Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år, og har lenge drømt om å få meg min egen leilighet (med min samboer). Drømmen har måttet stå på vent, siden jeg har vært student og derfor ikke hatt fast 100 % jobb ved siden av.

Om en måned er jeg ferdig med bacheloren min, og kan da søke jobb og forhåpentligvis kvalifisere til boliglån.

Akkurat nå har jeg 421 000 kroner i studiegjeld, og måtte i dag søke etter 26 000 kroner ekstra i gjeld, siden jeg er permittert fra jobbene mine og nå sitter med null inntekt de neste månedene.

Dvs. at jeg har 447 000 kroner i studielån når jeg får graden min.

Nå har jeg veldig lyst til å videreutdanne meg, for å spisse min kompetanse. Jeg tenker å gjøre det ved siden av fast jobb, siden jeg er gira på litt mer stabilitet og litt mer inntekt enn jeg har hatt de siste fire årene.

Dessverre er det kun privatskoler som tilbyr dette programmet (relativt nytt fagfelt). En mastergrad vil koste over 300 000 kroner, så jeg tenker å kanskje bare ta et kurs (koster mellom 50 000 kr til 94 000 kroner - avhengig av universitet).

Har regnet på at jeg må betale tett under 3000 kroner hver måned i 20 år hvis jeg har ca. 550 000 i gjeld, som jeg regner med at jeg kommer til å ligge på (siden jeg ikke tør å ta meg råd til masterutdanning).

Så lurer jeg på hvor ødeleggende dette kanskje vil være når jeg skal søke boliglån? Kan så mye studielån gjøre at jeg må være på leiemarkedet veldig lenge?

Tipper at jeg kommer til å tjene helt alminnelig (rundt 600 000 kanskje), hvis ikke noe uforutsett skjer.

• Hvor mye vil høy utdanning være en ødeleggende faktor for boligdrømmen?

• Hvor mye studielån hadde du da du fikk innvilget boliglån (hvis det er nylig. Vet at det er nye regler)?

• Hvor mye tjente du?

(Hvis det betyr noe, så har vi bare 100 000 i egenkapital, men hadde håpet på kausjonist på resten)

Anonymkode: c59ba...249

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

• Hvor mye studielån hadde du da du fikk innvilget boliglån (hvis det er nylig. Vet at det er nye regler)?

• Hvor mye tjente du?

Det kommer jo an på om du får en jobb med høy lønn etter utdannelsen, sett i forhold til lån.

Raker deg ikke.

Raker deg ikke.

Anonymkode: d7ebb...865

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

300 000kr for to år master?! Det må i såfall garantere stor økning i lønn. Jeg har inntrykk av at banken ser på egenkapital og inntekt (fast jobb).

Anonymkode: c04c7...95f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uh, hva slags utdannelse er dette?

Med såpass mye lån, og så og si ikke noe egenkapital hadde jeg sett langt etter en egen bolig...

Anonymkode: 31615...194

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Studielånsgjelden trekkes fra det du totalt kan låne, samtidig er det bedre å ha studielån enn andre lån fordi lånene reduseres/slettes shvis du f.eks bli ufør. Hvis du har 600 000 i årslønn kan du i prinsippet låne 5 x den summen -studielån. Men det er mange andre ting som også kan påvirke, som jobbsikkerhet, bosted, barn, bil og bruk av kredittkort f.eks. 

Sånn ellers så syns jeg det høres helt hinsides ut å betale 300 000 for en master uten å være sikret jobb, kan jeg spørre hva det er du har bachelor i (siden 450 000 også er høyt for en bachelor)? 600 000 i årslønn er for øvrig ikke "helt alminnelig", det er god lønn. 

Anonymkode: 8f073...9e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på om du får en jobb med høy lønn etter utdannelsen, sett i forhold til lån.

Raker deg ikke.

Raker deg ikke.

Anonymkode: d7ebb...865

Hvorfor orker du svare i tråden, når du ikke orker å svare? :P 

I setninga over det du siterte, skrev jeg hva jeg anslår å få i lønn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studielånsgjelden trekkes fra det du totalt kan låne, samtidig er det bedre å ha studielån enn andre lån fordi lånene reduseres/slettes shvis du f.eks bli ufør. Hvis du har 600 000 i årslønn kan du i prinsippet låne 5 x den summen -studielån. Men det er mange andre ting som også kan påvirke, som jobbsikkerhet, bosted, barn, bil og bruk av kredittkort f.eks. 

Sånn ellers så syns jeg det høres helt hinsides ut å betale 300 000 for en master uten å være sikret jobb, kan jeg spørre hva det er du har bachelor i (siden 450 000 også er høyt for en bachelor)? 600 000 i årslønn er for øvrig ikke "helt alminnelig", det er god lønn. 

Anonymkode: 8f073...9e7

Takk :)

Ja, det er mye penger. Derfor tenker jeg at jeg heller tar et kurs, i stedet for en master. Jeg synes at det er skummelt å sitte med så mye i gjeld.

Har bachelor i markedsføring, men har ett år på et annet universitet i et annet fagfelt før jeg begynte på dette. Så fire år utdanning, der første året var dyrest.

600 000 er helt alminnelig i min bransje og med min utdanning :) Ikke generelt for alle.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uh, hva slags utdannelse er dette?

Med såpass mye lån, og så og si ikke noe egenkapital hadde jeg sett langt etter en egen bolig...

Anonymkode: 31615...194

Digital markedsføring.

Men kausjonister teller vel som egenkapital?

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at dere begge to tjener 600 000 og han har 450 000 i studiegjeld. Ingen bil. 

1 200 000 X 5 = 6 000 000

- 550 000 (ditt lån) 

- 450 000

= 5 000 000 MAKS i lån 

Vi tjener 1,1 tilsammen, og har to barn, en bil (250 000 i restlån) og 600 000 i studiegjeld tilsammen. Fikk da mulighet for 4,8 mill i lån. 

Anonymkode: fa3a4...9d5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Digital markedsføring.

Men kausjonister teller vel som egenkapital?

Høres ut som en ganske fluffy master innen et felt som endrer seg så fort at det du lærte på masteren vil være utdatert på noen få år.

Ville heller søkt på en jobb innen digital markedsføring med den bacheloren du har. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at dere begge to tjener 600 000 og han har 450 000 i studiegjeld. Ingen bil. 

1 200 000 X 5 = 6 000 000

- 550 000 (ditt lån) 

- 450 000

= 5 000 000 MAKS i lån 

Vi tjener 1,1 tilsammen, og har to barn, en bil (250 000 i restlån) og 600 000 i studiegjeld tilsammen. Fikk da mulighet for 4,8 mill i lån. 

Takk for flott bidrag! :)

Han tjener ca. 500 000 kroner, og har ingen studiegjeld. Men han har en mørk fortid økonomisk, selv om at alt er i orden nå (og har vært det i to-tre år). Tenker at det kanskje kan trekke ned litt.

Vi har ca. 60 000 kroner igjen på billån, men det er sannsynligvis i null når vi skal kjøpe. Han har barn fra før, og betaler rundt 5000 kroner i måneden til barnets mor.

Men veldig godt å se at dere med ca. samme inntekt, med ca. samme studielån - men også med barn og billån, fikk et greit boliglån! 😄 Det gjør meg glad.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et ønske om å ta en master på deltid, som vil koste meg ca det samme (en excecutive master). Dette er min drøm, men det vil påvirke vårt liv. Nå har vi riktignok hus og disse tingene på plass, men en slik sum vil likevel påvirke vår felles sparing mot felles drømmer fremover.

Jeg bestemte med derfor for å vente, til jeg fikk jobb hos en arbeidsgiver som var villig til å betale hele eller deler av utdanningen. Eller evt til lønnen min var såpass høy at jeg kunne stå i de 300.000 uten at det påvirket oss i stor grad.
Denne arbeidsgiveren har jeg nå fått, og jeg vil etterhvert starte på mastergraden min. 

Men, det er jo bare å ta en prat med banken, der dere får vite hva dere kan få i lån slik situasjonen er nå, slik situasjonen er når du får jobb, og slik situasjonen blir om du tar master og øker studiegjelden. 

Anonymkode: f55d1...407

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, prt90 skrev:

Høres ut som en ganske fluffy master innen et felt som endrer seg så fort at det du lærte på masteren vil være utdatert på noen få år.

Ville heller søkt på en jobb innen digital markedsføring med den bacheloren du har. 

Hvorfor mener du at det er en "fluffy" utdanning? :P Det er ikke akkurat sånn at studiet handler om å lære Googles nåværende algoritmer. Det veier tyngre enn som så.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for flott bidrag! :)

Han tjener ca. 500 000 kroner, og har ingen studiegjeld. Men han har en mørk fortid økonomisk, selv om at alt er i orden nå (og har vært det i to-tre år). Tenker at det kanskje kan trekke ned litt.

Vi har ca. 60 000 kroner igjen på billån, men det er sannsynligvis i null når vi skal kjøpe. Han har barn fra før, og betaler rundt 5000 kroner i måneden til barnets mor.

Men veldig godt å se at dere med ca. samme inntekt, med ca. samme studielån - men også med barn og billån, fikk et greit boliglån! 😄 Det gjør meg glad.

Tenker fortiden hans bare avhenger av hvordan en kredittsjekk ser ut per i dag. Vet du det? Bidrag på 5000 kr i måneden vil kanskje påvirke. Det tilsvarer jo det man kan regne med å betale månedlig for litt over en million i boliglån, med 2% rente. 

Skrevet

Jeg skjønner ønsket om master, men synes du vil ende opp med mye studielån ifht lønnsnivå. Er det ikke mulig å ta master samtidig som du jobber? Jeg tok en ekstra bachelor grad ved siden av jobb nå nettopp, og da blir det jo ingen studielån. Evt, jobb noen år, så kanskje arbeidsgiver er villig til å betale... :) 

Jeg betalte ut mitt studielån når jeg var ferdig med å studere, og det begynner også å bli noen år siden. Så tror ikke det er så relevant å sammenligne med for deg;) men husker jeg var overrasket over hvor lite jeg fikk lov å låne. 

AnonymBruker
Skrevet

Å ha 747 000 kr i studielån for seks år med studier er ekstremt mye. Det blir på samme nivå med de som studerer i utlandet og må betale skolepenger. Til sammenligning vil en mastergrad i Norge, dersom den fullføres på normert tid og 40 prosent omgjøres til stipend, gi et studielån på omtrent 320 000kr. 

Anonymkode: ef5c7...868

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha 747 000 kr i studielån for seks år med studier er ekstremt mye. Det blir på samme nivå med de som studerer i utlandet og må betale skolepenger. Til sammenligning vil en mastergrad i Norge, dersom den fullføres på normert tid og 40 prosent omgjøres til stipend, gi et studielån på omtrent 320 000kr. 

Ettersom årlig støtte utgjør kr 121 220, vil studielån for fem år utgjøre knappe kr 364 000. Dette forutsetter 40 % omgjøring, at studiet ble påbegynt skoleåret 2019/2020 samt at størrelsen på studielånet forblir uforandret over de neste fire skoleårene.

Anonymkode: 0fce9...aca

AnonymBruker
Skrevet

300000 ekstra i studielån vil gi circa 1500kr. per måned , eller 18000 kr. år. Med en master kan du i gjennomsnitt tjene 100000 kr. per år mer enn bare med bachelor. Det betyr at du kan få 500000 mer i huslån . Hvis du reduseres de 300000 kr i lån til lånekassen, vil du fortsatt ha mulighet til å få 200000 kr. i lån , hvis du tar en master. Samtidig tjener du mer per måned, som kompensere den ekstra lån du har. 

Kjøre på den masteren, ikke tenke om hvor mye det koster. 

Anonymkode: 25ca1...ac4

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom årlig støtte utgjør kr 121 220, vil studielån for fem år utgjøre knappe kr 364 000. Dette forutsetter 40 % omgjøring, at studiet ble påbegynt skoleåret 2019/2020 samt at størrelsen på studielånet forblir uforandret over de neste fire skoleårene.

Anonymkode: 0fce9...aca

Jeg tok utgangspunkt i tallene for de som ble ferdigutdannet med mastergrad i fjor da det er de jeg har kjennskap til. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 29 år, og har lenge drømt om å få meg min egen leilighet (med min samboer). Drømmen har måttet stå på vent, siden jeg har vært student og derfor ikke hatt fast 100 % jobb ved siden av.

Om en måned er jeg ferdig med bacheloren min, og kan da søke jobb og forhåpentligvis kvalifisere til boliglån.

Akkurat nå har jeg 421 000 kroner i studiegjeld, og måtte i dag søke etter 26 000 kroner ekstra i gjeld, siden jeg er permittert fra jobbene mine og nå sitter med null inntekt de neste månedene.

Dvs. at jeg har 447 000 kroner i studielån når jeg får graden min.

Nå har jeg veldig lyst til å videreutdanne meg, for å spisse min kompetanse. Jeg tenker å gjøre det ved siden av fast jobb, siden jeg er gira på litt mer stabilitet og litt mer inntekt enn jeg har hatt de siste fire årene.

Dessverre er det kun privatskoler som tilbyr dette programmet (relativt nytt fagfelt). En mastergrad vil koste over 300 000 kroner, så jeg tenker å kanskje bare ta et kurs (koster mellom 50 000 kr til 94 000 kroner - avhengig av universitet).

Har regnet på at jeg må betale tett under 3000 kroner hver måned i 20 år hvis jeg har ca. 550 000 i gjeld, som jeg regner med at jeg kommer til å ligge på (siden jeg ikke tør å ta meg råd til masterutdanning).

Så lurer jeg på hvor ødeleggende dette kanskje vil være når jeg skal søke boliglån? Kan så mye studielån gjøre at jeg må være på leiemarkedet veldig lenge?

Tipper at jeg kommer til å tjene helt alminnelig (rundt 600 000 kanskje), hvis ikke noe uforutsett skjer.

• Hvor mye tjente du?

(Hvis det betyr noe, så har vi bare 100 000 i egenkapital, men hadde håpet på kausjonist på resten)

Søk jobb, det er ikke sikkert det er så lett å få jobb. Og hvis du ikke får jobb, ta utdanningen. Hvis du savner å utdanne deg mer etter å ha jobbet en stund så slutt og jobb og ta master. 

Anonymkode: b236d...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...