Gå til innhold

Sveis til jenter fra de er små barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hva gjør at dere «bestemmer» hvilken sveis barna skal ha? Da tenker jeg fra de er veldig små, til de begynner Å få en formening. 

min mor klipte alltid kort hår på meg(bob-ish), så jeg har omtrent alltid hatt kort hår. Lengste jeg har hatt noen sinne er til midt mellom skulderbladene.

mens mine venner i barnehagen og den slags sparte og sparte. Gikk alltid med håret oppsatt og sparte. 
så jeg bare lurer, hvordan «bestemmer man seg» for sånt ovenfor barna?

Anonymkode: fe2d9...8f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel på samme måte som man bestemmer egen sveis- man velger det man selv liker. Samtidig er det jo noen hensyn man må ta

Våre døtre har alltid hatt langt hår- dvs yngste fikk ikke langt hår før hun var 4, fordi  hun hadde nesten ikke hår før hun var nærmere to år. Eldste har alltid hatt veldig flokete hår, så hun hadde skulderlangt hår slik at det ikke skulle lugge sånn når vi børstet det.

Ellers får de ganske tidlig en formening om hårfrisyre og hva de liker og ikke liker. Noen barn takler ikke at håret kommer i ansiktet på de- så de har alltid håret i hestehale/fletter. Andre er veldig hårsåre og takler ikke at man fletter det f.eks. 

Vi har en gutt på 6 år også. Jeg vil definitivt ikke at han skal ha langt hår, og synes gutter er finest med kort hår. Så da er det jo det vi velger inntil han kommer med egne meninger. 

Anonymkode: 0de58...947

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man ser an barnet. Min eldste insisterte på langt og lengre enn langt fra fire-års alder, så da var det bare å spare, det var ingen kamp jeg ville ta, vi hadde nok av andre. Det var midt i Elsa og Rapunzel-perioden til hun selv og alle hennes venner i barnehagen. Hun hadde også sterke meninger om klær og farger. Yngstejenta brydde seg mindre og var mer påvirkelig av hva jeg sa var fint, og mindre hva andre barn sa, så hun fikk jeg(frisøren) klippe superfine korte (Bob-aktige, ikke guttekorte) frisyrer på til 8-års alder, da ville hun også spare. Men hun kan ha lugg, stusse det mer jevnlig, «så langt som overhodet mulig» er ikke et mål for henne. Yngste har alltid vært «penere på håret» etter min mening, og det gjelder andre barn med ordentlige frisyrer og kortere enn hår langt ned på ryggen. I en lang periode er det jo jentene med kortere hår som skiller seg ut, ikke de med langt som det var da jeg var liten. 

Anonymkode: c847d...448

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel  smak og behag. Og noen barn hater jo hårklipp.

Jeg synes små jenter ser best ut med bob. Med mindre de har skikkelig fyldig manke. Noen ser bare pistrete og ustelte ut med langt.

Anonymkode: c88db...14c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror en del tenker praktisk, i tillegg til at den handler om smak og hårtype. Vi vurderer å klippe toåringen kortere for at hårvask og børsting skal gå lettere. Men så syns jeg krøllene hennes er så søte også, og hun virker ikke plaget av at håret er i veien, derfor venter vi litt til. Jeg fikk veldig flokete hår som barn, husker med gru hvor plagsomt det var å børste ut store hårballer og tenker jeg skulle hatt en kort frisyre selv om mamma syntes håret var pent (når det var børstet).  

Anonymkode: f0dad...e14

AnonymBruker
Skrevet

Er selv.vokst opp med langt hår mens søstra mi hadde bob. Visstnok fordi hun var så hårsår at mamma ikke orket å børste ut tugger fra et langt hår.

Har to døtre selv og her ser den hårsåre litt rar ut med løst hår, så hun har langt nok til fletter. Den andre derimot har et ansikt som kler best en kort bob, så da ble det sånn.

Anonymkode: 4cf7c...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Min jente hadde tynt, pistrete hår og hatet å gre håret. Da var det enkelt å bestemme seg for en kort bob!

I tillegg ser hun skikkelig kul ut med den, så selv om "alle" har langt hår har hun samme frisyre ennå, fem år senere. Så får vi se hva som skjer videre.

Husker da jeg var barn at det var mer variasjon på klassebildene. Nå har jo nesten samtlige skolejenter langt hår. Det har liksom blitt en slags forestilling om at alle jenter har langt hår, uansett om de kler det eller ei.

Anonymkode: fe4c5...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smak og behag, hva mor ønsker å bruke tid på og barnets hårtype. 
Har barnet hår som floker seg lett eller tynt hår så er det greit med en kort klipp, har barnet ganske rett hår og tykt hår så trenger det ikke være så mye jobb med langt hår. En ser også raskt om barnet synes håret er i veien eller ikke.

Jeg hadde alltid laaangt hår og pannelugg, hadde aldri bolleklippen eller bobfrisyren.

Anonymkode: 96739...36a

AnonymBruker
Skrevet

Mine eldste jenter hadde bob som små,de var så hårsåre og hatet å bli gredd.Sparte til lengre hår da de var 8-9 år taklet å bli gredd/grer selv. 

Yngste er ikke hårsår, hun får ha langt hår. Snart 4 nå.
De får bestemme selv,men håret skal gres😬 Takler ikke ustelt hår på barn. 

Anonymkode: 2a957...4e0

Skrevet

De har fått bestemme selv dersom de har hatt en mening om det, ellers har vi bare stusset det selv. Det eneste vi (jeg) har hatt en mening om, er at de ikke får ha pannelugg. Det er stress å vedlikeholde. :lol: 

Vår eldste har alltid hatt mye hår, og har stort sett hatt langt hår, i varierende lengde. Nå som 9-åring har hun litt lengre enn til skuldrene, etter eget ønske.

Minsten har alltid hatt lite hår, som vokser langsomt på toppen og raskt bak. Det ser ut som om hun har hockeysveis på alle gamle bilder. Hun har fått klippet bob hver gang hun er hos frisøren. Nå som hun er 7 og (endelig?) bryr seg om hvilken sveis hun vil ha, vil hun ha langt hår. Da får hun det, selv om det fremdeles er litt hockeytendenser der.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det langt og uten lugg så alt kan fjernes fra ansiktet. Jeg syns det er ekkelt med barn som har snørr og gris i håret fordi det henger over ansiktet og blir med maten inn, eller fjernes med skitne små hender under lek. 

Anonymkode: c2334...f80

AnonymBruker
Skrevet

Med datteren min hadde jeg det litt langt. Fordi jeg syns det var fint, og likte å sette i strikker og spenner osv. Jeg ønsket ikke pannelugg fordi jeg ikke syns det er så fint. Nå er hun 7, og valgte selv ny sveis, hvor alt er kuttet rett av, litt ovenfor skuldrene. Fordi det har alle de andre jentene i klassen. Jeg syns det ser pent og velstelt ut, og hun kler det egentlig bedre.

Anonymkode: 394ca...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Mamma bestemte visstnok sveis til oss jentene etter hvem som hadde tålmodighet til å bli stelt på håret. Jeg og storesøster likte ikke å bli gredd, så vi hadde kort bob. Lillesøster var mye mer tålmodig med børsting og stell, så hun hadde korketrekkere langt nedover ryggen fra 2-3-årsalderen. 

Anonymkode: a23a7...5fb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vokst opp med den velkjente bolle klippen...hadde den helt ungdomsskolen. Jeg synes at så snart ungen bryr seg så burde du høre på barnet... Vel innenfor rimelighetens grenser da 😄min insisterer på langt hår og er gutt. Men blir det børstet så hvorfor ikke. Viktig del av identitet som man prøve å finne sånn sakte men sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet

Min lillesøster ville ha lengre enn langt-hår, og har fra hun var fire hatt hår som rekker under rumpen. Det ser ok ut, siden håret er ganske tykt og sunt. Mitt hår er tynt og pistrete, og når det blir lenger enn skulderlengde ser det ikke pent ut lenger. I tillegg var jeg høyt og lavt, så håret ble innmari flokete, og jeg nektet å gre det. Jeg har en datter som foreløpig ikke har så mye hår, men må vel bare se an hva som ser ok ut, er praktisk og hva hun ønsker selv etter hvert. 

Anonymkode: ac6fe...974

AnonymBruker
Skrevet

Min treåring har så tynt hår, så her er det uaktuelt å gro det langt. Tynt langt hår er ikke pent. Hun har meninger om absolutt alt, men håret bryr hun seg utrolig nok lite om. Håper jeg får bestemme lenge. 

Anonymkode: ac9ce...d44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet får være med å bestemme. Har spurt dem helt fra de var små. Langt hår er helt OK, hvis man går med på å børste og stelle det. Hvis ikke må vi klippe det kortere. 

Anonymkode: a8ff5...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min ble barbert hjemme, rett og slett fordi jeg synes det er mye arbeid med langt hår. Datteren har langt hår. Regner med det forblir langt frem til hun er moden for sin første frisørtime for jeg har ikke noe barbermaskin lenger. Innen den tid kan det hende hun ikke vil klippe annet enn luggen, og det er helt greit. Sønnen hadde for øvrig halvlangt hår da han begynte på skolen fordi han ville ha langt hår som pappa. Han har siden endret mening da han hater å børste håret. 

Anonymkode: 84599...63f

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvordan håret er i begynnelsen og hvordan det gror. Jenta mi er tre år og jeg har aldri klippet håret hennes. Hun har hatt helt mørkt kraftig hår fra hun ble født, og nå er det ned på ryggen med korketrekkere. Det passer personligheten hennes, hun er helt prinsesse, og liker faktisk at jeg setter opp håret hennes - og lar det være slik. 

Så her er det aktuelt å spare det til det blir veldig langt, for hun lar meg stelle det:) 

Anonymkode: 8b471...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å klippe Bob på min frøken for jeg synes det er så fint på små jenter. Men så synes jeg hun er så fin med lengre hår så kvier meg for å klippe. Hun er 2 år nå og har hår til litt nedenfor skuldrene. 

Anonymkode: be501...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...