AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Lurer på hvor nøye dere er på smittevernstiltakene i hjemmet? Jeg jobber i barnehage og følger selv smittevernstiltakene så godt jeg kan. Det innebærer å ha på rene klær hver dag, vaske hendene til alt (er sår på fingrene) hoste og nyse i albuen + alt det andre som står i smittevernsveilederen. Hjemme vasker jeg klær konstant, vasker hendene hele tiden-etter at jeg har vært ute, etter dobesøk (selvfølgelig) før og etter mat og matlaging, vasker dørhåndtak minst 2 ggr pr uke, vasker mobilskjerm og PC-tastatur, holder hjemmet rent + mm. Irriterer meg over at samboer og sønn regelrett driter i dette, og lurer på hvordan jeg kan få dem til å forstå hvor viktig det er å bla vaske hendene og ha på rene klær hver dag. Spesielt gjelder dette sønnen på 16, og det blir bare himling med øynene og sure kommentarer når jeg tar dette opp. Nå begynner han på skolen igjen, og er nødt til å forholde seg til vaskeregler der, men driter i dette hjemme. Han gjør det iallefall ikke uten å ha fått påminnelse først. Noen tips? Anonymkode: 96f31...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Satser på at jeg har hatt det. Og at det gir immunitet. Anonymkode: 14577...113
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Det der høres slitsomt ut. Vaske alt mulig inne i huset? Om ingen i huset er smittet? Anonymkode: 52ab2...b67 17
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 Vi vasker hender med en gang vi kommer inn, og før mat og endel ellers, alle sammen. Rene klær tenkte jeg først at vi selvsagt har hver dag, men yttertøy og sko, og bukser skifter vi jo ikke alltid, så det gjør vi ikke. Men ingen av oss jobber ute med mennesker, nå skal jeg jammen meg huske på at barna (som går på skolen) også skifter bukser. og varierer med jakker i hvertfall (viruset overlever vel ikke dagevis på tøy?). badet og dørhåndtak har vi vasket med antibac hver dag det har vært noen innom (har vært noen håndverkere her, vi har oppholdt oss i annen etasje, men har da vasket dem ut hver eneste dag), og vasker hånkler hele tiden. Mannen må da forstå det med håndvask? På skolen vasker de forresten så mye at hendene blir såre, det er etter hvert friminutt og en del ellers har jeg inntrykk av. Anonymkode: 89266...070 2
GjestSiden2006 Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 (endret) Ganske nøye. To barn i barnehage. De må alltid ta av ytterklær i gangen og legge på plass i garderoben. Inn på badet, ta av alt unntatt truse, legge til skittentøysvask. Gå på do, vaske seg på hender og ansikt. Ta på rene klær, inneklær. Jeg skifter håndkle to ganger i uken på begge bad og kjøkken. Smører med krem på såre hender. Spriter nettbrett, telefoner, dørhåndtak og andre overflater en gang i uken. Alt dette før Corona. Etter Corona gjør vi det samme, men en ting er endret på. Vi møter ingen. Ingen får komme inn i boligen. Vi har ingen playdate med noen. Holder oss for oss selv. Har svigerforeldre som dør tvert om de skulle blitt smittet. Leverer i barnehagen og da vet jo ikke vi om alle der er like flinke som oss, og dermed er vi ennå strengere. Endret 12. mai 2020 av GjestSiden2006 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Vi gjør ikke noe annet enn å vaske hendene nøye etter vi har vært ute. Rene klær har vi på hver dag. Anonymkode: b0d54...aaa 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 Jeg tar av skoene og låser døra før jeg gjør noe annet. Deretter vasker jeg hender, før jeg tar av klærne, vasker hendene igjen, før jeg tar på nye klær. Har jeg varer, desinfiseres og vaskes de, før de legges på plass, og all emballasje kastes umiddelbart. Unngår i størst mulig grad å ta med ting inn. Gulvet vaskes også oftere enn før. kraner og dørhåndtak vaskes jevnlig med klor. All løsvekt som ikke kan vaskes eller varmebehandles, blir ikke lenger kjøpt. Kjøper f.eks appelsiner, og vasker grundig, men har sluttet å kjøpe dadler, da disse ikke kan vaskes. Har jeg en sjokolade, finner jeg fram en tallerken (etter at hendene er vasket selvfølgelig), og åpner den uten å berøre den. Legger den så ned på tallerkenen, og hiver papiret, og vasker hendene igjen. Knekker den av og til opp, og legger den på glass, hvis jeg skal ha den senere. Forrige uke kom jeg borti, så da ble den kasta. spiser/drikker ingenting ute blant folk. Alt spises og drikkes hjemme, når jeg sitter med rene klær og vaskede hender. Ja, jeg er nøye. Jeg vil ikke ha dette drittet. Anonymkode: ab286...1c9 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 Dersom du og alle andre i husstanden vasker hender med en gang dere kommer hjem er det vel rimelig unødvendig å vaske alle flater hele tiden? Samme med klær, hvorfor ikke bare ha uteklær og inneklær? Så blir det ikke så mye klessvask. Jeg vasker hender med en gang jeg kommer inn døra etter å ha vært ute. Når jeg kommer inn så er jeg jo inne, det er jo ikke noe nytt jeg tar på, jeg tar jo på det samme hele tiden. Hvorfor skal det være nødvendig å desinfisere og vaske alt mer enn normalt? Dersom smitten ikke blir dratt med inn utenfra så har vi jo ikke smitte inne? Den dukker jo ikke bare opp liksom. Anonymkode: 58470...e37 18
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvor nøye dere er på smittevernstiltakene i hjemmet? Jeg jobber i barnehage og følger selv smittevernstiltakene så godt jeg kan. Det innebærer å ha på rene klær hver dag, vaske hendene til alt (er sår på fingrene) hoste og nyse i albuen + alt det andre som står i smittevernsveilederen. Hjemme vasker jeg klær konstant, vasker hendene hele tiden-etter at jeg har vært ute, etter dobesøk (selvfølgelig) før og etter mat og matlaging, vasker dørhåndtak minst 2 ggr pr uke, vasker mobilskjerm og PC-tastatur, holder hjemmet rent + mm. Irriterer meg over at samboer og sønn regelrett driter i dette, og lurer på hvordan jeg kan få dem til å forstå hvor viktig det er å bla vaske hendene og ha på rene klær hver dag. Spesielt gjelder dette sønnen på 16, og det blir bare himling med øynene og sure kommentarer når jeg tar dette opp. Nå begynner han på skolen igjen, og er nødt til å forholde seg til vaskeregler der, men driter i dette hjemme. Han gjør det iallefall ikke uten å ha fått påminnelse først. Noen tips? Anonymkode: 96f31...1bd Men det du gjør er jo bare tull, Ts. Det du gjør når du kommer hjem er det alle gjør når de kommer hjem: henger fra deg uteklær og setter fra deg sko og veske. Desse vasker du ikke - de er skitne og forblir skitne. De står i «skitten sone». Så vasker du nevene, kler av deg uteklær og på deg inneklær. Igjen - intet må vaskes. Inneklær og uteklær er bare ikke i kontakt med hverandre, og dere ikke i kontakt med uteklærne når dere er inne. Igjen vasker du nevene. Nå er du i ren sone. Så nå opprettholder du helt normal inne-hygiene. Selvsagt vasker du hendene etter å ha gått på do (skulle jo bare mangle), men det er like liten grunn til å skure og skrubbe i ren sone nå som i fjor. Å ha på seg rene klær hver dag utover normale hensyn til å ikke lukte er helt uvesentlig - alt utenfor huset ditt er skittent. Det er som å ha på seg hansker og så ta på en melkekartong - helt latterlig. Anonymkode: 36adc...0dc 15
GjestSiden2006 Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom du og alle andre i husstanden vasker hender med en gang dere kommer hjem er det vel rimelig unødvendig å vaske alle flater hele tiden? Samme med klær, hvorfor ikke bare ha uteklær og inneklær? Så blir det ikke så mye klessvask. Jeg vasker hender med en gang jeg kommer inn døra etter å ha vært ute. Når jeg kommer inn så er jeg jo inne, det er jo ikke noe nytt jeg tar på, jeg tar jo på det samme hele tiden. Hvorfor skal det være nødvendig å desinfisere og vaske alt mer enn normalt? Dersom smitten ikke blir dratt med inn utenfra så har vi jo ikke smitte inne? Den dukker jo ikke bare opp liksom. Anonymkode: 58470...e37 Vet ikke om dette gjelder mitt innelgg, men kan svare på dette med inne og uteklær. Barna har jo på uteklær i barnehagen, men så er de inne litt i barnehagen. Og de klærne fra barnehagen, som de brukte der inne, skal ikke opp i sofa hjemme. Barna kan finne på å gjemme seg under dynen på soverom osv. Ush a meg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, GjestSiden2006 skrev: Vet ikke om dette gjelder mitt innelgg, men kan svare på dette med inne og uteklær. Barna har jo på uteklær i barnehagen, men så er de inne litt i barnehagen. Og de klærne fra barnehagen, som de brukte der inne, skal ikke opp i sofa hjemme. Barna kan finne på å gjemme seg under dynen på soverom osv. Ush a meg. Jeg tenkte ikke på parkdresser ol. som vanligvis er det som går under begrepet uteklær. Det jeg mente med uteklær var klær som brukes utenfor huset. Inneklær er da klær som brukes inne i huset. Uteklær blir da klær som brukes i butikken, barnehagen, skolen, jobb osv. Altså at man bytter klær når man kommer hjem. Anonymkode: 58470...e37 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvor nøye dere er på smittevernstiltakene i hjemmet? Jeg jobber i barnehage og følger selv smittevernstiltakene så godt jeg kan. Det innebærer å ha på rene klær hver dag, vaske hendene til alt (er sår på fingrene) hoste og nyse i albuen + alt det andre som står i smittevernsveilederen. Hjemme vasker jeg klær konstant, vasker hendene hele tiden-etter at jeg har vært ute, etter dobesøk (selvfølgelig) før og etter mat og matlaging, vasker dørhåndtak minst 2 ggr pr uke, vasker mobilskjerm og PC-tastatur, holder hjemmet rent + mm. Irriterer meg over at samboer og sønn regelrett driter i dette, og lurer på hvordan jeg kan få dem til å forstå hvor viktig det er å bla vaske hendene og ha på rene klær hver dag. Spesielt gjelder dette sønnen på 16, og det blir bare himling med øynene og sure kommentarer når jeg tar dette opp. Nå begynner han på skolen igjen, og er nødt til å forholde seg til vaskeregler der, men driter i dette hjemme. Han gjør det iallefall ikke uten å ha fått påminnelse først. Noen tips? Anonymkode: 96f31...1bd Vasker klær som normalt. Vasker hender når jeg kommer hjem for å hindre smitten, og da er det vasket bort. Så noe mer er ikke nødvendig. Jeg er singel, men selv med en samboer hadde jeg tenkt det samme. Så lenge vi vasker hendene når vi kommer inn, så er alt fint. Jeg har ute og inneklær jeg bruker, så tar på egne klær når jeg kommer hjem. Anonymkode: c2ad9...b51 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar av skoene og låser døra før jeg gjør noe annet. Deretter vasker jeg hender, før jeg tar av klærne, vasker hendene igjen, før jeg tar på nye klær. Har jeg varer, desinfiseres og vaskes de, før de legges på plass, og all emballasje kastes umiddelbart. Unngår i størst mulig grad å ta med ting inn. Gulvet vaskes også oftere enn før. kraner og dørhåndtak vaskes jevnlig med klor. All løsvekt som ikke kan vaskes eller varmebehandles, blir ikke lenger kjøpt. Kjøper f.eks appelsiner, og vasker grundig, men har sluttet å kjøpe dadler, da disse ikke kan vaskes. Har jeg en sjokolade, finner jeg fram en tallerken (etter at hendene er vasket selvfølgelig), og åpner den uten å berøre den. Legger den så ned på tallerkenen, og hiver papiret, og vasker hendene igjen. Knekker den av og til opp, og legger den på glass, hvis jeg skal ha den senere. Forrige uke kom jeg borti, så da ble den kasta. spiser/drikker ingenting ute blant folk. Alt spises og drikkes hjemme, når jeg sitter med rene klær og vaskede hender. Ja, jeg er nøye. Jeg vil ikke ha dette drittet. Anonymkode: ab286...1c9 Men er det noe bedre å gå rundt med en sånn frykt over lengre tid? Har du det noe bra med det? Anonymkode: c69ec...f31 14
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 Lever akkurat som før. Anonymkode: 11cfc...2c7 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Hø, har dere nye klær på barna hver dag, selv om gårsdagens ikke var skitne?? Skjønner det handle om bakterier, men likevel, virker overdrevet..?? Anonymkode: d5896...4cd 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 Spriter hender før og etter butikktur og alltid etter jeg kommer hjem. Vasker ikke noe ekstra utover det. Skifter klær hver dag, men det har jeg alltid gjort, jobber innen helse, men med friske folk utenfor risikogruppen. På jobb vasker vi så klart hendene før og etter vi har vært inne hos en bruker. Men da ikke kommuner betaler for 1 til 1 for alle, så er vi inne hos flere brukere hver dag. Anonymkode: 064f9...083 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 Vi har ikke barn, og det tror jeg har en del å si for hvordan vi har det. Vi har også begge hjemmekontor nå. Dette har MYE å si for hvordan jeg syns man bør forholde seg til ekstratiltak nå. Vi er nøye på å vaske hender når vi kommer hjem, om vi har vært på handletur eller bare ute på en gåtur. Ellers lever vi ganske normalt - vi foretrekker begge å gå i litt mer behagelige klær hjemme, så "uteklær" blir fort hengt opp klart til bruk neste gang, og hjemmeklær går på. Ser ingen grunn til å vaske klær etter én gangs bruk, spesielt ikke bukser eller gensere som er på i noen få timer uten at vi svetter. Går kun ut for mathandling, gåtur, og nødvendige legebesøk/fysio. Jeg hadde kanskje vasket jeans etter to gangers bruk om jeg reiste kollektivt, men kjører kun privatbil nå Så vi vasker innendørs som vi pleier, ikke noen ekstra tiltak. Normal, god hygiene. Anonymkode: 91aa1...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hø, har dere nye klær på barna hver dag, selv om gårsdagens ikke var skitne?? Skjønner det handle om bakterier, men likevel, virker overdrevet..?? Anonymkode: d5896...4cd Har fått beskjed fra barnehage og skole om at de skal ha nye/rene klær hver dag. Dog gjelder det ikke yttertøy. Anonymkode: c69ec...f31 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #19 Skrevet 12. mai 2020 Så lenge ingen av oss er påvist smittet eller har symptomer gjør vi ikke så mye ekstra. Vasker hendene når vi kommer hjem og nårvi drar ut, i tillegg til vanlig håndvask såklart. Og vasker over dørhåndtak med klor innimellom. Ellers vanlig hygiene som tidligere. Det er jo håndvask som er alfa og omega og det skal holde lenge, så da gjør vi det 👍 Anonymkode: 09d1e...9ec 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #20 Skrevet 12. mai 2020 Vi lever som før, her hjemme. Har jeg eller jentungen vært nærme nok virus til å bli smittet, så vil det ikke hjelpe hvor enn mye jeg styrer hjemme, da blir vi sjuke. Begge to, sannsynligvis. Anonymkode: 54102...e00 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå