Gå til innhold

Kollega som mener jeg behandles dårlig, men det opplever ikke jeg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag snakket jeg med en kollega av meg, som jeg vurderer som litt dårlig sosialt, og fikk en litt ubehagelig opplevelse. Hun kunne fortelle at hun og en annen kollega hadde snakket om at de «hadde lagt merke til» at en tredje kollega har dårlig tone til meg. Denne tredje kollegaen er en av mine nærmeste venner på jobben, og vi har riktignok en krass spøkefull tone til hverandre, men jeg opplever ikke at hun er ufin mot meg! Tvert imot opplever jeg at hun, i motsetning til mange andre, ser meg og tør å være ærlig om både positivt og negativt - og at den tonen går begge veier. 

Jeg ble så paff da denne kollegaen sa dette at jeg ikke klarte å reagere på en bra måte, jeg fikk liksom ikke til å avvise henne helt og si at sånn opplever jeg det faktisk ikke. Hun sa det jo et vis på en omsorgsfull måte.

Men jeg føler meg gjort til et offer uten å ha bedt om det, og hvis jeg nå tar opp tråden og forteller kollegaen som sa dette at hun tar feil, så føler jeg meg bare som en naiv person som ikke ser hvor dårlig behandlet jeg liksom egentlig blir behandlet. 

Flere som har vært i en sånn situasjon? Skjønner ikke helt hvorfor det irriterer meg så voldsomt, men det gjør det. 

Anonymkode: 8191f...491

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Irriterende å bli stakkarsliggjort sånn, hun trer sin egen virkelighetsoppfatning ned over ørene på deg. Litt sånn? Kanskje hun føler seg utenfor på arbeidsstedet deres, og prøver å få innpass hos noen? Litt klumsete måte å gjøre det på, men. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kala skrev:

Irriterende å bli stakkarsliggjort sånn, hun trer sin egen virkelighetsoppfatning ned over ørene på deg. Litt sånn? Kanskje hun føler seg utenfor på arbeidsstedet deres, og prøver å få innpass hos noen? Litt klumsete måte å gjøre det på, men. 

Ja, jeg kan legge til at denne personen som sa dette ikke er en jeg anser som den mest sosialt kompetente.. Hun er helt snill og grei, men litt..rar. Og, jeg mistenker at hun ikke liker så godt denne andre kollegaen som visstnok har en dårlig tone til meg. 

Det bare irriterer meg, og jeg føler meg satt i en slags catch 22 der jeg blir den naive hvis jeg prøver å argumentere i mot, og der jeg sier meg enig hvis jeg ikke gjør det.

Det riktige svaret er så klart at jeg bare må la vær å bry meg med dette, men det klarte jeg altså ikke. Tåler godt å høre at noen er uenig med meg eller mener jeg har gjort noe feil/dårlig, men dette syns jeg bare var veldig irriterende og provoserende. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bare å ikke bry seg. Ja, jeg vet det kan være vanskelig å ignorere, men tro meg: Det er mange som forsøker å ri sine egne kjepphester i dagens arbeidsliv, og ledelsen bryr seg stort sett ikke. Så man må bare lukke ørene iblant. Om hun terper på at hun syntes du blir dårlig behandlet igjen så sier du i en nøytral tone at dere har en direkte og spøkefull tone dere i mellom, og at du ikke syntes du har blitt dårlig behandlet.

Så er det kanskje velment fra din "rare" kollega, og generelt så skal jo ufin oppførsel tas tak i, men det er jo din egen oppfatning av det som skal være gjeldende. Ikke din "rare" kollega sin, som ikke kjenner hverken deg eller den kollegaen du har en spøkefull tone med godt nok til å vurdere hva som er ufin oppførsel.

Anonymkode: f9ec2...c1a

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du (hun) med dårlig behandlet? Er det måten å bli snakket til (av en likestilt kollega) eller en leder som tar fra deg oppgaver? 

Har du lang erfaring fra arbeidslivet? Har venninna di en liten konflikt med kollegaen? 

Jeg tenker at om du selv ikke føler det er noe problem, så er det heller ikke det. Men er det jobbrelatert på den måten at du blir fratatt oppgaver eller annen maktmisbruk, så bør du ha øynene åpne.

Anonymkode: 0a3da...9de

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du (hun) med dårlig behandlet? Er det måten å bli snakket til (av en likestilt kollega) eller en leder som tar fra deg oppgaver? 

Har du lang erfaring fra arbeidslivet? Har venninna di en liten konflikt med kollegaen? 

Jeg tenker at om du selv ikke føler det er noe problem, så er det heller ikke det. Men er det jobbrelatert på den måten at du blir fratatt oppgaver eller annen maktmisbruk, så bør du ha øynene åpne.

Neida, dette er ikke snakk om en leder som behandler meg dårlig. Det er en likestilt kollega som hun mener har «en dårlig tone» til meg. Hun (som sa dette) mente at den andre kollegaen snakket på en nedsettende måte til meg, og at hun ikke snakket slik til andre. 

Jeg er midt i 30-årene, mens kollegaen som mener jeg er dårlig behandlet er nesten 50. 

Jeg lurer på om kollegaen som sa dette til meg ikke liker så godt «stilen» til hun andre kollegaen vår.. Hun kan være veldig rett frem og sikkert fremstå som litt krass, og det er jo ikke alle som tåler eller liker det så godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at på Østlandet tåles det mye mindre krass humor enn jo lenger nord man kommer. Jeg kan godt like en krass fleip og parerer tilbake med samme mynt; det er herlig å være på bølgelengde. Men østlendingene ser jo på med store øyne..

Anonymkode: 4a265...333

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, dette er ikke snakk om en leder som behandler meg dårlig. Det er en likestilt kollega som hun mener har «en dårlig tone» til meg. Hun (som sa dette) mente at den andre kollegaen snakket på en nedsettende måte til meg, og at hun ikke snakket slik til andre. 

Jeg er midt i 30-årene, mens kollegaen som mener jeg er dårlig behandlet er nesten 50. 

Jeg lurer på om kollegaen som sa dette til meg ikke liker så godt «stilen» til hun andre kollegaen vår.. Hun kan være veldig rett frem og sikkert fremstå som litt krass, og det er jo ikke alle som tåler eller liker det så godt. 

Din "gode" venninne/kollega er ikke bare ute etter å ha deg for seg selv? Men som sagt, om ikke du har et problem med omtalte kollega trenger du ikke å henge deg opp i det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...