Gå til innhold

Bare tull og rot med import. Blir krevd moms flere ganger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte noe på Ebay for et par uker siden, og fikk pakken før helga. Fikk brev i går fra FedEx, der de krevde moms, samt et saftig fortollingsgebyr. 

Etter å ha vært i kontakt med FedEx, kom det frem at selger / butikken ikke har lagt ved riktig informasjon (såkalt VOEC nummer for butikken), og at jeg da måtte betale inn mva til speditør, for så å søke refusjon fra tolletaten. 

Når jeg snakket med tolletaten, så sa de at jeg må søke refusjon fra skatteetaten. 

Når jeg snakket med skatteetaten, så sa de at jeg må søke refusjon fra Ebay. 

Når jeg snakket med Ebay, så sa de at jeg måtte søke refusjon fra skatteetaten. 

Dette går ingen veier. Ebay nekter helt på at det er de som er ansvarlige for noen refusjon, og jeg kommer ei heller i kontakt med noen andre enn deres kundeservice. 

Anonymkode: 85a7b...fd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som de har litt innkjøringsproblemer. Håper det går seg til etterhvert.

Anonymkode: dec53...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men jeg ler. For en salig røre.

Dette er grunnen til at jeg har ventet litt med å bestille, bortsett fra et par småting som har gått uten problemer.

Er spent på hvordan denne historien ender! Det virker jo håpløst. Du har kvittering fra eBay på at momsen er betalt, men hva hjelper det? FedEx driter vel i det, og skatteetaten .. ja, hva sier de? De får jo dobbelmoms som en følge av dette. 

Anonymkode: 89f17...631

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS Her

Bare for å ha det avklart: Ja, jeg betalte mva ved utsjekking. Det står en egen "Tax" linje i min Ebay-kvittering / faktura, og fikk en egen "Tax invoice" i kjøpsdetaljer. 

Problemet er at mange butikker som selger via Ebay, velger å bruke EGEN faktura som de genererer lokalt / i egen progamvare. Disse inneholder selvfølgelig ikke noen VOEC informasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS Her

Bare for å ha det avklart: Ja, jeg betalte mva ved utsjekking. Det står en egen "Tax" linje i min Ebay-kvittering / faktura, og fikk en egen "Tax invoice" i kjøpsdetaljer. 

Problemet er at mange butikker som selger via Ebay, velger å bruke EGEN faktura som de genererer lokalt / i egen progamvare. Disse inneholder selvfølgelig ikke noen VOEC informasjon. 

Nei, står ikke noe om VOEC der, men det står jo helt klart og tydelig via utsjekkingsprosessen at moms blir betalt til norske myndigheter. Så jeg synes det er litt stusselig om noen skulle bruke det som argument mot deg, at det ikke står direkte noe VOEC-nummer eller lignende på kvitteringen.

Når man for eksempel holder over spørsmålstegnet der det står "VAT" i kassen før betaling, så står det en notis om norske myndigheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, står ikke noe om VOEC der, men det står jo helt klart og tydelig via utsjekkingsprosessen at moms blir betalt til norske myndigheter. Så jeg synes det er litt stusselig om noen skulle bruke det som argument mot deg, at det ikke står direkte noe VOEC-nummer eller lignende på kvitteringen.

Når man for eksempel holder over spørsmålstegnet der det står "VAT" i kassen før betaling, så står det en notis om norske myndigheter.

Jeg kan bare anta at fraktselskapene (UPS, FedEx, DHL, osv.) ikke vil tape gebyrene.

Kundeservice var uansett ubrukelig, da de ikke hadde hørt om noe VOEC-register før. Jeg måtte komme i direkte kontakt med folk fra import/customs avdelingen deres, før noen i det hele tatt hadde vært borti VOEC før. 

Voksesmerter? Ja, kanskje. Men akkurat nå er det Ebay og Skatteetaten som står å stanger mot hverandre, der hver part skriver at jeg må to kontakt med motparten for refusjon. 

Skulle speditørene kreve inn mva og gebyrer på en sending med synlig tax invoice og VOEC-nummer, så skal jeg melde dem til forbrukertilsynet. Da kan jeg bare anta at det enten er systematisk inkompetanse innad, eller systematisk gebyrsvindel på gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på disse VOEC greiene. Ser på ebay at det står:

Sitat

Items delivered to Norway – Value Added Tax on E-commerce (VOEC)

Starting 1 April 2020, Value Added Tax (VAT) applies to goods below a value of 3000 NOK that are imported into Norway.

eBay will add VAT to the order total at checkout. The seller will receive their usual payment for the order value (item price plus shipping costs), and eBay will remit the VAT value to the Norwegian Tax Administration. Sellers must include eBay's VOEC number on the package "VOEC no 2024926".

Men spørsmålet er jo om dette skjer automatisk og at selgeren faktisk skriver det på, eller om man må be hver enkelt selger om å skrive dette. Og da kan det fort bli rot i systemet da ikke alle selgere leser kommentaren. Kanskje det går an å endre shipping address til å inneholde dette slik at man er sikker på at dette alltid kommer med?

Anonymkode: 4a58a...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på disse VOEC greiene. Ser på ebay at det står:

Men spørsmålet er jo om dette skjer automatisk og at selgeren faktisk skriver det på, eller om man må be hver enkelt selger om å skrive dette. Og da kan det fort bli rot i systemet da ikke alle selgere leser kommentaren. Kanskje det går an å endre shipping address til å inneholde dette slik at man er sikker på at dette alltid kommer med?

Dessverre går visstnok ikke dette helt automatisk for alle.

Noen selgere har visst ikke notert Ebays VOEC-nummer på pakken og når man har fått pakken til Norge er man blitt krevd for moms dobbelt opp av transportør.

I andre tilfeller har ikke selger klart å få sendt pakken til Norge uten at VOEC-nummeret er blitt spesifisert og det har vært veldig mye frem og tilbake før selger har klart å ordne dette og fått sendt pakken.

Stort sett virker det som det går greit, men er du uheldig kan de bli en del ekstra styr.

Anonymkode: 12f29...15f

AnonymBruker
Skrevet

Kamskje lurt å kontakte seller før man bestiller for å forsikre seg om at dette voecnr kommer med.

Anonymkode: 0fb64...a03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestiller stort sett billige småting fra kinesiske selgere som ofte har over 100.000 salg og håndterer sikkert hundrevis av salg per dag, så når dette går på samlebånd, ser jeg for meg at det fort kan glippe. Men det ser ut som det alltid er det samme VOEC nummeret som skal brukes med alle kjøp fra ebay, altså "VOEC no 2024926" (jeg trodde det ville genereres et nytt nummer for hvert salg).

Så det jeg da lurer på er om det kan bakes inn i shipping address'en på et vis. Den inneholder jo felt for: Navn, Land, Provins, By, Gateadresse. Vi bruker jo ikke både "By" og "Provins" her, så kanskje en av de feltene bare kan fylles ut med "VOEC no 2024926", så vil det alltid følge med. Uansett hva selgeren foretar seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg misforsto på et punkt (ble nesten litt kaos i hodet bare av å lese rotet - stakkars deg som faktisk må ordne opp i alt sammen) men kan du be selger om å sende VOEC-info i en mail til FedEx?

Anonymkode: 9e940...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...