Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har PCOS og har slitt med huden min siden jeg var 20. (Er 30).Gir snart opp.

Har vært på flere ulike smøre-regimer, som gir en svært midlertidig effekt og som misfarger alt av håndklær og puter. 

Når vi er ferdige med barn så vurderer jeg å be legen om antibiotika-kur mot kviser, men så er jeg veldig usikker på om dette er veien å gå. Syntes ikke huden min er klassisk «akne» (ingen store kviser), men samtidig så er den «uren», veldig rødflammet og virker irritert. Jeg har hatt perioder på flere uker uten å bruke produkter annet enn å vaske ansiktet når jeg dusjer med en mild ansiktsvask (og helt sminkefri) - hjelper ingenting, og har prøvd ørten ulike produkter uten hell.. 

Er det noen som har hatt noe lignende? Eller som kan tipse om noe som kan hjelpe? 

Hilsen desperat snurrepurre

27B51FA4-694B-4462-B873-660A34869730.thumb.png.83da9d128c91ee4a7434191095f7454b.png

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert en Isotretinoin-kur? Jeg hadde lignende hud som deg, og prøvde alt. Iso-kur var det eneste som funket. Og funket skikkelig. Huden min ble helt fin etterpå. Men det er en heftig greie med mange potensielle bivirkninger. 

Anonymkode: 641f9...e97

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert en Isotretinoin-kur? Jeg hadde lignende hud som deg, og prøvde alt. Iso-kur var det eneste som funket. Og funket skikkelig. Huden min ble helt fin etterpå. Men det er en heftig greie med mange potensielle bivirkninger. 

Anonymkode: 641f9...e97

Jeg har lest litt om det, og vurderer det sterkt. Måtte du gjennom andre kurer først? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å vaske bare med vann. Det har jeg alltid gjort og har aldri hatt problemer med huden. 

Anonymkode: 92b6c...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å utelate matvarer som kan trigge? Du finner mye om slikt på nettet. 

Anonymkode: abedd...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke kviser, men utslett som skaper inflammatoriske byller. Huden din er helt klart irritert. Mulig antibiotikaen kan fungerer, jeg ville prøvd å smurt det på et lite område først, for å se hvordan huden reagerer på den. 

Anonymkode: a3b82...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg forresten histaminredusert diett, og redusert litt på karbohydrater. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg forresten histaminredusert diett, og redusert litt på karbohydrater. 

Jeg spiser lavkarbo pga pcos, ikke merket noen effekt der. For øvrig ikke hørt om histaminredusert diett 🙂 skal Google! Takk 🙂 

Skrevet

Det der er ikke kviser, men utslett som skaper inflammatoriske byller. Huden din er helt klart irritert. Mulig antibiotikaen kan fungerer, jeg ville prøvd å smurt det på et lite område først, for å se hvordan huden reagerer på den. 

Takk! Det er det jeg er ufattelig usikker på. For det er jo ingen «kviser» i så måte. Men den er rød, litt sår når jeg vasker den og ja har nupper over hele ansiktet når det er som verst.

Får ikke testet antibiotikaen før vi er ferdig med å få barn (er prøvere), så alle tips som kan hjelpe huden tas imot med takk 😄 

Har bestilt Aloevera vask, mist og gel og fra hoolika i håp om at det skal dempe irritasjon. Men aner ikke 😅 har prøvd det meste... 

Skrevet

Har du forsøkt å utelate matvarer som kan trigge? Du finner mye om slikt på nettet. 

Anonymkode: abedd...3ba

Hvilke matvarer tenker du på? Melkeprodukter? 

Skrevet

Har du forsøkt å vaske bare med vann. Det har jeg alltid gjort og har aldri hatt problemer med huden. 

Anonymkode: 92b6c...1f9

Har forsøkt det også, uten hell dessverre.. 

Skrevet

Gå til legen eller ned på apoteket så kan det hende de finner en krem eller lignende:)

AnonymBruker
Skrevet

Kan se ut som rosacea? Jeg ville bedt om henvisning til hudlege for utredning. 

Anonymkode: 7bb38...093

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Shitkidmaria skrev:

Gå til legen eller ned på apoteket så kan det hende de finner en krem eller lignende:)

Har vært hos legen, fikk kvisekrem som hjalp litt i den perioden jeg brukte de, men det hjalp ikke over tid. 

Skrevet

Jeg får kviselignende utslett hvis jeg får i meg melkeprotein, soya og noen flere greier. De varer lengre enn kviser. Men hos meg har det med stress å gjøre, det kom når jeg hadde en vanskelig tid i livet og selv om jeg har det bra nå tåler jeg fortsatt ikke noen matvarer. Men dine ser mye tettere ut, så er ikke sikkert det er det samme. Men det kan også hende du reagerer mer enn meg? Aner ikke hva PCOS er, men jeg får ihvertfall magetrøbbel samtidig som jeg får utslett. Dvs magen reagerer samme dagen som jeg får i meg noe jeg ikke tåler, men utslettene kommer en dag eller to etter. Hva jeg smører på den er helt uvesentlig og jeg sløste mye penger på dyre produkter før jeg fant ut det!

Fastegen mente at jeg tålte alt, så jeg dro på Balderklinikken, og det er jeg glad for, ellers hadde jeg ikke skjønt at det var f eks soya, som var noe av det jeg reagerte mest på. Ikke hadde jeg skjønt det med melkeprotein heller, for jeg tåler jo ikke laktorefrie produkter, så hadde blitt forvirra. Men jeg merker det jo veldig godt nå som jeg vet hva jeg skal se etter av innhold! Nå vet jeg hva jeg skal styre unna. Så spiser jeg is en gang i blant, og må betale for det, men det er det verdt 😜 

Jeg ville nok latt Balderklinikken teste meg!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan se ut som rosacea? Jeg ville bedt om henvisning til hudlege for utredning. 

Anonymkode: 7bb38...093

Skal høre med legen om det 🙂 takk! 

Skrevet
Akkurat nå, Snurrepurre skrev:

Har vært hos legen, fikk kvisekrem som hjalp litt i den perioden jeg brukte de, men det hjalp ikke over tid. 

Men det ser jo ikke ut som kviser!!

Skrevet
Akkurat nå, Pia Sofia skrev:

Jeg får kviselignende utslett hvis jeg får i meg melkeprotein, soya og noen flere greier. De varer lengre enn kviser. Men hos meg har det med stress å gjøre, det kom når jeg hadde en vanskelig tid i livet og selv om jeg har det bra nå tåler jeg fortsatt ikke noen matvarer. Men dine ser mye tettere ut, så er ikke sikkert det er det samme. Men det kan også hende du reagerer mer enn meg? Aner ikke hva PCOS er, men jeg får ihvertfall magetrøbbel samtidig som jeg får utslett. Dvs magen reagerer samme dagen som jeg får i meg noe jeg ikke tåler, men utslettene kommer en dag eller to etter. Hva jeg smører på den er helt uvesentlig og jeg sløste mye penger på dyre produkter før jeg fant ut det!

Fastegen mente at jeg tålte alt, så jeg dro på Balderklinikken, og det er jeg glad for, ellers hadde jeg ikke skjønt at det var f eks soya, som var noe av det jeg reagerte mest på. Ikke hadde jeg skjønt det med melkeprotein heller, for jeg tåler jo ikke laktorefrie produkter, så hadde blitt forvirra. Men jeg merker det jo veldig godt nå som jeg vet hva jeg skal se etter av innhold! Nå vet jeg hva jeg skal styre unna. Så spiser jeg is en gang i blant, og må betale for det, men det er det verdt 😜 

Jeg ville nok latt Balderklinikken teste meg!

Skal lese meg opp på balderklinikken! Takk for masse god info 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos hudlege eller bare vanlig fastlege? 

Anonymkode: 81212...569

Skrevet
1 minutt siden, Pia Sofia skrev:

Men det ser jo ikke ut som kviser!!

Enig i det 😆. Det ser mer ut som en hudsykdom av noe slag i mine øyne. Føltes ikke helt riktig å smøre på kraftige kremer på sensitiv hud 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...