Gå til innhold

Legge inn bud på bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min er på jakt etter bolig og har funnet et hus vi vurderer. Men jeg er usikker på hvor vi bør begynne med bud. Taksten er 2 350 000 og priantydning er nå 1 850 000, det er 2 år siden den ble lagt ut for salg så altså ganske lenge siden. Vil jo selvfølgelig kjøpe den så billig som mulig da det er behov for en del oppussing, så hvor lavt er det innafor å starte et bud?

Anonymkode: 7bd66...3c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Start lavt hvertfall om den har vært tungsolgt. Ville startet for eksempel på 1 700 000, da kan selger evt komme med motbud.

Anonymkode: f8be3...b80

Skrevet

Snakk med megler om det er flere interessenter. Om ikke ville jeg lagt inn et lavt bud, kanskje 1,5.. dette vil jo da bli avslått, men du kan da be om et motbud fra megler. Så ser du litt mer hva de tenker!

• Liker 2
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Ville startet med å by 1,4 mill - 1,5 mill. Ikke usannsynlig at dere får det en del lavere enn 1,85 mill.

Helt åpenbart at selger sliter med å selge, så dere må ha is i magen selv om dere blir "avslått" eller "avvist". 2 år på markedet og stor fall i prisantydningen viser jo at såfremt dere byr alene mot eier så har dere gode muligheter for å få det til svært redusert pris. 

Endret av Boron
Skrevet

Litt vanskelig å si. Hva går tilsvarende bygninger for i nabolaget da? 

Kan tenkes det går an å by 1,7 og se hva som skjer. Enten får du akseptert budet siden de er lei av å vente på salg, eller så har de god tid. Megler er mest sannsynlig drit lei av bygningen og ville gladelig akseptert 500k siden megler ikke får oppgjør før det er solgt.  

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg glemte å srkive det men det er privat salg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, newman01 skrev:

Litt vanskelig å si. Hva går tilsvarende bygninger for i nabolaget da? 

Kan tenkes det går an å by 1,7 og se hva som skjer. Enten får du akseptert budet siden de er lei av å vente på salg, eller så har de god tid. Megler er mest sannsynlig drit lei av bygningen og ville gladelig akseptert 500k siden megler ikke får oppgjør før det er solgt.  

Er ganske stor tomt så er ikke så mye lignende å sammenligne med, men en annen bolig i nærheten med ca like stor tomt gikk for 1 710 000 for et par mnd siden. Men der var huset i bedre stand enn dette vi ser på nå.

Skrevet

Vet du om selger har kjøpt noe nytt, slik at det er ekstra hast med salg er det mulig å presse prisen enda mer. Men jeg ville lagt inn et lavt bud og hørt hva selger sier :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Gurooooooooo skrev:

Vet du om selger har kjøpt noe nytt, slik at det er ekstra hast med salg er det mulig å presse prisen enda mer. Men jeg ville lagt inn et lavt bud og hørt hva selger sier :)

Usikker på om selger har kjøpt eller arvet, men de bor ihvertfall i et annet hus enn det de selger. Vet de har pussett en del opp i det nye huset.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke starter høyere enn 1,5. Muligens lagt meg lavere også. 

Anonymkode: bda6b...71f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Usikker på om selger har kjøpt eller arvet, men de bor ihvertfall i et annet hus enn det de selger. Vet de har pussett en del opp i det nye huset.

Selv om de kanskje ikke har lån på nytt hus så koster det penger å ha et hus stående.. det må vedlikeholdes, kommunale avgifter og forsikringer osv... jeg ser ingen skam i et «skambud» i den situasjonen. 
Men om det er mange interesserte så risikerer man budrunde om budet er lavt.. Det er jo da en risiko man må ta. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere har vært der på visning og fått taksten? Les taksten med lupe først. Har det vært til salgs i 2 år, så er det sikkert en grunn til det. Ikke nødvendigvis at det er mye feil med huset, men les taksten godt.

Hadde nok begynt lavt, kanskje på kr 1.450.000,-. Kommer an på hvor mye fratrekk det er gjort i taksten.

Anonymkode: a31b7...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Dere har vært der på visning og fått taksten? Les taksten med lupe først. Har det vært til salgs i 2 år, så er det sikkert en grunn til det. Ikke nødvendigvis at det er mye feil med huset, men les taksten godt.

Hadde nok begynt lavt, kanskje på kr 1.450.000,-. Kommer an på hvor mye fratrekk det er gjort i taksten.

Har fått takstrapporten tilsendt av selger, skal på visning der i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Er det frekt å eventuelt starte med et bud på 1,3mill?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fått takstrapporten tilsendt av selger, skal på visning der i morgen.

Da leser dere taksten godt når dere får den, skriv evt opp spørsmål dere har. Ikke legg inn noe bud når dere er på visning, men snakk igjennom det dere har sett og lest når dere kommer hjem. Tygg litt på det en dag eller to, så kan dere legge inn bud.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok i det minste laget. Men som sagt så les taksten, se godt over eiendommen, og spør om det dere lurer på. 

AnonymBruker
Skrevet

1,3 er ikke frekt. Selger kan komme med motbud. Vet om en som hadde sin bolig med stor eiendom til salgs lenge. De bodde ikke der selv. Teknisk verdi var på cirka 4 mill. Prisantydning 2. De fikk ikke solgt til prisen de ønsket. Det endte med at de lot den gå for litt over 400 tusen. Boligen lå ute i distriktet med få eller ingen arbeidsplasser. 

Anonymkode: 2847e...61c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1,3 er ikke frekt. Selger kan komme med motbud. Vet om en som hadde sin bolig med stor eiendom til salgs lenge. De bodde ikke der selv. Teknisk verdi var på cirka 4 mill. Prisantydning 2. De fikk ikke solgt til prisen de ønsket. Det endte med at de lot den gå for litt over 400 tusen. Boligen lå ute i distriktet med få eller ingen arbeidsplasser. 

Det var et småbruk med moderne driftsbygning og dyrket mark. 

AnonymBruker
Skrevet

1,5 som startbud, men ikke forvent å få den for det. 

Anonymkode: 29092...18a

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er et skambud. Hvis taksten er reell, så er det helt idiotisk å by 1,3. Du risikerer at selger ikke ønsker å selge til deg for noen som helst pris etter et slikt skambud. Sant å si vil jeg tro dere vil slite med å få tilslag på noe særlig under prisantydning. Dersom huset har ligget ute så lenge, har ikke selger det veldig travelt, og da kan de like gjerne vente litt til i fall noen kommer med et reelt bud.  

Anonymkode: fb4cf...0f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i alle dager er det dere bor hvor dere får et HUS til 1,7 mill?!? :klo: 

Anonymkode: 8d189...846

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...