AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Skrevet 12. mai 2020 Noe å tenke på for alle dem som sitter hjemme og koser seg mens samfunnet er stengt? Sitat Regjeringen benytter revidert statsbudsjett til å i det stille slå alarm om velferdsstatens overlevelse. https://www.nettavisen.no/nyheter/sanner-slar-alarm-om-velferdsstaten-i-norge---alvorlige-utfordringer-med-baerekraften/3423967056.html Anonymkode: 70c93...d59 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Skrevet 12. mai 2020 Okay, jeg sitter hjemme "og koser meg" - jobben er stengt. Hva mener du jeg skal gjøre? Tenke på dette er greit nok det, men ja.. hva mer? En tanke er fint det, men burde vel gjøre noe mer enn å bare tenke og? Anonymkode: 40138...08b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Skrevet 12. mai 2020 Bare vrøvl og skremselspropaganda. Anonymkode: 6db23...60f 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay, jeg sitter hjemme "og koser meg" - jobben er stengt. Hva mener du jeg skal gjøre? Tenke på dette er greit nok det, men ja.. hva mer? En tanke er fint det, men burde vel gjøre noe mer enn å bare tenke og? Anonymkode: 40138...08b Det er vel først og fremst ment til de som mener fortsatt nedstenging (fram til det kommer en vaksine? - om 2 - 5 - 10 år?) er en god ide. Heldigvis ser det ikke ut som regjeringen har tenkt å følge det sporet.... Anonymkode: ee27b...50b 2
Druid Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare vrøvl og skremselspropaganda. Anonymkode: 6db23...60f Jeg er ikke direkte enig i det, men det er en worst case scenario som ikke bringer mye til bords. Hva han skisserer, er at vi får en sterk økonomisk vekst uten at velferdsstaten får ta del i det. Det finnes en del sånne scenarioer, der verden rundt oss får en større finanskrise som av en eller annen årsak ikke påvirker oss. Og deler av problemet her er jo at vi nå kaster penger på koronakrisen hvilket uten tvil styrker oss kunstig i verden som helhetlig sliter. Så selv om vi skal være bevist problemet, så for øyeblikket har vi muligheter til å takle det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, Druid skrev: Jeg er ikke direkte enig i det, men det er en worst case scenario som ikke bringer mye til bords. Hva han skisserer, er at vi får en sterk økonomisk vekst uten at velferdsstaten får ta del i det. Det finnes en del sånne scenarioer, der verden rundt oss får en større finanskrise som av en eller annen årsak ikke påvirker oss. Og deler av problemet her er jo at vi nå kaster penger på koronakrisen hvilket uten tvil styrker oss kunstig i verden som helhetlig sliter. Så selv om vi skal være bevist problemet, så for øyeblikket har vi muligheter til å takle det. Jada. Krisen blir nok brukt til å skru ytterligere til, slik de har hatt lyst til lenge men ikke kan gå til valg på. Nå har de sjansen, skylder på krisen, og drar til. Midlertidige stønader kan merke dette. Uføre trenger ikke bekymre seg. Anonymkode: 6db23...60f
OPIgirl Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel først og fremst ment til de som mener fortsatt nedstenging (fram til det kommer en vaksine? - om 2 - 5 - 10 år?) er en god ide. Heldigvis ser det ikke ut som regjeringen har tenkt å følge det sporet.... Anonymkode: ee27b...50b Hvis du har fått med deg nyheter i dag, sier Erna Solberg at det kan være aktuelt å stenge ned igjen hvis folk er uforsiktige og tror at alt er over. Jeg kan garantere deg at det finnes flust av uforsiktige, ansvarsløse idioter. Og på grunn av dem kommer det til å komme en ny bølge. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare vrøvl og skremselspropaganda. Anonymkode: 6db23...60f Hehehehe... eller, jeg burde vel faktisk gråte.... hvor nedsnødd går det an å bli? Det som er vrøvl og skremselspropaganda er det viruset som ligger til grunn for alt dette. Folk får ikke gå på jobb, men har siden tiltakene startet kunne gå fritt rundt på butikken og andre plasser. "Sosial avstand" er jo bare tull all den tid dette viruset overlever dagesvis på diverse overflater. Likevel har bare et par hundre visstnok dødd av dette viruset her til lands. At dere som blindt støtter disse drastiske tiltakene kaller den resulterende økonomiske krisa for "skremselspropaganda" er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Det må være fordi dere sitter relativt godt i det foreløpig... men regninga kommer, og da er det ikke sikkert det hjelper å ha mye penger på bok engang... Anonymkode: 2defe...319 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 Men nå er samfunnet i ferd meg å åpnes opp igjen, så dommedagsprofetiene kan du ha for deg selv. Anonymkode: d2d93...e28 3
Hr. Aktiv Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 11 minutter siden, Druid skrev: Jeg er ikke direkte enig i det, men det er en worst case scenario som ikke bringer mye til bords. Hva han skisserer, er at vi får en sterk økonomisk vekst uten at velferdsstaten får ta del i det. Det finnes en del sånne scenarioer, der verden rundt oss får en større finanskrise som av en eller annen årsak ikke påvirker oss. Og deler av problemet her er jo at vi nå kaster penger på koronakrisen hvilket uten tvil styrker oss kunstig i verden som helhetlig sliter. Så selv om vi skal være bevist problemet, så for øyeblikket har vi muligheter til å takle det. Hvordan kan ikke det påvirke oss? Vi er avhengige av varer og tjenester fra utlandet da vi har nedprioritert vår egen avling. Vi har masse penger stående i fond rundt om i verden. Penger vi taper om resten av verden går konk. Hva gjør vi da? Ser jo nå at Norge ikke er noe sted å være da fremmedarbeiderne nå flykter. Det er en grunn til at de gjør nettopp det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, OPIgirl skrev: Hvis du har fått med deg nyheter i dag, sier Erna Solberg at det kan være aktuelt å stenge ned igjen hvis folk er uforsiktige og tror at alt er over. Jeg kan garantere deg at det finnes flust av uforsiktige, ansvarsløse idioter. Og på grunn av dem kommer det til å komme en ny bølge. Jeg påpekte at dette kom til å være myndighetenes taktikk bare et par timer før den artikkelen kom... det er meget forutsigbart at all skyld skal legges på folket; målet er å tvinge oss til blind lydighet, og splitt-og-hersk metoden er i bruk for fullt. Folket deles grovt sett opp i to grupper; for og imot tiltakene, og for-gruppen oppfordres til å angi imot-gruppen. Dermed er det veldig lett for politikerne å styre dette dit de selv ønsker det, som er et samfunn hvor myndighetene har total makt over innbyggerne. Dette er jo så lett å observere at man ikke trenger noen hatt av aluminiumsfolie for å klare det. Anonymkode: 2defe...319 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Skrevet 12. mai 2020 Tull. Vi har ikke spart noe i det siste, altså økt oljefondet, men det er likevel omtrent like stort som det var før koronasituasjonen. Vi har penger på bok så det rekker, og de fleste samfunnsfunksjoner tåler dette. Anonymkode: f7062...461
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Velferdsstaten er uansett dømt til å gå under når oljeinntektene svikter. Når utgiftene er (mye) større enn inntektene til Norge så er det ikke et valg. Ja det er masse penger i oljefondet, men uten de enorme oljeinntektene krymper det fort. Og hele fondet er i utgangspunktet bortlovt til pensjoner. Vi må begynne å våkne opp og innse at dette ikke går i lengden Anonymkode: f8fa8...b23 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 31 minutter siden, OPIgirl skrev: Hvis du har fått med deg nyheter i dag, sier Erna Solberg at det kan være aktuelt å stenge ned igjen hvis folk er uforsiktige og tror at alt er over. Jeg kan garantere deg at det finnes flust av uforsiktige, ansvarsløse idioter. Og på grunn av dem kommer det til å komme en ny bølge. Men hvorfor må hun bruke en taktikk som går ut over alle oss andre som er ansvarsfulle og oppegående og tenker på andre? Hvorfor ikke heller straffe de som ikke respekterer reglene osv? Straffe de hardt? Henge de ut i vg osv så alle vet hvem de er og får en lærepenge? Folk er ansvarsløse, egoistiske, respektløse, selvberettiget og noen uforsiktige idioter av en grunn. Fordi oppførselen deres ikke får konsekvenser og det går utover alle oss andre, typisk psykopat og narsissist. Anonymkode: 344bc...7ba 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velferdsstaten er uansett dømt til å gå under når oljeinntektene svikter. Når utgiftene er (mye) større enn inntektene til Norge så er det ikke et valg. Ja det er masse penger i oljefondet, men uten de enorme oljeinntektene krymper det fort. Og hele fondet er i utgangspunktet bortlovt til pensjoner. Vi må begynne å våkne opp og innse at dette ikke går i lengden Anonymkode: f8fa8...b23 Det er mange tiår til oljebransjen er stengt for godt. Som en sa, den som slukker det siste lyset på plattformene er ennå ikke født. Anonymkode: 6db23...60f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hehehehe... eller, jeg burde vel faktisk gråte.... hvor nedsnødd går det an å bli? Det som er vrøvl og skremselspropaganda er det viruset som ligger til grunn for alt dette. Folk får ikke gå på jobb, men har siden tiltakene startet kunne gå fritt rundt på butikken og andre plasser. "Sosial avstand" er jo bare tull all den tid dette viruset overlever dagesvis på diverse overflater. Likevel har bare et par hundre visstnok dødd av dette viruset her til lands. At dere som blindt støtter disse drastiske tiltakene kaller den resulterende økonomiske krisa for "skremselspropaganda" er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Det må være fordi dere sitter relativt godt i det foreløpig... men regninga kommer, og da er det ikke sikkert det hjelper å ha mye penger på bok engang... Anonymkode: 2defe...319 Det kommer ingen regning. Vi får en rekyl i 2021 og alt er som bortimot normalt igjen. Anonymkode: 6db23...60f
Druid Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 59 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvordan kan ikke det påvirke oss? Vi er avhengige av varer og tjenester fra utlandet da vi har nedprioritert vår egen avling. Vi har masse penger stående i fond rundt om i verden. Penger vi taper om resten av verden går konk. Hva gjør vi da? Ser jo nå at Norge ikke er noe sted å være da fremmedarbeiderne nå flykter. Det er en grunn til at de gjør nettopp det. Har ingen peil. Poenget er at lages ett scenario om at den norske krona stiger i verdi. For at det skal skje, skal enten vi ha en økt verdiskapning i Norge der vi faktisk har en blomstrene økonomi. Og i det scenarioet vil velferdstaten kunne fortsette å utvikle seg. Eller så skal NOK oppleve en eller annen verdiøkning som IKKE har noen balanse i Norsk verdiskapning, kansje gjennom spekulasjon eller ett eller annet som øker verdien og på den måten senker verdien av oljefondet og svekker konkuranseevnen vår. Men det er vanskelig å se mekanismen. Det at fremmedarbeiderene reiser hjem, er direkte knyttet til fallet i Krone-kursen. Det er ikke lenger så lukrativt å arbeide i Norge og leve andre steder. Det faller også inn i en økonomisk boom i østeuropa etter Brexit.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 Nå skal det ikke mye til for å velte velferdsstaten. Den har vokst til å bli en mastodont. Så enorm at vi snart må gå til krig og plyndre andre land for å holde liv i velferdsstaten. Og det etter at vi har pumpet olje og ødelagt kloden av samme grunn. Velferdsstaten trenger virkelig en kraftig slankekur. Anonymkode: 7e831...0a9 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #19 Skrevet 12. mai 2020 Den «grønne idiotien» er en større fare for velferdsstaten. Corona krisen er relativ kortvarig, men har forsterket, fremskyndet uunngåelige kriser? Vi må satse på norsk sokkel, det er vårt viktigste bidrag til en bærekraftig utvikling. Norge kommer til å gå dunken om vi ikke har olje/gass å eksportere. Oljeprisene vil øke igjen, og da må vi være med. Etterspørsel etter ilje, markede vil endre set. Bruken vil endre seg. Vi må være med, om ikke går det ille. Anonymkode: 4981f...04a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #20 Skrevet 12. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer ingen regning. Vi får en rekyl i 2021 og alt er som bortimot normalt igjen. Anonymkode: 6db23...60f sitter godt skjønner jeg. Misunner folk som er så blinde som deg én ting; et liv blottet for stress. Er vel sånn det er å være kjøttfe inntil dagen man blir avlevert på Nortura. Men selv da anes vel fred og ingen fare før det plutselig blir svart... Anonymkode: 2defe...319
Anbefalte innlegg