Gå til innhold

Hvilken utdanning bør jeg ta for å bli journalist?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Journalist?

Finnes det noe annet enn journalistikkutdanning?

Er det vanskelig å komme inn på medievitenskap el. medier/kommunikasjonsstudier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Om eg ikkje tek feil no, så er det slik med journalistikk at du kan studere mykje rart og få jobb i ei avis e.l etterpå uansett om du har bachlor i journalistikk eller ikkje.

Du kan studere medievitskap, statsvitskap, kunst, reiseliv osv.... har du gode skrivekunnskaper utanom er jo dette ein stor pluss.

Det er høge snitt når du skal studere vitskap og media, men det går jo ann å forbedre vgs-karakterar før du søkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg ikkje tek feil no, så er det slik med journalistikk at du kan studere mykje rart og få jobb i ei avis e.l etterpå uansett om du har bachlor i journalistikk eller ikkje.

Du kan studere medievitskap, statsvitskap, kunst, reiseliv osv.... har du gode skrivekunnskaper utanom er jo dette ein stor pluss.

Det er høge snitt når du skal studere vitskap og media, men det går jo ann å forbedre vgs-karakterar før du søkjer.

Det er ikke helt riktig. I dag krever veldig, veldig mange medier bachelor i journalistikk- selv små lokalaviser. Utdanning i tillegg til dette, f.eks statsvitenskap etc, er et pluss.

Arbeidsmarkedet for journalister er så steinhardt i dag at redaktørene kan tillate seg å velge og vrake. Og de har nok av utdannede journalister å velge mellom, så hvis man ikke har bachelor i journ. bør man ha mye erfaring for å i det hele tatt bli vurdert.

Flere redaktører jeg har snakket med vurderer ikke søkere uten journalistikkutdanning. De er f.eks ikke interesserte i folk med bachelor i medievitenskap, da dette ikke tilsvarer journalistikkutdanning.

For 10 år siden kunne man vel komme inn i bransjen uten journalistikkutdanning, men i dag er dette MYE vanskeligere.

Nå har de i tillegg startet opp med journalistikkutdanning i Bergen, hvilket vil si at det om et par år vil være enda flere utdannede journalister på markedet.

Man bør heller ikke la seg lure til å ta journalistikk på skoler som MI- dette blir ikke sett på som noen fullverdig utdanning på noen måte.

Det er, som nevnt, ikke umulig å komme seg inn i bransjen på andre måter, men det er vanvittig tøft. Og jeg vil uansett anbefale journalistikkutdanning, fordi det er så vanvittig mye nyttig du lærer der. Journalistikk handler om mye mer enn bare å kunne skrive (eller filme etc), man har f.eks en rekke etiske regler å forholde seg til, man må lære seg hvordan man utøver best mulig kildekritikk etc.

Så, for å konkludere- hvis du vil bli journalist bør du ta journalistikkutdanning, og i tillegg skaffe deg erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest borghild

Vil tro at dette er et av de vanskeligste yrkene/ utdanningene å komme seg inn i. Er enig med den ovenfor som sier at du må ha jour utdanning + noe mer. På BI utdanner de nå egne økonomi- journalister. Tror en slik spesial utdanning kan være smart. Det finnes også egne kultur- journalistutdanninger, men her tror jeg arbeidsmarkedet er verre.

Vet at Inst. for medier og kommunikasjon ved UiO tidligere krevde et grunnfag og minimum laud for å komme inn fordi pågangen var så stor. Vet ikke hvor vanskelig det er å komme inn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestina

Jeg ville ikke anbefalt aa velge mediavitenskap istedet for journalistikk, dersom det er journalist du vil bli. Medievitenskap og tilsvarende ´diffuse´fag er ikke særlig ansett i medieindustrien. Da er det bedre aa velge noe HELT annet og opparbeide seg spesialkunnskaper som kan komme til nytte i yrket. Det finnes visse omraader innen journalistikken hvor det er vanskeligere aa finne gode journalister. Finans og okonomi er ett av disse omraadene i dag, mener jeg aa ha hoert for ikke saa lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt aa velge mediavitenskap istedet for journalistikk' date=' dersom det er journalist du vil bli. Medievitenskap og tilsvarende ´diffuse´fag er ikke særlig ansett i medieindustrien. Da er det bedre aa velge noe HELT annet og opparbeide seg spesialkunnskaper som kan komme til nytte i yrket. Det finnes visse omraader innen journalistikken hvor det er vanskeligere aa finne gode journalister. Finans og okonomi er ett av disse omraadene i dag, mener jeg aa ha hoert for ikke saa lenge siden.[/quote']

Det du sier ang. medievitenskap holder jeg med deg i. Og det er riktig at det er spesielt journalister med utdanning innen finans/økonomi man etterspør i dag. Men da er det bedre å ta journalistikkutdanning (som er to år), og bygge på med utdanning innen f.eks økonomi, slik jeg tror en del fra de kommende kull (bl.a mitt) vil gjøre.

Uansett hvor mye man kan om et emne, og hvor flink man er til å skrive, er det ikke dermed sagt at man blir en god journalist av det. Journalistikk handler om mye mer enn å skrive.

Ang. den journalistikkutdanningen på BI har den foreløpig ikke spesielt høy status innen mediebransjen, etter det jeg har hørt. Så "vanlig" journalistikkutdanning+ økonomi er nok mye smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestina

Det er jeg helt enig i, men siden traadstarter spurte om det fantes et alternativ til vanlig journalistutdanning var det mitt beste raad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest journalisten

Hva med Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand? De har en vel ansett journalistutdanning med et noe lavere snitt enn de øvrige journalistiutdanningene, ikke fordi de er noe dårligere, men kanskje først og fremst fordi den er privat og koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Jeg ville ikke anbefalt aa velge mediavitenskap istedet for journalistikk' date=' dersom det er journalist du vil bli. quote']

Det går an å ta bachelor i medievitenskap og så fortsette på master i journalistikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir langt fra det samme som en vanlig journalistikkutdanning, selv om man da i teorien er "master i journalistikk". En journalistikkutdanning er veldig praktisk, medievitenskap teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som journalist.

Kommer du inn i Volda eller på journalisthøgskolen i Oslo er det nok "enklest".

Veien inn i yrket starter ofte via sommervikariat. Og mange av vikarene kommer nettopp fra disse utdanningene, fordi de gjerne har praksis i løpet av året og dermed får "vist seg fram".

Selv har jeg medievitenskap fra universitetet i Oslo, men for min del var det nok arbeidserfaringa som telte mest. Fikk sommerjobb på bakgrunn av erfaringa jeg har, og fortsatte å jobbe ved siden av studiene. Har jobba fullt siden.... 99 tror jeg. Har for øvrig aldri opplevd at noen har sett misbilligende på utdannelsen min. Men det er naturligvis noe med at når man først er innafor så er man innafor.

Hos oss er det ikke bare folk med medieutdanning. Vi har også folk som har generell universitetsutdannelse. Og folk som har ramla inn i yrket via "særinteresser".

Mitt tips er å stå på. Ikke gi opp selv om du får noen dører i fjeset. Jobb gjerne frivillig i studentavis/studentradio ved siden av. Se på det som en del av utdanninga di. Sett deg et mål og jobb for å nå det. Visst er det mange om journalistjobbene. Men det betyr ikke at du ikke kan få en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som journalist.

Kommer du inn i Volda eller på journalisthøgskolen i Oslo er det nok "enklest".

Eller Stavanger, Bodø, Kristiansand eller den nyoppstardete journalistikkutdanningen i Bergen.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Stavanger, Bodø, Kristiansand eller den nyoppstardete journalistikkutdanningen i Bergen.. :wink:

Beklager å måtte si det men der jeg jobber er det Volda og Oslo som står høyest i kurs. Ikke at de andre utdanningene blir nedvurdert på noe vis, men om de skulle rangeres ville Volda og Oslo ligge øverst. Stavanger og Bodø rett bak og så Kristiansand (jeg regner med at det er Gimlekollen du mener) "nederst".

Men ofte er det slik at medier i området der en utdanning ligger prioriterer folk fra sin "egen" høyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert utlandet? Jeg studerte i London og jobber naa som journalist (dog ikke i Norge). Flere av mine studievenner har gode jobber i baade tv og avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Selv har jeg medievitenskap fra universitetet i Oslo, men for min del var det nok arbeidserfaringa som telte mest. Fikk sommerjobb på bakgrunn av erfaringa jeg har, og fortsatte å jobbe ved siden av studiene. Har jobba fullt siden.... 99 tror jeg. Har for øvrig aldri opplevd at noen har sett misbilligende på utdannelsen min. Men det er naturligvis noe med at når man først er innafor så er man innafor.  

Kan jeg spørre hvilken utdannelse du har inne medievitenskap? Treårig, femårig eller grunnfag? Har du noen annen utdanning enn medievitenskapen? Hva slags jobberfaring hadde du før du endte utdanningen? Håper det er ok at jeg spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest en journalist til

Hei. Jeg er og journalist og slutter meg til de andre som mener journalistutdanningen på høyskolene er en god vei inn i yrket. Ikke bare på grunn av det man lærer der, men fordi praksisperioden ofte er en veldig god inngangsport til en redaksjon.

Jeg jobber i en riksdekkende redaksjon i Oslo, og vi har en del folk her som ikke har journalistutdanning, men da har de andre universitetsfag og ikke minst mye praksis fra andre medier.

Uansett hvilken utdannelse du skulle velge, så er journalistikk et fag der det ikke holder med skolegang. Man kan ikke bare sette seg ned og skrive en søknad og vips så har man en fulltidsjobb... Hvis du vil finne ut om dette er noe for deg, bør du prøve å få litt erfaring i en lokalavis eller en annen mindre redaksjon. Da får du også nyttig praksis.

Nå i sommer har vi mange sommervikarer på min arbeidsplass, og flere av dem har ikke journalistutdanningen, men har mye praksis fra forskjellige distriktsaviser.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...