Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nylig leste jeg at om du er på do i løpet av dagen under 7 ganger, i løpet av hele dag, da drikker du lite og må øke på.

Anonymkode: 15d9e...20b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nylig leste jeg at om du er på do i løpet av dagen under 7 ganger, i løpet av hele dag, da drikker du lite og må øke på.

Men jeg er da aldri på do mer enn tre ganger i løpet av en dag! Om jeg drikker mye kommer det ut mer ved hvert besøk. Normalt drikker jeg vel rundt en liter, men noen ganger mye mer og andre ganger sikkert mindre. 

Anonymkode: d9225...168

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er da aldri på do mer enn tre ganger i løpet av en dag! Om jeg drikker mye kommer det ut mer ved hvert besøk. Normalt drikker jeg vel rundt en liter, men noen ganger mye mer og andre ganger sikkert mindre. 

Da må du drikke mer. Er du på do å tisser mindre enn 7 ganger, så må du ha mer vann. Dessuten kan du se det på urinen også. Er den klar, da drikker du nok. Er den gul, da må du ha mer væske. I tillegg så fungerer kroppen bedre når du drikker nok vann. Drikk heller lite og ofte enn sjeldent og mye av gangen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du drikke mer. Er du på do å tisser mindre enn 7 ganger, så må du ha mer vann. Dessuten kan du se det på urinen også. Er den klar, da drikker du nok. Er den gul, da må du ha mer væske. I tillegg så fungerer kroppen bedre når du drikker nok vann. Drikk heller lite og ofte enn sjeldent og mye av gangen.

7 ganger? Ja - jeg kan sikkert gå på do 15 ganger om dagen, og få trykt ut en god dose urin hver gang. Men det gidder jeg ikke. Er sikkert på to 3-4 ganger om dagen. Når jeg er på tur, eller på besøk blir det sjeldnere, kanskje bare 1-2 ganger. Men mengden som kommer ut totalt er jo den samme som om jeg skulle gått på do 7 ganger. Eller 15. Skjønner virkelig ikke greien her? 

Anonymkode: 7f140...66a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker mellom 5 til 9 liter vann hver dag.

Anonymkode: b7ff3...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 1-3l vann. Sjeldent jeg drikker under 2,5l veske om dagen, men ofte består en god andel av det av annet enn vann. 

Anonymkode: 09b56...c07

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikker jeg mye, kommer det nesten klar urin, og mye. Drikker jeg lite (og på morgenen), er urinen mørkere i fargen. Men jeg går ikke oftere på do av den grunn. Det er ikke bare hvor mye jeg drikker som styrer hvor ofte jeg går på do. Den styrer i hovedsak hvor mye som kommer ut ved hvert besøk. Om jeg drikker lite kan det holde å gå på do én gang i løpet av døgnet om jeg ønsker, men det er jeg enig i at ikke er helt bra. Jeg tror fremdeles på at når det som kommer ut ikke har for gul farge og jeg drikker normale mengder, så er jeg godt innenfor. 

Ungene er som meg. Om de ikke har lyst til å gå på fremmed do mens vi er på reise, kan de fint holde seg i over 12 timer selv om vi prøver å overtale dem til å prøve. De drikker vann og spiser normalt. Men når de så kommer på do, kan man jo høre strålen i 30 sekunder, og om vi ikke går på vanlig wc kan vi jo også se at det kommer mye. Jeg tror bare vi er forskjellige og er ikke bekymret selv om vår familie har selskapsblære. 

AnonymBruker
Skrevet

Drikker en 5-6 glass/kopper med væske. Vil tippe at det ligger på rundt en liter eller halvannen, litt avhengig av størrelsen på glassene. Det skal være nok å drikke når du er tørst, med mindre du her en sykdom eller har fått en annen beskjed av f.eks. legen.

Det skal ikke være nødvendig å drikke mer enn et par liter i løpet av en dag.

Hvor mange ganger man må tisse i løpet av en dag kommer jo an på størrelsen på blæren. Blæren vil bli større og større jo mer man er vant til å drikke. Så akkurat det at man må tisse 7 ganger per døgn for å være sunn, det stemmer vel ikke helt..

Anonymkode: da32c...846

AnonymBruker
Skrevet

1.5 liter farris med lime hver eneste dag.

Anonymkode: f6c1c...f84

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 liter er for mye med mindre man trener i timesvis hver dag. 1-2 liter er bra. Drikker mellom 0,5-1 l vann og resten lett-cola og litt melk. Tipper 1,5 l daglig.

Anonymkode: 8b2ce...159

Kommer an på hva en veier.

Anonymkode: 771ac...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikker en 5-6 glass/kopper med væske. Vil tippe at det ligger på rundt en liter eller halvannen, litt avhengig av størrelsen på glassene. Det skal være nok å drikke når du er tørst, med mindre du her en sykdom eller har fått en annen beskjed av f.eks. legen.

Det skal ikke være nødvendig å drikke mer enn et par liter i løpet av en dag.

Hvor mange ganger man må tisse i løpet av en dag kommer jo an på størrelsen på blæren. Blæren vil bli større og større jo mer man er vant til å drikke. Så akkurat det at man må tisse 7 ganger per døgn for å være sunn, det stemmer vel ikke helt..

Med overaktiv blære må jeg da være veldig sunn :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Med overaktiv blære må jeg da være veldig sunn :P

Ja, ikke sant! 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke noe vann. Det går i andre ting som brus og slikt. Får i meg vann via maten også.

Anonymkode: ca040...339

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker mellom 5 til 9 liter vann hver dag.

Anonymkode: b7ff3...1a0

Det gjør du ikke. 9 liter er dødelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er tørst er det for lite. Hvis du ikke er tørst er det nok. Hvis du tvinger i deg vann uten å være tørst er det for mye. 

Hvor kommer denne myten fra at man må drikke mye vann? På samme måte som sult så klarer kroppen å signalisere hva du trenger. Lytt til kroppen - ikke hør på alle rare regler. 

Anonymkode: c740c...75b

Nettopp. Dette forstår ikke folk. Det er mange av kommentarene her et bevis på. Kroppen er laget slik at om vi trenger væske så sier den i fra ved å gjøre oss tørste. Selvfølgelig kan det finnes tilstander hvor kroppen er i ubalanse og man må følge litt med, men en frisk kropp fikser dette. Selv har jeg ikke med drikke på trening en gang fordi det overhodet ikke er nødvendig å fylle på i løpet av en times treningsøkt. Drikke etterpå holder i massevis. De eneste som er friske og har behov for væskepåfyll uten at de er tørste er toppidrettsutøvere. For dem kan det være behov for å fylle på med væske før behovet er der. Ellers kan det være litt for sent for å opprettholde maksimal ytelse.

Anonymkode: 6e77c...cc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Dette forstår ikke folk. Det er mange av kommentarene her et bevis på. Kroppen er laget slik at om vi trenger væske så sier den i fra ved å gjøre oss tørste. Selvfølgelig kan det finnes tilstander hvor kroppen er i ubalanse og man må følge litt med, men en frisk kropp fikser dette. Selv har jeg ikke med drikke på trening en gang fordi det overhodet ikke er nødvendig å fylle på i løpet av en times treningsøkt. Drikke etterpå holder i massevis. De eneste som er friske og har behov for væskepåfyll uten at de er tørste er toppidrettsutøvere. For dem kan det være behov for å fylle på med væske før behovet er der. Ellers kan det være litt for sent for å opprettholde maksimal ytelse.

I varmen klarer vi ikke alltid føle tørst. Ved økt alder reduseres tørstfølelsen og man kan bli dehydrert. Selv er jeg faktisk aldri tørst, men ser veldig lett når jeg drikker for lite, for da hoper vann seg opp i kroppen. 1.5 liter er det jeg trenger hver dag for å ikke få ødemer. Så der er vi nok lagt forskjellig alle man, og ingen er "normal".

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er tørst er det for lite. Hvis du ikke er tørst er det nok. Hvis du tvinger i deg vann uten å være tørst er det for mye. 

Hvor kommer denne myten fra at man må drikke mye vann? På samme måte som sult så klarer kroppen å signalisere hva du trenger. Lytt til kroppen - ikke hør på alle rare regler. 

Anonymkode: c740c...75b

Dette stemmer nok ikke. Jeg er som ts, jeg drikker for lite fordi jeg ikke føler meg tørst. Jeg kunne klart meg på en halvliter eller mindre om dagen. Jeg må tvinge meg selv til å drikke, hvis ikke får jeg nyresten på grunn av for lite veske.

Anonymkode: a8372...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I varmen klarer vi ikke alltid føle tørst. Ved økt alder reduseres tørstfølelsen og man kan bli dehydrert. Selv er jeg faktisk aldri tørst, men ser veldig lett når jeg drikker for lite, for da hoper vann seg opp i kroppen. 1.5 liter er det jeg trenger hver dag for å ikke få ødemer. Så der er vi nok lagt forskjellig alle man, og ingen er "normal".

Det kan godt hende at eldre mennesker må passe litt på. Det kjenner jeg ikke til. Men jeg har aldri hørt at friske mennesker ikke blir tørste når det er varmt. Da er det vel friske de ikke er, tenker jeg... Dessuten tenker jeg mest på de som har en vannflaske innen for rekkevidde året rundt og ikke bare de få dagene det er varmt. Det er stort sett bare tull, men de skal selvfølgelig få lov til å drive med det om de vil.

Skrevet

Opptil 1L hver dag. 

Fyller opp 0,5L glassflaske to ganger om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 ganger? Ja - jeg kan sikkert gå på do 15 ganger om dagen, og få trykt ut en god dose urin hver gang. Men det gidder jeg ikke. Er sikkert på to 3-4 ganger om dagen. Når jeg er på tur, eller på besøk blir det sjeldnere, kanskje bare 1-2 ganger. Men mengden som kommer ut totalt er jo den samme som om jeg skulle gått på do 7 ganger. Eller 15. Skjønner virkelig ikke greien her? 

Anonymkode: 7f140...66a

Ja slik snakker noen som aldri har hatt problemer med urinveiene. Poenget med å tømme seg ofte er å forhindre urinveisinfeksjoner og nyretrøbbel. 

Anonymkode: a8372...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...