske slitt offentlig sykehus. Helsepersonalle var virkelig fantastisk, de gjørde sitt beste og engelsken deres var ikke noe verre enn min. Anonymkode: aa281...6ce 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #64 Skrevet 14. mai 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Tror du virkelig dette gjelder alle sykehus utenfor Norge? Uansett blir jo de færreste så syke at de trenger sykehusbehandling. Anonymkode: a745d...0c1 15% av pasientene som legges inn på sykehus i Hellas får infeksjon av antibiotikaresistente bakterier (https://www.bmj.com/content/355/bmj.i6328/rr-0). Faren er antakelig enda større når man har Covid-19 siden kroppens motstansdyktighet blir kraftig svekket og lungene blir ekstra utsatt for infeksjon. Bestikkelseskulturen i sykehusene der er også godt kjent, som jeg allerede har lenket til. Ca 10% av de som blir syke av Covid-19 trenger sykehusinnleggelse. Du har antakelig aldri gjort noe som har medført større fare for død enn å reise til middelhavslandene nå, spesielt hvis du er over 30-40 år. Anonymkode: a39c5...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #65 Skrevet 14. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: 15% av pasientene som legges inn på sykehus i Hellas får infeksjon av antibiotikaresistente bakterier (https://www.bmj.com/content/355/bmj.i6328/rr-0). Faren er antakelig enda større når man har Covid-19 siden kroppens motstansdyktighet blir kraftig svekket og lungene blir ekstra utsatt for infeksjon. Bestikkelseskulturen i sykehusene der er også godt kjent, som jeg allerede har lenket til. Ca 10% av de som blir syke av Covid-19 trenger sykehusinnleggelse. Du har antakelig aldri gjort noe som har medført større fare for død enn å reise til middelhavslandene nå, spesielt hvis du er over 30-40 år. Anonymkode: a39c5...c7a At 15% får multiresistente bakterier sier jo ingenting om at helsepersonell ikke snakker engelsk og nekter å hjelpe deg uten bestikkelser. Dessuten velger jeg å se det slik: 90% trenger ikke sykehusinnleggelse. Jeg har nok ganske sikkert gjort mye som er mye farligere en å reise til middelhavsland i livet mitt. Anonymkode: a745d...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #66 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har nok ganske sikkert gjort mye som er mye farligere en å reise til middelhavsland i livet mitt. Anonymkode: a745d...0c1 Hvis folk flest jevnlig gjorde mye som var farligere enn det så hadde det dødd flere av slike ting til vanlig enn det har gjort i middelhavslandene de siste månendene, og det er det ikke i nærheten av å gjøre. Du gjør feilen å tro at du kan føle deg fram til hva som er farlig. Anonymkode: a39c5...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #67 Skrevet 14. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis folk flest jevnlig gjorde mye som var farligere enn det så hadde det dødd flere av slike ting til vanlig enn det har gjort i middelhavslandene de siste månendene, og det er det ikke i nærheten av å gjøre. Du gjør feilen å tro at du kan føle deg fram til hva som er farlig. Anonymkode: a39c5...c7a De fleste som dør er eldre med underliggende sykdommer. Jeg sa heller ikke at folk flest gjør så mye farlig. Anonymkode: a745d...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #68 Skrevet 14. mai 2020 14 timer siden, missmcbeal skrev: Det jobbes med Norgeskampanje nå - så det er ikke alt som er klart enda, så du kommer nok til å es mer de neste ukene. Grunnen til at markedsføringen har kommet såpass sent er at nesten alle markedsførere har vært helt eller delvis permittert og selskaper har ventet på tilskudd fra fylkeskommuner og kommuner for å få sine markedsførere tilbake. Det er først nå i mai mange har kommet tilbake på jobb og har kunnet starte jobben å planlegge Norgeskampanje. Det ligger utrolig mye arbeid bak. Når det gjelder hotellfrokost så er jo ikke det reiselivsnæringen sin feil. Frokostpakke er det beste og tryggeste de kan tilby. Jeg tror man kan se langt bort i fra frokostbuffe på mange mange måneder. Det er rett og slett alt for stor smittefare. Man kan likevel nyte masse god mat ved å bestille seg en rett senere på dagen. Og sånn ble det jo når de har rettet det meste av sin markedsføring inn i mot utenlandske gjester. Fokuset mot nordmenn har vært fraværende. Da må de bare skjelve i buksene når bestillingene uteblir. Det samme gjelder forøvrig frokostpakke. Rommet er like dyrt, og man vet ikke om man får to skiver med pålegg, eller om det vil bli noe som er likt roomservice. Ingen av de hotellene jeg har sett på forteller hva de tilbyr. I tillegg er det jo ingen som vet hva sommeren bringer. Mange sliter med å få tilbake pengene de skulle ha brukt på utenlandsreiser, og har ikke råd til dobbelt opp. Samtidig som det er usikkert om man får pengene refundert innad i Norge dersom smittesituasjonen endrer seg. Det er ikke vond vilje som gjør at mange ikke ønsker noegesferie, men manglende tilbud, usikkerhet og at pengene kan være låst i andre selskap. Anonymkode: 02499...21d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #69 Skrevet 14. mai 2020 På 13.5.2020 den 10.15, AnonymBruker skrev: Joda, det er kanskje en del som planlegger kombinasjonsferie der man kjører halve i Norge og halve i utlandet, men som skrevet vil det nok være dyrere å fly, og i tillegg er jo kronekursen heller ikke gunstig sett opp mot Euro. Nå er den ca 11, og den kan komme opp i 12-13 igjen til sommeren. Det gjør Europa mindre attraktivt for veldig mange. Anonymkode: 1efe3...e02 Vi planlegger det. !4 dager i Sverige, og 10 dager i karantene hjemme. Anonymkode: 862aa...381
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #70 Skrevet 14. mai 2020 På 12.5.2020 den 15.36, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor man skal åpne grensene i en pandemi og få import smitte. Jeg skjønner heller ikke hvor jævlig morsomt det er å dra til Hellas feks å få corona der nede hvis man er uheldig. Har folk her i Norge glemt at det var folk på ferie som tok med corona her til landet?... https://www.nettavisen.no/nyheter/norges-samtaler-med-syv-land-gir-hap-for-utenlandsferie/3423967242.html Anonymkode: 1068b...3aa Slapp av'a... Samma om du får korona etter ferie eller om du blir smittet i butikken i Norge vel. Vi skal alle få viruset, så det er bedre å få det på ferie tenker jeg. Vil ikke sitte å være redd i Norge resten av livet. Anonymkode: f8e0f...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #71 Skrevet 14. mai 2020 På 12.5.2020 den 15.36, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor man skal åpne grensene i en pandemi og få import smitte. Jeg skjønner heller ikke hvor jævlig morsomt det er å dra til Hellas feks å få corona der nede hvis man er uheldig. Har folk her i Norge glemt at det var folk på ferie som tok med corona her til landet?... https://www.nettavisen.no/nyheter/norges-samtaler-med-syv-land-gir-hap-for-utenlandsferie/3423967242.html Anonymkode: 1068b...3aa Det var en kar på jobbreise, strengt tatt, som tok covid-19 til Europa. Og så er Norge en (relativ ubetydelig og veldig liten) del av verden. Det kan hende du synes livet er flott isolert på din egen lille øy uten nok tilgang på mat og null tilgang på varer, men jeg er en verdensboer. Folk flest er verdensboere som tilfeldigvis er født i land x eller y. Folk flest er ikke nasjonalister eller innbiller seg at landegrenser og folkegrupper er annet enn fiksjon og eventyr. Ferier i Norge om du vil, Ts. Vi andre kan ta Erna på alvor. Nå er tiden for å støtte turistnæringen i vårt nærområde - som er Europa, ikke Bodø. Anonymkode: e1d4e...6c1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #72 Skrevet 14. mai 2020 På 12.5.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev: Men vi vil ha sooool! Etter regn og snø siden oktober, ønsker vi oss 1-2 uker med sol og bading. Vil ikke feriere i Norge. Stein, mygg og regn tiltaler ikke meg. Vi har sett litt på å leie via airbnb i feks Larvik/Kragerø, så i verste fall blir det slik. Anonymkode: 99ff7...cbe Men viruset driter i det. At du er bortskjemt og vant med å få det som du vil, er ikke noe viruset kan eller vil ta hensyn til. Anonymkode: 8a810...83f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #73 Skrevet 14. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men viruset driter i det. At du er bortskjemt og vant med å få det som du vil, er ikke noe viruset kan eller vil ta hensyn til. Anonymkode: 8a810...83f Så bli hjemme du. Når grensene åpner kan du ikke hindre folk i å reise uansett. Anonymkode: a745d...0c1 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #74 Skrevet 14. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men viruset driter i det. At du er bortskjemt og vant med å få det som du vil, er ikke noe viruset kan eller vil ta hensyn til. Anonymkode: 8a810...83f Men hva mener du et virus tar hensyn til da? At vi drar inn Vietnamesere og Ukrainere til sesongarbeid i landbruk? Land vi ikke har noen forutettninger for å vite om har gode rutiner innen smittevern? Eller at vi reiser til land vi vet har gode rutiner i smittevern? Hvem vil du ha til Norge, Nordmenn som har vært på ferie, og kan smittevern. Eller 30000 fra vietnam? Btw, sesongarbeidere slipper du ikke unna. Men det går jo greit. Viruset vdt jo de ikke skal bli med slike, siden alle mener det er greit å dra inn disse, slik landbruket kan gi minstelønn, en lønn vi i norge ikke kunne leve av. Anonymkode: 862aa...381 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #75 Skrevet 14. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: De fleste som dør er eldre med underliggende sykdommer. Jeg sa heller ikke at folk flest gjør så mye farlig. Anonymkode: a745d...0c1 Så godt som alle som dør til vanlig er eldre med underliggende sykdommer. Covid-19 gjør at det dør mange flere yngre mennesker enn det gjør til vanlig. Du sa at du gjør mye som er farligere enn å dra til de mest utsatte områdene, og det stemmer neppe med mindre du driver med basehopping og den slags. Anonymkode: a39c5...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #76 Skrevet 14. mai 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: Samma om du får korona etter ferie eller om du blir smittet i butikken i Norge vel. Vi skal alle få viruset, så det er bedre å få det på ferie tenker jeg. Vil ikke sitte å være redd i Norge resten av livet. Anonymkode: f8e0f...3bc De aller fleste vil bli immune gjennom vaksine. Undersøkelsen av immunitet i Spania viser at det vil koste uakseptabelt mange liv å la det skje gjennom smitte. De som blir smittet har ca dobbelt så stor sjanse for å overleve i Norge som i sydligere land. Anonymkode: a39c5...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #77 Skrevet 14. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt som alle som dør til vanlig er eldre med underliggende sykdommer. Covid-19 gjør at det dør mange flere yngre mennesker enn det gjør til vanlig. Du sa at du gjør mye som er farligere enn å dra til de mest utsatte områdene, og det stemmer neppe med mindre du driver med basehopping og den slags. Anonymkode: a39c5...c7a Dødeligheten er på ca 1% inkl de eldre. Sjansen for at jeg dør av corona er mindre enn at jeg dør i feks en bil eller motorsykkelulykke. Selv om noen yngre dør har de fleste et mildt forløp. Anonymkode: a745d...0c1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #78 Skrevet 14. mai 2020 Helt tragisk at folk ikke klarer å holde seg i Norge en sommerferie for å hindre smitte. Dere som drar kommer til å skape ett enda større problem til høsten, og da håper jeg det er dere som drar utenlands som mister jobben og ikke alle andre. Egoister! Anonymkode: 33494...7f1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #79 Skrevet 14. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Dødeligheten er på ca 1% inkl de eldre. Sjansen for at jeg dør av corona er mindre enn at jeg dør i feks en bil eller motorsykkelulykke. Selv om noen yngre dør har de fleste et mildt forløp. Anonymkode: a745d...0c1 Nesten ingen dør i bilulykker nå om dagen. Er du ung og kjører motorsykkel kan det nok være farligere. Anonymkode: a39c5...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #80 Skrevet 14. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nesten ingen dør i bilulykker nå om dagen. Er du ung og kjører motorsykkel kan det nok være farligere. Anonymkode: a39c5...c7a På verdensbasis dør noen millioner. Kjører man i feks Iran eller India føles det ikke veldig trygt selv om man sitter i en bil. Anonymkode: a745d...0c1 1
Anbefalte innlegg