Gjest kokvask Skrevet 26. juni 2005 #1 Del Skrevet 26. juni 2005 Hvorfor skal alle klær nå til dags vaskes på 30c?????Grrrrr Det blir jo ikke rent.... Alt det hvite blir jo grått.... Har prøvd allsens sorter av vaskepulver, men til ingen nytte.. Noen tips? Vil jo ikke risikere å få hele skapet mitt fullt med dukkeklær :o Tilogmed hvite baby bodyer skal vaskes på 30c... ja, det ser fint ut etter en gulp ja :veldigsur: Gir opp jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 26. juni 2005 #2 Del Skrevet 26. juni 2005 Tips: Titt på vaskelappen før du kjøper. Det finnes masse klær som kan vaskes på 60. Og i alle fall på 40. 30, jeg tror ikke jeg har noe annet enn ull som må vaskes på 30 (og selv ull tåler stort sett 40) Men jeg har en god del som det står 40 på, som jeg ideelt skulle ha vaska på 60. Noen ganger vasker jeg det i alle fall på 50, og dukktøy er det ikke blitt. Jeg ville ALDRI kjøpt babytøy som bare tålte 30 grader i alle fall. Dersom plaggene ikke blir rene på 30 grader, så er de rett og slett ubrukelige. Da kan du likegodt PRØVE å vaske det på varmere, kanskje blir det rnt? Tålte det det kke, ja så er det jo ikke MEr ubrukelig enn at det ikke var rent? For babygulp bir ikke rent på 30 grader, det sier seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vaskern Skrevet 26. juni 2005 #3 Del Skrevet 26. juni 2005 pga bakterier og lignende ville jeg ha vaska babay-bodyer på minst 60 grader. det har ikke noe å si om en body ser utvaska ut. ingen ser de.. jeg bruker litt "sunn fornuft" når jeg vasker, alt undertøy på 60, uansett hva som står på vaskelappen. samme med sengetøy. og håndklær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 26. juni 2005 #4 Del Skrevet 26. juni 2005 Det som står på vaskeanvisningen er vel bare det produsenten kan garantere for går bra. Jeg vasker stort sett alt jeg har på 40 eller 60 grader, bortsett fra sengetøy som går på 90 grader. Det meste tåler det helt fint. Så får heller jeg tåle om plaggene blir fortere slitt, for skitne klær vil jeg i hvert fall ikke gå med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakemonster Skrevet 26. juni 2005 #5 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg bryr meg fint lite om hva som står på vakselappen. Jeg vasker klærne etter sunn fornuft og for å få de rene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 26. juni 2005 #6 Del Skrevet 26. juni 2005 Vaskeanvisningene er "undermerket" når det gjelder vasketempratur...nettopp fordi vi som kunder ikke skal reklamere ved å hevde at klærne f.eks. har krøpet i vask. Klær (utenom ull som nærmest er selvrensende) blir ikke rene hvis de vaskes på under 60 grader. (ja, jeg vet at det som vaskes på 40 kan se rent ut. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 26. juni 2005 #7 Del Skrevet 26. juni 2005 Vasker alltid bodyer og andre babyklær på 60 grader jeg. Har faktisk aldri sett et plagg der det står 30 grader på lappen. Men 40 er ganske vanlig da. Uansett går alt på 60. Håndklær, sengetøy og vaskekluter går på 90 grader og ellers vasker jeg etter fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 26. juni 2005 #8 Del Skrevet 26. juni 2005 Vaskeanvisningene er "undermerket" når det gjelder vasketempratur...nettopp fordi vi som kunder ikke skal reklamere ved å hevde at klærne f.eks. har krøpet i vask. Klær (utenom ull som nærmest er selvrensende) blir ikke rene hvis de vaskes på under 60 grader. (ja, jeg vet at det som vaskes på 40 kan se rent ut. ) Jepp, produsentene er smarte der ja. Men forvirrer bare oss forbrukere. Vasker aldri noe på mindre enn 60 grader (med unntak av ull og silke) og kommer til å fortsette med det. Ville kjørt de klærne på 60 grader. Skulle de ikke tåle det så får du heller bare kaste de. Da er de ikke verdt å ha uansett for nå er de ikke reine. Vaskepulver har lite å si, det er temperaturen. Du må opp til 60 grader for at blekemiddelet i vaskepulveret skal funke og hindre misfarginger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 27. juni 2005 #9 Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg har masse klær som skal vaskes på 30 grader, jeg vasker de stort sett på 40, (med mindre det er noe jeg er veldig redd for skal krympe eller som ser ut som de tåler bare skånsom vask) Det går fint det. Har et par bukser fra i fjord som var satt ned fra 500 til 100 som jeg måtte kjøpe når det var så billig. Så når jeg kom hjem hvorfor de sikkert var satt ned - de måtte nemlig håndvaskes. Helt alminnelig bomullsstoff. Vasket de for hånd et par ganger så dreit jeg i de og hev de inn på 40 grader. De lever enda de. Er veldig trange med en gang jeg tar de på bare BH'er vasker jeg også på 40 grader, har hatt en på 60 og, ved en glipp, den overlevde det og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2005 #10 Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg kjøper kanskje for billig tøy...for mitt kan ikke vaskes på 60 grader uten å bli sjaskete og miste fasongen. Jeg vasker mesteparten av tøyet mitt på 40 grader. Det som står 30 grader på går på 40, og håndklær og sengtøy går på 60. Noen som kan si noe om syntetiske truser o.l tåler 60 grader selv om det står 40? Farger de av da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 27. juni 2005 #11 Del Skrevet 27. juni 2005 jeg vasker alt av undertøy, sokker, håndklær og sengetøy på 60 eller 90 grader (litt ettersom hva det er mest av og slikt) alt annet vaskes på 40 grader, og jeg ser ikke engang på vaskelappen før det kastes inn i vaskemaskinen. hittil har det gått helt fint. at ikke klær blir rene på 40 grader kan godt være, men jeg tror mange av oss "overvasker" klærne våre uansett, så det bekymrer meg lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 27. juni 2005 #12 Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg kjøper kanskje for billig tøy...for mitt kan ikke vaskes på 60 grader uten å bli sjaskete og miste fasongen. Jeg vasker mesteparten av tøyet mitt på 40 grader. Det som står 30 grader på går på 40, og håndklær og sengtøy går på 60. Noen som kan si noe om syntetiske truser o.l tåler 60 grader selv om det står 40? Prøv da vel...går det ikke så kjøp nytt som tåler 60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 27. juni 2005 #13 Del Skrevet 27. juni 2005 Alt av klær på 40 grader, sengetøy og håndklær på 60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bakterien Skrevet 27. juni 2005 #14 Del Skrevet 27. juni 2005 pga bakterier og lignende ville jeg ha vaska babay-bodyer på minst 60 grader. det har ikke noe å si om en body ser utvaska ut. ingen ser de.. jeg bruker litt "sunn fornuft" når jeg vasker, alt undertøy på 60, uansett hva som står på vaskelappen. samme med sengetøy. og håndklær. Hvilke bakterier tenker du da på? bakterier forsvinner ikke på 60 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bakterien Skrevet 27. juni 2005 #15 Del Skrevet 27. juni 2005 pga bakterier og lignende ville jeg ha vaska babay-bodyer på minst 60 grader. det har ikke noe å si om en body ser utvaska ut. ingen ser de.. jeg bruker litt "sunn fornuft" når jeg vasker, alt undertøy på 60, uansett hva som står på vaskelappen. samme med sengetøy. og håndklær. Hvilke bakterier tenker du da på? bakterier forsvinner ikke på 60 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bakterien Skrevet 27. juni 2005 #16 Del Skrevet 27. juni 2005 pga bakterier og lignende ville jeg ha vaska babay-bodyer på minst 60 grader. det har ikke noe å si om en body ser utvaska ut. ingen ser de.. jeg bruker litt "sunn fornuft" når jeg vasker, alt undertøy på 60, uansett hva som står på vaskelappen. samme med sengetøy. og håndklær. Hvilke bakterier tenker du da på? bakterier forsvinner ikke på 60 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 27. juni 2005 #17 Del Skrevet 27. juni 2005 Man dreper ikke alle bakterier, men det gjør man ikke på 95 grader heller. Derimot fjernes kroppssmuss på 60 grader og det kan jo være greit på klær man har innat kroppen. Artikkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2005 #18 Del Skrevet 28. juni 2005 Alt av klær på 40 grader, sengetøy og håndklær på 60. Samme her. Dagens vaskemidler fjerner forresten alt av bakterier på 60 grader. Kokvask er sløsing av ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 28. juni 2005 #19 Del Skrevet 28. juni 2005 Tråden er ryddet for utenomsnakk. Selv om det var koselig utenomsnakk, egner det seg best på personlige eller på pm Nala - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå