Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver ikke å klage til dere sterke kvinner (og menn) som ikke har noen barn og har prøvd veldig lenge. Føler så med dere!!! Må bare lufte dette etter nok en negativ test og enda en mens startet😓

Jeg prøver å bli gravid, 15 år etter førstemann kom til verden og 11 år etter andremann kom. 

Jeg ble gravid uten noen problemer da. Jeg var gravid tre ganger, ene gangen et uhell mens jeg var alvorlig syk og jeg måtte ta abort. Det var ikke et alternativ.

Nå er jeg 37 (mannen er 44) og vi har prøvd lenge. Jeg tenker at alderen har noe å si her, men jeg har hele livet tatt for gitt at jeg er hu som blir fort gravid. Jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg har to barn men vi bestemte oss tidlig for tre og når jeg ble erklært frisk igjen var det et stort ønske. Jeg tror ikke det skjer.

Finnes det flere i min situasjon? Som ble gravid på første forsøk i 20 årene men som ikke får det til i slutten av 30 årene??

Anonymkode: 67da1...226

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig finnes det mange som deg.

Anonymkode: 25361...d4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med din situasjon selv, da jeg er i 20-årene, men dette problemet er jo veldig kjent. Sjansen for å både slite med å bli gravid og å oppleve spontanaborter øker betraktelig etter fylte 30, og særlig etter fylte 35. Selv om folk som er eldre enn deg kan bli gravide naturlig, er du dessverre som kvinne over 35 i en alder hvor det ikke er hverken sjokkerende eller uvanlig om det ikke går. 

Anonymkode: 607f0...eee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Burde jo skjønt hvilke svar jeg ville få her inne. KG er kjent for dette

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hva slags svar forventet du?  dette må man jo bare regne med, dette er jo en selvfølge..dette skjer jo de fleste! alderen er jo et hinder selvfølgelig.  men det kan godt være du får et lite mirakel, og håper det for din skyld :)

Anonymkode: c12eb...7e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Overse de som ikke svarer på det du spør om. Trøst deg med at ikke alle har like lett for det.

Anonymkode: daa0f...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skyldes alderen, eller noe annet.

Jeg hadde problemer med å bli gravid tidlig i 30 årene. Men ble gravid på første forsøk to ganger, som 38 åring(men mistet den første gangen.)

Anonymkode: 4a8e3...d48

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Vi opplyser jo bare om fakta. Mener du at du UTELUKKENDE ønsker svar fra kvinner som er i nøyaktig samme situasjon som deg? Altså at kriteriene for å svare i tråden er:

*Må ha blitt gravid på første forsøk i 20-årene

*Prøver/prøvde å bli gravid i slutten av 30-årene, men fikk/får det ikke til

Dette er en veldig spesifikk gruppe kvinner det sannsynligvis ikke finnes så mange av her inne, så du vil få veldig få svar hvis det KUN er de som får lov til å svare, mens andre som kommer med relevant fakta ikke får lov.

Anonymkode: 607f0...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid for første gang da jeg var 20år på første forsøk omtrent. Ble gravid igjen som 31åring - på samme vis. Selv med en samboer som hadde kuttet av strengen, men forså sydd om igjen. (30% sjans for en graviditet.) Jo mer man stresser over det, desto verre blir det. 

Anonymkode: af969...642

Skrevet

Fertiliteten begynner å synke etter 35 derfor alle leger mener man bør tenke på barn før fylte 35. Nå er det også mange som blir gravide med en gang selvom de er over 35 så det har nok ikke så mye å si,men heller din fertilitet. Sjekk hormoner de kan gi ett pekespinn på hvor fertil du er. Amh blant annet sier om hvor mange egg du har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært til utredning? Brått så finner de ut at det er en "feil" hos dere, som lett når seg behandle. Om ikke lett, så er det utrolig mye hjelp å få. Vi slet i mange mange år med første når jeg var i 20 årene, ble gravid i førsten av 30 årene. Som 37 åring ble jeg det på første forsøk. Nå har jeg blitt gravid etter 2,5 år igjen, men det tok laaaang tid. Håper dere kommer i mål, med eller uten hjelp.

Anonymkode: 6c4da...185

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere prøvd?

Jeg har ett barn fra før av (han er 7 år) så er sånn sett heldig og skal heller ikke klage..

Er 33 år og vi prøver oss på barn nr 2, har prøvd i 1.5 år nå.. Men mister ikke håpet allikevel. ❤

Anonymkode: fd26d...b83

AnonymBruker
Skrevet

Vet det ikke var sånne som meg du ville ha svar fra. Men svarer til de som skriver at vi i slutten av 30 årene er så mye mindre fruktbar🤪. Jeg tok ut spiralen etter nesten 6 år med den og ble gravid med en gang som 36 åring! Er nå 37 og i 6 måned.
I 20 årene tok det meg flere måneder å bli gravid begge gangene🤪

Lykke til ts! Håper dere klarer det snart ! Kan jeg spørre hvor lenge dere har forsøkt?

Anonymkode: e9b2d...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har vært til utredning og har prøvd over 6 måneder, ville jeg kontaktet fastlegen for å få utredning nå. Som noen andre nevner så kan det være et problem det ikke er så veldig vanskelig å hjelpe med med. 

Vi strevde med å få første barn i begynnelsen av 30 årene og ble lett gravid med nr. to i midten av 30 årene. Noen ganger handler det også litt om flaks/uflaks eller årsaker man ikke finner. 

Ikke gi opp enda i hvert fall :) 

Anonymkode: e4249...25d

AnonymBruker
Skrevet

Gravid på første forsøk både som 23- 39- og 42-åring 😊

Anonymkode: 40a4e...bef

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver dere har prøvd lenge, hva er lenge for deg?

Anonymkode: 1ac3d...f83

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Selv om jeg ikke vet hvor lenge dere har prøvd... men som prøver vet jeg at man helst skulle hatt baby i går, så ønsket er der uansett.

Jeg ble lett gravid med nr. 1 som ganske ung. Ble derfor overrasket (naiv, ja vet) da det ikke gikk med èn gang med nr. 2 noen år senere. Trodde jo jeg ble gravid lett uten prevensjon, men det stemte ikke. Allerede da (selv om jeg var rett under 30) spilte nok alderen litt inn. Jeg hadde bl.a utviklet pco. Hver dag i prøvetiden var som tortur, der jeg prøvde det aller meste (før man kommer så langt som IVF da). Men etter 13 måneder ble jeg endelig gravid.

Jeg var derfor litt mer forberedt da vi skulle prøve på nr. 3. Hadde f.eks vært prevensjonsfri i over ett år før vi startet og prøve for å slippe hormonkrøll o.l. Og jeg ble gravid allerede i pp2. Men det ble SA, og jeg skulle oppleve tre aborter til sammen før jeg ble gravid med en spire som holdt. Så den gangen var det ikke et problem å BLI gravid, men å holde på det. Ingen diagnose i følge ekspertene, men "uflaks", fikk jeg beskjed om...

Nå ønsker vi en nr. 4 og sistemann. Men jeg er slett ikke sikker på at vi får det til. Etter alt jeg har opplevd tar jeg ikke for gitt at vi klarer å lage et til barn. Kan bare håpe. Men er på siste halvdel av 30-årene nå, så tror flere ting kan lage krøll da. Men når drømmen er der, så må man jo bare prøve..??

Jeg vil si at du fortsatt har en del tid på å prøve. Fastlegen min fikk barn når hun var over 40 år, og hun sier hele tiden til meg at vi har goood tid 😅 Det er jo relativt da. Men fruktbarhetsmessig bør du ha noen år igjen. Så det står kanskje mer på den mentale helsen din, og hvor lang tid du ønsker å gi det. Det finnes jo MYE hjelp å få. Avhengig av hva problemet deres evnt. måtte være. Er det samme mann f.eks? Slik at du vet sædcellene virker? Er du sikker på at du har jevnlig EL? Om dere har prøvd over ett år regner jeg med at du har tatt saken videre med henvisning for utredning? Ofte trenger man ikke mye videre hjelp etter det, kanskje litt medisinstøtte e.l. Og så har man jo IVF videre da. Om det er der du er nå så har jeg ikke så mange tips, da jeg ikke har vært der selv, men finnes jo mange i samme situasjon man kan søke seg til. 

Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere forsøkt?

Det er ikke utenkelig at du fortsatt kan bli gravid, men at det bare tar lenger tid denne gangen.

Hvordan er kostholdet til deg og mannen? Røykere noen av dere?  Trener dere? Er det noen sånne faktorer som kan være årsaken til manglende graviditet?

Jeg er på samme alder som deg og vi er i tenkeboksen på om vi skal få en til.

Anonymkode: 27ecf...d15

AnonymBruker
Skrevet

Tar sikkert bare litt lenger tid. Kor lenge?

Anonymkode: efd7f...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...