Gå til innhold

Hormonspiral??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ble gravid på p-piller (ja jeg brukte de riktig, men jeg tålte de rett og slett bare ikke). Etter fødsel fikk jeg satt inn hormonspiral jaydesse. Blødde konstant i 8mnd etter innsettelse. Etter det har det vert regelmessige blødninger. Nå blør jeg flere ganger i mnd, og i tillegg mye slim (sorry detaljer). Noen som har opplevd lignende? Vurderer å ta den ut igjen, men det er det eneste prevansjonsmiddelet kroppen min tåler, utenom kondom da.. 😂

Noen som vil dele erfaringer? 😅

Anonymkode: dd079...f7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hormonspiralen Mirena, har null problemer med den. Hadde mensen som vanlig de første månedene, bare svakere og svakere for hver gang. Etter 8-10 mnd opphørte blødningene helt. Har ellers ingen bivirkninger. 

Folk reagerer forskjellig på prevensjonsmidler, men jeg tipper Jaydesse gir større sjanse for blødninger enn Mirena, ettersom sistnevnte er mer "høydose". Sier det på grunnlag av erfaring med lavdose vs (litt mer) høydose p-piller, jeg får masse mellomblødninger av p-pillene med lavest østrogendose, men ikke av de med litt høyere dose.

At man ikke "tåler" p-piller (regner med du snakker om bivirkninger) har ingenting med virkningen å gjøre (med mindre bivirkningene er oppkast/diare), så tviler på at det var derfor du ble gravid.

Anonymkode: 68fc2...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med kobberspiral da? Jeg har en liten kobberspiral som gir normale og litt korte blødninger. Den heter Gynefix 200 og ikke alle gynekologer vet om den. Den er det eneste som funker for meg. 

Anonymkode: d2713...b74

AnonymBruker
Skrevet

Støtter også kobberspiral. Var ubehagelig i noen måneder og menstruasjonen ble litt annerledes. Istedet for 3 dager med foss og smerter og 3 dager med mindre og mindre, har jeg nå 3 dager med flekker, 2 dager foss og 4-5 dager flekker igjen der sisteparten er brun utflod. Har brukt den i 3 år og merker absolutt ingenting til den. Jeg vil si det tok et helt år før alt ble normalt, da hadde mitt nye menstruasjonsmønster satt seg, de små smertene over og det sluttet å bråke der nede. Hørtes ut som rumling, men kom ikke fra tarmene.

Anonymkode: fcb69...c11

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hormonspiralen Mirena, har null problemer med den. Hadde mensen som vanlig de første månedene, bare svakere og svakere for hver gang. Etter 8-10 mnd opphørte blødningene helt. Har ellers ingen bivirkninger. 

Folk reagerer forskjellig på prevensjonsmidler, men jeg tipper Jaydesse gir større sjanse for blødninger enn Mirena, ettersom sistnevnte er mer "høydose". Sier det på grunnlag av erfaring med lavdose vs (litt mer) høydose p-piller, jeg får masse mellomblødninger av p-pillene med lavest østrogendose, men ikke av de med litt høyere dose.

At man ikke "tåler" p-piller (regner med du snakker om bivirkninger) har ingenting med virkningen å gjøre (med mindre bivirkningene er oppkast/diare), så tviler på at det var derfor du ble gravid.

Anonymkode: 68fc2...771

Takk for svar 😄 nei, jeg ble innlagt på sykehuset To ganger pga sjeldne, alvorlige bivirkninger. Ikke oppkast og diaré. Derfor vi testet ut (I samråd med lege) med lavdose ettersom jeg reagerer sterkt på hormoner. Både østrogen og gestagen. Så vet ikke om jeg ønsker å utsette kroppen for mer hormoner 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte Mirena ganske godt. 

Nå bruker jeg hormonfri prevensjon- pessar +sæddrepende krem inntil 5 dager i mnd. Sporer syklusen med en app. 

Anonymkode: 59374...7d7

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte Mirena ganske godt. 

Nå bruker jeg hormonfri prevensjon- pessar +sæddrepende krem inntil 5 dager i mnd. Sporer syklusen med en app. 

Anonymkode: 59374...7d7

Vurderer Mirena hormonspiral selv. Hva var det som gjorde at du sluttet å bruke den?

Anonymkode: 5e066...083

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😄 nei, jeg ble innlagt på sykehuset To ganger pga sjeldne, alvorlige bivirkninger. Ikke oppkast og diaré. Derfor vi testet ut (I samråd med lege) med lavdose ettersom jeg reagerer sterkt på hormoner. Både østrogen og gestagen. Så vet ikke om jeg ønsker å utsette kroppen for mer hormoner 🤪

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke tåler hormoner er kobberspiral eneste løsning utenom kondomer eller sølibat. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke tåler hormoner er kobberspiral eneste løsning utenom kondomer eller sølibat. 

Er den bedre enn hormonspiralen da? 😄 Har sånn mini-hormonspiral, med veldig lite hormoner i. Skulle tilsvare samme mengde hormon som å ta noen få p-piller i året visstnok. 
synes det er slitsomt å blø så mye, men er redd for å samme bivirkninger igjen 😓 Burde kansje bare ta en prat med gyn igjen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...