AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 svigermor var og testet seg idag, og hadde en samtale med fastlegen etterpå. Han sa at hun må holde seg isolert også om testen er negativ. Begrunnelsen såvidt jeg forsto var at det har vært noen tilfeller der korona ikke slo ut på tester. Det har jeg jo hørt om. Men jeg har likevel aldri hørt at de krever karantene etter negativ test. Hun har vært forkjølt i over en uke, så jeg tenker at det er så lenge, at testen vil vise riktig resultat uansett. Det er litt viktig i forhold til 17. maifeiringen dette her! Anonymkode: 0f9f3...d09
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Om fastlegen har sagt det så er det jo sånn det blir.. jeg ville nok kranglet med min fastlege om han sa det samme Anonymkode: 9870e...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Hun skal selvfølgelig holde seg isolert fra andre så lenge hun har symptomer på luftveisinfeksjon uansett. Anonymkode: 51684...f19 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Hvis testen er negativ skal du være i karantene til en dag etter symptomfrihet. Anonymkode: b15b3...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 På min arbeidsplass må man holde seg hjemme ved luftveissymptomer. En kan tidligst komme tilbake til jobb etter minst 4 dager uten symptomer eller 2 negative corona tester med minst 3 dagers mellomrom. svigermor holder seg hjemme til hun ikke har symptomer og mer hvis fastlegen har bestemt dette. Anonymkode: 0c92a...ee3 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 ja, ok, har bare aldri hørt dette. Og jeg har brukt endel time av livet mitt på å lese koronainfo!!! Anonymkode: 0f9f3...d09
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 Hva er da poenget med å teste? Hvis jeg hadde vært småforkjølet og dermed fått lov til å teste og den var negativ hadde jeg selvsagt gått på jobb neste dag. Anonymkode: 2f695...917
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er da poenget med å teste? Hvis jeg hadde vært småforkjølet og dermed fått lov til å teste og den var negativ hadde jeg selvsagt gått på jobb neste dag. Anonymkode: 2f695...917 Det skal du ikke i dag. Du skal være hjemme til du er symptomfri. Eller gå på jobb og bli skydd som pesten fordi du går rundt og snørrer. Anonymkode: 51684...f19 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 Hvis du har lest mye er det rart du ikke har fått med deg dette. Testen har relativt høy andel falske negative. Det er en av grunnene til at man ikke har vært så veldig opptatt av å teste flere. Negativ test er dels en falsk trygghet. Anonymkode: 2ef36...b45 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lest mye er det rart du ikke har fått med deg dette. Testen har relativt høy andel falske negative. Det er en av grunnene til at man ikke har vært så veldig opptatt av å teste flere. Negativ test er dels en falsk trygghet. Anonymkode: 2ef36...b45 jeg har fått med meg at det kan være falske negative tidlig i forløpet, men ikke etter halvannen uke med symptomer. Anonymkode: 0f9f3...d09
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lest mye er det rart du ikke har fått med deg dette. Testen har relativt høy andel falske negative. Det er en av grunnene til at man ikke har vært så veldig opptatt av å teste flere. Negativ test er dels en falsk trygghet. Anonymkode: 2ef36...b45 Høy andel av falsk positiv har jeg lest. Så da er den kanskj eikke pålitelig i heletatt og man bør finne opp en annen test? Anonymkode: 285d6...abc
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høy andel av falsk positiv har jeg lest. Så da er den kanskj eikke pålitelig i heletatt og man bør finne opp en annen test? Anonymkode: 285d6...abc Ja, lurt, kanskje du skal si det til noen som jobber med sånt. Tror ikke det er noen som har tenkt på det før. Anonymkode: 2ef36...b45 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #13 Skrevet 12. mai 2020 Jeg fikk beskjed om det samme etter negativ test, men jeg kjenner jeg ble litt roligere og slapper av litt nærmere folk med negativt svar og vond hals enn før jeg fikk svar. Hadde jeg hostet, hadde jeg nok holdt meg lengre unna, men jeg kjenner at for meg holder det med god renslighet og god avstand. Jeg holder meg ikke helt isolert selv om jeg fremdeles har litt vondt i halsen. Jeg har uansett hjemmekontor. Det er ingen kjent smitte i kommunen heller, så sannsynligheten er nok ikke så stor for at det er korona. Anonymkode: 2bfeb...e72
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er da poenget med å teste? Hvis jeg hadde vært småforkjølet og dermed fått lov til å teste og den var negativ hadde jeg selvsagt gått på jobb neste dag. Anonymkode: 2f695...917 Fordi da smitter du andre som igjen må teste seg eller gå i karantene. Du påfører dermed kollegaene dine og samfunnet en unødvendig belastning. Derfor skal alle være hjemme med luftveisinfeksjoner nå. Anonymkode: b2d2b...8d6 4
stan Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Testene er rett og slett ikke gode nok til å kunne gi 100 % nøyaktighet. Det antydes vel så mye som 30 % falske negative. Litt skyldes selve testen. Mye skyldes måten prøven tas på og håndtering fram til testen utføres. Alltid lurt å høre på legen. Dumt å være den som smitter hele arbeidsplassen: https://www.nrk.no/urix/ghanas-president_-_-en-mann-smittet-533-1.15013300 3
Anbefalte innlegg