Gå til innhold

Eikebord, fått en boble!

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Det var nesten umulig å få tatt et godt bilde men skal prøve å forklare. 

Jeg har et 1 år gammelt eikebord. Dette er andre gangen jeg oljer det. Men nå når jeg oljet så jeg plutselig at det var en boble i bord overflaten. Akkurat som om treet har fått luft under overflaten i et område på ca 1x2 cm. Dette er merkelig for bordet er jo heltre. Det er altså ikke brukt noe lim i bordet. Hvordan kan det bli hulrom da? 

Hvordan kan jeg fikse dette? Og ikke minst forhindre at det skjer igjen. 

Er tørr luft her jeg bor om vinteren. Kan det være årsaken? Bør jeg ha luftfukter? 

Må jeg olje det oftere? Ser det trekker godt med vann når jeg vasker det når det er 6 måneder siden sist jeg oljet. Kan olje hjelpe på dette med bobler? 

Noen andre tips ang trebord i eik? Er det noen oljer som er bedre enn andre? Jeg har brukt jysk sin heltre olje. 

Håper noen har peiling og kan hjelpe meg. 

IMG_20200512_112548.thumb.jpg.01777572b2794587a08f2d7273790dc5.jpg

Endret av førstedamen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første så tror jeg du misforstår begrepet heltre. 

Bordet er limt, det er så godt som alle store bord. Den mest naturlige forklaringen til det er at bord er store, og det er begrenset med så store trær i diameter til at de er store nok for bord. 

Et annet problem er at trær er levende, selv etter at de er kuttet, og hvis man kutter et tre i skiver og legger de til tørk så vil de slå seg. Det har med spennet i åringene å gjøre. For å forhindre dette så kuttes planken i 2 til 3 centimeter bredde, åringene snus mot hverandre og limes sammen. Da får ikke bordet det spennet siden de spenner seg mot hverandre. 

Så til problemet ditt, du har mest sannsynlig fått vann i treverket, tre er som sagt levende, det trekker til seg fuktighet hvis det ikke er behandlet godt nok, eller at man ikke har fjernet den våte flekken og bare lar det trekke inn. 

Du bør pusse bordet, la det tørke igjen, for deretter å påføre olje, beis eller lakk. 

Selv er jeg veldig fornøyd med ovitrol kjøkkenbenkbeis. 

Anonymkode: fd181...42a

AnonymBruker
Skrevet

Har du link til bordet?

Anonymkode: 7f093...d27

Gjest førstedamen
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første så tror jeg du misforstår begrepet heltre. 

Bordet er limt, det er så godt som alle store bord. Den mest naturlige forklaringen til det er at bord er store, og det er begrenset med så store trær i diameter til at de er store nok for bord. 

Et annet problem er at trær er levende, selv etter at de er kuttet, og hvis man kutter et tre i skiver og legger de til tørk så vil de slå seg. Det har med spennet i åringene å gjøre. For å forhindre dette så kuttes planken i 2 til 3 centimeter bredde, åringene snus mot hverandre og limes sammen. Da får ikke bordet det spennet siden de spenner seg mot hverandre. 

Så til problemet ditt, du har mest sannsynlig fått vann i treverket, tre er som sagt levende, det trekker til seg fuktighet hvis det ikke er behandlet godt nok, eller at man ikke har fjernet den våte flekken og bare lar det trekke inn. 

Du bør pusse bordet, la det tørke igjen, for deretter å påføre olje, beis eller lakk. 

Selv er jeg veldig fornøyd med ovitrol kjøkkenbenkbeis. 

Selvfølgelig, med nøyere ettertanke skjønner jeg jo at alle bord selvfølgelig er limt 😅 

Når har jeg allerede pusset lett over uten å merke at det var en boble der, for så å ha oljet det. Bør jeg gjøre det på nytt kanskje? Eller vente noen uker? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, førstedamen skrev:

Selvfølgelig, med nøyere ettertanke skjønner jeg jo at alle bord selvfølgelig er limt 😅 

Når har jeg allerede pusset lett over uten å merke at det var en boble der, for så å ha oljet det. Bør jeg gjøre det på nytt kanskje? Eller vente noen uker? 

Vanskelig å siden man ikke ser boblen. Det skader vel ikke å pusse lett over, la det tørke ytterligere og påføre det du ønsker. Husk å la det tørke ordentlig godt etter at du har påført olje, beis eller lakk. Jeg tror det er det de fleste slurver med. 

Utgangspunktet er at alt treverk har fuktighet i seg. Treverk til møbler tørkes ned til kanskje 6 prosent før det kan lages noe ut av det. 

AnonymBruker
Skrevet

er det laminat på toppen? skjønner ikke hvordan vann skal kunne lage en boble ellers?   Flekk ja, men boble?

oljet heltre bør oljes minst tre fire ganger i året.  I alle fall når du ser det er blitt tørt, her i Norge fyres det jo godt om vinteren. 

Anonymkode: d47ca...cd7

Gjest førstedamen
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det laminat på toppen? skjønner ikke hvordan vann skal kunne lage en boble ellers?   Flekk ja, men boble?

oljet heltre bør oljes minst tre fire ganger i året.  I alle fall når du ser det er blitt tørt, her i Norge fyres det jo godt om vinteren. 

Anonymkode: d47ca...cd7

Ben/Topp: Massiv eik hvitpigmentert står det. 

Da er det ikke laminat nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...