AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Hei! Jeg er jurist i Staten, med 6 års arbeidserfaring. Har steget jevnt i lønn de siste årene (gjennom lokale lønnsforhandlinger, har hatt samme jobb hele tiden), og ble for to år siden seniorrådgiver. Ved juletider ansatte jobben min en ny jurist, som har 1 års arbeidserfaring. Vedkommende ble rådgiver, og fikk et tilbud om lønn som ligger høyere enn hva jeg tjener. Jeg har forståelse for at «startlønna» er høyere nå enn hva den var da jeg startet. Jeg synes det er fint at stillingen lønnes såpass, for da kan jeg kanskje bruke det som et argument til lokale lønnsforhandlinger senere. Men jeg lurer på: Bør jeg foreta meg noe annet - snakke med sjefen for eksempel? Det er svært begrenset hvor mye man kan stige i de lokale forhandlingene sies det. Burde jeg snakke med leder direkte og be om å bli vurdert for høyere lønn nå, eller hvordan fungerer dette? Er det noen «vits» å prøve på en statlig arbeidsplass? Jeg ligger under snittlønna for mitt eksamenskull iflg diverse lønnskalkulatorer. Jeg og nyansatt har samme type stilling, jeg har opplærings- og koordineringsansvar i tillegg. Takknemlig for råd Anonymkode: 89eaa...503 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Du bør be om å få det den nyansatte har + ekstra for det ekstra ansvaret du har. Sjefen bør begrunne et Evt nei meget godt om du ikke skal søke deg over til et annet sted tenker jeg. Anonymkode: b11cb...0f4 26
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Jeg var gjennom samme rulla i en privat arbeidsplass i fjor. Jeg hadde da 7 år arbeidserfaring og lå under lønnsnittet for 5 året på rad. Jeg hadde fagansvar og styrte en rekke prosjekter med godt hell. Så ble en ansatt rett fra skolebenken og fikk den lønna jeg mener jeg skulle ligge på som var ca 15% høyere enn hva jeg hadde da. Jeg sa opp kort tid etter og fikk da mot-tilbud fra gammel arbeidsgiver om samme lønn som den nyansatte jeg skulle ha i opplæring. Jeg har nå snart vært 1 år i ny jobb og stortrives med 22% høyere lønn enn hva jeg hadde for et år siden. Anonymkode: ee0db...271 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Er du sikker på at vedkommende ikke har lenger erfaring eller utdanning enn deg? Evt. mer ansvar eller andre arbeidsoppgaver? Viss ikke bør du ta det opp med tillitsvalgt. Anonymkode: c61f1...6a9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 Det er helt vanlig, er derfor man sier at den beste måten å gå opp i lønn er å skifte jobb. Synd at det er slik, men du tjener aldri på lojalitet til jobben din. Må alltid sette deg selv foran arbeidsgiver og arbeidsplass. Det du kan gjøre er å gå til sjefen og be om høyere lønn. Her skal du ikke legge hovedvekt på hva kollegaen din tjener, men hva lønnskalkulatorer mener du minimum burde tjene, og hvor mye ekstra du bidrar i stillingen din (alt ekstra ansvar og slikt) som betyr at du burde få mer en minimum. Får du ikke det du ber om, skifter du jobb. Det er ikke mye mer du kan gjøre enn det. Anonymkode: 381fb...7bd 4
Gjest Boron Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Jurist i Staten? Da avlønnes dere etter faste lønnstrinn og lønnsrammer. Det eneste som skiller dere er vel ansiennitet? Med andre ord, så har denne nyansatte lengre ansiennitet enn deg? Enten har du oppgitt for lite i ansiennitet til deg selv, eller så har han fått godskrevet mer enn det du vet om. Mulig han har forhandlet seg fram til et annet lønnstrinn eller lønnsramme enn det du har, basert på kunnskapsområder eller arbeidserfaring, eventuelt spesielle oppgaver som stillingen hans har. Spørsmålet er om han tjener såpass mye mer enn deg at det er verdt å lage en sak utav det?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 23 minutter siden, Boron skrev: Jurist i Staten? Da avlønnes dere etter faste lønnstrinn og lønnsrammer. Det eneste som skiller dere er vel ansiennitet? Med andre ord, så har denne nyansatte lengre ansiennitet enn deg? Enten har du oppgitt for lite i ansiennitet til deg selv, eller så har han fått godskrevet mer enn det du vet om. Mulig han har forhandlet seg fram til et annet lønnstrinn eller lønnsramme enn det du har, basert på kunnskapsområder eller arbeidserfaring, eventuelt spesielle oppgaver som stillingen hans har. Spørsmålet er om han tjener såpass mye mer enn deg at det er verdt å lage en sak utav det? Ved min statlige arbeidsplass har jurister med samme ansiennitet ulik lønn. Ulikhetene kan i stor grad tilskrives i hvilken grad den aktuelle juristen har forhandlet lønn ved ansettelse. For nyutdannede utgjør forskjellen omtrent 40k og denne øker med årene. Anonymkode: 2700c...290 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 5 minutter siden, Boron skrev: Jurist i Staten? Da avlønnes dere etter faste lønnstrinn og lønnsrammer. Det eneste som skiller dere er vel ansiennitet? Med andre ord, så har denne nyansatte lengre ansiennitet enn deg? Enten har du oppgitt for lite i ansiennitet til deg selv, eller så har han fått godskrevet mer enn det du vet om. Mulig han har forhandlet seg fram til et annet lønnstrinn eller lønnsramme enn det du har, basert på kunnskapsområder eller arbeidserfaring, eventuelt spesielle oppgaver som stillingen hans har. Spørsmålet er om han tjener såpass mye mer enn deg at det er verdt å lage en sak utav det? Det funker ikke sånn overalt. Hos oss funker det som følger: Ved nyansettelser må arbeidsgiveren min (stor statlig etat) betale noe i nærheten av markedslønn for i det hele tatt å bli tatt i betraktning av folk som har kompetansen vi trenger. Ved nyansettelser står de som gjør ansettelsen friere til å sette lønna (innenfor et visst spenn for stillingen) for å få tak i den rette personen. Men når du først er ansatt kommer lønnssystemet inn for fullt, og det er veldig vanskelig for lederne å sette opp lønna di noe særlig uansett hvor mye de synes du fortjener det. I lokale forhandlinger må de argumentere for å prioritere deg i en fastsatt pott med lønnstrinn, og så er det noen andre over dem igjen som må veie deg opp mot en haug andre ansatte som andre ledere har prøvd å argumentere for, før det til slutt blir bestemt hvem som får hvor mange lønnstrinn. Fagforeningene er selvsagt sterkt inne i disse forhandlingene. Men i lokale forhandlinger kan du tross alt være heldig og få uttelling. Det meste jeg har hørt om tror jeg er 4 lønnstrinn. I sentrale forhandlinger blir potten gjerne smurt papirtynt utover. Så finnes det unntaksregler for å gjøre opp for skjevheter, men det skal ofte mye til for å komme inn under disse. Men ledere ynder å bruke nyansattes forholdsmessig høye lønn som en brekkstang for å forsøke å få opp lønnsnivået på avdelingen sin i de lokale forhandlingene. Konklusjon: Ved nyansettelser i staten kan du få en ganske OK lønn, men med årene er det veldig lett å sakke akterut i forhold til tilsvarende stillinger i det private. Derfor er det dessverre ganske vanlig å bli forbigått av nyansatte - selv noen du blir satt til å lære opp. Og ja, det kan absolutt føles litt bittert i blant. Anonymkode: 6e3c3...91c 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 29 minutter siden, Boron skrev: Jurist i Staten? Da avlønnes dere etter faste lønnstrinn og lønnsrammer. Det eneste som skiller dere er vel ansiennitet? Med andre ord, så har denne nyansatte lengre ansiennitet enn deg? Enten har du oppgitt for lite i ansiennitet til deg selv, eller så har han fått godskrevet mer enn det du vet om. Mulig han har forhandlet seg fram til et annet lønnstrinn eller lønnsramme enn det du har, basert på kunnskapsområder eller arbeidserfaring, eventuelt spesielle oppgaver som stillingen hans har. Spørsmålet er om han tjener såpass mye mer enn deg at det er verdt å lage en sak utav det? Akademikere i staten har ikke lengre lønnstrinn/lønnsramme osv. En blir ansatt på et kronebeløp og forhandler på kroner, ikke trinn. Anonymkode: bdef8...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akademikere i staten har ikke lengre lønnstrinn/lønnsramme osv. En blir ansatt på et kronebeløp og forhandler på kroner, ikke trinn. Anonymkode: bdef8...e9f Det gjelder ikke akademikere generelt, men medlemmer av forbundet Akademikerne. Anonymkode: 6e3c3...91c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 Du kan jo forsøke å forhandle, men du har ikke rett på noe som helst, bare fordi den nye kollegaen kanskje er flink til å forhandle for seg. Anonymkode: d07c2...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 Ta deg en samtale med fagforeningen. Anonymkode: 3f92a...b68 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Du kan godt ta en lønnssamtale med sjefen, men ikke baser samtalen på at du bør få "like mye i lønn som NN". Du må argumentere med egne kvalifikasjoner og evt gjennomsnittlig inntekt for gruppen du kan sammenligne deg med. Det er kanskje ikke veldig lurt å gjøre dette nå med en gang det har kommet inn en ny. Du kan også komme litt lenger med forhandlingene om du har fått et tilbud fra en annen arbeidsgiver. Derfor kan du sjekke markedet hvis det kan være interessant for deg å bytte beite. Du kan kanskje i første rekke snakke med sjefen om hva de har for slags planer for deg framover. Nevner de mer ansvar eller f.eks opplæring av den nye, bør du komme inn på lønn og andre goder. Jeg tenker det kan være lurt å høre hvor du står før du buser inn med lønnskrav. Anonymkode: a1b2a...254 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 Klassisk. Jobber i statlig selskap, og dette er noe alle vet. Inngangsbilletten er fin som relativt nyutdannet, så flater veksten ut, og de nyansatte går forbi, tross antall års erfaring. Skal lønn opp, må du søke ny jobb internt eller få et mellomøederansvar. Da stiger du ca 50-80 000, men det igjen medfører mye mer jobb/ ansvar for lønnen du i utgangspunktet burde hatt før stillingsbytte Anonymkode: 2c53e...d8b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt ta en lønnssamtale med sjefen, men ikke baser samtalen på at du bør få "like mye i lønn som NN". Du må argumentere med egne kvalifikasjoner og evt gjennomsnittlig inntekt for gruppen du kan sammenligne deg med. Det er kanskje ikke veldig lurt å gjøre dette nå med en gang det har kommet inn en ny. Du kan også komme litt lenger med forhandlingene om du har fått et tilbud fra en annen arbeidsgiver. Derfor kan du sjekke markedet hvis det kan være interessant for deg å bytte beite. Du kan kanskje i første rekke snakke med sjefen om hva de har for slags planer for deg framover. Nevner de mer ansvar eller f.eks opplæring av den nye, bør du komme inn på lønn og andre goder. Jeg tenker det kan være lurt å høre hvor du står før du buser inn med lønnskrav. Anonymkode: a1b2a...254 Been there. Ikke mye å hente. De viser den statistikken de vil vise og sier: du ligger på snittet. Det er nesten nytteløst. Prøvd dette i 4 år Hilsen en i samme situasjon Anonymkode: 2c53e...d8b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 Vil du ha høyere lønn? Se deg om etter ny jobb. Om de vil beholde deg går du kanskje opp i lønn. Om du får nytt jobbtilbud kan du forhandle deg opp der. Anonymkode: d07c2...e8e 2
Djækklåsst Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 TS, kan jeg spørre hvordan du vet lønnen til den nyansatte? Spurt vedkommende, eller har du innsyn? 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Dette er dessverre veldig vanlig. Synes det er kjempesynd at det er sånn i min bransje for det gjør at folk bytter jobb ofte, spesielt i starten av karrieren, og det hadde vært mye bedre om alle som jobbet et sted hadde lengre erfaring fra samme sted. Domenekunnskap har mye å si i min bransje det hjelper ikke bare å kunne det faglige rundt stillingene (noe ledelse nok tror og derfor ikke ser verdien i en som er ansatt lengre over en nyansatt med samme kompetanse på papiret, på samme måte som vi lengre nede som faktisk jobber med dem nok gjør...) Anonymkode: c4108...bf6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #19 Skrevet 12. mai 2020 2 hours ago, Boron said: Jurist i Staten? Da avlønnes dere etter faste lønnstrinn og lønnsrammer. Det eneste som skiller dere er vel ansiennitet? Med andre ord, så har denne nyansatte lengre ansiennitet enn deg? Enten har du oppgitt for lite i ansiennitet til deg selv, eller så har han fått godskrevet mer enn det du vet om. Mulig han har forhandlet seg fram til et annet lønnstrinn eller lønnsramme enn det du har, basert på kunnskapsområder eller arbeidserfaring, eventuelt spesielle oppgaver som stillingen hans har. Spørsmålet er om han tjener såpass mye mer enn deg at det er verdt å lage en sak utav det? Dette stemmer ikke. Hilsen en som har full oversikt over lønn og ansiennitet til alle juristene på min statlige arbeidsplass. F.eks så er det lettere å forhandle seg til høyere lønn om man kommer fra en godt lønnet stilling i privat sektor. Anonymkode: 18a4c...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #20 Skrevet 12. mai 2020 10 minutter siden, Djækklåsst skrev: TS, kan jeg spørre hvordan du vet lønnen til den nyansatte? Spurt vedkommende, eller har du innsyn? Alle har rett til innsyn i offentlig ansattes lønn. Det er bare å be om innsyn, så får du liste over hva kollegaene dine tjener. Jeg er i samme situasjon. Jobber i staten, og alle nyansatte går rett inn på høyere lønnstrinn. (50 000kr mer) Jeg ser etter ny jobb. Anonymkode: 77b5c...c1a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå