Gjest fanta Skrevet 26. juni 2005 #1 Skrevet 26. juni 2005 Blir så forferdelig dårlig i magen av vanlig melk. Noen som har prøvd den laktosereduserte melka og vet om den smaker like bra som den ordentlige?
Gjest meya84 Skrevet 26. juni 2005 #2 Skrevet 26. juni 2005 Rismelk å soya melk om du liker det :-) :-) Jeg hadde lite sans for førstnevnte men :oops:
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #3 Skrevet 26. juni 2005 Laktoseredusert melk smaker altfor søtt, synes jeg :-?
millemei Skrevet 26. juni 2005 #4 Skrevet 26. juni 2005 Flere og flere dagligvarebutikker selger gode alternativer til de som ikke liker eller tåler vanlig melk. Jeg kjøper soyamelk med sjokoladesmak og rismelk med kalsium og de er veldig gode. I begynnelsen er rismelken kanskje litt uvant i smaken, men det kommer seg etterhvert. Rismelken med kalsium er litt fyldigere på smak og er veldig bra i og med at den er beriket med kalsium. De vanlige rismelkene og soyamelkene liker ikke jeg så veldig godt. Forøvrig blir soyamelk og andre soyaprodukter anbefalt flere og flere fordi de er sunne produkter og bra for kroppen. Så en trenger ikke være allergisk for kumelk for å bruke disse alternativene med god samvittighet
Englepus Skrevet 26. juni 2005 #5 Skrevet 26. juni 2005 Rismelk smaker mel og soyamelk smaker bønner syns jeg. *ugh* Har kuttet ut kumelk selv og drikker heller soyamelk mikset med frukt og bær.
Gjest fanta Skrevet 26. juni 2005 #6 Skrevet 26. juni 2005 Kan man bruke noen av disse alternativene i stedet for vanlig melk i matlaging? F.eks. til å koke grøt eller lign?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2005 #7 Skrevet 26. juni 2005 Kan man bruke noen av disse alternativene i stedet for vanlig melk i matlaging? F.eks. til å koke grøt eller lign? Du kan i hvertfall lage vafler og pannekaker av den laktosereduserte melka. Sikkert også grøt.
Gjest Catwoman Skrevet 26. juni 2005 #8 Skrevet 26. juni 2005 Kan man bruke noen av disse alternativene i stedet for vanlig melk i matlaging? F.eks. til å koke grøt eller lign? Jepp. Jeg bruker rismelken beriket med kalsium, liker ikke så godt soyamelken og heller ikke rismelken beriket med soyaprotein. Jeg drikker den aldri, det syns jeg ikke er noe godt. Men bruker den til grøt, saus og alle andre ting hvor melk er en ingrediens. Du får også tak i havremelk, er ikke helt sikker på hvordan den funker til matlaging, er så lenge siden jeg prøvde det.
Grooo Skrevet 26. juni 2005 #9 Skrevet 26. juni 2005 Har du prøvd forskjellige typer vanlige melk da? En bekjent av meg får veldig vondt i magen av lettmelk og helmelk, men skummamelk går helt greit. Han tåler også lettmelk hvis han putter oppi litt o'boy... Du kan i hvertfall lage vafler og pannekaker av den laktosereduserte melka. Nå sporer jeg litt av her da, men vafler lager man jo like greit uten melk: Vafler uten melk
Gjest pace Skrevet 2. juli 2005 #10 Skrevet 2. juli 2005 Jeg drikker den bio-soyamelken med sjokoladesmak mmmm :D (ikke den fra finland, men den andre)
Gjest Catwoman Skrevet 3. juli 2005 #12 Skrevet 3. juli 2005 Havremelk - finns i sverige från Oatley. du får den fra Oatly i Norge og
Gjest Emera Skrevet 3. juli 2005 #13 Skrevet 3. juli 2005 du får den fra Oatly i Norge og Ja i hverfall til en viss grad. Oatly i Sverige har et mye større utvalg. Havremelk med smaker, med kalsium, iskrem, og en ferdig vaniljesaus som er helt nydelig! Bruker å kjøpe med meg så mye jeg kan bære når jeg er i Sverige. Hjemmesiden deres er flott, og har mange oppskrifter.
Gjest Catwoman Skrevet 3. juli 2005 #14 Skrevet 3. juli 2005 Ja i hverfall til en viss grad. Oatly i Sverige har et mye større utvalg. Havremelk med smaker, med kalsium, iskrem, og en ferdig vaniljesaus som er helt nydelig! Bruker å kjøpe med meg så mye jeg kan bære når jeg er i Sverige. Det var bare havrremelken jeg tenkte på egentlig. Har sett hjemmesiden jeg og, og sett at de har en masse der jeg godt kunne tenkte meg å prøve, men som jeg ikke ser her. :-? Eller den isen tror jeg jeg har sett i Norge, men det kan være jeg husker feil.
aline Skrevet 3. juli 2005 #15 Skrevet 3. juli 2005 du skal kunne finne ris og/eller soyaprodukter som skal være jevngodt med melk også til matlaging. på maxi har de også soyaerstatning for fløte, til matbruk. har brukt rismelk selv og synes den er fin til f.eks å bruke i frokostblandinger. tror jeg skal gå på handlerunde igjen og prøve meg frem litt. smakte en soyaiskrem i fjor, og den var faktisk helt ok.
@riel Skrevet 3. juli 2005 #16 Skrevet 3. juli 2005 Du skrev gjerne dette innlegget med tanke på matlaging, men hvis du blir dårlig i magen av vanlig melk ville jeg prøvd å drukket et glass Biola/Cultura eller Kefir til dagen. Jeg drikker alltid et glass Cultura med jorbærsmak (da blir det mer som en drikkeyoghurt og ikke så surt), og slik type melk kan drikkes av de som er laktose intolerante også. I tillegg gjør du magen og tarmene en bjørnetjeneste ved å tilføre LGG bakterien som opprettholder balansen i mage og tarm, og det kan tilogmed motvirke tarmkreft
aline Skrevet 3. juli 2005 #17 Skrevet 3. juli 2005 om man tåler cultura og yoghurt kommer faktisk veldig an på. jeg kan drikke litt biola noen dager, andre dager ikke. yoghurt kan jeg bare glemme, blir kjempedårlig. cultura blir jeg også dårlig av. men, tåler man det er det sikkert lurt. ellers får man lære seg å være uten, eller erstatte med ikke-kumelkprodukter.
Gjest Catwoman Skrevet 3. juli 2005 #18 Skrevet 3. juli 2005 I litt store matbutikker og helsekost får du jo alle slags melkefrie "melkeprodukter" ikke bare melk altså: is, rømme, fløte (som visstnok skal kunne piskes til krem, har aldri prøvd det selv),flere forskjellig type oster, yoghurt, diverse puddinger (som sjokolade, vanilje etc.) Om de smaker likt som melkeproduktene vet jeg ikke, for det er så mange år siden jeg smakte melkeprodukter at jeg ikke husker lenger. www.provamel.com www.tofutti.com http://www.imaginefoods.com/ www.alternativ-mat.no
Furstina Skrevet 3. juli 2005 #19 Skrevet 3. juli 2005 Ja i hverfall til en viss grad. Oatly i Sverige har et mye større utvalg. Havremelk med smaker, med kalsium, iskrem, og en ferdig vaniljesaus som er helt nydelig! Bruker å kjøpe med meg så mye jeg kan bære når jeg er i Sverige. Hjemmesiden deres er flott, og har mange oppskrifter. Min lille son har en kompis i barnehagen som inte tål mjölk, han får havremjölk och glass/iskrem från Oatly - och säkert en massa andra produkter också.
aline Skrevet 4. juli 2005 #20 Skrevet 4. juli 2005 du får den fra Oatly i Norge og tåler ikke melk og kunne godt tenke meg å prøve denne, hvor i norge har du fått tak i den? noen som vet om steder i oslo som selger?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå