AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #41 Skrevet 12. mai 2020 Men vi vil ha sooool! Etter regn og snø siden oktober, ønsker vi oss 1-2 uker med sol og bading. Vil ikke feriere i Norge. Stein, mygg og regn tiltaler ikke meg. Vi har sett litt på å leie via airbnb i feks Larvik/Kragerø, så i verste fall blir det slik. Anonymkode: 99ff7...cbe 7
missmcbeal Skrevet 12. mai 2020 #42 Skrevet 12. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper virkelig ikke du mener vi skal holde Norge stengt kun for å hjelpe norsk reiseliv. Om det åpnes for feks Danmark og Tyskland, så kommer det nok til å reise folk i begge retninger uansett. Anonymkode: 7af3a...a7b Danmark synest jeg det kunne være fornuftig å åpne for, da det sannsynligvis vil komme en del, men det er dumt å åpne land som Hellas som vil sende penger ut av landet, ikke inn. Tyskland mener jeg har reiseforbud til en dato i juli, men husker ikke nøyaktig. Var det 15.juli? Jo, jeg mener virkelig at regjeringen skal gjøre sitt for å hjelpe norsk reiseliv. Det er en av bransjene som har blitt hardest rammet, og det er viktig å opprettholde verdiskapningen i landet. Da betyr det faktisk mer å ta vare på bransjen enn å la folk få viljen sin med å reise til land som bare vil ta i mot oss og som ikke har et folk som vil eller ønsker å feriere i Norge. En sommersesong er for mange bedrifter det som gjør til at de overlever resten av året. Og kontantstøtteordningen så langt har vært en vits for en del bedrifter, særlig sesongbedrifter som har fått svært svært lite kompensasjon.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #43 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, missmcbeal skrev: Danmark synest jeg det kunne være fornuftig å åpne for, da det sannsynligvis vil komme en del, men det er dumt å åpne land som Hellas som vil sende penger ut av landet, ikke inn. Tyskland mener jeg har reiseforbud til en dato i juli, men husker ikke nøyaktig. Var det 15.juli? Jo, jeg mener virkelig at regjeringen skal gjøre sitt for å hjelpe norsk reiseliv. Det er en av bransjene som har blitt hardest rammet, og det er viktig å opprettholde verdiskapningen i landet. Da betyr det faktisk mer å ta vare på bransjen enn å la folk få viljen sin med å reise til land som bare vil ta i mot oss og som ikke har et folk som vil eller ønsker å feriere i Norge. En sommersesong er for mange bedrifter det som gjør til at de overlever resten av året. Og kontantstøtteordningen så langt har vært en vits for en del bedrifter, særlig sesongbedrifter som har fått svært svært lite kompensasjon. Midten av juni, ikke juli i Tyskland. De diskuterer grenseåpningene her nå. Anonymkode: a745d...0c1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #44 Skrevet 12. mai 2020 9 minutter siden, missmcbeal skrev: Danmark synest jeg det kunne være fornuftig å åpne for, da det sannsynligvis vil komme en del, men det er dumt å åpne land som Hellas som vil sende penger ut av landet, ikke inn. Tyskland mener jeg har reiseforbud til en dato i juli, men husker ikke nøyaktig. Var det 15.juli? Jo, jeg mener virkelig at regjeringen skal gjøre sitt for å hjelpe norsk reiseliv. Det er en av bransjene som har blitt hardest rammet, og det er viktig å opprettholde verdiskapningen i landet. Da betyr det faktisk mer å ta vare på bransjen enn å la folk få viljen sin med å reise til land som bare vil ta i mot oss og som ikke har et folk som vil eller ønsker å feriere i Norge. En sommersesong er for mange bedrifter det som gjør til at de overlever resten av året. Og kontantstøtteordningen så langt har vært en vits for en del bedrifter, særlig sesongbedrifter som har fått svært svært lite kompensasjon. Men vi som ikke har hatt annet enn snø og kulde siden september her i nord (og det ligger fortsatt en meter snø, kraftige snøbyger i dag og Finnmark var isolert fordi alle veier var stengt grunnet snøstorm) vil ikke feriere i Norge. Det er dyrt, kaldt og veldig ustabilt vær. Kan risikere å sitte inne hele ferien fordi det er 8 plussgrader og regn hele tiden. Anonymkode: 856c2...69f 5
Energidronning Skrevet 12. mai 2020 #45 Skrevet 12. mai 2020 liker ikke at regjeringen vil bestemme hvor vi skal reise...det er ikke greit sånn! hmmm...tenkte på en fornuftig alternativ løsning: fra 1 juni, åpne grenser til hele verden, begge veier (dvs. inkludert inn- og utreise), men, for å begrense smittespredningen, innfør dyr grensekryssningsgebyr: 10,000 kr per person! fra inntektene staten kunne kjøpe smittevernutstyr, eller støtte folk som ble rammet direkte: mistet jobb osv.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #46 Skrevet 12. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi vil ha sooool! Etter regn og snø siden oktober, ønsker vi oss 1-2 uker med sol og bading. Vil ikke feriere i Norge. Stein, mygg og regn tiltaler ikke meg. Vi har sett litt på å leie via airbnb i feks Larvik/Kragerø, så i verste fall blir det slik. Anonymkode: 99ff7...cbe De sa sikkert dette i 1940 da krigen brøt ut. Som en trassig 2 åring, men jeg vil ikke buuuhuuuu. Djises! Dette er bare kvalmende å lese. Anonymkode: 69d39...080 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #47 Skrevet 12. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi vil leie et feriehus i Danmark med foreldrene mine. Det gjør vi hvert år, og smittevern er 0 stress. Vi har små barn og spiser mat hjemme og drar ned på stranden, små sykkelturer, og koser oss. Vi pleier uansett ikke være i nærheten av mange «lokale», kun på matbutikken, det er vi jo i Norge også. Anonymkode: 3454b...d3b Må bare minne om at Danmark har blitt enda mer nazi enn Norge har ifm. Koronaen. Mye strengere tiltak, og de fikk igjennom den vidtrekkende koronaloven som Erna ikke fikk igjennom. Anonymkode: c2824...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #48 Skrevet 12. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare minne om at Danmark har blitt enda mer nazi enn Norge har ifm. Koronaen. Mye strengere tiltak, og de fikk igjennom den vidtrekkende koronaloven som Erna ikke fikk igjennom. Anonymkode: c2824...dfe Og hvordan påvirker det aktivitetene personen beskriver? Anonymkode: a745d...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #49 Skrevet 13. mai 2020 12 timer siden, missmcbeal skrev: Ganske mange nordmenn ferierer normalt i Norge også på sommeren, tror det er litt feiloppfattelse at nordmenn ikke gjør det til vanlig, men de ferierer ofte på en annen måte, legger igjen mindre penger rundtomkring, reiser billigst mulig og tar det som f.eks. en helgetur eller tilbringer 1 uke i Norge og 2 uker i utlandet. Så spørsmålet er om disse som allerede planlegger Norgesferie - gjør det til vanlig og på samme måte som før. Når vi har så stort tapt av utenlandsk volum i sommer så er det betydelig tap for turismen, da trenger vi gjerne at folk faktisk legger igjen penger i næringen - og gjerne de som ikke gjør det til vanlig. En god del som normalt reiser til utlandet til sommeren og som vil gjøre det om det blir korridorer, er kanskje de mest pengesterke. Samtidig så leser jeg rundtomkring om at mange heller vil bli hjemme og spare pengene til utenlandsferie neste år. Så mange som dropper utenlandsferie - har kanskje heller ingen plan om Norgesferie. Jeg jobber tett med aktører i reiselivet og veldig få har fått noe særlig med forhåndsbestillinger i sommer enda. Mange aktører har på dette tidspunktet masse ledige rom i sommer - noe som er svært, svært unormalt. Håper at reiserådene som kommer på fredag vil endre på dette. Joda, det er kanskje en del som planlegger kombinasjonsferie der man kjører halve i Norge og halve i utlandet, men som skrevet vil det nok være dyrere å fly, og i tillegg er jo kronekursen heller ikke gunstig sett opp mot Euro. Nå er den ca 11, og den kan komme opp i 12-13 igjen til sommeren. Det gjør Europa mindre attraktivt for veldig mange. Anonymkode: 1efe3...e02
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #50 Skrevet 13. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, det er kanskje en del som planlegger kombinasjonsferie der man kjører halve i Norge og halve i utlandet, men som skrevet vil det nok være dyrere å fly, og i tillegg er jo kronekursen heller ikke gunstig sett opp mot Euro. Nå er den ca 11, og den kan komme opp i 12-13 igjen til sommeren. Det gjør Europa mindre attraktivt for veldig mange. Anonymkode: 1efe3...e02 Uansett bør utenlandsopphold forbys permanent. Det burde også legges strenge restriksjoner på reiser innenlands. Helst burde alle reiser utenfor kommunen forbys, i hvert fall de første årene. Anonymkode: 6b4ca...253 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #51 Skrevet 13. mai 2020 18 timer siden, Energidronning skrev: liker ikke at regjeringen vil bestemme hvor vi skal reise...det er ikke greit sånn! hmmm...tenkte på en fornuftig alternativ løsning: fra 1 juni, åpne grenser til hele verden, begge veier (dvs. inkludert inn- og utreise), men, for å begrense smittespredningen, innfør dyr grensekryssningsgebyr: 10,000 kr per person! fra inntektene staten kunne kjøpe smittevernutstyr, eller støtte folk som ble rammet direkte: mistet jobb osv. Jeg hadde jublet om vi fikk reise dit vi ville for tilleggsgebyr på 10 000 per person (så lenge reiseforsikringen gjaldt). Men ønsker likevel ikke å leve i et samfunn som innfører regler som fører til enda større klasseforskjeller. Anonymkode: 4bd51...d92 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #52 Skrevet 13. mai 2020 20 timer siden, missmcbeal skrev: Danmark synest jeg det kunne være fornuftig å åpne for, da det sannsynligvis vil komme en del, men det er dumt å åpne land som Hellas som vil sende penger ut av landet, ikke inn. Tyskland mener jeg har reiseforbud til en dato i juli, men husker ikke nøyaktig. Var det 15.juli? Jo, jeg mener virkelig at regjeringen skal gjøre sitt for å hjelpe norsk reiseliv. Det er en av bransjene som har blitt hardest rammet, og det er viktig å opprettholde verdiskapningen i landet. Da betyr det faktisk mer å ta vare på bransjen enn å la folk få viljen sin med å reise til land som bare vil ta i mot oss og som ikke har et folk som vil eller ønsker å feriere i Norge. En sommersesong er for mange bedrifter det som gjør til at de overlever resten av året. Og kontantstøtteordningen så langt har vært en vits for en del bedrifter, særlig sesongbedrifter som har fått svært svært lite kompensasjon. Men hva gjør disse bedriftene for å markedsføre seg? Vi hadde tenkt å bruke 50 000 på utenlandsreiser i år. Både sol og by sto på tapetet, og jeg regner med norsk reiseliv har lyst til å få kloa i disse pengene. Jeg har sett på visitnorway, googlet, sett på hotell og så videre, men jeg blir ikke solgt på Norge som ferieland. Jeg har nok natur og vær her jeg bor, det er ikke interessant. Snø har jeg virkelig fått nok av 😅 Norsk kultur kan jeg mye om. Festivaler er avlyst. Alt virker å være rettet mot utenlandske gjester. Her har næringslivet en jobb å gjøre dersom de ønsker mine penger. Hotellene tilbyr frokostpakke, ingen vet om det vil være mulig med den gode lange hotellfrokosten. Det er mye av kosen ved å reise innad i Norge når man må. Alt dette gjør at vi kommer til å droppe ferie og bare være hjemme i tre uker. Anonymkode: 02499...21d 6
Gjeste mann Skrevet 13. mai 2020 #53 Skrevet 13. mai 2020 (endret) Jeg tenker at her kan det også gjelde å se evt. muligheter som kan komme. Hvis det blir åpent for Italia ville jeg dratt til Venezia. Normalt i juli så er jo Venezia smekkfullt av turister, uutholdelig å være der. Nå vl det sannsynligvis bli langt roligere, kanalane har rent vann, forsøpling er borte. En unik mulighet til å oppleve det ekte Venezia uten horder av turister, kanskje for første og siset gang. Dette kan jo også byer; Firenze, Dubrovnik etc. Endret 13. mai 2020 av Gjeste mann 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #54 Skrevet 13. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg hadde jublet om vi fikk reise dit vi ville for tilleggsgebyr på 10 000 per person (så lenge reiseforsikringen gjaldt). Men ønsker likevel ikke å leve i et samfunn som innfører regler som fører til enda større klasseforskjeller. Anonymkode: 4bd51...d92 Enig med deg! Men - hadde det ikke vært enklere å teste? Alle som tester negativt kan reise:) Siste nytt fra Wuhan er at alle byens 11 millioner innbyggere skal testes. I løpet av 10 dager (!) om jeg forstod det rett. Så Europa kan ta inspirasjons derfra. Anonymkode: db7db...d69
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #55 Skrevet 13. mai 2020 Det som er det mest fantastiske , er at vi har en pandemi, og det eneste nordmenn gnåler om fra dag en, er ferie og fritid. Vi må på hyttene, vi må til utlandet, vi må reise på ferie akkurat dit vi vil og når vi vil. Anonymkode: 23de5...122 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #56 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er det mest fantastiske , er at vi har en pandemi, og det eneste nordmenn gnåler om fra dag en, er ferie og fritid. Vi må på hyttene, vi må til utlandet, vi må reise på ferie akkurat dit vi vil og når vi vil. Anonymkode: 23de5...122 Det har også noe med økonomien og arbeidsplasser å gjøre. Dessuten er det ikke et norsk fenomen. Anonymkode: a745d...0c1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #57 Skrevet 13. mai 2020 Spørsmålet er om vi kan tro på de offisielle tallene til Hellas. De har store intenciver for å holde dem lavest mulig på grunn av turismen, og lang historie for korrupsjon og å lyve med tall. Det var slik de havnet i gjeldsproblemene også. De har ikke oppgitt tall for overdødelighet, som er en bedre indikator for land som har dårlig statistikk over dødsårsaker. Anonymkode: a39c5...c7a 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #58 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er om vi kan tro på de offisielle tallene til Hellas. De har store intenciver for å holde dem lavest mulig på grunn av turismen, og lang historie for korrupsjon og å lyve med tall. Det var slik de havnet i gjeldsproblemene også. De har ikke oppgitt tall for overdødelighet, som er en bedre indikator for land som har dårlig statistikk over dødsårsaker. Anonymkode: a39c5...c7a Hadde tenkt å si det samme. Anonymkode: 9b9fd...4dd
missmcbeal Skrevet 13. mai 2020 #59 Skrevet 13. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør disse bedriftene for å markedsføre seg? Vi hadde tenkt å bruke 50 000 på utenlandsreiser i år. Både sol og by sto på tapetet, og jeg regner med norsk reiseliv har lyst til å få kloa i disse pengene. Jeg har sett på visitnorway, googlet, sett på hotell og så videre, men jeg blir ikke solgt på Norge som ferieland. Jeg har nok natur og vær her jeg bor, det er ikke interessant. Snø har jeg virkelig fått nok av 😅 Norsk kultur kan jeg mye om. Festivaler er avlyst. Alt virker å være rettet mot utenlandske gjester. Her har næringslivet en jobb å gjøre dersom de ønsker mine penger. Hotellene tilbyr frokostpakke, ingen vet om det vil være mulig med den gode lange hotellfrokosten. Det er mye av kosen ved å reise innad i Norge når man må. Alt dette gjør at vi kommer til å droppe ferie og bare være hjemme i tre uker. Anonymkode: 02499...21d Det jobbes med Norgeskampanje nå - så det er ikke alt som er klart enda, så du kommer nok til å es mer de neste ukene. Grunnen til at markedsføringen har kommet såpass sent er at nesten alle markedsførere har vært helt eller delvis permittert og selskaper har ventet på tilskudd fra fylkeskommuner og kommuner for å få sine markedsførere tilbake. Det er først nå i mai mange har kommet tilbake på jobb og har kunnet starte jobben å planlegge Norgeskampanje. Det ligger utrolig mye arbeid bak. Når det gjelder hotellfrokost så er jo ikke det reiselivsnæringen sin feil. Frokostpakke er det beste og tryggeste de kan tilby. Jeg tror man kan se langt bort i fra frokostbuffe på mange mange måneder. Det er rett og slett alt for stor smittefare. Man kan likevel nyte masse god mat ved å bestille seg en rett senere på dagen.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #60 Skrevet 13. mai 2020 On 5/12/2020 at 3:46 PM, AnonymBruker said: Hvem skal ellers betale? Reiser jo selvsagt med forsikring, er det tillatt å reise gjelder forsikring også. Anonymkode: 7ab25...b77 Du blir ikke sendt hjem, du blir lagt inn på et sykehus fullt av antibiotikaresistente bakterier og helsepersonell som snakker dårlige engelsk og forventer bestikkelser (fakelaki) for å gi deg ordentlig oppfølging. Aldri i verden om jeg hadde tatt sjansen på det bare for å få litt sol i ei uke eller to. Anonymkode: a39c5...c7a
Anbefalte innlegg