Gå til innhold

Finner edderkopper i leiligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har flyttet til ny leilighet for en måned siden og det er kjellerleilighet. Har funnet flere edderkopper og syntes det er ekstremt ubehagelig. Det er permanent luftavfukter installert i leiligheten og leiligheten er helt nyoppusset. 

har dere noen tips for å bli kvitt dem? Eller å holde de permanent borte? 

Anonymkode: 68809...791

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir færre fluer da 😀

Anonymkode: aca7f...115

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De kommer nok fram fra dvalen nå. Du kan jo kontakte skadedyrfirma og spør om råd. Er vel ikke så uvanlig i en kjellerleilighet. 

Anonymkode: 575a9...13e

AnonymBruker
Skrevet

Tett igjen sprekker ved lister o.l. med silikon. Bruk edderkoppspray ved vinduer som står åpne. Har hørt man kan lage sin egen av peppermynte olje, men vet ikke om det funker.

Anonymkode: bbd95...3e0

AnonymBruker
Skrevet

Edderkopper er ikke farlige, bare la dem være.

Anonymkode: 26cdb...394

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Permetrin

Anonymkode: 20a54...ece

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

er jo bare noen dager om våren og høste når de migrerer, at du ser dem.

Anonymkode: 81d5b...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Det er problemet med kjellerleiligheter. Som regel edderkopper der. Tror du må prøve å venne deg til det. Det blir aldri helt fritt for edderkopper.

Anonymkode: 80ad6...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med lav luftfuktighet dør edderkoppene ganske raskt. I alle fall de som ikke er bittesmå. De små kan ikke bite deg (det er det i grunnen bare de aller største kjelleredderkoppene som kan).

Anonymkode: bdebd...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir helt feil å anbefale gift mot insekter som ikke gjør noen som helst skade. De er nyttedyr. De spiser insekter som vil kunne plage deg mye mer enn en edderkopp, f eks klegg og mygg. La de være.

Anonymkode: bfa32...7a5

• Liker 8
Skrevet

Hos meg forsvant det verste da utleier installerte elektrisk vifte på badet. (Sånn som får fuktigheten ut og som automatisk begynner å gå når det er en viss % fukt i rommet) 

Før det dusjet jeg permetrin inn i den luka uten at det egentlig hjalp så mye. 
Dusjer forøvrig permetrin i vinduskarmer (hvor vinduet ofte er åpent) og rundt karmen på inngangsdøra, med god effekt

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Permetrin

Anonymkode: 20a54...ece

Jeg tyr til dette. Har helt noia for edderkopper, og selv om god ventilasjon er det vanskelig å ikke få slike i på vaskerommet. Jeg sprayer derfor jevnlig litt rundt i rommet, i kroker og egentlig litt overalt, før jeg ikke skal bruke rommet på minst en dag. Holder dem borte. 

Glemmer jeg det en periode blir det hyl og skrik, for da dukker de opp. 

Jeg sprayer også dette jevnlig ved inngangsdøra, for liker å sitte på trappa, og vil ikke ha slikt selskap der. Må spraye oftere ute enn inne. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir helt feil å anbefale gift mot insekter som ikke gjør noen som helst skade. De er nyttedyr. De spiser insekter som vil kunne plage deg mye mer enn en edderkopp, f eks klegg og mygg. La de være.

Tro meg, de gjør skade. 

Jeg har knust to mobiler på grunn av plutselig kontakt med edderkopper, og jeg har også skadet meg ganske stygt en gang. Hvilket er ganske utrolig at bare har skjedd en gang, for jeg har tatt noen vanvittige hopp når en edderkopp har kommet brått på. Sprang jeg ikke hadde vurdert engang om de ble gjort bevisst, og ikke av ren redsel, uten at jeg klarte å tenke før jeg gjorde dem. Jeg har ingen ide om hvordan jeg klarte å hoppe så langt. 

Edderkopper i seg selv er kanskje ikke farlige, men reaksjoner på dem er ikke helt ufarlig, når man har vanvittig skrekk for dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er så utrolig lett å si for de som ikke har en ekstrem fobi mot edderkopper. Fobier er ikke rasjonelt, det er ikke slik at man bare kan tenke «jaja, de er jo nyttedyr», så er man ikke redd lenger. Jeg lar meg plage mye mindre av mygg og klegg. 

Anonymkode: 12adf...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...