AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Del Skrevet 12. mai 2020 1. halvdel av 90-tallet og PC-spill, var ofte et slit å få spill til å virke fordi spillet krevde mye EMS-minne, og man måtte jukke til autoexec.bat og config.sys for å frigjøre minne, men uten å fjerne noe man faktisk trengte. Man kunne risikere å kjøpe et nytt spill til 500 boks som man aldri klarte å få i gang.. Flere som savner denne tiden litt, i motsetning til nå hvor nærmest ingen takler noe annet enn at alt skal virke på sekundet? Anonymkode: e5cec...3d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 12. mai 2020 #2 Del Skrevet 12. mai 2020 Jeg savner ikke spesifikt autoexec.bat og config.sys, men jeg savner måten jeg måtte "jobbe" litt for det og hvor mye jeg satte pris på teknologien og mulighetene som lå der. Det er jo primitivt i forhold til hva vi har i dag, men jeg lar meg ikke lenger imponere eller begeistre på samme måte. Jeg tar inovasjon og teknologi mye mer for gitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 12. mai 2020 #3 Del Skrevet 12. mai 2020 Føler ikke at jeg savner alle de krumspringene jeg måtte gjøre for å sparke i gang en PC med win 95 som var i ferd med å knele iallfall. Lange kommandolinjer i DOS som jeg pugget fra kapittelet om troubleshooting. Og tidvis måtte man klinke til med resetting av BIOS ved å flytte på jumpere. For et prosjekt. Nå er jeg blitt sløv og gammel. Alt må virke umiddelbart. Noe annet gidder jeg ikke forholde meg til. Men det var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Del Skrevet 12. mai 2020 Hvem trenger autoexec.bat når man har bashrc, profile.d og rc-scripts? 😄 BAT-scripting har gått av moten. Powershell lenge leve! Anonymkode: b9e7a...567 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Del Skrevet 12. mai 2020 Mindre knot er mer tid til produktivitet ❤️ Anonymkode: b9e7a...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Del Skrevet 12. mai 2020 25 minutter siden, ElectricScum skrev: Føler ikke at jeg savner alle de krumspringene jeg måtte gjøre for å sparke i gang en PC med win 95 som var i ferd med å knele iallfall. Lange kommandolinjer i DOS som jeg pugget fra kapittelet om troubleshooting. Og tidvis måtte man klinke til med resetting av BIOS ved å flytte på jumpere. For et prosjekt. Nå er jeg blitt sløv og gammel. Alt må virke umiddelbart. Noe annet gidder jeg ikke forholde meg til. Men det var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt. Joda, du savner det altså ikke Anonymkode: e5cec...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 12. mai 2020 #7 Del Skrevet 12. mai 2020 Kan ikke si jeg savner det, men det var jo lærerikt da. Jeg tror vi som vokste opp på nittitallet har en helt annen forståelse for teknologi enn barn nå, som bare bruker iPad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 12. mai 2020 #8 Del Skrevet 12. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, du savner det altså ikke Anonymkode: e5cec...3d0 Savner kanskje den jublende gleden over å få ting opp å gå igjen Det gir jo en mestringsfølelse jeg absolutt ikke opplever lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Del Skrevet 12. mai 2020 En av mine første pc-minner var at jeg satt å tastet kommandoer i MS-DOS før jeg kunne skrive for hånd. Og kunstverkene jeg laget med "tagge" funksjonen i paint. Anonymkode: 866c4...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 13. mai 2020 #10 Del Skrevet 13. mai 2020 Jeg eksperimenterte mye med MS-DOS en gang i tiden, og fikk etterhvert god kontroll på config.sys og autoexec.bat. Ikke sjelden måtte man veksle mellom to minnekonfigurasjoner, men REM-funksjonen var jo veldig praktisk i den sammenhengen. (Man skrev "REM" foran en linje for å deaktivere den, og kunne da enkelt alternere mellom to oppsett istedenfor å måtte skrive «formlene» på nytt hver gang). Oppstartstiden var jo heller ikke så lang i gamle dager, og man hadde heller ikke en drøss med andre prosesser gående i bakgrunnen. Så det å kjøre en spontan varmstart var en smal sak den gangen. Noe av denne kunnskapen bruker jeg fortsatt i forbindelse med DOSBox, som er et veldig bra verktøy for å kjøre gamle spill på moderne maskinvare / OS. Det har brukbare funksjoner for antialiasing og oppskalering, og støtter flere lydkort, som AdLib, Sound Blaster og Gravis Ultrasound. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Del Skrevet 17. mai 2020 Det var morsomt å slette de filene fra skole-pc'ene. Det, og å gå ut i DOS og skrive den mystiske kommandoen noen hadde lært av en eldre elev, "format c:\" Gode minner. Anonymkode: d7217...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 20. mai 2020 #12 Del Skrevet 20. mai 2020 On 5/13/2020 at 10:31 AM, Lord Friendzone said: Jeg eksperimenterte mye med MS-DOS en gang i tiden, og fikk etterhvert god kontroll på config.sys og autoexec.bat. Ikke sjelden måtte man veksle mellom to minnekonfigurasjoner, men REM-funksjonen var jo veldig praktisk i den sammenhengen. (Man skrev "REM" foran en linje for å deaktivere den, og kunne da enkelt alternere mellom to oppsett istedenfor å måtte skrive «formlene» på nytt hver gang). Oppstartstiden var jo heller ikke så lang i gamle dager, og man hadde heller ikke en drøss med andre prosesser gående i bakgrunnen. Så det å kjøre en spontan varmstart var en smal sak den gangen. Noe av denne kunnskapen bruker jeg fortsatt i forbindelse med DOSBox, som er et veldig bra verktøy for å kjøre gamle spill på moderne maskinvare / OS. Det har brukbare funksjoner for antialiasing og oppskalering, og støtter flere lydkort, som AdLib, Sound Blaster og Gravis Ultrasound. Jeg bruker DOSBox selv og er glad for at jeg fortsatt har den gamle kunnskapen vi brukte på en 386 en gang i tiden XD Gammel gamer, så jeg har et metrisk drittlass med gamle spill som ikke lenger funker i dagens operativsystemer, men som funker i MS-DOS. Jeg har også måtte begynne å trylle med VMware for enkelte spill som kun funker i windows 95 og ikke i DOS XD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. mai 2020 #13 Del Skrevet 23. mai 2020 Savner det ikke, for jeg skjønte ikke bæret. Måtte riktignok lese meg opp såpass at jeg fikk jobbPC opp og gå igjen etter at jeg hadde hatt to datainteresserte kolleger til å hjelpe meg med oppsett på PC. Det hadde sikkert gått helt fint med bare en av dem, men til sammen ble det kaos. Husker jeg var svært stolt da jeg ved hjelp av "DOS for dummies" eller noe sånt fikk maskinen opp og gå igjen. Det jeg fremdeles savner er Word Perfect... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 25. mai 2020 #14 Del Skrevet 25. mai 2020 På 23.5.2020 den 17.21, Cata skrev: Det jeg fremdeles savner er Word Perfect... Her også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 26. mai 2020 #15 Del Skrevet 26. mai 2020 Det var ikke bare for å få spill til å virke man måtte endre på de filene. Var en absolutt nødvendighet for å få nettverket på jobb med database kobling til å fungere. Den gang nettverkskabler var type coax og pluggen bnc, og terminator med motstand måtte til i enden på kabelen. Slet med lengden når sjefen plent skulle sitte i andre enden av bygget i en annen etasje. Men kan ikke si jeg savner de, men bruker mye cmd og ps1 filer for å effektivisere oppgaver. Ps! Til @Cata og @Zenobia, jeg har en PC stående med Word Perfect på, men har glemt av nødvendig bios config som definerer hdd (den er på 40 MB tror jeg) ved hjelp av parametere for hoder, sylindre og noe til, så jeg sliter med å få den startet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Del Skrevet 26. mai 2020 Word Perfect i dag https://www.wordperfect.com/en/ Anonymkode: d7fe7...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 26. mai 2020 #17 Del Skrevet 26. mai 2020 3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det var ikke bare for å få spill til å virke man måtte endre på de filene. Var en absolutt nødvendighet for å få nettverket på jobb med database kobling til å fungere. Den gang nettverkskabler var type coax og pluggen bnc, og terminator med motstand måtte til i enden på kabelen. Slet med lengden når sjefen plent skulle sitte i andre enden av bygget i en annen etasje. Men kan ikke si jeg savner de, men bruker mye cmd og ps1 filer for å effektivisere oppgaver. Ps! Til @Cata og @Zenobia, jeg har en PC stående med Word Perfect på, men har glemt av nødvendig bios config som definerer hdd (den er på 40 MB tror jeg) ved hjelp av parametere for hoder, sylindre og noe til, så jeg sliter med å få den startet. Skulle ønske jeg kunne hjelpe. Jeg har en bærbar med Windows xp på. Den har jeg en gang vært inne i bios til. Har ikke forsøkt å starte den på flere år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Del Skrevet 26. mai 2020 Savner å dra til en kompis og bruke to timer på å kopiere 32 disketter med Duke Nukem 3D, for så komme hjem å få CRC feil på diskett 17 😂 Anonymkode: b4b28...617 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 26. mai 2020 #19 Del Skrevet 26. mai 2020 3 minutter siden, Zenobia skrev: Skulle ønske jeg kunne hjelpe. Jeg har en bærbar med Windows xp på. Den har jeg en gang vært inne i bios til. Har ikke forsøkt å starte den på flere år. Vi snakker om mye eldre OS enn XP her altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Del Skrevet 26. mai 2020 På 17.5.2020 den 23.19, AnonymBruker skrev: Det var morsomt å slette de filene fra skole-pc'ene. Det, og å gå ut i DOS og skrive den mystiske kommandoen noen hadde lært av en eldre elev, "format c:\" Gode minner. Anonymkode: d7217...3bb Husker vi også mobbet data-ansvarlig på skolen, men gikk ikke så langt. Var mer å gå inn og endre på navnene på ting. La oss kalle ham Kåre. Så i stedet for «Min datamaskin» så skrev vi «Rektor Kåres datamaskin» som navnet på ikonet, og «Rektor Kåres tunge koffert» i stedet for «Min koffert» osv. Og ikke minst i Hjerter, de tre motstanderne ble endret til «Rektor Kåre», samt to andre lokale navn jeg ikke vil gå i detaljer på. Anonymkode: e5cec...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå