Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvordan det blir med dette tilleggslånet for oss som har hatt nedsatt inntekt ? Det står vi må stadfeste at vi har hatt nedsatt inntekt for å få lånet, men virker som det bare må dokumenteres for å få det omgjort til stipend. Kan i teorien hvem som helst søke om dette da og si at de har hatt nedsatt inntekt i denne perioden ?

Anonymkode: 8e0cb...0f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du søker, må du bekrefte i søknaden at du har hatt bortfall av inntekt i perioden. Dette er en egenerklæring, og du har opplysningsplikt til Lånekassen.

Du skal ikke sende inn noen dokumentasjon nå, men du bør få dokumentasjon fra arbeidsgiveren din, fordi du vil kunne bli spurt om den senere når Lånekassen skal kontrollere at du faktisk fyller vilkårene.

Anonymkode: 22ca3...d3e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan det blir med dette tilleggslånet for oss som har hatt nedsatt inntekt ? Det står vi må stadfeste at vi har hatt nedsatt inntekt for å få lånet, men virker som det bare må dokumenteres for å få det omgjort til stipend. Kan i teorien hvem som helst søke om dette da og si at de har hatt nedsatt inntekt i denne perioden ?

Anonymkode: 8e0cb...0f5

Tror man kan bli tatt ut til kontroll. Men at man får alt som lån om man ikke kan dokumentere. 

Jeg søkte, kan ikke dokumentere, og regner med å få alt som lån. Måtte bare, for å overleve i sommer.. Sto det var godkjent med en gang og skal utbetales i dag. Heller dette enn mastercard, tenker jeg..

Anonymkode: 176fa...7ab

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror man kan bli tatt ut til kontroll. Men at man får alt som lån om man ikke kan dokumentere. 

Jeg søkte, kan ikke dokumentere, og regner med å få alt som lån. Måtte bare, for å overleve i sommer.. Sto det var godkjent med en gang og skal utbetales i dag. Heller dette enn mastercard, tenker jeg..

Da kan du miste retten til lån på et senere tidspunkt hvis du blir tatt i stikkprøve-kontroll

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SmithID skrev:

Da kan du miste retten til lån på et senere tidspunkt hvis du blir tatt i stikkprøve-kontroll

Ferdig utdannet nå til sommeren, så det går bra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre konsekvenser enn at du ikke får deler av lånet omgjort til stipend.

Kan dokumentere bortfall i inntekt: 8'000,- i stipend & 18'000,- i lån!

Kan ikke dokumentere bortfall i inntekt: 0,- i stipend & 26'000,- i lån!

Anonymkode: 213b8...d8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, SmithID skrev:

Kilde? Jeg leter over alt men kan ikke se at det står noe annet enn at studenter ved manglende dokumentasjon ikke vil få omgjort noe til lån. 

Anonymkode: 2d875...e04

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kilde? Jeg leter over alt men kan ikke se at det står noe annet enn at studenter ved manglende dokumentasjon ikke vil få omgjort noe til lån. 

Ikke vil få omgjort noe til stipend mener jeg så klart 🤦🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Følger denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det dersom man bare har 6000kr i tapt inntekt? Får man fortsatt 26000? 

Anonymkode: 370bd...dc3

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det dersom man bare har 6000kr i tapt inntekt? Får man fortsatt 26000? 

Anonymkode: 370bd...dc3

Står jo ingenting om hvor mye man må ha tapt, bare at man har fått redusert inntekt 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har spurt Lånekassen om dettemed dokumentasjon av tapt inntekt, og priste retten på støtte senere?

Anonymkode: f9b14...9e7

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har spurt Lånekassen om dettemed dokumentasjon av tapt inntekt, og priste retten på støtte senere?

Jeg sendte dem mail i dag, men det er 6 dagers behandlingstid fikk jeg beskjed om 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte dem mail i dag, men det er 6 dagers behandlingstid fikk jeg beskjed om 

Kan du være så snill å skrive her hva de svarer deg? ☺️

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du være så snill å skrive her hva de svarer deg? ☺️

Will do 🙌🏼 Greit å få det skriftlig fra lånekassen om det er andre konsekvenser enn at alt forblir lån hvis man ikke kan fremvise dokumentasjon 

Skrevet
På 12.5.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg leste det på Lånekassen sine sider samme dagen som jeg skrev det. Men prøvde å finne det igjen nå uten hell. Kanskje jeg har lest feil 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, SmithID skrev:

Hei! Jeg leste det på Lånekassen sine sider samme dagen som jeg skrev det. Men prøvde å finne det igjen nå uten hell. Kanskje jeg har lest feil 🤷‍♀️

Jeg har sendt dem en melding nå. For det står seriøst ingen steder at det er andre konsekvenser enn at alt blir lån 😶 syns det var fryktelig dårlig informasjon fra dem 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt dem en melding nå. For det står seriøst ingen steder at det er andre konsekvenser enn at alt blir lån 😶 syns det var fryktelig dårlig informasjon fra dem 

Har lett og lett selv, men fant det ikke igjen. Håper det ikke stemmer, mange som trenger ekstralånet likevel. Men synes det er rart om jeg har innbilt meg den typen informasjonen fra sidene deres. Men kanskje de endret på det ganske fort? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, SmithID skrev:

Har lett og lett selv, men fant det ikke igjen. Håper det ikke stemmer, mange som trenger ekstralånet likevel. Men synes det er rart om jeg har innbilt meg den typen informasjonen fra sidene deres. Men kanskje de endret på det ganske fort? 

Det står generelt og gjelder for det meste om man ikke melder inn endringer i studieprogresjon, arbeid og bostatus sånn jeg forstår det. 

https://www.lanekassen.no/opplysningsplikt

https://www.lanekassen.no/Global/Forskrifter/2020/Forskrift om regler for utdanningsstøtte for 2019-2020 som følge av utbruddet av koronavirus (Covid-19).pdf

Anonymkode: 9a876...f0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Will do 🙌🏼 Greit å få det skriftlig fra lånekassen om det er andre konsekvenser enn at alt forblir lån hvis man ikke kan fremvise dokumentasjon 

Tusen takk! 🌸🌸

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...