AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #1 Del Skrevet 12. mai 2020 Jeg og mannen bor og arbeider i utlandet nå for tiden. Vi har lenge snakket om å flytte tilbake til Norge før vi får barn. Vi har snakket mer og mer om barn så flyttingen må skje snart. Vi har begge begynt å søke jobb i Norge men har ikke lykkes. Jeg er også veldig ulykkelig med jobben min nå og av å bo i utlandet. Jeg vurderer å bare si opp jobben min, prøve å finne meg en jobb i Norge i løpet av de 2 måneders oppsigelsestid og hvis ikke bare flytte inn hos min mor til jeg finner noe. Jeg føler også at jeg må gjøre noe så ekstremt så jeg får faktisk prøvd skikkelig å skaffe meg ny jobb (må innrømme at selv om jeg ikke liker jobben min så er jeg lever jeg en veldig komfortable livstil så føler ikke presset av og til). Er det kjempe dumt å bare si opp jobben, flytte tilbake og håpe på det beste? Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #2 Del Skrevet 12. mai 2020 Det vil sikkert bli flere ledige stillinger ut mot høsten slik det alltid blir. Jeg synes i allefall å merke at det alltid blir en bølge rett etter nyttår og rett etter sommer er tiden for utlysninger av stillinger, og kjøp/salg og utleie av hus. Ikke helt sikker på om det stemmer, men tja -det er jo også mye usikkerhet akkurat nå da på grunn av Korona og om du har bodd og jobbet i utlandet så er du vel mest sannsynlig ikke medlem av den norske folketrygden lengre og det vil ikke være knirkefritt å få hjelp av nav heller da. Kanskje smart å prøve å få seg jobb før du kommer hjem? Kanskje du før det til før høsten? Kommer jo helt an på hvor bemidlet du er selvfølgelig, men om du ikke har en stor buffer så er det kanskje greiere å holde på det du har til du vet du har noe nytt å gå til? Anonymkode: 2e27d...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #3 Del Skrevet 12. mai 2020 Har dere vært bosatt lenge i utlandet? Anonymkode: 75b34...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #4 Del Skrevet 12. mai 2020 Er i akkurat samme situasjon som deg TS. Meg og kona har bodd og jobbet i utlandet de siste 6 år. jeg har søkt jobb i Norge de siste 3 år og får ingenting. Over 200 søknaden sendt, vært på 16 intervju men ingen napp. fikk til og med høre at jeg er «for risikabel å ansette fordi jeg ikke kjenner den norske arbeidskulturen noe særlig»...jeg flyttet rett etter studier. nå sitter jeg og har flere års internasjonal ledererfaring (og mener jeg virkelig internasjonal - usa, Tyskland, mm.), snakker 4 språk uten problemer, har flere profesjonelle sertifikater etc, men er «for dårlig for Norge». Det største hinderet er mangel på ett arbeidsnettverk hjemme. Hvis du har et nettverk så vil det gå greit å skaffe jobb, hvis ikke, ville jeg anbefalt å søke videre... Anonymkode: 9dbd5...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Del Skrevet 12. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Det vil sikkert bli flere ledige stillinger ut mot høsten slik det alltid blir. Jeg synes i allefall å merke at det alltid blir en bølge rett etter nyttår og rett etter sommer er tiden for utlysninger av stillinger, og kjøp/salg og utleie av hus. Ikke helt sikker på om det stemmer, men tja -det er jo også mye usikkerhet akkurat nå da på grunn av Korona og om du har bodd og jobbet i utlandet så er du vel mest sannsynlig ikke medlem av den norske folketrygden lengre og det vil ikke være knirkefritt å få hjelp av nav heller da. Kanskje smart å prøve å få seg jobb før du kommer hjem? Kanskje du før det til før høsten? Kommer jo helt an på hvor bemidlet du er selvfølgelig, men om du ikke har en stor buffer så er det kanskje greiere å holde på det du har til du vet du har noe nytt å gå til? Anonymkode: 2e27d...225 Ja vi prøver, men som sagt så mislykker jeg jobben min så mye at det begynner å påvirke psyken (korona situasjonen gjør det verre). Jeg tenker på å si opp hver dag før jeg legger og lager en plan om hva jeg skal gjøre, men blir overbevist av manne om at det er dumt. Vi er ikke medlemmer av folketrygden nei, men blir det med en gang man flytter tilbake (medlem flytting). Vi kan nok gå et par måneder uten jobb og familien min vet om situasjonen så de er villige til å hjelpe oss. Jeg håper det blir noe til høsten, men føler jeg blir deprimert av tanken av å måtte vente så lenge. Det er litt av grunnen til at jeg vil bare si opp og ta det som det kommer for jeg må fortsatt jobbe her i 2 måneder til og for hver måned jeg utsetter det så er det enda lenger til jeg får kommet hjem. Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Del Skrevet 12. mai 2020 3 år Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #7 Del Skrevet 12. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er i akkurat samme situasjon som deg TS. Meg og kona har bodd og jobbet i utlandet de siste 6 år. jeg har søkt jobb i Norge de siste 3 år og får ingenting. Over 200 søknaden sendt, vært på 16 intervju men ingen napp. fikk til og med høre at jeg er «for risikabel å ansette fordi jeg ikke kjenner den norske arbeidskulturen noe særlig»...jeg flyttet rett etter studier. nå sitter jeg og har flere års internasjonal ledererfaring (og mener jeg virkelig internasjonal - usa, Tyskland, mm.), snakker 4 språk uten problemer, har flere profesjonelle sertifikater etc, men er «for dårlig for Norge». Det største hinderet er mangel på ett arbeidsnettverk hjemme. Hvis du har et nettverk så vil det gå greit å skaffe jobb, hvis ikke, ville jeg anbefalt å søke videre... Anonymkode: 9dbd5...5c0 Vi flyttet også til utadrettet rett etter universitetet. Alle de jobbene jeg vil ha krever sikkerhetsklarering som jeg ikke kan få fordi jeg ikke har bodd i Norge de siste 10 årene. Så jeg har gitt opp drømmejobben og vil bare få meg en jobb. Jeg har venner hjemme men føler ikke at det hjelper mye. Jeg føler også at det har gått en stund så jeg vet ikke lenger hvilke bedrifter som er aktuelle for meg. Jeg har spurt folk om å si fra hvis de vet om noe bla bla men ingenting. Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Del Skrevet 12. mai 2020 Det skader ikke å begynne å søke jobber i Norge. Ikke gi opp før du har prøvd. Jeg ville gitt det noen måneder før jeg sa opp, og heller brukt tiden på å legge meg opp penger. Vurder evt om det kan lønne seg å ta mer utdanning/kurs i Norge som kan hjelpe deg. Du skriver ikke noe om hvilken jobb eller utdannelse du har, men noen kan kanskje gi deg flere tips om du vil si noe om dette. Anonymkode: 863a4...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Del Skrevet 12. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i akkurat samme situasjon som deg TS. Meg og kona har bodd og jobbet i utlandet de siste 6 år. jeg har søkt jobb i Norge de siste 3 år og får ingenting. Over 200 søknaden sendt, vært på 16 intervju men ingen napp. fikk til og med høre at jeg er «for risikabel å ansette fordi jeg ikke kjenner den norske arbeidskulturen noe særlig»...jeg flyttet rett etter studier. nå sitter jeg og har flere års internasjonal ledererfaring (og mener jeg virkelig internasjonal - usa, Tyskland, mm.), snakker 4 språk uten problemer, har flere profesjonelle sertifikater etc, men er «for dårlig for Norge». Det største hinderet er mangel på ett arbeidsnettverk hjemme. Hvis du har et nettverk så vil det gå greit å skaffe jobb, hvis ikke, ville jeg anbefalt å søke videre... Anonymkode: 9dbd5...5c0 Hvorvidt internasjonal erfaring er en fordel avhenger jo mye av fagfelt. Det virker som om du tror du er bedre enn de som jobber i Norge fordi du har erfaring fra utlandet og snakker språk, når faktum er at de ikke nødvendigvis gjør det til en bedre kandidat. Å snakke 4 språk er heller ikke så uvanlig lenger, mange har foreldre fra to kulturer, og snakker gjerne begge sine morsmål + engelsk eller fransk/tysk/spansk. Ikke alle fagfelt krever flere språk. Det høres ut som du primært søker lederjobber, og det ER stor forskjell på arbeidslivkultur i Norge og USA/Tyskland. Det er mye mindre hierarkisk her hjemme, strukturene er mer flate og det er mye større aksept for å si hva man mener og ha innspill på daglig drift som vanlig ansatt. Har godt forståelse for at bedrifter er bekymret for å ansette en leder som skal komme med hierarkisk stil og ødelegge miljøet i en ellers velfungerende bedrift. Med de tilbakemeldingene du har fått bør du gjerne søke vanlig ansattstillinger og heller si at du ønsker å lære/tilpasse deg norsk arbeidskultur, så kan du søke lederstillinger når du har opparbeidet deg kjennskap til det og nettverk i Norge. Mange som reiser rett etter studiene tror det store utland er den opphøyde gral og at Norge er det trauste bondelandet de kan komme tilbake til når gullalderen ute er over, sånn er det faktisk ikke. 200 søknader er for øvrig ikke mye på 3 år om du virkelig ønsker jobb, det har vært flere artikler i avisene om folk som søker det dobbelte av det pr år uten å få napp. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vi prøver, men som sagt så mislykker jeg jobben min så mye at det begynner å påvirke psyken (korona situasjonen gjør det verre). Jeg tenker på å si opp hver dag før jeg legger og lager en plan om hva jeg skal gjøre, men blir overbevist av manne om at det er dumt. Vi er ikke medlemmer av folketrygden nei, men blir det med en gang man flytter tilbake (medlem flytting). Vi kan nok gå et par måneder uten jobb og familien min vet om situasjonen så de er villige til å hjelpe oss. Jeg håper det blir noe til høsten, men føler jeg blir deprimert av tanken av å måtte vente så lenge. Det er litt av grunnen til at jeg vil bare si opp og ta det som det kommer for jeg må fortsatt jobbe her i 2 måneder til og for hver måned jeg utsetter det så er det enda lenger til jeg får kommet hjem. Anonymkode: acc73...a1d Du kan få deg en meget stygg overraskelse når du flytter tilbake, du har ikke rett på dagpenger, sykepenger, aap eller ufør dersom noe skulle skje. Hvis dere virkelig vil flytte bør vel både du og mannen intensivere jobbjakten hjemme, folk får arbeidsledig i lang tid og det er ingen garanti for at et par mnd hos mor gir dere jobb. Anonymkode: 94106...4c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #10 Del Skrevet 12. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som om du tror du er bedre enn de som jobber i Norge fordi du har erfaring fra utlandet og snakker språk, når faktum er at de ikke nødvendigvis gjør det til en bedre kandidat. Åh, hvordan kunne jeg glemme at i Norge så skal man ikke gå og tro at man er bedre enn andre. men...Jeg har masse erfaring, jeg har sett og jobbet med så mange oppgaver som Ola Nordmann aldri vil se eller jobbe med, jeg har utdanning fra det beste universitetet i Norge, jeg har karakterer langt over gjennomsnittet etc. nei jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre...jet VET det men i Norge spiller ingen rolle hvor mye bedre man er, kun kontaktnettverk som avgjør 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som du primært søker lederjobber Kanskje du slutter å anta ting? Gjennom de siste tre år søkte jeg på alle mulige stillinger som analytiker, leder, assistent etc. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge er det trauste bondelandet Det er det, men uansett så er det hjemmet mitt. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: det ER stor forskjell på arbeidslivkultur i Norge og USA/Tyskland. Det er mye mindre hierarkisk her hjemme, strukturene er mer flate og det er mye større aksept for å si hva man mener og ha innspill på daglig drift som vanlig ansatt Det er rett og slett ikke sant for ALLE bedrifter. Du må slutte å generalisere sånn da jeg var student så hadde jeg et par internships i store norske selskap. De hadde også hierarki og i det ene var det slik at lederen kun hilste på egne direkte underordnede men ikke på andre... Anonymkode: 9dbd5...5c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 12. mai 2020 #11 Del Skrevet 12. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Er det kjempe dumt å bare si opp jobben, flytte tilbake og håpe på det beste? Anonymkode: acc73...a1d Kort fortalt - yes, meget dumt. Akkurat nå på markedet er det flust av flinke kandidater. Finn deg en jobb OG så flytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #12 Del Skrevet 12. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Det skader ikke å begynne å søke jobber i Norge. Ikke gi opp før du har prøvd. Jeg ville gitt det noen måneder før jeg sa opp, og heller brukt tiden på å legge meg opp penger. Vurder evt om det kan lønne seg å ta mer utdanning/kurs i Norge som kan hjelpe deg. Du skriver ikke noe om hvilken jobb eller utdannelse du har, men noen kan kanskje gi deg flere tips om du vil si noe om dette. Anonymkode: 863a4...752 Jeg har ikke gitt opp, men som sagt så er jeg usikker på hvor mye lenger jeg kan gå og ikke være fornøyd med denne jobben jeg har nå. Vi har spart en del penger så det hadde nok ikke vært et problem med det første. Er mer redd for å gå lang tid uten jobb, men da tenker jeg at jeg hadde da benytt anledningen til å ta kurs og bygge opp cven. Vi er begge ingeniører. HW og SW. Har jobbet som SW design ingeniør de siste 2 årene men er usikker om jeg vil fortsette med det da jeg egentlig ikke er utdannet som det. Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Del Skrevet 12. mai 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, hvordan kunne jeg glemme at i Norge så skal man ikke gå og tro at man er bedre enn andre. men...Jeg har masse erfaring, jeg har sett og jobbet med så mange oppgaver som Ola Nordmann aldri vil se eller jobbe med, jeg har utdanning fra det beste universitetet i Norge, jeg har karakterer langt over gjennomsnittet etc. nei jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre...jet VET det men i Norge spiller ingen rolle hvor mye bedre man er, kun kontaktnettverk som avgjør Kanskje du slutter å anta ting? Gjennom de siste tre år søkte jeg på alle mulige stillinger som analytiker, leder, assistent etc. Det er det, men uansett så er det hjemmet mitt. Det er rett og slett ikke sant for ALLE bedrifter. Du må slutte å generalisere sånn da jeg var student så hadde jeg et par internships i store norske selskap. De hadde også hierarki og i det ene var det slik at lederen kun hilste på egne direkte underordnede men ikke på andre... Anonymkode: 9dbd5...5c0 Dette innlegget alene forteller meg hvorfor du sliter med å få jobb. Anonymkode: 94106...4c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Del Skrevet 12. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: jeg har søkt jobb i Norge de siste 3 år og får ingenting. Over 200 søknaden sendt, vært på 16 intervju men ingen napp. OK Vi har ikke søkt jobb så lenge (begynte i Januar) og heller ikke sendt så mange søknader (har egentlig bare søkt de jobbene jeg synes var for meg og ikke sent søknader desperat ennå) så kanskje jeg må søke mer intensivt enn det jeg gjør nå. 1 hour ago, AnonymBruker said: nei jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre...jet VET det Hadde jeg hatt så bra selvtillitt så hadde jeg kanskje fått jobb. Føler selvtillitten min mindre hver gang jeg feiler et intervju. Kanskje jeg har søkt feil jobb. Anonymkode: acc73...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #15 Del Skrevet 13. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke gitt opp, men som sagt så er jeg usikker på hvor mye lenger jeg kan gå og ikke være fornøyd med denne jobben jeg har nå. Vi har spart en del penger så det hadde nok ikke vært et problem med det første. Er mer redd for å gå lang tid uten jobb, men da tenker jeg at jeg hadde da benytt anledningen til å ta kurs og bygge opp cven. Vi er begge ingeniører. HW og SW. Har jobbet som SW design ingeniør de siste 2 årene men er usikker om jeg vil fortsette med det da jeg egentlig ikke er utdannet som det. Anonymkode: acc73...a1d Et alternativ er å søke annet arbeid der du er. Om det er nåværende arbeidsplass som er problemet. Se om du kan finne noe som er overførbart til norske forhold, slik at du allerede nå legger en strategi for å komme deg til Norge. (Jeg har ikke peiling på det du jobber med, men mener å si at du må tenke strategisk.) Har du kontakt med noen av de du studerte sammen med i Norge? Sjekket hva/hvor de jobber? Bruk LinkedIn og gjør deg synlig der. Har du ikke et nettverk må du skape et. Som du selv sier, det er ofte nettverket det handler om. Dessverre. Anonymkode: 863a4...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #16 Del Skrevet 13. mai 2020 Hvis du er dataingeniør og ikke får deg jobb i Norge er det noe veldig rart her du ikke forteller oss. Anonymkode: 921c6...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #17 Del Skrevet 13. mai 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: OK Vi har ikke søkt jobb så lenge (begynte i Januar) og heller ikke sendt så mange søknader (har egentlig bare søkt de jobbene jeg synes var for meg og ikke sent søknader desperat ennå) så kanskje jeg må søke mer intensivt enn det jeg gjør nå. Hadde jeg hatt så bra selvtillitt så hadde jeg kanskje fått jobb. Føler selvtillitten min mindre hver gang jeg feiler et intervju. Kanskje jeg har søkt feil jobb. Anonymkode: acc73...a1d Vær kreativ! Vet jo ingenting om hvilken type arbeid du er ute etter, men selv holder jeg på å se på nye muligheter fordi jeg står i en situasjon som ikke bare handler om korona-vanskeligheter, jeg må rett og slett "omskolere meg" for å kunne ha arbeid fremover. For min del blir det 100% hjemmekontor om jeg får det til. Jobber du egentlig innom det og det fagfeltet, så se om du ikke kan utføre noen prosjekter, jobbe med forskning eller lignende som omhandler temaet. Se på stipender og legater også f.eks, er det noe de er ute etter som du kan gjøre? Tenk utenfor boksen, ta en skikkelig brainstorm, hva kan du bruke din kunnskap og erfaring til på en ny måte? Det er selvsagt sikkert mulig å få jobb med tradisjonell tankegang også akkurat nå, men jeg tror det vil bli behov for mye nytekning sånn generelt i samfunnet nå, og da er det jo ikke dumt å se om du kan være forut med dette. Jeg vet ingenting om ditt felt, så det er vanskelig å gi råd, men snakk med mannen din og sett deg ned med pc'n selv og søk deg rundt om informasjon om fagfeltet ditt og hva det kan brukes til, plutselig dukker det opp noe du ikke har tenkt på som kan bli både spennende og gi god lønn. Se på muligheter til å jobbe på tvers av land, muligheter som ligger mer på pc enn å være avhengig av kontor/arbeidsplass. Se på muligheter rundt om i landet, ikke bare akkurat de kommunene du har vært vant med i Norge -plutselig er det noe i Tromsø eller Haugesund. Se om fagfeltet ditt kan utvides. Se om du har mulighet til å starte for deg selv. Det er mange muligheter! Og kanskje får du en stilling på tradisjonelt vis også, men ved å tørre å se litt nye veier har du kanskje fått til noe verdifullt i forhold til selvtilliten i det minste, det å se at du kan gjøre mer med det du kan enn det du hadd trodd. Mulig jeg snakker bare tull her nå, men ja, jeg tror virkelig på at det kan hjelpe å tørre å leke seg litt med det man sitter på, tørre å tenke annerledes enn det man har gjort. (Btw. akkurat i forhold til været er du heldig akkurat nå, her SNØR det! TETT! Og vi er i midten av MAI, -det er jo helt vilt!!!!) Anonymkode: 2e27d...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå