Gå til innhold

Trenger hjelp -overvektig 13 åring..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort; Pga sykdom og ekstrem mobbing de siste 2 årene har barnet vårt blitt overvektig (veier 68 kg og er 153 cm..)

Ifht aktivitet har vi endelig funnet trening som fungerer; løping + styrke 3 dager i uken, de dagene hen ikke trener går vi tur, danser til ps spill etc. Men trenger hjelp ifht kosthold. Vi har alltid hatt litt lettvinte løsninger som spaghetti, lasagne, fiskepinner, kjøttkaker m.m Alt går ned på høykant -hen har uendelig med appetitt. I tillegg betyr lørdagsgodteriet ALT -hen starter allerede på torsdag (!) med å glede seg til lørdag. Vi har gjentatte ganger jobbet med å motivere til mindre porsjoner, og vi kjøper lite godteri -så det er ikke snakk om voldsomme mengder. Men å fjerne det helt oppleves veldig vanskelig.

Hen er i en sårbar fase. Ingen venner å være med, er i starten av puberteten, har vanskelige følelser og er veldig sår. Hen vet jo selvsagt godt at vekten må ned -og er selv motivert. Men vi trenger innspill på sunne måltider med færrest mulig kalorier. Vil gjerne ha innspill fra andre med erfaring om overvektige barn.

(Og trenger ikke slenge dritt -vi vet GODT at dette er vår feil. Men det ligger mye mer bak denne overvekten enn jeg kan skrive om som alvorlig sykdom. Hen er nå endelig friks -og derfor starter vi nå kampen mot overvekten. Som mamma er jeg utrolig glad for at hen lever. Og mammahjertet blør for at hen også systematisk har vært mobbet i 2 år uten å si det hjemme. Hen har blitt "overforet" hos farmor som bor 150 meter fra oss med pannekaker, sjokolade, boller etc uten at vi visste om det. Det var hennes måte å trøste hen på.. Dette har selvsagt blitt en slutt på nå som vi har fått vite det -og for sikkerhets skyld blir en av oss med hvis han skal besøke henne. ) Jeg ønsker derfor ikke drittslenging -men blir utrolig takknemlig for gode råd, innspill og tips for hvordan man får ned overvekt uten å ødelegge totalt ifht vaner og mat (ikke utvikle spiseforstyrrelse). Vi bor veldig usentralt, så div kurs, klinikker etc er ikke aktuelt pr nå. Vi vil uansett først prøve selv. Fysisk aktivitet er på plass -nå mangler maten (frokost, lunsj/matpakkemat og middag.

Anonymkode: 0ae3a...545

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at dere tar tak! Men altså, oppsøk fagfolk! Kostholdet er desidert viktigst.

Anonymkode: 96d24...747

• Liker 27
Skrevet

Kan fastlege eller helsestasjon/helsesykepleier i nærområde bidra? Eventuelt en ernæringsfysiolog? 

Men må si jeg er så imponert over hva dere har klart å få til ift fysisk aktivitet! 👏

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sunnere mat. Som voksen er du i stand til å finne denne informasjonen uten problemer - du har jo tydeligvis tilgang på internett.

Dette løses ikke av at noen poster et par oppskrifter. Her må du som forelder gjøre en innsats for at hele familiens kosthold endres og det gjør du når DU tilegner deg kunnskapen.

Anonymkode: 86df1...ee3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere gjør masse riktig allerede! Kjempeflinke har dere vært, i en så vanskelig situasjon. Hva med å gjøre det enkelt: følge statlige kostholdsråd og tallerkenmodell? 

Anonymkode: bd7b7...853

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig at farmoren ikke skjønner hvor ødeleggende dette er for ham. 

Anonymkode: d7d0a...017

• Liker 3
Skrevet

hei,

så bra at dere har kommet så langt!! jeg ville forsøkt å innføre mer ren mat i ukedagene og heller lettvintløsninger i helgene. Med ren mat mener jeg grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl. Lettvintløsninger er jo spagetti, fiskepinner, ferdigposer osv. Ønsker både dere og hen masse lykke til!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Posjonskontroll. Få hjelp av en ernæringsfysiolog hva som er passe porsjoner. Lag alltid akkurat passe med mat, og smør og server skivene, og alt annet. Mer sulten? Da må man vente til neste måltid, kan ta dagens eple eller gulrot. Må gjelde dere voksne også. 

Anonymkode: ce4fc...78d

• Liker 12
Skrevet

Egentlig ganske enkelt, normale porsjoner middag og da med 1/3 av magert kjøtt/fisk, 1/3 pasta/ris/potet og 1/3 grønnsaker/salat

Tell kalorier

Salat kan man spise i store mengder og mange variasjoner. 
En liten skål godteri i helgen er mer enn nok.

Husk att kjøttkaker, lasagne og slikt ikke er sunn mat, men rene fileter av kylling og fisk er, dumt med slike usunne snarveier hvis man skal ned i vekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å tell kalorier. Få hjelp av en ernæringsfysiolog.  

Anonymkode: d0393...ab9

Skrevet

Først og fremst: Jeg får utrolig vondt av dere alle, mobbing er grusomt. Håper virkelig ting blir bedre framover! :) 

Vi er i litt samme båt, en kjapp og tynn unge har blitt mer stillesittende og tyngre. Her er egg populært, både kokt, stekt og som eggerøre. Jeg strekker meg nok litt lenger for å kjøpe sunne ting h*n liker enn jeg ellers ville gjort. Fiskepudding og makrell er heldigvis populært. Salat der en plukker fra skåler, grønnsakssuppe, smoothie der jeg har brukt litt gresk yoghurt f.eks, og ev litt kunstig søtning om bærene er veldig sure. (Noen mener nok at det ikke er bra, det blir ikke så ofte, så jeg er ikke så redd for det.) 

Vi har måtte unngå å bruke for mye toast osv, da det fort blir 4 skiver med mye ost etter skolen. Selv om det kan funke for spikertynne tenåringer. Vi prøver også å redusere middager med mye raske karber - barnet er veldig glad i pasta, og da renner kaloriene på. 

Ønsker dere lykke til! :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare si, TS, at du er god som tar tak i dette. Jeg var selv et overvektig barn pga kostholdsvaner hjemme. Foreldrene mine brydde seg ikke selv om helsesøster på skolen reagerte. Ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og siden foreldrene mine ga f så satte jeg i gang med usunne slankekurer hvor jeg sultet meg etterfulgt av spiseperioder som varte lenger hvor jeg spiste meg opp enda mer. Først i voksen alder med  faglig hjelp og fornuft har jeg gå ned i vekt. 

Kostholdet du beskriver er litt som vi hadde det hjemme, så du kan begynne å begrense der på en fornuftig måte. Sånn feks - tilrettelegge en porsjon og så er måltidet over. Og begrense snopet med forsvarlige mengder. "Nå er det ikke mer"

Anonymkode: 25e68...268

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er viktig at foreldrene også har riktig innstilling i forhold til det med kosthold. Og informere barna om kunnskap og også bruke følelser på en annen og bedre måte enn mat. Virker som han har lært å styre følelser med mat. Dette må avlæres. Gjerne ernæringsfysiolog? Psykolog? Hvis han har blitt mobbet, har han gjerne mange vonde tanker. Sunt hodet er ofte lik sunn kropp. Husker selv da jeg var liten, så var familien på vel til å bli overvektige alle mann. Det snudde da mamma meldte seg på Grete Roede kurs og vi måtte alle sammen fra da av spise sunt hjemme. Altså fisk, grønnsaker osv. Det var slutt på grandiosa og den slags. Fikk godteri på lørdager. Alle barna måtte også velge seg en idrett å starte på to dager i uka. Sikkert ikke veien å gå for alle, men det skjedde noe der med innstilling, kunnskap og balanse i forhold til sunn mat, aktivitet og trening. Alle gikk ned flere kilo og jeg som voksen spiser fortsatt grønt til hvert måltid (stort sett) og trener tre ganger i uka. Er passe tynn. Dere har jo gjort en kjempe jobb allerede da, så dere er nok på hos vei 😀 

Anonymkode: 1cb95...98d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mye sunn mat i butikkene nå, vi er heldige i Norge!

Anonymkode: b1e06...872

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt "ekstremt" å telle alle kalorier (er det ikke sånne ting som fører til tvangstanker) Hva med å bare kutte ned litt på karbohydrater og på fett? Og selvfølgelig brus, søte drikker og sånne ting. 

Hvis hen spiser smågodt kan hen kanskje bruke egne sparepenger til dette? for å opp muntre til å ikke spise for mye. eller om dere har felles godteri, ikke sett fram for mye, kjøp popcorn istedenfor potetgull, eller nøtter f.eks sett helst fram frukt i stedet for godis. 

Kyllingfilet, fiskefilet, rent kjøtt... dette er kjempelett å lage og sundere enn ting som kommer ferdig med massevis av ekstra greier du ikke trenger. Kok grønnsaker, lag gode salater og fargerik mat. Det er mye man kan gjøre for at ikke sunn mat blir kjedelig. 

Kanskje dere heller kan kose dere med familie eventer eller noe hyggelig, enn å kose dere som familie med usunn mat. Litt dumt at usunn mat blir brukt som belønning, når det ikke fører tool noe godt. Prøv å tenke annerledes på det.

Anonymkode: a92d7...a90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et sunt alternativ til vanlig pasta er anglamark sin soyapasta fra Coop, som inneholder opptil 48% protein og lite karbohydrater pr 100 gram.

Rema 1000 har pasta laget av linser el erter som også har mer protein og mindre karbohydrater enn vanlig pasta. 

Anonymkode: 01598...ca7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En stor hjelp er det sikkert om hen kan få se en venn som også trener, og spiser sunt. Det hadde sikkert gjort saken enda letter. Og en annen ting er at deres (foreldrene) kosthold nok også har en del innflytelse. Så det er litt slemt om dere skal sitte å dytte i dere godis men hen ikke får lov. Dere burde lede med eksempel! 

Anonymkode: a92d7...a90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her; takk for mange flotte innspill! Vi skal selvsagt spise det samme alle sammen -ikke bare det barnet som sliter ifht vekt. Og til deg som skrev at jeg skulle google siden jeg hadde internett.. -altså; jeg skjønner jo at jeg skal innhente info og opplegg fra fagfolk....... Det jeg ønsket med dette innlegget var å få noen gode tips (som andre har skrevet om her) -kanskje noen som har vært i stuasjonen selv med overvektig barn o.l Hadde ikke akkurat forventet at noen skulle komme med oppskrifter etc..

Og vi har virkelig gjort en innsats ifht trening -det er faktisk en stor seier i seg selv. Nå fremover skal kostholdet endres  -men ønsker jo at det skal være typ "vanlig mat" som er kalorifattig feks -slik som noen har beskrevet over.

Uansett -takk for mange fine svar ❤️

Anonymkode: 0ae3a...545

• Liker 6
Skrevet

Kutt ned på pastamåltider og ferdig produkter. Feks ikke så ofte spaghetti eller lasagne. Og ris i mengder er heller ikke bra. Alle disse type matvarer er full av stivelse og karbohydrater, og det er ikke alle som tåler å spise dette uten å legge på seg.

Du nevner ingenting om kjønn i beskrivelsen, men om dette er en jente så finnes det en del jenter som har pcos. Den starter når puberteten kommer, og fører ofte til stor vektøkning i ungdomsårene selv om man spiser omtrent det samme som jevnaldrende. Men de fleste andre legger ikke på seg siden de ikke har pcos. Kjenne tegn på pcos er blandt annet sjeldent menstruasjon/langvarige menstruasjor, økt hårvekst osv. Foreslår at du googler det, om det er av interesse. 

Men, uansett om dette er gjeldene eller ei så må kostholdet endres. Lag stort sett mat fra bunnen. Gå for rent kjøtt/fisk eller fugl og lag tilbehør til. Feks rotmos er godt. Skal dere ha saus til middag prøv stort sett å lage den fra bunnen også. La feks man til fredag være sunne middager, men lørdag og søndag er det feks rom for pizza, taco, spagetti, hamburger, gryteretter. Del gjerne uke opp i forskjellige kategorier. Feks mandag og torsdag fisk til middag, tirs og fre kjøtt, Ons kylling middag. Eller så kan feks ukesmenyen se slik ut.

Mandag hjemmelaget Fiskegrateng, med poteter og kokte gulerøtter, evt saus

Tirsdag Skinke Grateng med brokkoli, og blomkål 

Onsdag kylling file med fullkornris, og salat til..evt saus

Torsdag Laks med poteter, og grønnsaker til. Evt saus

Fredag hjemmelaget kjøttkaker i brun saus med gjerne hjemmelaget kål stuing

Lørdag: hjemmelaget pizza

Søndag: wok med strimlet svinefilet/kylling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For små godtegriser kan innkjøp av en sorbetmaskin være lurt. Mine erstatter gjerne godteskålen på lørdagakvelden med sorbet. 

Anonymkode: 13077...a53

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...