Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge gått rundt og tenkt på dette da enkelte i min familie har begynt å filosofere "litt vel for mye" om dette med muslimer og bønn.. 

1. Hvorfor må vi egentlig be? Er det virkelig eneste veien til paradis? I koranen står det at om man ber alle 5 bønner til *riktig tid* så kommer man til paradis.. men det er ytterst få i verden som ber alle 5 bønnene innnen *riktig tid* hver eneste gang, hver eneste dag, i resten av sine liv.. betyr det at våre bønn er "bortkastet" siden de ikke foregår innen riktig tid? 

2. Hvorfor føler man på vanskeligheten for å vedlikeholde de 5 daglige bønnene? Hvorfor føler man seg så lat rundt dette?

3.  Og hva kan man gjøre for å vedlikeholde dette? Spesielt da for de som har en hektisk hverdag hvor det ikke er mulig å be i arbeidstid og man må ta dem igjen når man kommer hjem for eksempel.. 

4. Hvorfor må vi absolutt be hele 5 ganger om dagen og ikke "så mange vi rekker om dagen" ? 

5. Og dette er et dypt spørsmål, forhåpentligvis som gir et godt svar for de som vil vurdere å konvertere til islam..

Hvordan vet vi at å være muslim og å be er den eneste rette tingen å gjøre? Hvordan vet vi at dette er verdt vår tid og energi? Hvordan vet vi at islam er den rette religionen? 

Anonymkode: b0bf5...656

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

@omarel Noen tanker rundt dette? Kunne vært interessant å høre dine meninger.

Anonymkode: a9442...c00

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

@omarel Noen tanker rundt dette? Kunne vært interessant å høre dine meninger.

Anonymkode: a9442...c00

lurt, prøvde å sitere han flere ganger i den andre tråden, lurt! hihi :)) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muslimer hjernevaskes fra de er født. Tragisk.

Anonymkode: f02c5...4be

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

lurt, prøvde å sitere han flere ganger i den andre tråden, lurt! hihi :)) 

Beklager for sent svar, men det har vært mye gjøremål. Skal se på dette nå og kommentere det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 11.5.2020 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge gått rundt og tenkt på dette da enkelte i min familie har begynt å filosofere "litt vel for mye" om dette med muslimer og bønn.. 

1. Hvorfor må vi egentlig be? Er det virkelig eneste veien til paradis? I koranen står det at om man ber alle 5 bønner til *riktig tid* så kommer man til paradis.. men det er ytterst få i verden som ber alle 5 bønnene innnen *riktig tid* hver eneste gang, hver eneste dag, i resten av sine liv.. betyr det at våre bønn er "bortkastet" siden de ikke foregår innen riktig tid? 

2. Hvorfor føler man på vanskeligheten for å vedlikeholde de 5 daglige bønnene? Hvorfor føler man seg så lat rundt dette?

3.  Og hva kan man gjøre for å vedlikeholde dette? Spesielt da for de som har en hektisk hverdag hvor det ikke er mulig å be i arbeidstid og man må ta dem igjen når man kommer hjem for eksempel.. 

4. Hvorfor må vi absolutt be hele 5 ganger om dagen og ikke "så mange vi rekker om dagen" ? 

5. Og dette er et dypt spørsmål, forhåpentligvis som gir et godt svar for de som vil vurdere å konvertere til islam..

Hvordan vet vi at å være muslim og å be er den eneste rette tingen å gjøre? Hvordan vet vi at dette er verdt vår tid og energi? Hvordan vet vi at islam er den rette religionen? 

Du stiller flere gode og dype spørsmål som berører flere emner innenfor islamsk juss, teologi, monoteisme (iman ol.)  og eskatalogi. Jeg vet ikke om dette er det riktige forumet med så mange spørsmål på en gang. Jeg syntes at det er bedre å skrive et et åpent spørsmål og la alle bidre så kan den som søker Islam sortere det hun/han ønske rå lære, samtidig så kan alle lære av hverandre. 

Så jeg kommenterer spørsmål 1 🙂 Litt av gangen 🙂

Endret av omarel
Skrevet

Spørsmål nr fem burde jo alle mennesker i absolutt alle trosretninger stille seg.

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 timer siden, omarel skrev:

Allah sier i koranen at Han tilgir alle synder, med unntak av det å sette noen ved hans side. Allikevel er bønnen (tidebønen)  essensiell for mennesket og sjelen. For bønnen inneholder ikke bare det å be om noe, i ordets betydning (norske mening). Koran språket kaller det assalah, på hebraisk heter det Asselat. Betydning grunnbokstavene på arabisk og hebraisk er det samme. Assalat kommer av å knytte noe/ sette noe i bånd. Det er det de fem daglig bønnene i islam og de tre daglige bønnene i jødendom har som formål. De knytter sjelens bånd med Skaperen gjennom å meditere, reflektere og lovprise av ordene man sier fra Koranen og det Guds sendebud har lært oss. Allah sier i koranen, (parafrase) :" Du sjel som er i fred og harmoni,  gå inn i min tilbedelse og gå inn i mitt paradis".

Med bønnen følger også renselse med vann , som også er med på å rense sjelen fra synder. Profeten sa at syndene hviskes i Guds åsyn med dråpene som faller fra kroppen. I dommedagen så vil profeten nasjon bli gjenkjent med lys som lyser fra kroppsdelene man renser før bønnen sa han, fred være med han. 

Det finne mange veien til paradiset. Men bønnen er et fundament sammen med trosbekjennelse, faste, almisse, pilegrimsreise til Mekka og faste. Ingen handling eller tilbedelse man gjør vil være bortkastet. Så om man ikke ikke ber i de fastsatte sider så er det bedre enn å ikke be i det hele tatt. 

Mer kommer....

Endret av omarel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, omarel skrev:

Allah sier i koranen at Han tilgir alle synder, med unntak av det å sette noen ved hans side. Allikevel er bønnen (tidebønen)  essensiell for mennesket og sjelen. For bønnen inneholder ikke bare det å be om noe, i ordets betydning (norske mening). Koran språket kaller det assalah, på hebraisk heter det Asselat. Betydning grunnbokstavene på arabisk og hebraisk er det samme. Assalat kommer av å knytte noe/ sette noe i bånd. Det er det de fem daglig bønnene i islam og de tre daglige bønnene i jødendom har som formål. De knytter sjelens bånd med Skaperen gjennom å meditere, reflektere og lovprise av ordene man sier fra Koranen og det Guds sendebud har lært oss. Allah sier i koranen, (parafrase) :" Du sjel som er i fred og harmoni,  gå inn i min tilbedelse og gå inn i mitt paradis".

Med bønnen følger også renselse med vann , som også er med på å rense sjelen fra synder. Profeten sa at syndene hviskes i Guds åsyn med dråpene som faller fra kroppen. I dommedagen så vil profeten nasjon bli gjenkjent med lys som lyser fra kroppsdelene man renser før bønnen sa han, fred være med han. 

Det finne mange veien til paradiset. Men bønnen er et fundament sammen med trosbekjennelse, faste, almisse, pilegrimsreise til Mekka og faste. Ingen handling eller tilbedelse man gjør vil være bortkastet. Så om man ikke ikke ber i de fastsatte sider så er det bedre enn å ikke be i det hele tatt. 

Mer kommer....

TS her. Tusen takk for ditt innspill så langt! Veldig gode poeng der. Mashallah. Venter spent på fortsettelsen hehe, skal følge med her fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her. Tusen takk for ditt innspill så langt! Veldig gode poeng der. Mashallah. Venter spent på fortsettelsen hehe, skal følge med her fremover. 

@omarel

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

@omarel Eid Mobarek! Ikke glem å skrive mer her! 😄 :P

AnonymBruker
Skrevet

Hei, du spør på et norsk forum og i Norge er det langt flere kristne enn muslimer. Når det gjelder dette med bønn så har vi kristne ingen slike regler. Jeg respekterer din religion, men for meg blir det litt krampaktig å måtte forholde seg til slike regler som går på antall, hva man kan spise og ikke spise, etc. For meg og andre kristne dreier det seg om å ha tatt i mot Jesus og ha troen på ham som Guds sønn. For meg forsvinner ikke Gud selv om jeg ikke ber fem ganger om dagen. :) Og jeg tror heller ikke Gud glemmer meg av samme grunn. ;)

Jeg vil også understreke at jeg ikke vil starte noen debatt om hvilken religion som er den riktige. Jeg mener vi har samme Gud, men at det er litt forskjellige måter å forholde seg til det på.

Anonymkode: 813e8...483

• Liker 1
Skrevet
På 28.5.2020 den 0.40, AnonymBruker skrev:

@omarel Eid Mobarek! Ikke glem å skrive mer her! 😄 :P

Har ikke glemt det, og eid Mubarak til alle sammen😊😉😊

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke det.

Anonymkode: 80cd8...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke det.

Det vet du ikke.

Anonymkode: a9c98...14d

AnonymBruker
Skrevet

Bønnene er bare tull!

En muslim-fyr på TV sa en gang at man gjorde 1000x mer for verden ved å arbeide enn å be.

Anonymkode: 2d8f6...ee0

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ikke.

Jo faktisk. Gode gjerninger redder deg ikke om du har gjort noe galt. Prøv å fortelle det til en rettferdig dommer.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo faktisk. Gode gjerninger redder deg ikke om du har gjort noe galt. Prøv å fortelle det til en rettferdig dommer.

Påstanden din var at islam ikke er den rette religionen, det vet verken du eller noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bønnene er bare tull!

En muslim-fyr på TV sa en gang at man gjorde 1000x mer for verden ved å arbeide enn å be.Anonymkode: 2d8f6...ee0

De fem daglige bønnene er en del av Islams fem søyler og en helt grunnleggende del av troen deres.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Den er ikke det.

Dette er noe mange religiøse spør seg. At du ikke klarte å la denne tråden være i fred 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...